Baanplan van 64/75 x 293 op onderkast

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Baanplan van 64/75 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Na de verhuizing in 2017 ben ik overgegaan van H0 naar N wegens niet al te veel ruimte.
De modelbaan komt te liggen op een onderkast waarop de modelbaan moet komen.
Er ligt er nu een maar die bevalt niet, dit omdat ik voor alle aansluitingen de baan op z'n kant moet zetten en dat valt achteraf tegen, je moet alles wat los is van de baan halen.

De bedoeling is dat de nieuwe baan van bovenaf bereikbaar is, ook alle decoders, aansluitingen etc.
Wat zijn mijn wensen:
1. Van bovenaf bereikbaar, dit is een vereiste. Ik heb over diverse constructies gedacht maar dit lijkt mij het beste.
Als iemand iets anders weet hou ik mij aanbevolen.
2. Afwisselend treinen verloop, liefst onvoorspelbaar.
3. Maximale lengte van een trein ca. 80 cm., lok met 4 personenwagons of voldoende goederenwagons.
4. Rangeer mogelijkheden. bijvoorbeeld schuifwand wagons, rongen wagons voor hout ed.

Zo ziet het ontwerp wat ik tot nu toe heb gemaakt er uit:
Duiven_H1_B-1.jpg
Duiven_H1_B-1.jpg (36.14 KiB) 4858 keer bekeken
Duiven_H1_B_voorbeeld-1.jpg
Duiven_H1_B_voorbeeld-1.jpg (20.18 KiB) 4858 keer bekeken
De bedoeling is dat de sporen in het station lager liggen dan het station en bebouwing, hiervoor zul je met een trap naar de perrons moeten.
Zoiets als station Arnhem aan de achterzijde.

Hierdoor kan de bebouwing op losse platen komen die uitneembaar zijn en ik overal bij kan.
Laatst gewijzigd door WimR op 07 feb 2021 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door bpieters »

Leuk plan ,Wim!

Groet,
Bert



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door tv_man »

Een leuk baanplan met veel variatie op een beperkt oppervlak.

Ervan uitgaande dat alle hellingen kloppen en de bruggen en tunnels hoog genoeg zijn valt me eigenlijk alleen op dat wanneer je mogelijk wat rangeerbewegingen hebt die de tunnel in gaan rechts na het station.

Misschien zouden de sporen van het schaduwstation wat langer kunnen met wat creativiteit aan de linkerkant van de wisselstraat.

Het van bovenaf bereikbaar zijn van alles houdt dan in dat bergen en gebouwen afneembaar zijn? Zeker geen verkeerd idee om alles bereikbaar te hebben.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Aan de rechterkant van het station hoeft er niet gerangeerd te worden.
Goederentreinen kunnen zowel van links als rechts het station in, de lok kan dan omlopen via het korte blokje, met stootblok, aan de rechterkant, daarna kunnen de wagons naar de linkerkant weg gezet worden.
De loks kunnen ook via dat korte blokje naar de lokloods.

In de tekening is het niet zo goed te zien maar aan de rechterkant van het station ga je niet het schaduwstation is die gaat vanaf het onderste spoor op de tekening die ca. 5 cm. lager ligt dan het station.
Linkerkant van het schaduwstation kan niet veel langer want daar moet de keerlus beveiliging in zitten, zo ook het spoor wat aan de linkerkant het station in gaat.

Maximale helling is 2,5%


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door Hube »

Ik vind het een mooi baanplan !!
En volgens mij heb je er goed over nagedacht.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door bpieters »

Heb je al nagedacht hoe je de bedrading naar de rails gaat doen?
Misschien is het een optie om als onderlaag XPS schuimplaat te nemen zodat je de bedrading en evt de decoders iets verdiept kunt aanbrengen en dan eea afdekken met wat landschap.Wisselaandrijvingen van Fleischmann en minitrix kun je dan ook verzonken aanbrengen.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door Wim H »

Hallo Wim,

Interessant baantje! Ik snap dat je een betere toegankelijkheid wilt. Iedere keer alle treinen (en andere losse onderdelen) weghalen om een draadje te controleren is erg frustrerend.

Wat me direct opvalt in het ontwerp zijn de vele verbindingen kris-kras over de modelbaan, maar je schreef dat je een onvoorspelbaar treinverloop wilt. Dit creeert echter wel keerlussen. Daar heb je dan keerlusmodules voor nodig en die hebben weer een minimale lengte in de sporen nodig. Dit beperkt je stationslengte nogal.
Je zichtbare station is erg kort. Zelfs treinen van 80 cm passen maar net tussen de wissels. Ook al past het, erg realistisch ziet dat er niet uit. Ik zou het station iets langer maken. Dat geeft ook de mogelijkheid om seinen te plaatsen. Aan de linkerkant is er ruimte genoeg om langere stationsporen te maken. De keerlus module moet dan uiteraard verplaatst worden. Waarschijnlijk zul je dan wel een extra module nodig hebben.

Ook het schaduwstation is erg kort; hoe weet je zeker dat een trein netjes tussen de wissels staat als je hem niet kunt zien? Niet alle loks stoppen op hetzelfde punt. Je hebt een beetje marge nodig aan voor en achterkant van de trein. Ik gok dat je nu max 70 cm in je schaduwstation kunt parkeren (met moeite). Ook hier zou ik langere sporen inplannen. Misschien kun je 1 opstelspoor minder aanleggen waardoor je iets meer lengte krijgt.

Ik zie een 3-wegwissel aan de rechterkant van het station (in het hoofdspoor). Ik heb er zelf geen ervaring mee (qua bedrijfszekerheid), maar ik zou ze proberen te voorkomen, zeker in hoofdsporen. Welk railmateriaal gebruik je? Fleischmann Picolo?

Het hoger liggende stationsgebouw met een trap naar de perrons vind ik een leuk idee. Ik heb hier zelf ook wel eens mee lopen spelen.

Groet, Wim



Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Bert: voor het aansluiten van de draden moet ik kabelgootjes maken bij nivo 0, vooral onder het schaduw station, voor de rails op nivo 1 kan ik bij de draden om ze aan de decoders aan te sluiten.

Keerlussen zijn geen probleem die gebruik ik al jaren en de ruimte voor de keerlussen is 100 cm, netto hou je dan ca. 80 cm. over.
Ik kan zelfs nog 11 cm. er bij doen door de wissel bij de keerlus te betrekken.

De blokken voor de keerlus zijn B33 en B19, de wissels tussen B33 en B2x en B19 en B1 kunnen bij de keerlus betrokken worden.
Duiven_H1_B-2.jpg
Duiven_H1_B-2.jpg (109.05 KiB) 4717 keer bekeken
Stoppen doen de treinen bij mij al jaren op de juiste plaats, hoogstens zit er een afwijking in van ca. 2 cm, wordt keurig door de computer geregeld.
Ik heb nu zelfs schaduwsporen van 90 cm. die ik in 2 blokken heb verdeeld en kan er keurig 2 treinen in zetten. Gaat altijd goed.

De drieweg wissel heb ik weggehaald, of ze goed werken heb ik geen ervaring mee, in mijn H0 tijd werkte de rocolijn 3-weg wissels wel goed, maan N is nu eenmaal kleiner.
Ik gebruik Piccolo rail materiaal en wissels en weet nog niet of in de aandrijvingen op z'n kop ga plaatsen, als er iets niet werkt of een aandrijving kapot gaat moet ik vermoedelijk veel slopen vooral als ik de nodige ballast ga aanbrengen. Dan neem ik maar voor lief dat die dingen zichtbaar zijn. Vroeger gebruikte ik Tortoise aandrijvingen maar dat past nu niet meer.

Voor personen treinen heb ik nu enkele Lintjes, kan zijn dat ik in tractie wil gaan rijden, geeft een uitdaging, of enkele loks met wagons, vandaar ca. 80 cm.
3 Lintjes van 24 cm = 72 cm. of 2 lintjes van 34 cm. = 68 of een tweetje en een drietje is 58 cm.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door Nico Essers »

Ik ga je draadje zeker volgen omdat er nog al wat uitdagingen in zitten ivm je wensen. Wordt een interessant topic. Het baanontwerp vindt ik goed uitgewerkt en met zoals je zelf aangeeft hoofdzakelijk treinstellen en een enkele korte getrokken trein ruim genoeg. Persoonlijk zou ik proberen de decoders aan de voorzijde van de baan te positioneren achter een bijvoorbeeld een klep als je het geen probleem vind om het geheel ca 15 cm hoger te leggen. Dan blijven ze eenvoudig bereikbaar en je bekabeling kan toch onder de baan. Als je zorgt dat de kabels van aansluitpunt tot decoder uit een stuk zijn zal je er geen onderhoud aan hebben. Dit principe ga ikzelf in de toekomst ook toepassen op mijn nieuwe baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

De decoders aan een opklapbare plank aan de voorkant heb ik ook over nagedacht maar het nadeel is dat de baan dan minimaal 15 cm. hoger komt te liggen.
De hoogte van de onderkast is 91 cm. Daar komt dan 15 cm. bij voor de de opklapbare plank en dan krijg je de spanten van 5 cm.
De onderste sporen liggen dan op 111 cm. Nivo 1 is dan 117 cm. en daar boven op, minimaal 123 cm. begint dan de bebouwing.

Maar wat brengt het.
Op nivo 0 kan ik makkelijk kabelgootjes onder het schaduw station maken door bijvoorbeeld spanten te nemen van 4 cm. en, ik gebruik multiplex van 9 mm. zo vast te maken dat er ca. 2 cm. tussen de platen komt (eventueel met een plastic kabelgootje). Dit moet genoeg zijn om de kabels onder het schaduwstation door te trekken en aan de decoders vast te maken.

Maar het belangrijkste is ik moet toch bij alle sporen kunnen komen om schoon te maken of als er iets ontspoort, etc. want dat moet beslist gebeuren.

En ik moet netjes werken want het staat in onze gezamenlijke hobbykamer die grenst aan de woonkamer. Meestal staat de deur open. :roll:


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Het ontwerp is op diverse plaatsen aangepast, hierdoor zijn de langste sporen in de stations ca. 110 cm.
In het schaduwstation kunnen per spoor 2 korte of 1 lange trein staan.

Afbeelding

Voor het indelen en plaatsen van de bezetmelders hou ik rekening mee dat ik met Koploper kan rijden maar simpel over kan stappen op iTrain als dat ooit zal moeten gebeuren. De methode van indeling die ik tot nu toe gebruikte zou niet werken in iTrain.
Er zal links gereden worden omdat bij rechts rijden het afslaand verkeer van bijvoorbeeld blok B37 naar B41/42 kruist met verkeer komend uit blok B18 met het gevolg dat bij besturing door Koploper of iTrain er dan gekozen wordt om van blok B37 naar blok B19 te rijden.
Om dit op te lossen moet ik dan allerlei kunstgrepen in Koploper maken en in iTrain is die mogelijkheid (nog) niet.
Bij links rijden heb ik daar geen last van er werken beide programma's goed.
Rangeren gaat via blok B6 en heb ik er voor gekozen om niet om te lopen of dit moet via de hoofdbaan en daar ben ik geen fan van.
Tevens heb ik er een klein zijlijntje bij gemaakt voor korte treinstellen.
De meeste personen treinen zullen treinstellen zijn en kunnen dan ook keren in alle stations.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door bpieters »

Hoi Wim,
Een leuk plan met veel rijmogelijkheden.
Persoonlijk vind ik de rechterzijde van het schaduwstation wat ingewikkeld met die kruisingen en wissels.
Je zou die kant net zo kunnen maken als de linkerzijde en na de samenkomst van de sporen weer splitsen naar dubbelspoor.
Omdat het uit het zicht is is een simpel schaduwstation beter.
Groet.
Bert



Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Bert,

Het moet wel aan de rechterzijde want de treinstellen kunnen van rechts komen en ook weer naar rechts weggaan.
Dat is het leuke van treinstellen je weet nooit waar hij vandaan komt, lekker onvoorspelbaar, ze kunnen namelijk ook van rechts naar links doorgaan of van links naar links.
Dit kan allemaal in dit schaduwstation.

Problemen vallen mee, dit doe ik al jaren in mijn schaduwstation en gaat altijd goed.
De computer regelt het en uiteraard goed afstellen.

Mvgr. Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/75 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Na aanleg en test rijden kwam ik tot de conclusie dat een schaduwstation waarbij je alleen van de bovenkant bij kan niet de ideale oplossing is.
Meestal als je na enige weken wil gaan rijden staat er wel een lok stil en moet de bovenplaat verwijderd worden.

Ik heb dan ook een ontwerp gemaakt waarbij het schaduw station bereikbaar is zonder een deel van de bovenplaat te verwijderen.

Bovenbouw:
Afbeelding

Schaduwstation:
Afbeelding

Impressie:
Afbeelding

Om te voorkomen dat treinen vanuit het schaduwstation te lang moeten wachten kan een trein bij het verlaten van het schaduwstation in blok 38 kiezen voor blok 29 en het paradespoor (blok 27, 25, 23 en 21) naar het station of via blok 36 en 34 naar de kruising en vervolgens naar blok 32 en 30 naar het station.
Door de keuze voor blok 29 hoeft deze trein niet te wachten op een trein die over de kruising naar blok 32 wil.
Onder het station komt een viaduct zodat de parade baan langer zichtbaar is.

Het schaduwstation bestaat uit 4 sporen met elk 4 blokken, hier kunnen treinen in staan met een veelvoud van ca. 40 cm.
Bijvoorbeeld 4 van 40 cm. of 1 van 80 en 2 van 40 cm. etc.

In blok 38, 20 en 21 zitten de keerlussen.

In koploper wordt het zo ingeregeld dat goederentreinen bij voorkeur naar blok 40 t/m 47 gaan en de personen bij voorkeur naar 48 t/m 55


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/80 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Voor de goede orde zet ik een vraag die elders werd gesteld even hier neer voor degene die er iets mee willen doen:

De keerlus in je baan is een overloop over de sporen heen. Geen idee met wat voor tractie je gaat rijden, maar reken op minimaal op 160cm toerit en afrit en dan zit je op ongeveer 3% stijging/daling. Ik krijg uit de tekening het idee dat deze trajecten veel korter zijn.

Verkeerd gegokt, ik heb maximaal 2,4% aan stijging of daling.
De sporen van het schaduw station kunnen vanaf de plaats waar de paradebaan over het schaduwstation komt gaan stijgen dat is 2,4 meter daar komt bij de lengte van de kruising tot het station over blok 30 en 32, nog eens 2,6 meter. station op 12 cm. boven het schaduw station .
Dat is dan een stijging van 12 cm. over 5 meter = 2,4%

De hoogte van het viaduct, station paradebaan hoeft maar 4,5 cm. te zijn volgens de NEM normen.
Het hoogte verschil tussen de paradebaan en het deel wat onder het schaduwstation ligt is 12 - 4,5 - 0,9 = 6,6 cm. wat ik voldoende vindt om problemen in het schaduwstation vanaf de voorkant op te lossen.

De blokken 29, 27, 25, 23 en 21 zijn gezamenlijk 9,5 meter
De blokken 26, 24, 22 en 20 zijn samen 6,8 meter.
De toerij blokken 36 en 34 die ik heb gemaakt om achterop komend verkeer niet te hinderen zijn samen 2,6 meter.
De blokken 30 en 32 zijn samen 2,6 meter en 31 en 33 zijn samen 2,8 meter lang.
De keerlus in blok 35 is geschikt voor treinen van 1,25 meter.

Maar bij een keerlus moet je rekening houden dat het stroom afnemende deel in de keerlus moet passen, een personentrein waarvan alle wagons stroom afnemen kan, in dit geval, maximaal 1,25 meter lang zijn. Een goederentrein waarvan de wielen geen stroom afnemen kan dan onbeperkt lang zijn.
Maar een trein, op deze relatief kleine baan, van 3 meter zal er niet uitzien en dat wil ik in ieder geval niet.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Baanplan van 64/75 x 293 op onderkast

Bericht door EdwinB »

Ik volg je baanplan met grote interesse. Ik heb al sinds 2007 een baan in mijn garage maar mijn leeftijd gaat meespelen en ik wil en kan niet overal meer goed bij voor onderhoud. Dus ik ben op zoek naar iets kleiners, rechthoekig, op wielen en met de mogelijkheid overal goed bij te kunnen.
Heb je nog overwogen om aan de linkerkant een of twee spiraal rondes te maken richting schaduw station?


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplan van 64/75 x 293 op onderkast

Bericht door WimR »

Nee ik heb bewust geen spiraal gebruikt.
Mijn Zweedse keuken blok is ca. 90 cm. hoog, hierdoor zit het schaduwstation op ca. 100 cm.
Met een klimspiraal kom ik dan te hoog en wordt de bereikbaarheid er niet beter op.
Baan diepte van 75 lijkt alsof je dat makkelijk kan halen maar niet op 115 cm hoog zoals ik nu heb, dan moet ik al op een opstapje gaan staan.

Maar de meeste ongelukken in huis gebeuren met ons ouderen als ze van een krukje vallen.
Boven het keukenblok zitten ook keukenkastjes maar op een hoogte niet ik niet mijn hoofd stoot, want het nadeel van onder een treintafel van alles moeten monteren is ook dat je veelvuldig je hoofd stoot. Ik had vroeger Tortoise wissel aandrijvingen en dat zijn goede koppesnellers.

Nu ook de wisselaandijvingen op de baan gemonteerd niet de mooiste oplossing maar we doen het er mee.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

rdeb
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2021 19:50

Re: Baanplan van 64/75 x 293 op onderkast

Bericht door rdeb »

Al geruime tijd volg ik dit draadje.
Heel interessant voor mij, ivm weinig ruimte.

Mooie uitleg en mooi baanplan


Plaats reactie