Baanplaan 280 x 95 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hallo Arjan,

Wat betreft het dubbelsporige baanvak: persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, dus met de 2 keerlussen. Dan is elke trein in beide rijrichtingen te zien. Gemiddeld zullen op dit deel 5 treinen rijden op totaal 12 blokken. De inhaalsporen verlagen het aantal rijdende treinen van 6 naar 5. Maar ze geven wel wat extra leven in de brouwerij dus ik zou die inhaalsporen niet weglaten. :)

Dan de binnenbaan. In beide varianten heeft dit geen verbinding met het paradespoor. Dat levert minder blokkades op, maar is minder realistisch. Je schrijft ook dat je hier verwacht met 4 rijdende treinen te kunnen rijden, maar dat gaat niet passen. Zelfs al zou je slechts in 1 richting rijden, dan beperkt het stukje enkelspoor en het kopsspoor het treinverkeer. Ik verwacht dat je gemiddeld 2 rijdende treinen zult hebben (op 9 blokken). De rest staat te wachten. Stel dat je van de binnenbaan ook een dubbelsporig ovaal zou maken (zonder kopspoor) dan zou je op 8 blokken gemiddeld 4 rijdende treinen kunnen plaatsen.

Wat me ook opvalt is dat er voor het kopstationnetje geen tegenhanger is: als een trein vertrekt vanaf dat kopspoor komt hij op het binnenovaal terecht. Hij kan alleen terug als je ergens van rijrichting verandert en dus achteruit rijdt. Geen probleem voor een treinstel natuurlijk, maar het kan een beperking vormen. Persoonlijk zou ik een 2e kopspoor in het hoofdstation plaatsen. Dan kan een trein vertrekken van station 1, een paar rondjes rijden over het binnenovaal en vervolgens stoppen op het kopspoor in station 2.

Als alternatief zou je de buitenbaan en de binnenbaan kunnen combineren tot 1 lang dubbelsporig traject. Dat heeft dan 18 blokken, plus nog 3 inhaalsporen. Daar kunnen dan gemiddeld 9 treinen rijden. Zie het plaatje hieronder:
Afbeelding
Je hebt wel een brug nodig om de sporen over elkaar heen te leiden, maar dat lukt ook in een Nederlands landschap wel.

De keerlussen zouden nu boven elkaar kunnen liggen. Dan zou je daar ook nog een klein schaduwstation kunnen plaatsen.

Het kopsspoortje heb ik weggelaten om het concept duidelijker te houden. Uiteraard kun je altijd nog ergens 1 of 2 kopsporen toevoegen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Nico Essers »

Het aangepaste plan van Wim lijkt me de beste basis om een redelijke hoeveelheid treinen tegelijkertijd te laten rijden. Dit is het hondenbot waar we al eerder naar refereerden. Van uit dit plan zou ik wel wat meer variatie in de rechte stukken brengen. Het ligt nu allemaal erg strak langs de randen. Bijvoorbeeld het station iets schuiner leggen doet al wonderen. De onderste keerlus heeft een sterke S vorm in het midden. Deze kan je verwijderen door de keerlus over de volledige diepte te verdelen (over of onder de bovenste keerlus door) zoals Wim ook al opperde. Ook in een Nederlandse baan mag best wat hoogte verschil aangebracht worden. 6 cm hoogteverschil op de baan is nog geen 10 meter in het echt. Het brengt echter zoveel meer variatie op een modelbaan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Nico Essers schreef: 04 feb 2020 11:23 Het aangepaste plan van Wim lijkt me de beste basis om een redelijke hoeveelheid treinen tegelijkertijd te laten rijden. Dit is het hondenbot waar we al eerder naar refereerden. Van uit dit plan zou ik wel wat meer variatie in de rechte stukken brengen. Het ligt nu allemaal erg strak langs de randen. Bijvoorbeeld het station iets schuiner leggen doet al wonderen. De onderste keerlus heeft een sterke S vorm in het midden. Deze kan je verwijderen door de keerlus over de volledige diepte te verdelen (over of onder de bovenste keerlus door) zoals Wim ook al opperde. Ook in een Nederlandse baan mag best wat hoogte verschil aangebracht worden. 6 cm hoogteverschil op de baan is nog geen 10 meter in het echt. Het brengt echter zoveel meer variatie op een modelbaan.
Wim H schreef: 04 feb 2020 10:20 Hallo Arjan,

Wat betreft het dubbelsporige baanvak: persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, dus met de 2 keerlussen. Dan is elke trein in beide rijrichtingen te zien. Gemiddeld zullen op dit deel 5 treinen rijden op totaal 12 blokken. De inhaalsporen verlagen het aantal rijdende treinen van 6 naar 5. Maar ze geven wel wat extra leven in de brouwerij dus ik zou die inhaalsporen niet weglaten. :)

Dan de binnenbaan. In beide varianten heeft dit geen verbinding met het paradespoor. Dat levert minder blokkades op, maar is minder realistisch. Je schrijft ook dat je hier verwacht met 4 rijdende treinen te kunnen rijden, maar dat gaat niet passen. Zelfs al zou je slechts in 1 richting rijden, dan beperkt het stukje enkelspoor en het kopsspoor het treinverkeer. Ik verwacht dat je gemiddeld 2 rijdende treinen zult hebben (op 9 blokken). De rest staat te wachten. Stel dat je van de binnenbaan ook een dubbelsporig ovaal zou maken (zonder kopspoor) dan zou je op 8 blokken gemiddeld 4 rijdende treinen kunnen plaatsen.

Wat me ook opvalt is dat er voor het kopstationnetje geen tegenhanger is: als een trein vertrekt vanaf dat kopspoor komt hij op het binnenovaal terecht. Hij kan alleen terug als je ergens van rijrichting verandert en dus achteruit rijdt. Geen probleem voor een treinstel natuurlijk, maar het kan een beperking vormen. Persoonlijk zou ik een 2e kopspoor in het hoofdstation plaatsen. Dan kan een trein vertrekken van station 1, een paar rondjes rijden over het binnenovaal en vervolgens stoppen op het kopspoor in station 2.

Als alternatief zou je de buitenbaan en de binnenbaan kunnen combineren tot 1 lang dubbelsporig traject. Dat heeft dan 18 blokken, plus nog 3 inhaalsporen. Daar kunnen dan gemiddeld 9 treinen rijden. Zie het plaatje hieronder:
Afbeelding
Je hebt wel een brug nodig om de sporen over elkaar heen te leiden, maar dat lukt ook in een Nederlands landschap wel.

De keerlussen zouden nu boven elkaar kunnen liggen. Dan zou je daar ook nog een klein schaduwstation kunnen plaatsen.

Het kopsspoortje heb ik weggelaten om het concept duidelijker te houden. Uiteraard kun je altijd nog ergens 1 of 2 kopsporen toevoegen.

Groet, Wim
Weer druk bezig geweest met puzzelen en inpassen van de suggesties.
Daar is het volgende ontwerp uit komen rollen.

Afbeelding

Het maximale stijgingspercentage wat nu in de baan zit is 2,6%.
Is dit stijgingspercentage goed of wordt het te steil waardoor dit problemen gaat opleveren?

Verder vraag ik me af hoeveel keerlussen er nu in het ontwerp zitten. Ik tel er 2, want volgens mij het spoor wat langs het 2e station geen keerlus.


Met vriendelijke groet,
Arjan

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door WimR »

Doe maar 3 keerlussen.
Theoretisch zou je bij een hondenbot geen keerlus nodig hebben maar dan moet je nooit de mogelijkheid willen hebben om een verbinding te maken tussen de twee sporen.
Zodra je dat wel wil hebben, en wie wil dat niet in bijvoorbeeld stations, dan moet je een keerlus gebruiken om te zorgen dat er geen kortsluiting ontstaat.
Loop met deze gedachte eens langs het baanplan en begin in het blauwe baanvak (boven de zwarte) en ga naar links en volg dit spoor, dan kom je uit bij het gele baanvak. Ga nu naar het groene baanvak en kom je vervolgens bij het zwarte baanvak uit. Maar nu ga je van links naar rechts en ben je omgekeerd. Dus een keerlus, nummer 3.

Mvgr. Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hallo Arjan,

Eerst nog even iets anders: het is niet nodig om constant alle berichten te citeren. Dat maakt het lezen van dit draadje erg lastig en onhandig. Zeker met alle plaatjes van baanplannen die er nu 3 of 4 dubbel in staan... Gebruik dus aub de reageer knop ipv de citeerknop. :)
Ik zou de citeerknop alleen gebruiken als je reageert op een specifiek onderdeel van een vorige reactie. De rest van het bericht kun je dan gewoon weghalen.
Bv zo:
Arjan schreef: 04 feb 2020 22:50 Het maximale stijgingspercentage wat nu in de baan zit is 2,6%.
Is dit stijgingspercentage goed of wordt het te steil waardoor dit problemen gaat opleveren?
2.6% zou ok moeten zijn. Je maximale treinlengte is 125 cm dus niet al te gek lang. Daarnaast denk ik dat je de hellingen nog iets minder steil kunt maken door her en der een paar sporen te verleggen.
Heb je de 2 stations nu op de gelijk hoogte liggen?
Arjan schreef: 04 feb 2020 22:50 Verder vraag ik me af hoeveel keerlussen er nu in het ontwerp zitten. Ik tel er 2, want volgens mij het spoor wat langs het 2e station geen keerlus.
Het was even puzzelen, want de overloopwissels in station 2 creeren 2 keerlussen en dan heb je ook nog een extra lus tussen de 2 stations liggen (wat is de funktie van die extra verbinding trouwens?).
Hoe dan ook, ook ik kom op 2 benodigde keerlusmodules. Eentje in de lichtblauwe keerlus, en 1 in het lichtgroene spoor in de dubbelsporige hoofdbaan.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

WimR schreef: 05 feb 2020 09:49 Dus een keerlus, nummer 3.
Hoi Wim,
Dat dacht ik eerst ook. Maar je kunt deze keerlus combineren met de keerlus die je aan het eind van de baan hebt (de lus die boven ligt). Door de sluis met de keerlusmodule te verschuiven naar het gele baanvak, heb je maar 2 keerlus modules nodig.
Groet, Wim



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door WimR »

Hoi Wim,
Ik heb het ontwerp even geprint en er pijlen bij gezet.
Doordat er geen verbinding is in het onderste doorgaande station heb je zelfs maar 1 keerlus.
Alleen links boven in.
De enige verbinding tussen de 2 sporen zit namelijk in het bovenste station.
Mvgr. Wim


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door WimR »

Sorry.
Nog een keer mijn pijltjes nagelopen en kom ook op 2.
Een betere plaats is dan de groene links van het bovenste station.
Mvgr. Wim


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Om het iets inzichtelijker te maken heb ik het ontwerp schematisch geschetst.
Dat maakt het makkelijker om de knoop te ontwarren:

Afbeelding

De bovenste schets is eigenlijk het baanplan maar dan "afgerold" tot een rechte lijn. Dat lijkt dan ook meer op het hondebot.
Vervolgens heb ik in de tweede schets een deel van station 2 verschoven. Nu is duidelijker dat het verbindingsspoor tussen de 2 stations niet meer dan een parallel spoor is.

In het rood heb ik de plaats voor de keerlusmodules aangegeven.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 05 feb 2020 09:52
Heb je de 2 stations nu op de gelijk hoogte liggen?
Ik heb nu de volgende hoogtes gebruikt:
Station 1 ligt in het huidige ontwerp op niveau 1, dus op een hoogte van 0 cm
Station 2 ligt op niveau 2, dat is een hoogte van 2 cm
De hoogte van het spoor wat onder de brug doorgaat is -1,5 cm.
De hoogte van de brug is 2,5 cm.
De hoogte van de onderste bocht is -2,5.
De hoogte van de bovenste bocht is 2.
Wim H schreef: 05 feb 2020 12:23 Om het iets inzichtelijker te maken heb ik het ontwerp schematisch geschetst.
Dat maakt het makkelijker om de knoop te ontwarren:
In het rood heb ik de plaats voor de keerlusmodules aangegeven.
WimR schreef: 05 feb 2020 11:33 Een betere plaats is dan de groene links van het bovenste station.
Mvgr. Wim
Volgens heb ik door hoe de keerlussen werken, maar even ter bevestiging nog de volgende vraag:
Heb ik de keerlussen nu op de juiste plaats liggen?


Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hallo Arjan,
De plaats voor de keerlusmodules is goed.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 05 feb 2020 21:42 Hallo Arjan,
De plaats voor de keerlusmodules is goed.
Groet, Wim
Mooi, dan is het baanplan klaar.

Allen bedankt voor het meedenken.

Ik zit nu te tekenen hoe ik de houtconstructie het beste kan maken:
Ik zit zelf aan het volgende te denken: een basisplaat op -2,5 cm en vervolgens dit spul gebruiken om naar de juiste hoogtes te gaan.
https://www.hornbach.nl/shop/Ondervloer ... BiEALw_wcB of https://www.gamma.nl/assortiment/firstf ... /p/B619461
Ik vraag me alleen af of je op dit materiaal gewoon scenery kan bouwen of dat het verstandig is om de bovenste toplaag ook van hout te maken.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Arjan schreef: 06 feb 2020 12:01 Mooi, dan is het baanplan klaar.
Ehm.... ja, het baanplan is klaar als jij vindt dat het klaar is. Daar gaat het uiteindelijk om.

Persoonlijk zou ik er nog wel een beetje aan sleutelen. Bv wat o.a. Nico al aangaf: probeer al die rechte lijnen parallel aan de zijkant van de baan eens te varieren. Je kunt het station ietsje schuin leggen. 5 of 10 graden is al voldoende voor een compleet ander effect.

Daarnaast zou ik nog flink gebruik maken van flexrail om de bogen wat ruimer en vloeiender te maken.

In de keerlussen links zitten nog een paar S bogen. Die kunnen problemen (ontsporingen) geven bij langere loks/wagens/rijtuigen. Je hebt voldoende ruimte om ze te verwijderen. Een stukje recht spoor er tussen (10 cm is genoeg) is al voldoende.
Ook bij de wissels in het station zitten nog een paar onnodige slingers.

Tenslotte zou ik nog overwegen een paar schaduwsporen toe te voegen. Dat kan in beide keerlussen. Het hoeven er niet veel te zijn. 3 parallelle sporen per schaduwstation geven je direct veel meer mogelijkheden.

Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 06 feb 2020 12:49
Arjan schreef: 06 feb 2020 12:01 Mooi, dan is het baanplan klaar.
Persoonlijk zou ik er nog wel een beetje aan sleutelen. Bv wat o.a. Nico al aangaf: probeer al die rechte lijnen parallel aan de zijkant van de baan eens te varieren. Je kunt het station ietsje schuin leggen. 5 of 10 graden is al voldoende voor een compleet ander effect.

Daarnaast zou ik nog flink gebruik maken van flexrail om de bogen wat ruimer en vloeiender te maken.

In de keerlussen links zitten nog een paar S bogen. Die kunnen problemen (ontsporingen) geven bij langere loks/wagens/rijtuigen. Je hebt voldoende ruimte om ze te verwijderen. Een stukje recht spoor er tussen (10 cm is genoeg) is al voldoende.
Ook bij de wissels in het station zitten nog een paar onnodige slingers.

Tenslotte zou ik nog overwegen een paar schaduwsporen toe te voegen. Dat kan in beide keerlussen. Het hoeven er niet veel te zijn. 3 parallelle sporen per schaduwstation geven je direct veel meer mogelijkheden.

Groet, Wim
Ik heb er nog even aan gesleuteld.
De S-bochten zijn er nu uitgehaald, tevens heb ik een schaduwstation op -7,5 toegevoegd.



Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hoi Arjan,
De 3wegwissels zou ik niet nemen. Zeker niet in een schaduwstation. Ze zijn een stuk gevoeliger voor ontsporingen. En je hebt meer dan genoeg ruimte om gewone wissels te nemen.
Was er trouwens nog een reden om alle schaduwsporen in 1 keerlus te plaatsen en in de andere keerlus niets?
Tenslotte vraag ik me af hoe ver je schaduwsporen onder het zichtbare station liggen. Kom je niet in de problemen met bereikbaarheid als er een trein ontspoort? En met wissel en seinaandrijvingen van het bovenliggende station?
Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Hoi Wim,

Op mijn huidige testbaan liggen nu 2 driewegwissels, ik heb er nog geen problemen mee gehad dus daarom laat ik ze in eerste instantie liggen. Mochten ze tijdens het testen problemen geven, dan gaan ze er uit.

De reden dat ik de schaduwsporen in een keerlus geplaatst heb, is omdat de andere keerlus gewoon zichtbaar is en het mij niet fraai lijkt om daar opstelsporen tussen te leggen.
Het schaduwstation ligt nu op -7,5 cm dus de ruimte is 7,5 cm - de houtdikte van het bovenliggende gedeelte. Aangezien deze sporen vooraan liggen moet dat lukken.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Ok, als de 3wegwissels nu geen problemen geven, dan kun je ze natuurlijk opnieuw gebruiken. Ik zou nog wel een stukje recht spoor tussen de 3wegwissels en de aansluitende boog plaatsen, want je hebt nu zowel links als recht weer dubbele S-bochten liggen terwijl dat niet nodig is. Je hebt ruimte genoeg.

Dan de ruimte tussen de 2 niveaus van 7.5 cm. Daar gaat de dikte van de plaat nog af (zoals je zelf al schreef), maar vergeet ook de dikte van de rails niet. Bij Fleischmann is dat zeker 4 mm. Eventueel ook nog kurk mocht je dat onder de rails willen leggen. Voor de treinen blijft er dan welliswaar genoeg over, maar niet voor je hand. Als er op het middelste opstelspoor een trein ontspoort, dan kom je daar nooit bij. Zeker niet als op de sporen er voor ook nog treinen staan...
Je kunt het even snel testen: leg een paar sporen los naast elkaar en leg daar dan een plaatje hout boven. Je zult dan snel genoeg zien hoe weinig ruimte je hebt om te manouvreren. Als je je hand er uberhaupt al tussen krijgt... ;)

Groet, Wim



Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Wim H schreef: 08 feb 2020 20:20 Je kunt het even snel testen: leg een paar sporen los naast elkaar en leg daar dan een plaatje hout boven. Je zult dan snel genoeg zien hoe weinig ruimte je hebt om te manouvreren. Als je je hand er uberhaupt al tussen krijgt... ;)

Groet, Wim
Hoi Wim,

Ik krijg mijn hand er wel tussen, maar veel ruimte heb je inderdaad niet.
Maar eens kijken of ik daar nog wat mee kan doen.
Ik ga ook nog even kijken of ik de S-bochten in het schaduwstation er uit krijg.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Wim H »

Hoi Arjan,
Probeer het ook nog even uit als er een trein op het middelste spoor ontspoort, terwijl er de sporen ervoor en erachter ook bezet zijn met treinen. Dan wordt het denk ik erg lastig om bij de middelste trein te komen (tenzij je eerst de andere treinen weghaalt...).
Je zou met een extra lus het schaduwstation nog iets lager kunnen leggen.
En door geen 5 maar 3 sporen te nemen wordt het probleem ook kleiner. De andere keerlus is zichtbaar schreef je, maar die kun je natuurlijk ook deels met landschap bedekken en er dan ook een klein schaduwstation van maken.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Bjor »

Arjan schreef: 06 feb 2020 12:01
Ik zit zelf aan het volgende te denken: een basisplaat op -2,5 cm en vervolgens dit spul gebruiken om naar de juiste hoogtes te gaan.
https://www.hornbach.nl/shop/Ondervloer ... BiEALw_wcB of https://www.gamma.nl/assortiment/firstf ... /p/B619461
Ik vraag me alleen af of je op dit materiaal gewoon scenery kan bouwen of dat het verstandig is om de bovenste toplaag ook van hout te maken.
Arjan,

Dat Ökolit lijkt me een vezelplaat. Die heb ik op mijn vorige baan gehad, maar ik ben overgestapt op die dunne schuimplaat zoals die van de G***a.
Die vezelplaat is erg kwetsbaar. Je kunt er scenery op bouwen, maar bij het snijden, boren e.d. komen heel veel vezeltjes los. Snijkanten moet je met lijm insmeren, anders blijven ook daar vezels van af komen. Er breken aan randen ook makkelijk stukken af. Ik ben blij dat ik er af ben.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door shoven »

Op mijn vorige baan heb ik XPS platen van de Praxis gebruikt. Ideaal, een paar cm dik en goed te snijden en te verwerken zonder bolletjes, vezels en andere zooi.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Dan kan ik dus het beste XPS platen gebruiken.
Ik ben nog even aan het puzzelen met de hoogte van het schaduwstation.


Met vriendelijke groet,
Arjan

Onderwerp starter
Arjan
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 okt 2017 19:52

Re: Baanplaan 280 x 95 cm

Bericht door Arjan »

Arjan schreef: 13 feb 2020 17:29 Dan kan ik dus het beste XPS platen gebruiken.
Ik ben nog even aan het puzzelen met de hoogte van het schaduwstation.
In het schaduwstation nog het een en ander aangepast, het komt nu 12 cm lager te liggen.


Met vriendelijke groet,
Arjan
Plaats reactie