Molengat 2

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Al doende leert men, en via het bouwen van mijn huidige baan "Molengat" (viewtopic.php?f=14&t=12845), heb ik veel geleerd. Nogal beperkt door ruimte probeerde ik een leuke baan te bouwen van 2 modules. Op zich best blij met het ontwerp, de grote enz, echter het ontbreken van een vaste plek waardoor je continue de baan moet opzetten en afbreken werd toch wel een dingetje. Daar kwam bij dat mijn zelfgebouwde bakken niet perfect 'aligned' zijn en dat maakte dat de verbindingen tussen de modules (7 sporen in total) wel wat problemen begonnen te geven. Dat maakt de motivatie om de baan verder te gaan afwerken helaas een stuk minder.

Dus toch weer wezen broeden op een plan om het anders aan te pakken.
Uitgangspunten:
- ik wil lekker kunnen rijden (rondjes), met materiaal wat r2 bochten aan kan
- ik wil nederlands scenery
- Verder geinspireerd door de baan van MSG Driebergen op Rail 2020 (ik ben er niet geweest maar lang leven YouTube!), is een combinatie van station en goederen met wat rangeermogelijkheden zeer gewenst.
- Er is geen vaste plek dus makkelijk opbergen en opstellen is vereist.

Ik moest tot de conclusive komen dat bovenstaande niet mogelijk was in 1 baan gezien de ruimte beperkingen.
De oplossing: 2 banen!
1) een "test baan": platte plaat van 180 x 70 met wat rondjes om lekker te kunnen rijden. Geen scenery. Ik kan deze plaat netjes onder het bed schuiven, waar we een stofvrije ruimte hebben. Ik zal hiervoor Tomix rails gaan gebruiken omdat dit het enige merk is wat in Singapore veel voorradig is en goedkoper. ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
2) een klein baantje van 114 x 52cm, met een pendelbaan waar nederlands scenery ingewerkt kan worden. Deze baan word Molengat 2. Het is deze baan waar ik me in het draadje op zal richten. Slechts een beperkt gedeelte van mijn collectie zal op deze baan kunnen, de rest zal zijn rondjes op de 'testbaan' moeten doen.

Molengat 2 dus. Het baanplan is bijgevoegd.
Er zijn 2 sporen:
Binnenspoor met R1 bochten. Hier zullen de goederentreinen rijden. Dit zal de PIKO 2400 collectie worden (welke makkelijk door de R1 bochten gaan) met voornamelijk gesloten goederenwagons (Gs), welke naar de stukloods gaan. Er zal een ontkoppelaar geplaatst worden om wat simple rangeerbewegingen te kunnen doen. Ik had graag nog wat meer gedaan, maar de lengte laat gewoon niet meer toe.
Buitenspoor met R2 bochten. Hier komen de personen treinen bij het station. 3 treintjes zullen hier rijden: Wadloper, een BR216 met 2 plan E wagons en een historische stoomlok (T18 met 3 wagons). Voor de laatste 2 zal ook hier het rangeren moeten plaatsvinden dus wederom een ontkoppelaar geplaatst. Mijn RAM/TEE's zouden het station ook kunnen bezoeken al zullen die te lang zijn voor het perron, dus dat word dan alleen voor 'foto momentjes'.

Het schaduwstation kan voor ieder spoor 2-3 treinen huisvestigen. Het idee hiervoor is om op termijn te kijken om het (met iTrain?) te automatiseren dus dat wil ik met de bouw wel in gedachten gaan houden.
Rails word Fleischmann met bedding (in zicht) en Minitrix in het schaduwstation.

Wat betreft scenery zal het beperkt blijven. in de bocht word een molen geplaats (tja, nederlandse scenery...), en verder komt er een station en een stukgoedsloods. De grootste uitdaging zit nog in het stationsgebouw. Op basis van de tekening heb ik straks 7cm van het spoor tot de rand van de bak, wat te weinig word om mijn huidige station (waspik van markenburg) te plaatsen, welke 7.4cm meet. Dus toch nog op zoek naar een alternatief. Zit te kijken naar een bouwpakket van PeArd (station wolvega). Het past betreft formaat beter maar ziet er wel een stuk minder gedetaileerd uit. Ik had nog wel gekeken of het spoor verder van de rand kan gaan liggen maar dan moet de lengte van het perron worden ingekort wat dan problemen gaat opleveren met de treinbewegingen, dus dat is helaas geen optie. Misschien dat het tijdens de daadwerkelijke bouw gaat meevallen (de marges zijn klein…)

wat betreft aansturing: ik gebruik Z21 (zwart). Met 2 banen wil ik geen 2 centrales (zo groot is het allemaal niet), dus de Z21 centrale, de wifi connective (ik rij met de App) en de power voor de wissels etc. komen in een apart koffertje / doosje welke ik dan tijdens de opbouw connecteer. N.a.v. mijn module bouw veel geleerd over al die draadjes dus nu genoeg ideeen hoe het allemaal strakker en slimmer aan te sluiten.

Ik zal in de komende weken weer aan het houtwerk gaan beginnen, en dan hopelijk eind maart met de aanleg beginnen. 3e baan in 3 jaar, we blijven lekker bezig :lol:
Bijlagen
Molengat 2 - de nieuwe baan.
Molengat 2 - de nieuwe baan.
Molengat 2.jpg (85.45 KiB) 4484 keer bekeken
De testbaan lay-out ter info
De testbaan lay-out ter info
Test baan - met Tomix rails.jpg (57.15 KiB) 4484 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Molengat 2

Bericht door Nico Essers »

Succes met je nieuwe baan Sander. Ruimtegebrek dwingt je tot keuzes maar hoeft niet minder leuk te zijn. Ben benieuwd naar de uitwerking.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Molengat 2

Bericht door Spoor010 »

Hallo Sander,

Leuk idee voor een nieuw baantje.
Kun je de sporen die naar het stationsgedeelte en het goederengedeelte lopen, niet met elkaar verbinden door op de voorgrond twee gebogen wissels te plaatsen ? In de huidige situatie zal een trein naar het station altijd over "verkeerd" spoor binnen komen en de goederentreinen altijd over "verkeerd" spoor vertrekken.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Molengat 2

Bericht door Spoor010 »

Of kiezen voor enkel spoor en een extra opstel spoor voor een loc / wagon. :idea:

Met vriendelijke groet,

Frank.

Afbeelding


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Molengat 2

Bericht door bpieters »

Hoi Sander,
Leuk idee 2 banen. Ik ben zoiets ook aan het bouwen.
Ruimte gebrek noopt soms tot niet alledaagse oplossingen.
Ik zou wat Frank opperde idd ook adviseren.
Geeft ook wat meer afwisseling.
Ik ben benieuwd naar de uitwerking.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt heren voor de feedback!

Frank, je suggestie heeft me aan het denken gezet. Het idee achter dubbelspoor was zodat beiden sporen los van elkaar kunnen opereren, maar bij nader inzien is dat inderdaad niet nodig. Om het enkelsporig de baan af te laten rijden is eigenlijk wel mooier.
Dus... weer aan de slag gegaan met anyrail om het uit te werken.
Versie 2 van de baan was de eerste uitkomst. Dit was de versie het meest in lijn met de suggestie en geeft echt het enkelsporige karakter het beste weer. Ik voorzie echter een problem (op basis van eerder eervaringen) en dat is dat de sporen zo dicht bij elkaar komen te liggen dat de wisselkast er niet goed in past.
Dus toch ook maar een versie 3 gemaakt waar de wissel eerder in de bocht licht, net voor de achtergrond. Dit geeft meer ruimte tussen de sporen, maar laat wel minder ruimte voor het extra opstelspoor.

Ik zal door middel van sporen leggen wel uitvinden wat het best gaat passen.
Bijlagen
Versie 2
Versie 2
Molengat 2_v2.jpg (91.51 KiB) 4340 keer bekeken
Versie 3
Versie 3
Molengat 2_v3.jpg (87.01 KiB) 4340 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Molengat 2

Bericht door Heiko »

@Sibbesuisje ,Wat rails betreft gebruik je Fleischmann?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

@Heiko , ik zal een mix gebruiken. Fleischmann met bedding in zicht, en Minitrix in het schaduw station.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Molengat 2

Bericht door Spoor010 »

Hallo Sander,

Dat gaat de goede kant op.

Hier vind je nog eventueel wat inspiratie voor het fine tunen van het stations gebied :

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=122012

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Jammer dat Molengat 1 toch niet helemaal goed werkte. Ruimtegebrek is altijd lastig, dus nu inderdaad maar verder met een iets ander concept. Twee banen is inderdaad een goed idee!
Sibbesuisje schreef: 01 mar 2020 10:38 De grootste uitdaging zit nog in het stationsgebouw. Op basis van de tekening heb ik straks 7cm van het spoor tot de rand van de bak, wat te weinig word om mijn huidige station (waspik van markenburg) te plaatsen, welke 7.4cm meet. Dus toch nog op zoek naar een alternatief.
Volgens mij past dat stationsgebouw prima als je het hele emplacement een tikje diagonaal legt. 10 graden is genoeg.

En verder zou ik het nog iets ombouwen zodat het echt 1 station wordt. Je hebt nu eigenlijk 2 stationnetjes die direct naast elkaar liggen. Daar heb je dus 2 aparte omloopsporen voor nodig.
Door het te combineren, is er maar 1 gezamelijk omloopspoor nodig. Dat geeft weer ruimte voor andere aankleding en/of langere sporen.

Ik zal in mijn lunchpauze nog even iets proberen te schetsen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Ik heb mijn koffiepauze misbruikt om even iets te schetsen:

Afbeelding

Het spreekt redelijk voor zich denk ik. Er is meer plaats voor een stationsgebouw en het perron kan langer. Je kunt zelfs nog een cafeetje aan het stationsplein kwijt.
De goederentrein kan binnenkomen op spoor 2 (middelste spoor). Na omlopen van de 2400 kan hij wagens bij de goederenloods plaatsen en aan de losweg. Achter de losweg zou je nog een klein loodsje kunnen plaatsen, bv van de plaatselijke kolenhandel (in halfrelief tegen de achterwand).

Er zijn nog 2 korte kopspoortjes beschikbaar voor het opstellen van een lok of een paar wagens. Je kunt ze ook weglaten, dat scheelt wissels.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Wim, interessant idee. Het is inderdaad interessant om het omloopspoor samen te voegen. Op basis van de rangeerbewegingen wil ik het waarschijnlijk iets anders aanpakken, maar ik ga er straks eens mee aan de slag. Leuke inspiratie!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim,
nogmaals bedankt voor de suggestie. Uiteindelijk 2 opties bekeken. De eerste versie had de bochtwissel op het einde, zoals in je tekening. Dit komt echter niet lekker uit, dus die optie is in de prullenbak. Vervolgens een optie met de bochtwissel eerder in de baan, en dan komt het mooi uit. Zie de tekening voor het eindresultaat.
Mooi is inderdaad dat de lengte van de sporen wat langer is. En de diagonale setting maakt het geheel wat interessanter. Nog belangrijker, genoeg ruimte voor de gebouwen! Ik zal ook een diesel tank plaats toevoegen.
Wat links onder aan bebouwing komt moeten we nog even zien, maar hier borduren we lekker op verder :D

Groetjes,
Sander
Bijlagen
Versie 4
Versie 4
Molengat 2 v4.jpg (79.47 KiB) 4110 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Spoor010 schreef: 02 mar 2020 17:51 Hallo Sander,

Dat gaat de goede kant op.

Hier vind je nog eventueel wat inspiratie voor het fine tunen van het stations gebied :

https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=122012

Met vriendelijke groet,

Frank.
Hoi Frank, nog bedankt voor de suggestie. Leuke site! Geeft inderdaad wat ideetjes over kleine stations dus nog eens rustig doorheen bladeren. Het sporenplan zal ik weinig meer aanpassen. Op basis van de treinen en ruimte wil ik heel specifiek een stukgoeds loods en klein stationeren, dus er is weinig ruimte voor verdere uitbreiding. Maar wie weet voor een toekomstige baan (#blijvendromen)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Molengat 2

Bericht door Spoor010 »

Hallo Sander,

Zo is alles mooi in verhouding en heb je een leuke opstelling qua sporen.
Nu het spoor diagonaal ligt bij het station, oogt het ook mooier vind ik.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Dat ziet er al goed uit! :)

Nog 1 opmerking: je hebt een extra wisselverbinding tussen spoor 2 en 3 (tellend vanaf het stationsgebouw) toegevoegd. Prima, maar het uithaalspoortje linksboven is nu erg kort. Daar kan net een lok staan, maar je kunt geen wagens meenemen. Ik zou de volgorde van de overloopwissels omwisselen. Dus als je binnenrijdt op spoor 2 eerst een verbinding met spoor 3 en pas daarna met spoor 1. Op spoor 1 komen je personentreinen binnen, dus daar heb je aan een kort stukje genoeg, omdat alleen de lok omloopt.

Groet, Wim

PS ik neem aan dat de binnenboog van het meegebogen wissel straal R1 heeft (19 cm). Hou daar rekening mee met het materieel waarmee je wilt rijden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim,
Dat is inderdaad een goede observatie, er kan precies een 2400 weg rangeren (deze loks rijden ook makkelijk door R1 heen, dus met die krappe bochten is zeker rekening gehouden).
Ik heb wel geprobeerd het om het om te zetten. Het nadeel is dan weer dat er maar weinig ruimte is bij de loods (20cm), dus dat betekent weer kortere combinaties.
Ik had dus eigenlijk al vrede met het 'alleen omrijden' principe maar nu heb je me toch weer aan het twijfelen gebracht :) keuzes keuzes.....

Ik zal binnenkort eens een proefopstelling maken om de twee scenario's uit te beelden met de loods en het materieel erbij om te kijken wat beter zal bevallen.

Groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Toch ook maar even gauw de versie met de suggestie van Wim gemaakt. Ook nog een verandering in het schaduwstation gemaakt door een kruising te gebruiken om een extra spoor waar goederenwagons opgesteld worden.
Komt er dan zo uit te zien:
Bijlagen
Molengat 2 v6.jpg
Molengat 2 v6.jpg (87.08 KiB) 3954 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Ik denk dat je de hele linker wisselstraat nog wel een paar cm verder naar links kunt schuiven, zonder dat je op spoor 1 in de problemen komt. Je zou ook nog de zaag in de wissels in spoor 2 kunnen zetten en ze iets dichter in elkaar schuiven. Of gewoon een 3weg wissel gebruiken, al ben ik zelf niet zo'n voorstander van die dingen.

Wat je ook kunt doen is de extra wisselverbinding tussen spoor 2 en 3 weglaten. De goederentrein komt binnen op spoor 2 en de lok loopt dan via spoor 1 om. Vervolgens kan hij de beladen wagens ophalen bij de losweg en de loods en ze tijdelijk op spoor 1 plaatsen. Daarna kunnen de "verse" wagens van spoor 2 naar de losplaatsen op spoor 3 worden gerangeerd. Tenslotte rijdt de lok naar de wagens op spoor 1 en kan naar het schaduwstation vertrekken.

Alleen als erbij de loods een wagen gelost wordt en die nog niet mee kan met de goederentrein, kan het handig zijn om een extra verbinding met de losweg te hebben. Maar strikt noodzakelijk is het niet.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Bij deze nog een variant hierop:
Afbeelding

Door spoor 3 iets korter te maken, kun je het verlengde van spoor 2 als losweg gebruiken. Dat geeft dan ook direct de mogelijkheid om in de linkerhoek nog wat scenery te plaatsen. Eventueel als halfrelief. Dat zou je ook met de goederenloods kunnen doen. Door de achterkant er (deels) af te zagen, krijg je aan de voorzijde van de baan iets meer ruimte.

Hoe dan ook, er is nog wel wat te varieren, ook bij een kleine modelbaan. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Wim voor het meedenken.

Driewegswissels heb ik aan gedacht maar na mindere ervaringen in mijn eerste baan (en het feit dat het wel erg ver van de werkelijkheid af zit) heb ik deze afgezworen. Bochtwissels hebben ook niet mijn voorkeur maar voor deze lay-out was het de enige mogelijkheid en de beperkingen die dat geeft zijn acceptabel omdat het materiaal van de baan er op is aangepast.

Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm. Het is waarschijnlijk wel een speling die ik zal benutten, omdat ik wel meer en meer zit te neigen naar de versie 6 tekening omdat dit meer opties geeft voor rangeer bewegingen.
Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.

Aankomend weekend beginnen met het afbreken van de oude baan, nog even wat extra rails/wissels bestellen en dan eind van de maand beginnen met de opbouw :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Molengat 2

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Sibbesuisje schreef: 09 mar 2020 02:22 ...Je hebt gelijk dat er nog wel wat speling zit op spoor 1, maar dat is slechts 3-4 cm. De BR216 is met zijn 100mm nou eenmaal langer dan een 2400 van 78mm.
Klopt, heel veel zal het niet opleveren, maar elke cm is er 1. Je kunt trouwens nog een paar cm extra winnen door geen stootblok op het eind te plaatsen, maar de rails gewoon tegen de zijwand te plaatsen. Eventueel kun je nog wel 2 gekruiste dwarsliggers over het spoor leggen om een doorschietende lok tegen te houden.
Sibbesuisje schreef: 09 mar 2020 02:22 Je andere suggestie zoals getekend is een leuke variatie, maar dat betekent dat het personen spoor vrij moet zijn om de bewegingen uit te voeren terwijl ik juist beiden tegelijk wil kunnen doen.
Tegelijk omlopen van beide loks is sowieso niet mogelijk, dan heb je 4 sporen parallel nodig. Maar dat is weer iets overdreven voor zo'n klein stationnetje.
Maar inderdaad, tijdelijk opgestelde wagens op spoor 1 beletten wel het binnenkomen van een personentrein. Die belemmering kan ook juist een extra krent in de pap zijn. Het rangeren wordt interessanter als het niet gemakkelijk is. ;)
Stel er staat een personentrein klaar voor vertrek op spoor 1. De goederentrein komt binnen op 2 waarna de personentrein vertrekt. Vervolgens kan de goederentrein gaan rangeren. Na een tijdje komt er een volgende personentrein binnen. Dan moet natuurlijk eerst spoor 1 worden vrijgemaakt. Eventueel kun je het opstelspoor links (uit jouw plan v6) gebruiken.
Het is maar een idee natuurlijk. :)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Molengat 2

Bericht door Sibbesuisje »

Verder het baanplan geoptimaliseerd:
- wat extra centimeters gepakt op de zichtbare sporen zodat de rangeerbewegingen beter uitkomen.
- Er zal met echte nederlandse stootblokken worden gewerkt, want er zijn er 4 van artitec bestelt :)
- Verder nog een extra ontkoppelaar toegevoegd voor meer rangeermogelijkeden op het station.
- Het schaduwstation ook nog wat verder uitgewerkt. Op basis van een totale lengte van zo'n 30cm voor de vrachttreinen (3-4 wagons), wat meer sporen toegevoegd en wat ontkoppelaars strategisch geplaatst om ook in het schaduwstation alle rangeerbewegingen te kunnen doen (inclusief sleep samenstellingen veranderen) zonder dat er ook maar iets met de handen gedaan hoeft te worden. Betekent wel dat er altijd een 'lege lok' moet zijn om de wagons te verplaatsen. Het was wat puzzelen maar ben erg blij met het resultaat. Nu hopen dat het in de werkelijk net zo goed uitpakt als dat ik in gedachten heb. Voordeel ook voor de verandering in het schaduwstation is dat het net weer een centimeter extra oplevert zodat de achtergrond kan opschuiven en er net wat meer ruimte is voor scenery.
Bijlagen
Molengat 2 v7.jpg
Molengat 2 v7.jpg (89.38 KiB) 4217 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

AlcoPost
Berichten: 115
Lid geworden op: 06 okt 2012 21:15

Re: Molengat 2

Bericht door AlcoPost »

Wat een leuk topic, tot nu toe om te volgen.
Ik neem aan dat je digitaal gaat rijden, heb je al een idee over de blokindeling en de plaatsing van de bezetmelders.
Voor mij tot nu toe erg leerzaam.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Molengat 2

Bericht door BenQ »

Zie vorige bladzijde.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie