ontwerp segmenten Station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Dwarsdoorsnede van het tunneltje over de hoofdlijn en rechts de 2 sporen in de berg als omloop/opstelspoor :
Afbeelding
de emplacementsspooren zijn vertekend...op de tekening zijn ze waterpas en lopen ze niet 'bergafwaarts"....
Ook de haven en wat er achter ligt :de kleine bruggetjes over de bergbeek die uitmondt in de zee, in dwarsdoorsnede...
Afbeelding
Bouwen kan ik nog niet..tekeningen zijn plat en kun je makkelijker bewaren en opslaan! en minder ruimte! ;)

Jos



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Rene-k »

Dat belooft heel wat te worden Jos. Ga ik zeker volgen. Verheug me er al op.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door traiNiac »

grove den schreef: 31 mar 2020 21:05
Bouwen kan ik nog niet..tekeningen zijn plat en kun je makkelijker bewaren en opslaan! en minder ruimte! ;)
Herkenbaar Jos, al staat bij mij de boekenkast wel erg vol met boeken en tijdschriften over (model)treinen.



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Een tijdje bijna geen tijd gehad om aan het ontwerp te werken maar laaaangzaaaammm is er toch "vooruitgang" :roll: :
Aangezien het feit dat er nog steeds geen ruimte voor de segmenten is ben ik verder gegaan met het gewoon 1:1 uitteken van het plan en daarbij al ideeën in verwerken die al langer in mijn hoofd zaten bij dit ontwerp.
Ook heb ik segmenten niet kaarsrecht achter elkaar geplaatst maar meer in een soort "slinger"....
Ook halverwege heb ik een 1/2 segmentlengte gebruikt om een "knik= ruime bocht "in het ontwerp te plaatsen . r=min 914 mm.
De max lengte per segment heb ik op 1000 mm bepaald. Was eerst 1200 mm . Leek me toch iets te lang om , zeker wanneer de hoge scenery erop gebouwd is, vast te pakken. Een meter lijkt me net breed genoeg om " in de lengte "vast te pakken en te verplaatsen. Was wel dus weer de ene en de ander wissel van plek schuiven in het ontwerp. Sommige ook verandert van richting. Dus links wordt rechts vice versa.
ontwerp N segmentenbaan 1 13-2-2021 klein.jpg
ontwerp N segmentenbaan 1 13-2-2021 klein.jpg (118.12 KiB) 1502 keer bekeken
Hopelijk morgen ook weer wat verder richting in/uitrijsporen en perron/station/rangeersporen!
Jos


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door traiNiac »

Hallo Jos,

Ziet er weer fraaier uit. Waarom loopt het spoor in de berg eigenlijk op? Ik heb nog even genoten van je tekeningen, prachtig!



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

@Harry
Gewoon een beetje "theater".
Als hovenier vaker gebruik gemaakt van de ligging / hoogteverschil van een tuin.
Je ziet meer tuin als het perceel oploopt naar achteren!
Dat wilde ik dus ook hier doen.
De hoogte in! = meer oppervlak .Je ziet en ervaart dan meer scenery En ik kan 2 "omloopsporen "kwijt.
In het begin van dit draadje, meen ik ergens geschreven ,


dat het aan een rotsachtige kust gelegen is en het idee - niets is zeker- dat er van rechts naar links vice versa doorgaande treinen rijden en dat er " tussen door "de lokale personen en goederentreinen via een zaagbeweging de hoofdlijn op gaan.
Misschien ooit een soort pendelautomaat?

Jos



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Rene-k »

Mooi ontwerp Jos. Ben benieuwd naar de bouw.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Dank je René.
De "bouw" ...tjsa ..de bouw... :roll:
Die zal nog even moeten wachten!
Ben eerst al het railmateriaal aan het verzamelen(Peco code 55 rails en wissels en aandrijvingen en een "aansluitplan" maken )
Verder ook een knoop doorhakken betreffende de geografische ligging van de modules...Niet dat het perse DAT land of streek moet zijn maar dan heb ik meer "houvast" betreffende het landschap en het materieel dat er op en door gaat rollen/rijden....EN af en toe toch "stiekem"iets laten rijden dat mij bevalt dus niet streek/ landgebonden is ;)
Het basisontwerp is bijna af. Alleen de stationssegmenten E en F nog uitwerken.( totale lengte zichtbaar= 650 cm+ 2x 100 cm rolbruggen met 4/5 sporen à 120 cm. Half ingebouwd halverwege de eerste en laatste segment.
Segmenten A, B, tussensegmentC en D staan hier onder
A, de haven en B :
Afbeeldingontwerp N segmentenbaan 1 13-2-2021 by Jos Geurts, on Flickr

B en C
Afbeeldingsegment b kleinform by Jos Geurts, on Flickr

C en D het station
Afbeeldingsegment D motorw loods en st gebouw kleinform by Jos Geurts, on Flickr

Jos


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Nico Essers »

Jouw kennende wordt dat een heel mooie baan Jos. :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Rene-k »

Verheug me op de foto’s. De tekeningen zien er prachtig uit. En zoals jij tekeningen kunt omzetten......wordt smullen👍


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

en we gaan verder...
de laatste 2 segmenten: een "1/2"( E) en het eindsegment F van het kopstationnetje:
AfbeeldingSegmenten D, E= tussensegment station en eindsegm F klform by Jos Geurts, on Flickr
rechtsboven een gedeelte van de mogelijke "rolbrug/lade"schaduwstation.
Het stationsgebouw ligt 3-4 cm hoger dan de perronsporen . Vandaar dan ook de traverse naar het nieuw midden perron.
Het "oude" perron is tegen de keermuur van het stationsgebouw gelegen en dient nu , merendeels, alleen maar voor de lokale "boemeltreinen".
De kleine "tussensegmenten" C en E zorgen hopelijk voor een minder star sporenverloop. De rail s liggen/buigen hier pl/m 8-10 graden tov aangrenzende segmenten.

Jos


Plaats reactie