ontwerp segmenten Station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

hier mijn eerste post..
Afbeeldingschets segmenten 1 feb 2020 Nspoor by Jos Geurts, on Flickr
Het plaatje plaatsen is gelukt! :)
Kort en bondig:
Het idee erachter is dat ik graag een " landelijk stationnetje met natuur wil gaan uitbeelden...ergens aan een rotsachtige kust. Dit betekend dus weinig plaats voor de sporen .
Verder wilde ik toch "bedrijvigheid in de vorm van , letterlijk, een "stichbahn"achtig aankomst vanuit een kant van de segmenten. Dus er komt van rechts, (uit de tunnel) een trein die dan door moet rijden helemaal naar links en daar weer moet keren om op het stationnetje te komen. Ik heb bedacht dat DAT de eerste aanleg van de sporen waren en dat later de "hoofdbaan"naar linksboven doorgetrokken werd....( de tunnel weer in)
De lengte van de treinen is kort : hoogstens, max 5 wagonnetjes... . het liefst- korte -tenderlocs en motorwagens( diesel)
De meeste bedrijvigheid moet het emplacement hebben van het vervoer van en naar de haven en de plaatselijke bosbouw met aanvoer van allerlei soorten hout. Links is in gedachte al een uitbreiding van de haven met meer pakhuizen/overslag houtprodukten steenkool/olie etc.
Aan de rechterkant kan het stationnetje verder uitgebouwd worden met langere perrons zodat ook langere ( toeristen/vakantie) treinen van 4-6 wagons plaats kunnen vinden.
Wat de scenery betreft heb ik het beeld voor me dat het voor dus laag is ...de haven en kade...naar achter toe dus flink hoger. Howel dit ook betrekkelijk is betreffende de "hoogte van de sporen: achteraan, de hoofdlijn, ligt op + 30 mm meer niet maar het landschap erachter gaat wel flink de lucht in! zijn het niet de rotsformaties dan zijn het de vele dennenbomen! ;) ( what else!)
Dit alles in een tijdperk en omgeving waar nog niet alles "geruguleerd/gestandariseerd was....Dan kan ik veel met "een knipoog naar" modelleren...Je hebt dan meer vrijheid in het bedenken en uitvoeren van situaties die nu in het echt( wel mogelijk zijn maar ) niet "mogen"/toegestaan! :D
Bij dichters heet dat dan : dichterlijke vrijheid.
Ben hier op nu zo lang mee bezig dat ik langzaam het idee krijg dat ik misschien bepaalde dingen over het hoofd zie...of dat sporen efficienter gelegd/verschoven zouden kunnen worden...of /en..
Oh ja het te gebruiken railmateriaal zal Peco code 55 zijn.
De eerste drie segmenten zijn 120 x 50 cm lang .
De allereerste ontwerpen pasten op een 2 bakken van 120x 45cm.Maar toen leken me de NL van de sporen te kort.
Afbeeldingmoduleplanbewerkt50%aangepast3sporen by Jos Geurts, on Flickr
en de eerste drie -dee versie van karton en oase/steekschuim: schaal 1:2
Afbeeldinglang by Jos Geurts, on Flickr
Was toen niet tevreden over de "ligging "/ plaatsing" van de wissels. Was wel veel heen- en - weer- rijden en rangeren!



Genoeg tekts nu....

Jos
Laatst gewijzigd door grove den op 07 mar 2020 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Nico Essers »

Hé Jos, leuk een project van je te zien. Gaan we zeker volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door geertvt »

Interessant project. Jouw getekende plan doet me denken aan de Minitrix sporenplanboeken van vroeger.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Rene-k »

Leuk project Jos, wordt zeker gevolgd.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

het zal een project worden van"lange adem".
Ben al jaren eigenlijk bezig met het verzamelen van foto's , informatie betreffende de gebouwen , de lokaalbaanemplacementen van "vroeger"en veel op internet kijken naar een landschap/ omgeving dat past bij datgene wat ik in mijn hoofd heb....en dat is "iets" aan de kust met rotsen EN veel groene bomen !
Voor de hand liggend kan dat dan de noordwest kust van de VS zijn of juist de noord -oostkust...ook Noorwegen kan een keuze zijn. Maar voor beiden zou ik moeten gaan kijken naar de typische locomotieven / rollend matterieel voor deze omgevingen! :roll:
Weer iets extra's om over na te denken....

Jos



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Nu proberen 1:1 het ontwerp te checken...
Heb van het net wat sjablonen "gevonden" en dan: "kopiëren, knippen en plakken" maar! In mijn geval als digibeet, letterlijk.
Had bij het ontwerp al rekening proberen te houden met het feit dat de wisselstraat(jes) iets langer zouden zijn dan getekend.
Dat kwam dus ook zo uit!
Wel heb ik zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de lange en de middellange wissels. Met uitzondering van een wissel bij de locloods. In het kleine ontwerp boven in de afbeelding zijn er verschillende van in verwerkt...In het 1op1 ontwerp maar eentje!
Achteraf zat ik er niet ver naast met mijn "manuel design"variant! de Nuttige lengte van sommige sporen lijken maar enkele cms korter te zijn.
Afbeeldingsegmentenbaan mrt 2020 peco plakken by Jos Geurts, on Flickr
Nu= komende week voor de linkerkant van de segmenten de wissels gaan plakken en kijken of het wel weer "past"!
Vorig jaar al een dwarsdoorsnede getekend van het ontwerp van de rechterkant van de3 segmenten= station en locloods met erachter de berg en tunnel waar de hoofdbaan in verdwijnt.
AfbeeldingP1170956 by Jos Geurts, on Flickr
Het stationsgebouw staat hier nog dwars op de sporen. bij het laatste ontwerp staat het wel haaks opgeschoven naar boven op + 25 mm.

Jos



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Rene-k »

Mooie tekening Jos, ook dat moet gekund zijn.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Ook nu de linkerkant getest of het allemaal wel past: zelfs meer plek "over"dan bedacht!
Kon bijna alles met de lange r 915 mm wissels leggen!
Afbeelding
Nu verdere details van de scenery gaan invullen : doorkijkjes creëren, "viewblockers" een plek geven en "eye catchers "gaan bepalen...
merendeels tijdens de bouw blijken deze toch dan net anders uit te pakken dan gedacht. maar dat is , o.a., het leuke van deze hobby!
De maquette1:2 van de linkerkant van de baan met de haven:
P1160590.jpg
P1160590.jpg (102.2 KiB) 4458 keer bekeken
Trouwens: onder de berg is een soort omloopspoor plus een, misschien twee, extra opstelsp(o)or(en) gedacht die van de linker "fiddle yard/s.s. naar de rechter fiddle yard /s.s. gaat

Jos



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Ronaldp »

Schitterend hoe jij werkt.
Meeste mensen leggen eerst de rails...en daarna bv de bergenen huizen.
Jij werkt net andersom.
Blijf je volgen.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Dank je wel Ronald! :)
Nou als je 15 jaar met zo'n plan(nen) rondloopt....kan het bijna dromen!
Maar nu de praktijk, het doen. b
Ben benieuwd hoe alles gaat werken.
Alles "boven de plaat"dat lukt wel maar het electrische/digitale gedeelte als het ware "onder de plaat" dat is andere totaal onbekende koek voor mij!
Maar we zien wel waar het schip/trein strandt/stremt! ;)


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Ziet er schitterend uit!
Een project om te blijven volgen!
Aan je tekeningen te zien ben je (technisch) tekenaar van beroep of vergis ik me?
Groet,
Bert



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Dank je wel Bert!

De reden dat ik het segmentenbaanplan hier post is omdat ik er nu zo lang mee bezig ben dat ik het gevoel heb dat ik toch iets over het hoofd heb gezien betreffende de ligging /aantal en de logica van de sporen....Ik heb het plan getekend met datgene wat ik via fora, in grote lijnen, te weten ben gekomen.
Helaas geen technisch tekenaar...wel "gerelateerd". Ik heb de ( vroeger werd alles nog in het Nederlandsch benoemd): "Stadsacademie voor toegepaste kunsten "gedaan. Maar ben na 4 jaar overgestapt naar/in het hovenierswezen. Daar kwam mij de beeldende vormgeving best wel goed van pas bij het uitwerken van de vele tuinplannen en tekeningen. Daar heb ik wel een beetje de "technisch kant"van het tekenen geleerd= precies tekenen!
En ook nu komt het weer van pas!
De reden dat ik het segmenten-baanplan hier post is omdat ik er nu zo lang mee bezig ben dat ik het gevoel heb dat ik toch iets over het hoofd heb gezien betreffende de ligging /aantal en de logica van de sporen....Ik heb het plan getekend met datgene wat ik via fora, in grote lijnen, te weten ben gekomen.
Hier enkele ( luchtkasteel) plannen die ik bewaard heb ! :)
twee die meer Amerikaans georiënteerd zijn....Tja toen had ik zo"n "usa"periode....
Afbeelding

Afbeelding

Jos



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Vanmiddag ff tijd gehad om de "traverse"(?) loopbrug(?) van het station naar de perronsporen te tekenen:
Het gaat om het omcirkelde gedeelte
Afbeelding

Afbeelding
De steunen staan el behoorlijk scheef maar tijdens het echt bouwen zal de opzichter hier wel een oogje in het zeil houden !
En zo bouw ik "virtueel"verder....

jos



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Ronaldp »

Ik zou graag willen dat ik zo kon tekenen.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Hoi Jos,
Mooie tekeningen.
Met de hand getekende baanplannen zien er toch levendiger uit dan de tekeningen die ik bijvoorbeeld maak met CAD.
Ik ben trouwens ook met het handtekenen begonnen in de civiele techniek totdat de computer het overnam.
Weg dus alle creativiteit en eigen inbreng.
Het bovenste usa-baanplan is wel het leukste van de 2 wat mij betreft.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Sibbesuisje »

wow, die tekeningen zijn al kunstwerkjes op zich. Als de schetsjes er al zo uitzien kan ik niet wachten om de werkelijke baan straks te zien!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Wim H »

Alleen het kijken naar de tekeningen is al een genot! Het doet me een beetje denken aan Rolf Knipper...
Groet, Wim



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Dank je wel Bert, Sander en Wim.
Dat het op de tekeningen /ontwerpen van Rolf Knipper lijkt is zeer zeker waar!
Vind zijn werkwijze/tekentrant een van de mooiste/duidelijkste en heb ik het dus gewoon - geprobeerd- na -te -apen ;)
Maar kan ook zonder "Rolf Knipper's "invloed:
een simpel dubbelsporig ovaaltje:
Afbeelding

maar terug naar de segmenten:
Vooraan wil ik een "baaitje: met een vuurtoren om duidelijk te maken dat de baan aan zee is gesitueerd. Dit is met een knipoog naar de noordwestkust van de USA.
Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door HST »

Hoi Jos,

Wat een aansprekend ontwerp, een project met veel beloftes voor de toekomst. En je tekenkunsten, nog maar eens, zijn prachtig! Ik hoop dat je het ook zo weet te realiseren.

Je vraagt echter ook advies, bij deze dan:
Ik zie wat verschillen tussen de maquette en het plan uit het tweede plaatje maar als ik het goed begrepen heb dan moet het ontwerp uit de eerste afbeelding het worden! Dat is een goed plan, maar het stichbahnachtige karakter kan je misschien gaan opbreken, omdat er dan wel erg veel van rijrichting gekeerd moet worden…. Misschien kan je nog eens overdenken of alleen aankomst vanuit links, eindigend in het kopstation, niet al meer dan voldoende heen-en-weer gesteek oplevert. Begrijp me niet verkeerd, het blijft natuurlijk wel jouw fantasie (en dat geeft vrijheid!).

Enkele opmerkingen op het ontwerp:
  • Bij de lokloods is een dubbele wisselstraat aanwezig, die lijkt mij overbodig. Welke gelijktijdigheid heb je hier in gedachten? Probeer tevens de engelsman te vermijden. Het bespaart welliswaar ruimte, maar is op een rustige plek als dit niet realistisch (kostbaar). Je kan vrijwel hetzelfde bereiken met de drie gewone wissels. Zie de rode lijntjes.
  • Is het mogelijk om gelijktijdige een goederentrein binnen te nemen terwijl er ook een reizigerstrein moet gaan omlopen? M.a.w. misschien heroverwegen om drie sporen ipv twee toe te passen. Dan staat een goederentrein die samengesteld of uitgerangeerd wordt niet in de weg.
  • N-spoor koppelt moeilijk in bogen, die zitten wel in je omloopsporen. Zijn de bogen ruim genoeg?
  • Suggesties in het plaatje: rode lijntjes = nieuw, blauwe lijntjes = verwijderen
Tip: Probeer in je hoofd of op je maquette de treinbewegingen uit die je wilt uitvoeren. Gebruik blokjes, legosteentjes or whatever om je plan te testen en wees niet bang je plan nog aan te passen. Let ook goed op de lengtes die je nodig hebt om een lok te laten omlopen en wagons uit te halen. Ik ben ervan overtuigd dat je dan tot een resultaat komt waar je lang plezier van zult hebben!

Groets, Erwin




Afbeelding



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Ahaa..bedankt Erwin!
Ga er vanavond mee aan de slag met de PECO sjabloontjes 1 :1 van de wissels!
Dat van "alleen van links" in en uitrijden station is eigenlijk pas in een later stadium toegevoegd.
Het begon als een "minibaantje"van 100x 45 cm.
Om "bedrijvigheid"voor de rangeerder/machinist te vergroten kwam de gedachte op een "stichbahn"achtige beweging van de treinen die dus van rechts uit de tunnel zouden moeten komen middels een fiddle yard of zoiets. Dit is dus een "overblijfsel van de begin fase.... ;)
Afbeelding
Dit concept heb ik proberen vast te houden en daar is na een aantal jaren, tot nu toe, de "segmenten stationbaan"uit gekomen.

Betreffende de twee" blauwe" spoortjes naar de locloods op jouw voorstelontwerp:
het is geen engelsman maar een 10 graden kruising . "jaren geleden" waren er alleen de 2 wissels met de 2 sporen naar de loods. Naderhand is er een "verzorgingsspoor aangelegd voor de stoomlocs in dit bergachtige gebied en vond zijn plekje, via de kruising van 10 gr, tussen de hoofdlijn en het in en uitrijspoor. Daar was nog net genoeg ruimte en mooi in het zicht van de toeschouwer=ik!
de oplossing die jij voorstelt verbruikt toch ook drie wissels? En een engelsman wil ik sowieso niet in mijn plan vandaar de oplossing met de kruising.?
Afbeelding.
Erwin bedankt voor het meedenken !
Hopelijk vanavond (nog)iets meer duidelijkheid! :) :)
Het "echte werk"voor mij moet nog komen: seinwezen en wat/welk materieel ik ga rijden ...hoeveelheid en welk soort goederen er vervoerd worden....Nog meer als genoeg om over na te denken! Maar we komen er wel uit...denk ik? ;)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door shoven »

Jos,

Op je plaatje hierboven zie ik de tekst "preikestoele" staan. Ga je echt zulke hoge rotsen maken (dat ding in Noorwegen is 600m hoog en heb ik afgelopen zomer in de stromende regen beklommen...)? Ik ben benieuwd, leuk!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door HST »

In mijn schetsje zitten inderdaad drie wissels, maar ik dacht dat jij daar nog een engelsman bovenop had getekend, niet dus..., een kruising bij de lokloods, daar had ik zo 1-2-3 niet aan gedacht. Het verhaal dat erbij hoort … zo hoort het natuurlijk te gaan! Zo'n emplacementje heeft een hele geschiedenis van bouwen, uitbreiden en weer saneren. En dat moet jij dan als hobbyist allemaal maar verzinnen (heb ik ook gedaan voor Nordende), daar dan nog een mooi plan van maken (gaat lukken) en tenslotte het geheel nog bouwen ook!

Succes en ik houd je draadje in de peiling ! ;)

Erwin



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Hallo Erwin,

heb vanavond de sjabloontjes van de wissels uitgelegd volgens jouw suggesties maar ik kwam telkens "in de knoop"met of de segmentenovergangen of de nuttige lengte van de sporen die dan drastisch ingekort werden doordat ik wisselverbindingen moest gaan schuiven.
Een extra opstel/omloopspoo hou ik in gedachte....Tot nu toe slokt zo'n derde spoor veel ruimte op door de wisselverbindingen die nodig zijn om alle drie de sporen te bereiken.
Het idee concept van dit "baantje"is dat het een afgelegen lokaalbaanemplacement moet uitstralen waarbij je 's zomers tijdens het wachten de krekels hoort tsjielpen en in de haven af en toe het diepe geluid van een scheepsmotor plus de onvermijdelijke scheepshoorn ! Ook de plek met de houtoverslag getuigt van rust en landelijke iddyle...enkele karren met paarden die hout brengen/halen Dat zorgt voor iets meer bedrijvigheid. Plus dat er in de zomer en wintermaanden in het weekend enkele toeristentreinen aankomen . Daar is perron 2 voor gedacht( pl.m. 70 cm nl. perron 1 is voor de motorwagen/railbus of het korte lokaaltreintje voor de mensen 's morgens naar de stad/school en tegen avond weer naar huis te brengen... Tussen door dan dus houtvervoer vis, en opslag goederen via de haven en een grote graansilo linksonder bij de haven.
Tot slot weer een plaatje van een ( oudere scandinavische) impressie van de rechterkant van de baan.... de locloods is dubbelsporig geworden en het stationsgebouw staat nu iets hoger( +30mm) en terug haaks op de sporen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door grove den op 12 mar 2020 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Oei vergeten antwoord te geven op de vraag van Steven:
Ja er moest toen iets van "Preikstoele"achtige rots op komen! Vind dat een schitterend gezicht zo'n "kubistich" uitstekend/overhangend stuk graniet ! en dat dat ook nog blijft "plakken"!!??( denk dat ik toch ook zoiets op de Segmenten Station baan wil verwezenlijken! het is niet voor niks een toeristenplaatsje!
Nee geen 600 meter op schaal...misschien in het trappengat= 4,50 meter...haalt ie net! Op dat baantje was het niet meer dan35 meter.... ;)

Jos


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Wim H »

Hallo Jos,
grove den schreef: 11 mar 2020 09:18 Afbeelding
Dit is toch wel een heel sfeervol plaatje! Echt geweldig! :) (ik mis nu een emoticon voor "thumbs-up" zoals het buurforum dat wel heeft)
Een dergelijke uitstraling heb ik voor ogen voor de rechterzijde van mijn eigen modelbaantje.

Maar goed, dat terzijde. Ik zal ook nog eens inhoudelijk reageren. Ik ben het met Erwin eens dat de toegang tot de lokloods en motorwagenloods behoorlijk druk is. Ook al heb je een kruising en geen engels wissel.
De bevoorrading van je kolenpark is nu erg lastig. Je moet eerst de lokloods inrijden om een wagen met verse kolen naast de kolenbunker te plaatsen. Hetzelfde geldt voor vers zand.

Ik zou het nog iets anders aansluiten:
Afbeelding

De motorwagenloods is nu naar links verplaatst. Dat zag je wel vaker (bv in Duitsland) dat er bij de originele lokloods geen plek meer was. De nieuwe loods voor de motorwagens werd dan ergens anders op het emplacement gebouwd.
Dit geeft ook direct de mogelijkheid om de behandeling voor je stoomloks (kolen, zand, slakkenput, enz) direct aan het spoor naar de lokloods te plaatsen. Er zijn nu slechts 2 wissels nodig, ipv 3 wissels en een kruising.

Groet, Wim


Plaats reactie