ontwerp segmenten Station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Hallo Wim,

bedankt ! ook voor meekijken en denken!
Zou dit ook kunnen??...tenslotte hebben/kunnen motorwagens makkelijker zowel voor als achteruit rijden. Zo kan ie meteen vanaf "zijn"spoor 1 direkt naar/door de remise....

Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Als de linkerwissel iets naar rechts opschuift en de rechterwissel iets naar links dan heb je geen kruising nodig.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Wim H »

Hoi Jos,
Ja, dat lijkt me ook een prima oplossing! Zeker ook met toegang tot de loods van beide zijden. :)
Groet, Wim



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Bert:
Als de linkerwissel iets naar rechts opschuift en de rechterwissel iets naar links dan heb je geen kruising nodig.
Dat had ik ook al geprobeerd maar de lengte van de wissels gooien roet in het ...
Ik wil zoveel mogelijk de "lange"( 160 mm )wissels gebruiken en in noodgevallen zoals hier dan maar de Middellange( 137 mm)
Ook de segmenten zijkant is een belemmering daar wil ik niet op de rand een wissel plaatsen . Als , dan alleen in uiterste noodzaak!
Daarbij komt ook nog als je kijkt naar oude emplacementen dat het lijkt dat daar veelvuldiger kruisingen voorkomen... :?
Maar idd wat niet hoeft....
Zal ook dit toch nog eens uitproberen ...desnoods te beginnen de opstel/vertrek/omloopsporen wat te schuiven naar beneden.
Oh ja het "uithaalspoor" van dit emplacementje is gelegen aan de linkerkant achter het spoor naar de kade.

Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Wim H »

bpieters schreef: 12 mar 2020 20:58 Als de linkerwissel iets naar rechts opschuift en de rechterwissel iets naar links dan heb je geen kruising nodig.
Hoi Bert, maar dan wordt de nuttige lengte van het spoor naar de lokloods een stuk kleiner en is er geen/weinig plaats meer voor de kolenbunker ed.
Een halve "Hosenträger" vind ik hier eigenlijk wel goed passen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Voila..netjes op schaal ff uitgetekend:
met de nuttige lengtes erbij
vanaf perron 1 kunnen treinen tot 74 m vertrekken/aankomen en vanaf perron 2 130 meter lang incl de locs natuurlijk.
Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Wim H »

Netjes Jos!
Ik zie dat je 2 perrons hebt ingepland. Persoonlijk zou ik perron 1 weglaten. Beide perronsporen zijn vanaf perron 2 bereikbaar (eilandperron), dus een extra perron is niet nodig.
Daarnaast ligt perron 1 wel heel dicht tegen het depot aan. Dat wordt iets te druk denk ik. En je moet oppassen dat bij het bekolen van een lok je niet per ongeluk de kolen in de nek van wachtende reizigers kiepert... ;)
Groet, Wim



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Met één perron, de traverse/loopbrug en de remise voor de motorwagen....
Die lijkt toch iets meer ruimte "op te slokken dan ik dacht... ;)
Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Ziet er qua ruimtelijke indeling wel goed uit zo.
Soms moet je iets weglaten om het er niet volgepropt uit te laten zien.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

de ontwerpafdeling maakt overuren...maar met wat er om ons heen gebeurd is er nu meer dan genoeg tijd voor! ;)
Als een monnik in afzondering bijna elk spoor. hoek wissel etc proberen uit te meten en te tekenen.
Dat met de motorwagenloods zat me niet lekker betreffende de aansluiting van links. Het leek in eerste instantie tot bijna halverwege het middelste segment!
Gelukkig viel het mee door de loods ietsje "schuin"te leggen , nèt niet evenwijdig met de omloop/aankomstsporen.Ook de tankplaat een plekje gegeven...mooi in het zicht!
Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Het is idd passen en meten maar het ziet er prima uit.
In het echt is het ook vaak woekeren met de ruimte.
Het geheel ziet er realistisch uit.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Nico Essers »

Mooi ontwerp Jos, het blijft altijd moeilijk op een beperkte ruimte maar volgens mij is het je gelukt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door erik-n-fan »

Leuk plan zo te zien!

Het enige waar ik zelf spijt van heb bij mijn huidige bosweg modules is dat ik niet iets meer ruimte heb genomen om wat meer vrije vorm in de modules te krijgen. Jij hebt dat al wel in je sporen plan (niet strak aan de module rand)! Wat iets moeilijker is maar wat dynamischer uiterlijk kan geven is de modules niet strakke platen van 120x50 te maken maar een meer vrije vorm / iets een knik erin te brengen en dieptes wat afwisselen. Maar... alles op dit forum is persoonlijk smaak :D

Ik ben benieuwd naar de realisatie!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Dank jullie wel Bert, Nico en Erik!
Ik denk dat ik in grote lijnen , de rode draad, wel heb, gezien de landschappelijke situatie van het terrein op de segmenten: tussen hoge rotsen ( wanden)"achter"en de zee"voor" Door in de hoogte te werken zie je meer modelbaan! 8-)
Hier en daar hebben ze uitstekende rotsen wegblazen en dat materiaal weer gebruiken om baaitjes/inhammen van de zee te "vullen.
Ook de kunstwerken als kade, viaducten en keermuren etc. zijn met dit gesteente gemaakt.
@ Erik: " meer vrije vorm / iets een knik erin te brengen "
ja daar heb ik ook nog over nagedacht....en verschillende vormen getekend , al is het maar in een flauwe boog door de module zijkanten 2-3 graden minder haaks te maken....( net zoals het oppervlak waar de film in een bioscoop op geprojecteerd wordt) Ook dan zie je weer meer modelbaan!
Misschien dat ik dat laatste- flauwe boog- ga toepassen.
Maar als "afsluiting" zal ik eerst alles toch op één tekening plaatsen en dan kijken hoe alles dan overkomt.....
En dan nog....het blijft een leidraad ;) ook tijdens de bouw.
En dan zo'n detail ergens op de baan bouwen! ;) :
Afbeelding

Jos



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Zoeven ff een oud ontwerp verknipt en getracht het in een ruime boog te leggen. De segmenten liggen nu onder een hoek van 6 graden tegen elkaar.
Afbeelding
Kan volgens mij enkele graadjes meer....
Wordt vervolgd!
en weer een tot slot een plaatje van shorpy.com:
een stationnetje met erachter een laadspoor van een of andere mijn:
Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Hoi Jos,
Je zou bijv. hoeken aan de voorzijde kunnen maken van een graad of 10 en de achterzijde wel gewoon recht.
Zo krijg je links en rechts iets meer ruimte voor de scenery.
Dat was al passen en meten en dan krijg je er een aantal cm's bij.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Hoi Bert,
Je zou bijv. hoeken aan de voorzijde kunnen maken van een graad of 10 en de achterzijde wel gewoon recht.
Ben bang dat de segmenten dan te breed wordenaan de linker en de rechterkant! ..50 cm was/is al de uiterste grens!

Heb vanmiddag alles nog eens 1:1 uitgetekend en met "plakken" en "knippen" etc tot het volgende "eindplan" gekomen:
Afbeelding

Kon geen goede foto maken van het plan zonder vertekening en dus drie stuks gemaakt en die aan elkaar "geplakt" 8-)

Ik heb wel al een vaag idee welke/ wat voor soort treinen er zullen gaan rijden en ook het tijdperk : dat wordt vrijwel zeker III ! (met mogelijk een overgang naar IV . Het getrokken rijdend materieel zal uit korte 2 assers en "krakkemikkige" 4 assers bestaan zowel personen als goederen.Beetje oud maar niet versleten of verwaarloosd. De tand des tijds....zullen we maar zeggen/denken.
De lokjes zijn merendeels tenderlocomotieven die ik , denk ik , allemaal van een eigen logo zal moeten voorzien aangezien het een private maatschappij wordt die dit emplacement- nog- in beheer heeft! Hopelijk kan ik 0.a. ook een "schweineschnautschen" op de kop tikken/aanschaffen ;)



Jos
Laatst gewijzigd door grove den op 15 mar 2020 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Die schweineschnauchen Arnold 2920 is nog wel ergens op ebay ofzo te koop denk ik.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

heb je een pb gestuurd

groet,
Bert



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

Mijn nieuwste aanwinst en de plek die het misschien kan gaan krijgen bij aankomst.....als de andere sporen bezet zijn.
Ik heb nog een wissel toegevoegd waardoor er een indruk ontstond alsof het perron waar het "Schweineschnautchen" langs staat het eerste,vroegere/oudere perron was. Naderhand, bij de uitbreiding, is het eilandperron, dat 30 mm lager ligt, aangelegd met de traverse om vanaf /vanuit het stationsgebouw dit perron te bereiken.
Afbeelding
De "traverse"is meteen een poging om het einde van het segment te camoufleren....misschien iets om er een spiegel, of gedeeltelijk een spiegel te plaatsen?

Jos


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door bpieters »

Ziet er leuk uit!
Het "varkenssnuitje" ziet er goed uit.
Eea geeft ook een beeld van de verhouding qua lengte .
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door traiNiac »

:D Fraaie dwarsdoorsnedetekening Jos. Doet me aan de tekeningen van PitPeg (Norbert Pitroff uit Pegnitz) denken, of die van Horst Obermayer. Die namen zul je wel kennen als je al 15 jaar aan het plannen bent :D Ik ga je volgen



Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

aangezien er nog geen plek is voor de segmenten ben ik maar verder gegaan met het ontwerpen/uittekenen van de mogelijke details die , in dit geval, bij een klein locdepot horen...
van bovenaf bezien het rechter deel van de baan. het stationsgebouw en de loc. loods met het kolenkraantje en bunkertje , watertoevoer, zandtoren/gebouwtje/compressording...etc etc.
Ook hoe de verschillende "posten" zo economisch bereikbaar zijn voor de Preisermennekes!
verder teken ik ik het ook zo gedetaileerd als controle of de bedachte "hoogtes"van de rotspartijen niet te laag/hoog zullen zijn. Het mag best wel steil zijn maar net niet haaks. Met natuurlijk beschermende bouwwerken tegen steenslag/vallend gesteente!
Ook probeer ik de afzonderlijke "posten"voor de Preisermennekes en vrouwtjes zo goed - economisch- mogelijk bereikbaar te maken. Dus geen omwegen naar de loods, remise, watertoren etc
De afbeelding laat de rechterbovenhoek zijn van het rechtse segment( stationsgebouw en locdepot) Het begin is er...
Afbeelding

Jos



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door Rene-k »

Zuiver ontwerp Jos, kan eigenlijk niets meer mis gaan op deze manier


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Onderwerp starter
grove den
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 mar 2020 00:12
Contacteer:

Re: ontwerp segmenten Station

Bericht door grove den »

we gaan stug verder...ook moeten er voldoende ( sparre- en berken) boompjes op!
Afbeelding

Jos


Plaats reactie