Onder de kerstboom baan Ø 100

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Onder de kerstboom baan Ø 100

Bericht door irvin »

Hallo,

Al jaren heb ik baanplannen o.a. voor een baantje onder de kerstboom, of eigenlijk meer een baan waar de kerstboom op staat.
Veel verder dan een baan ontwerp ben ik in het begin niet gekomen.
Het is een berg van ongeveer 25-35 cm hoog en in de basis 100 cm in doorsnede met daarin twee spiralen de een groter als de ander met elk 1 spoor.
Onderin een schaduwstation bestaande uit 3 sporen en bovenin een station met 2 sporen en een kort spoortje voor een locloods of goederen:

Afbeelding

Om het iets duidelijker te maken hier het plan in 3D:

Afbeelding

Uiteindelijk blijven er 3 stukken spoor zichtbaar:

Afbeelding

Het wordt een digitale baan zodat er meerdere treinen volledig automatisch kunnen rijden.
Een tijdperk of land heb ik niet als het maar nostalgisch is, kerst gerelateerd of past in een berg setting.

Vorig jaar ingetrokken in een nieuwe woning met een geschikte zolder waar ik met mijn hobby meer kan dan alleen vitrine kijken.
Dus kan er eindelijk gebouwd gaan worden.
Voor mij de eerste poging tot het bouwen van een baan die verder gaat dan een plank met rails.
Ook meteen de eerste stappen in de digitale wereld en de scenery.
De afgelopen jaren al wel een hoop gelezen en uitgezocht en al wat materieel aangeschaft maar ongetwijfeld een hoop te leren en zal nog met een hoop vragen komen te zitten.

Mvg,

Irvin


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Onder de kerstboom baan Ø 100

Bericht door Hans »

Hallo Irvin,

Ik ben benieuwd, het ziet er niet gemakkelijk uit met al die bochten en stijgingen.
Veel succes.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Onder de kerstboom baan Ø 100

Bericht door maarten »

Wel gaaf hoor, maar inderdaad misschien wat uitdagend. ;-) Ik ben wel heel benieuwd! Ooit ben ik ook aan zo'n project begonnen maar dat is hopeloos gestagneerd. Eigenlijk gewoon door tijdgebrek, in de tussentijd nog een club opgericht dus daar gaat nu veel (spaarzame) vrije tijd in zitten.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: Onder de kerstboom baan Ø 100

Bericht door irvin »

Op het eerste gezicht lijkt het idd een aardige spaghetti maar het valt wel mee.
Het zijn twee spiralen een draait rechtsom omhoog/omlaag en de ander linksom omhoog/omlaag allebei met een percentage van 2,9%
waarbij de binnenste spiraal R3 is.
Alleen in het schaduwstation en op het station bovenin is de rails horizontaal.
Veel meer dan 5 of 6 kleine wagons komen er denk ik niet achter een loc te hangen dus waarschijnlijk is het omhoog rijden in de kleinste spiraal geen probleem.

Ik heb geen einddatum, leuk zou zijn met kerst maar ik heb geen idee of ik dat wel of niet ga halen.
Een geluk volgend jaar is er weer een kerst.

Mvg,

Irvin


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Onder de kerstboom baan Ø 100

Bericht door geertvt »

Leuk idee. Ik ben gek op kerstbaantjes!
Die van komt pas in december weer onder het zeil vandaan.
Succes met de bouw.


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Plaats reactie