De eerste stappen zijn gezet.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door Nico Essers »

De schets van Jos is inderdaad een heel goed uitgangspunt. Alles goed bereikbaar en ruimte genoeg voor mooie lange sporen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: wie zou een N spoor baan willen ontwerpen voor mij

Bericht door _MIB_Asterix »

Hoi Jos,

dank voor je setup voor de tafel. De ruimte heb ik nogmaals getekend nu met wat maatvoeringen erbij vermeld en verschil tussen muur en loopruimte gemaakt aan de rechterkant.
De tafel heb ik daarin weer gemaakt. Hij is wel wat breder, links omdat dat beter uitkomt mbt het onderste station. Rechts, omdat ik van twee kanten erbij kan.
Links boven in is het helemaal iets breder, moet nog even kijken of ik dit zo diep laat, of dat er aan de achterkant wat tegen zet, zodat het smaller wordt, mocht ik het laten dan zal ik dat gebruiken om het landschap door te laten lopen, zonder gekke of ingewikkelde zaken.

Ik ben hiermee aan het tekenen gegaan in anyrail

Afbeelding

Ook ben ik aan de slag gegaan, met op de lange zijde een schaduwstation te tekenen.

Afbeelding

En het daarboven gelegen tweede schaduw station.

Afbeelding

Met de rest, het lastigere deel, ga ik dit weekend mee aan de slag.
Ik verneem graag weer feedback.

mvg
Paul


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: graag een beetje hulp bij het maken van een mooi baanplan

Bericht door maarten »

Mijn indruk is dat je zoveel mogelijk rij-oppervlakte in de ruimte wilt persen? Bij dergelijke afmetingen moet je je afvragen of dat überhaupt wel noodzakelijk is. Wat ik bijvoorbeeld mis een knutseltafel(tje), vroeg of laat ga je dat nodig hebben om even loc na te kijken of iets dergelijks, dan heb ik het nog niet eens over de bouwfase waar je heel veel spullen een plekje moet geven. De (toegangs)deur van de ruimte, zit die onderaan, bij het 90 cm stuk? Zo ja dan zou ik daar meer ruimte vrijhouden.

Je schaduwstations zijn zo minder handig vormgegeven, je hebt nu lange en korte opstelsporen. Als je de ingang spiegelt, dan heb je overal even lange (opstel)sporen en kun je hem wellicht ook korter maken wat dan weer ruimtewinst oplevert.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5079
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: graag een beetje hulp bij het maken van een mooi baanplan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een tafeltje is zeker noodzakelijk, die zou je evt. verrijdbaar, in klapbaar of in schuifbaar kunnen maken. Voor het opbergen van je spullen kwam ik gister op youtube nog wat handigs tegen maar dat zal ik vanavond wel even in het betreffende topic posten. Verrijdbare metalen kastjes van IKEA zijn voor je hobby spullen trouwens ook handig daarvan heb ik er 2 maar die zijn duurder als de rekjes die ik op youtube zag.

Ps; Paul, kan je mij die 2 tekeningen van de schaduwstations mailen, de afbeeldingen zijn voor mij net te slecht zichtbaar/ik zie te slecht om ze goed te kunnen bekijken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: graag een beetje hulp bij het maken van een mooi baanplan

Bericht door Nico Essers »

De basis ziet er nu goed uit Paul. Hier kun je een heel mooi ontwerp op maken. Wel zou ik nog even de volgende punten nakijken. De loopruimte in het achterste gedeelte lijkt me erg smal. Je moet je daar vrij kunnen bewegen omdat je meerdere niveau's hebt om te bouwen en te onderhouden. Als je in het schaduwstation moet werken en je wordt ingeklemd aan je rugzijde is dat niet prettig. De tafel aan de voorzijde blokkeert de toegang naar je baan en geeft weinig extra mogelijkheden bij zo'n ruim opgezet plan. De kans dat je er regelmatig tegenop loopt is nu groot door de smalle doorgang. De hoeken aan de voorzijde zou ik voorzien van een 45 graden of ronde hoek. Die hoeft niet groot te zijn maar geeft je tafel een mooier aanzien en je loopt er veel gemakkelijker langs. Kijk maar eens bij mijn ontwerpen in het onderschrift.

Met hoeveel treinen wil je gaan rijden op deze baan. Het zijn grote schaduwstations die je wilt gaan bouwen. Op zich niets mis mee maar is het daadwerkelijk nodig. Hoe meer sporen naast elkaar hoe meer diepte des te hoger de ruimte tussen de niveau's moet zijn om overal goed bij te komen.
Je hebt de wissels nu in een lijn liggen waardoor de lengte van de opstelsporen steeds veel korter worden. Een andere methode is 1 wissel vertakken naar 2 wissels en iedere keer de volgende wissel weer vertakken naar 2 wissels. Hierdoor win je veel ruimte en worden de opstelsporen overal bijna even lang.

Voor je werktafel verwacht ik dat je genoeg ruimte hebt rechts van de baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: graag een beetje hulp bij het maken van een mooi baanplan

Bericht door _MIB_Asterix »

Hoi heren,

ruimte om te werken aan treinen is er nog voldoende, de witte ruimte rechtsbovenin, is 2.40*3.30.
De deuren onderaan de ruimte, niet op de tekening, vallen nog aan de buitenzijde van de muur, dus 20 cm lager dan het getekende deel, en is een dubbel openslaande tuindeur naar buiten toe, daar heb ik dus geen hinder van. En op een aantal plaatsen zullen de hoeken afgerond worden, dat zat al in de planning.

Ik heb van mijn opa een grote collectie treinen gekregen, met veel rollend materieel, dus vandaar deze grote schaduwstations. Anders zou het inderdaad veel te veel zijn.
Ik zal kijken of ik met de tip van maarten wat kan aanpassen zodat het wat smaller wordt.

Michiel, ik ga je straks even de files mailen van anyrail, Nico, ik ga zeker je links bekijken.
Dank allen voor de reacties!

mvg
Paul


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: graag een beetje hulp bij het maken van een mooi baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb het plan gezien. Links onder is begrijp ik de toegang tot de ruimte en daar staat helemaal in de linkerhoek nog een tafel geperst. Hoe gaat de deur open naar de ruimte, draait deze de ruimte in of gaat deze open door draaien naar buiten? De meeste kamerdeuren die ik ken draaien naar binnen. In dat geval kan de tafel in de linker onder hoek niet. Ik zou trouwens die tafel gewoon recht doortrekken. De tafel is breed genoeg om een mooie ruime boog neer te leggen. En verder zoals genoemd, je hebt ruimte zat om een bijzonder en ook kostbaar baanplan neer te leggen.
Het ontwerp probleem met Peco heb ik omzeild door een gedeelte van de bibliotheek van Fleischmann in de bibliotheek van Peco te kopiëren. Alleen ik had geen Anyrail en ik weet niet of dat bij dit merk zoiets mogelijk is. Bij mij had deze truc het ontwerp vleugels gegeven. Later kun je de brokken Fleischmann rail vervangen door flex die dan over het algemeen zich goed zal laten leggen omdat de begin- en eindpunten bekend zijn.
Verder veel succes met je uitdaging. Doe rustig aan met tekenen en overdenk alles heel goed. Achteraf iets wijzigen is altijd erg moeilijk.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: graag een beetje hulp bij het maken van een mooi baanplan

Bericht door Wim H »

_MIB_Asterix schreef: 25 apr 2020 12:00 Ik heb van mijn opa een grote collectie treinen gekregen, met veel rollend materieel, dus vandaar deze grote schaduwstations. Anders zou het inderdaad veel te veel zijn.
Hallo Paul,
Niet al je materieel hoeft perse in een schaduwstation te staan. Ook zal niet elke trein iedere keer gaan rijden. Koop een mooie vitrine en plaats daar een deel van je treinen in. Dan kun je er ook nog eens veel beter van genieten (ipv dat ze in een donker stoffig schaduwstation staan). Zelf heb ik ook een vitrine waar een deel van het materieel staat. Dat bevalt me uitstekend!
Zo nu en dan wissel ik een trein uit tussen baan en vitrine, maar dat doe je echt niet elke dag. Je hebt altijd een paar lievelingstreinen. Die staan vrijwel altijd op de baan. Anderen staan juist vaak in de vitrine, maar daar kan ik ze dus wel goed zien :)

Daarnaast kun je het schaduwstation ook zo bouwen dat het later eenvoudig is uit te breiden.
Tenslotte zou ik geen schaduwstations vlak boven elkaar bouwen. De toegankelijkheid is dan veel minder goed.

Groet, Wim



Onderwerp starter
_MIB_Asterix
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 nov 2017 20:08

Re: De eerste stappen zijn gezet.

Bericht door _MIB_Asterix »

Hallo,

Ben deels met jullie feedback aan de gang gegaan, ook wat delen waar ik voor mezelf een goed gevoel bij heb behouden.

De eerste meters spoor zijn gelegd, zo ook het eerste deel van de tafel dus, op de foto's hangt hier voor een deel nog een tafel boven, deze zal nog verwijderd/aangepast worden, maar is nu handig voor wat zooi op kwijt te kunnen :lol: .

Er moeten nog een paar wissels geplaatst worden, en daarna alles nog even goed nakijken. Dan verlijmen, zodat alles vast zit. Daarna komt voor mij toch wel een behoorlijke uitdaging, DInamo/Itrain hierop gaan aansluiten.

Stapje voor stapje, dan kom ik er vast wel uit, zo niet dan vraag ik hier om hulp, zal niet de eerste en laatste zijn met vragen mbt digitaal :-).

Dan volgen nu wat foto's van mijn gefreubel.



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

mvg
Paul


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: De eerste stappen zijn gezet.

Bericht door Nico Essers »

Zo Paul, je hebt flink wat meters gemaakt de laatste 2 weken. Dat ziet er netjes uit allemaal. Schitterende ruimte voor je baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: De eerste stappen zijn gezet.

Bericht door MaartenOtto »

Hoi Paul,

Ik ben ook afgelopen maand begonnen met bouwen. Mijn ruimte is 4,8 meter bij 1,22. Het heeft bij mij echt een paar jaar geduurd voor ik wist wat ik wilde bouwen. Ik ben altijd een grote liefhebber geweest van station Doncaster. Veel kruisende treinbewegingen met reizigers en goederenverkeer, een grote werkplaats en twee sporen waar treinen met 100 mph door het station vliegen. Maar helaas paste dit niet. Dus moet ik “omdenken”. Als ik het station niet kan bouwen, dan een stuk hoofdbaan met een kleiner station waarbij bijna alles doorrijdt..... En een museumlijn voor de oude DC meuk die ik niet wil of kan (laten) aanpassen. Mij gaat het vooral om een realistisch stuk baan te hebben zoals je het in het echt zou kunnen zien. En lange goederentreinen waren voor mij een uitgangspunt van mijn “omdenken”.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie