Baanplan optie West Arundale / Aruntal Ost

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Baanplan optie West Arundale / Aruntal Ost

Bericht door MaartenOtto »

Afbeelding
Het leuke van deze hobby is het proberen en “prutsen” tot je iets hebt waarvan je denkt “ja, dit is wel leuk”.

Twee landen waar ik van hou gaan nou niet bepaald samen op Modelspoor gebied en liggen mijlen uit elkaar. Het enige dat ze eigenlijk allebei gemeen hebben is dat men er links rijdt...

Aangezien mijn baan op wielen staat en de hele constructie dus letterlijk verplaatsbaar is, kan ik makkelijk aan de achterkant van de baan staan. Doe daarbij recente frustraties van de technische staat van de Britse Modelspoor markt. Nieuwe modellen halen het echt bij lange na niet bij de Europese merken. En toen zag ik op de site van Hans een hele mooie Cisalpino set en begon de voorliefde van dat andere favoriete vakantieland te kriebelen.

Met een beetje goede wil is een mooie backscene plaat best mogelijk en daar kan ik een scheiding maken tussen de voorkant van de baan West Midlands UK, en Zwitserland aan de achterkant van de baan. Naar gelang de “mood” kan ik straks kiezen tussen Engels materieel of Zwitsers/Europees.

Het kleine SBB station ben ik nog niet helemaal uit, allicht dat er nog bij de auto verlad een spoortje bij moet. Heb 2 sets op de kop kunnen tikken en ik kan dus 1 lange auto trein doen of juist twee korte (acht bakken plus loc en stuurstand) waarbij ik ook een nieuwe en oude stam kan maken, dus neig eerder naar de tweede optie.

In de Britse modus worden de Autotrein sporen gebruikt voor opstel van museum lijn treinen en goederenwagens (cargo twins)
In de Swiss modus gebruik ik het kop spoor in het Engelse station voor het keren van de autoverlad. En het slow line spoor voor de BLS GTW. Zo kan ik vaker terugkomende treinen “op baan niveau” houden en gaan goederentreinen en Intercity spul de helix in. Baanplan is gemaakt in de Z21 app en is niet op schaal. Ik heb 4,8 meter in lengte en 1,2 in diepte met een scenic decoder dus in het midden.

Als jullie nog tips hebben hooi zie en hoor ik dat graag...


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan optie West Arundale / Aruntal Ost

Bericht door bpieters »

hoi Maarten,

Leuke opzet.
Met zo'n scenic divider kun je je lekker uitleven in 2 verschillende landschappen.
ik zou wel haakse hoeken in de divider proberen te vermijden.
Het schaduwstation wordt ook in 2 delen gesplitst neem ik aan?

groet,
Bert



Onderwerp starter
MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Baanplan optie West Arundale / Aruntal Ost

Bericht door MaartenOtto »

Ja de tekening is niet op schaal en de divider zal meer de uitstraling hebben van een groot fabrieksbrand of een snelweg of iets dergelijks.

Schaduwstations komt op een lager niveau en heeft twee lussen over een afstand van een paar meter dus een trein bestaande uit Loc+16 zou moeten passen


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie