Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Matje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2020 12:08

Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Matje »

Goedendag,

Ik ben opzoek naar een baanplan in een L-vorm 1 zijde is 3 mtr (achterkant tegen muur) en de andere zijde is 2,5 mtr breed (rechterkant tegen de muur) tussen de 80 cm of 100 cm breed.
Nou ben ik bezig geweest met een ontwerp programma maar ik wordt er helemaal "Gek" van, ik kom er gewoon niet uit.
Ik ga digitaal beginnen maar eerst nog zonder alle poespas zoals bezetmelders enz.
Wie heeft er een mooi voorbeeld ?? of moet ik het houden op 250 cm bij 90 cm of 300 cm bij 90 cm.??
Wie kan mij helpen.

Groetjes Martin.


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door fenix »

Hallo Martin,

Mijn gouden tip is een pak papier en een potlood ;)
beetje flauw, maar wel met een kern: Als de computer je niet helpt, gaat het je hele ontwerp proces in de weg zitten...
In de periode dat ik nog veel banen tekende, versleet ik per jaar ongeveer een pak a4 kopieer papier.
Een goed ontwerp komt normaal gesproken niet in een keer. Dat evolueert van het ene ontwerp naar het volgende en uiteindelijk kom je dan uit bij iets dat levensvatbaar is om uit te voeren.

Wat wil je uitbeelden op je baan?
regio/tijdperk/industrie/zijlijn/hoofdlijn/bergen/vlak land/station/depot.... wil je vrij spelen of wil je voorbeeldgetrouw rijden?
Wil je de treinen rondjes laten rijden (ovaal, hondenbot en aanverwante variaties) of wil je pendelen?
Als je die vragen als uitgangspunt neemt, kun je op zoek naar voorbeeld situaties bij het grootspoor en dat gaan vertalen naar de oppervlakte die jij hebt. Een algemene valkuil is veel rechte sporen te maken langs de rand van de tafel. flauwe bogen zijn veel speelser en geven een realistischer effect.
Een andere bron van inspiratie kan ook zijn oude boekjes met sporenplannen. Maar dan geldt ook weer, wat wil je uitbeelden en past het sporenplan daarbij.
Een ander detail om rekening mee te houden is welk materieel ga je rijden en heeft dat materieel een minimale boogstraal nodig?
Zelf ben ik fan van zijlijntjes en permiteer me hier en daar een krappe boogstraal. Niet iets om een sneltrein doorheen te jagen als je enigzins voorbeeld getrouw wilt rijden ;)

Als je perse in een computer wilt tekenen, is mijn tip om een cad programma te gebruiken en te werken in lagen, de standaard railstukken vergeten en flexrail gebruiken.
Tegenwoordig teken ik voornamelijk in een 2d cad programma (Qcad), maar evengoed begint dat toch nog met een eenvoudige schets met potlood op papier om het basis idee visueel te krijgen. Op de computer werk ik dat dan verder uit naar steeds meer details. De enige vaste railstukken die ik toepas zijn de wissels. (de wisselhoek, lengte en boogradius gebruik ik in mijn cad programma)

begrijp ik dat je een ruimte van 3x2,5m beschikbaar hebt? in mijn gedachte komt dan iets met een L-baan van ca 70cm breed over zowel de 2,5m als de 3m. Ga je over de 70cm heen, wordt het een uitdaging om bij sporen te komen die achteraan tegen de muur liggen. Een beetje afhankelijk ook van je lichaamslengte en de hoogte boven de grond van je baan. De hoek van de L kan gebruikt worden op verschillende manieren ... je kunt je onderwerp daarmee in een boog projecteren of op beide benen iets anders uitbeelden met in de hoek een visuele scheiding.

Komt het weer terug op de basis vraag: wat wil je uitbeelden? Als wij niet weten wat je wilt uitbeelden, is het lastig om met concrete suggesties en voorbeelden te komen.

succes,
Fenna


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Hoontje »

Afbeelding

Mijn baanplan op 330 x 270 mtr en 65 cm breed...

Wellicht heb je er wat aan. Daarnaast onderschrijf ik wat @fenix hierboven schrijft.

Mijn plan is ook eerst op papier getekend, daarna op de computer en straks op de tafel ook weer met pen en papier.

Op de pc was handig voor de stuk/materiaal lijst :)

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Matje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2020 12:08

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Matje »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er ruim 30 jaar uit geweest en wil weer langzaam aan beginnen, zat te twijfelen tussen H0 en N spoor maar ga toch voor N.
Voor H0 heb ik iets te weinig ruimte naar mijn mening.

Wat is mijn bedoeling;
Ik wil Nederlands en Duits gaan rijden (ik woon vlak aan de grens in het Oosten van het land). Echt bergen wil ik niet , maar wel een beetje de ruimte om een stad/dorp neer te zetten (zodat mijn toekomstige Hondekop kan pendelen) ik ben niet zo op het "rangeren" maar er mag wel iets in zitten.
ik wil dus tijdperk V tot heden.
Het wordt dus een nagenoeg vlakke baan (met hier en daar een glooiing in het landschap en ik wil er een stalen boogbrug erin hebben (zoals de film een brug te ver). bij het station 2x dubbel spoor (van enkel naar dubbel en dan weer naar enkel, in beide richtingen).

Dat was het volgens mij ongeveer wel.

Martin


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Martin, ga ook eens op sporenplan.nl/gleisplan.net kijken, dan zal je vast echte stations tegen komen die je inspiratie opleveren. En als die nog in die toestand bestaan kan ik je ook aanraden daar te gaan kijken, beetje sfeer op snuiven en het treinverkeer aanschouwen.

Iets concreter, als je een 4sporig station wilt zou je misschien eens naar Wesel moeten kijken( het gedeelte met perrons de rest kan je weg laten), zeker als je ook treinen zoals je hondekop wil laten pendelen naar een ander station. Als je dat op de andere poot met de situatie rond Wesel Feldmark( zoek even op met google maps in satelliet weergave) zou combineren dan ben je denk ik al een heel eind.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door fenix »

hmm Martin,

Met deze gegevens ga ik denken aan een geëlectrificeerd dubbelsporig Nederlands traject met een niet geëlectrificeerde enkelsporige aftakking naar Duitsland. Een beetje in de sfeer van Nijmegen-Kleef toen daar nog de aansluiting naar Duitsland was (leuke silberling stuurstand met een 212 dieseltje, of een modern equivalent)

Het Nederlands dubbelspoor op het 3 meter lange stuk met een in elkaar gedraaid hondebot (meerdere lagen) of een ovaal (enkele laag) dan de aftakking over de brug (beetje IJsel/Rijn sfeer) naar Duitsland op het 2,5 meter gedeelte, enkelspoor met keerlus.
Voor wat bescheiden rangeerwerk eventueel wat goederen treinen die worden overgegeven van Duitsland naar Nederland en omgekeerd.

edit: Michiel geeft al een concreet voorbeeld uit het grootbedrijf van iets vergelijkbaars

Fenna



Onderwerp starter
Matje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2020 12:08

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Matje »

thx, ik ga me er eens in verdiepen.



Onderwerp starter
Matje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2020 12:08

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Matje »

Zag in een draadje ergens dit spoorplan.
http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan.htm
Als je digitaal gaat rijden, heb je dan een keerlus nodig (volgens mij zit deze er in).
Deze spreekt mij namelijk wel aan.
En waarschijnlijk kan ik het aan de rechterkant uitbreiden.

Shoot.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Nico Essers »

Martin,

Een tijd geleden heb ik in dit draadje van Rolf https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... of#p219413 dat plan uitgewerkt. Daar kun je ook terug vinden waar de keerlussen zitten. Het plan is heel eenvoudig uit te breiden aan de rechterzijde.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Matje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2020 12:08

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Matje »

Bedankt Nico, ik ga uitzoeken hoe die keerlussen werken enz, (Ben er meer dan 30 jaar uit geweest) dus even alles weer opzoeken .
Als ik vragen heb kom ik hierop terug.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door BenQ »

Martin,
Je zegt dat je digitaal wil rijden maar nog geen bezetmelders wil.
Hou hier wel rekening mee, of door later doorslijpen van de rails of nu al de blokscheidingen te maken.

Zoek met Google naar "baanplannen modelspoor" en je vind heel wat sites met baanplannen.
Ook in deze map vind je heel veel baanplannen, een kleine 600, je doet er altijd wel wat ideeën op.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Matje
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 jul 2020 12:08

Re: Ik zoek een baanplan in L-vorm.

Bericht door Matje »

Oké, ik ga maar eens kijken hoe dat allemaal werkt.
Ik merk wel dat ik nog veel moet leren 😉

Thx Benq

Ben er inmiddels uit.
deze gaat het worden.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=14287


Plaats reactie