Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Sibbesuisje »

Zoals ik eerder had aangegeven op mijn draadje van mijn baan Molengat, waren er plannen om te gaan verhuizen, wat meer ruimte voor de hobby betekent. Nu is het dan eindelijk zover: we hopen over pakweg 4-5 maanden onze nieuwe woning in te trekken. En dat betekent dat ik nu mijn plannen voor de baan kan gaan afronden :D

Helaas is de beschikbare ruimte niet geheel geworden wat ik had gehoopt, dus de plannen voor een baan van 3 x 1 meter (zoals eerder besproken viewtopic.php?f=20&t=14377) gaan niet door. De beschikbare ruimte zal slechts 2 x 1 meter worden.

Dan het wensen lijstje:
- ik wil automatisch kunnen rijden (ik zal iTrain gaan gebruiken)
- Ik wil graag afwisseling met een enigzins realistische look, dus dat betekent een helix met een schaduwstation op een lager niveau, alsmede wat verborgen sporen om niet het 'rondje om de kerk gevoel' te hebben
- Wat rangeer mogelijkheden zouden wel leuk zijn, ook als afwisseling op het automatisch rijden (het is nu eenmaal leuk om aan de knoppen te draaien :) )
- Een station zou leuk zijn. Ik heb een aantal loks met sound en dat komt helemaal goed tot zijn recht op een stationsomgeving
- Thema is Nederlands. Ik rijd Nederlands materiaal met wat stoomtraktie er doorheen
- Ruime bochten! (uitzondering in het schaduwstation en voor rangeerwerk) zodat ik geen beperkingen heb met materieel

Met behulp van AnyRail heb ik vele ontwerpen gemaakt, en eigenlijk komen er 2 opties uit.
Optie 1: 't Seinhuis: een simpele baan waar optimaal gebruik word gemaakt van de diepte. Treinen komen op het buitenspoor de helix uit, gaan langs het seinhuis (dat in een driehoek in het midden staat), gaat naar het schaduwstation om vervolgens later via de andere kant de loop naar de helix te maken. En voor afwisseling kan ik nog wat loks in tegengestelde richting sturen (voor loks die nooit de helix pakken). Daarnaast is er ruimte voor wat rangeermogelijkheden met een goederenloods. Het is simpel want er is geen keerlus nodig.
Het enige vraagstuk waar ik niet over uit ben is of er wel of niet een station in 'de driehoek' gestopt moet worden. De ruimte is eigenlijk net te krap (maximale peron lengte is zo'n 65cm), maar de start/stop opties die het geeft voegt wel weer wat afwisseling toe....
't Seinhuis.jpg
't Seinhuis.jpg (76.15 KiB) 2932 keer bekeken
't Seinhuis - schaduwstation.jpg
't Seinhuis - schaduwstation.jpg (62.24 KiB) 2932 keer bekeken
Optie 2: 't Kopstation: Geinspireerd door een baan op het StummiForum. In dit geval is het schaduwstation en de helix hetzelfde, maar word er meer ruimte gecreeerd door er een extra laag boven te zetten met een kopstation. Treinen met bestemming station gaan in dat geval eerst van links naar rechts over het "parade spoor" op laag nul om vervolgens in een tunnel te verdwijnen. Via het schaduwstation klimt de trein daarna met het blauwe spoor omhoog om wederom links op niveau 1 uit te komen. Het kopstation geeft veel 'speel mogelijkheid' want er kan gerangeerd worden, er is ruimte voor een draaischijf (leuk voor de stoomloks). Daarna kunnen ze op dezelfde weg en het groene spoor terug de helix in. Voor slepen welke niet naar het kopstation gaan moeten deze ofwel een rondje om de kerk rijden op niveau 0 (dus via het schaduwstation) of eigenlijk heel snel weer terug de helix in door alleen de linker kant van het parade spoor te pakken.
't kopstation - laag 0.jpg
't kopstation - laag 0.jpg (66.57 KiB) 2932 keer bekeken
't kopstation - laag 1 en zichtbare gedeelte laag 0.jpg
't kopstation - laag 1 en zichtbare gedeelte laag 0.jpg (84.67 KiB) 2932 keer bekeken
Het dilemma:
Ik heb moeite met kiezen waar mijn voorkeur ligt op dit moment. Optie 1 is simpel, er is veel treinbeweging en is geschikt voor een echt nederlands thema. Optie 2 geeft heel veel mogelijkheden om 'te spelen' met veel rangeeractiviteiten. Maar tegelijkertijd word het rij schema gecompliceerder dus mogelijk bottlenecks op de baan; zijn treinen die niet naar het station gaan mogelijk heel weining in het zicht; en bovendien maak ik me zorgen over bereikbaarheid van de baan (helemaal met het stationsgedeelte - en dus veel wissel aansluitingen - boven de helix)

Dus ik heb eigenlijk 3 specifieke vragen voor mijn mede hobbyisten op dit forum:
1) In hoeverre zien jullie risico's met bottlenecks op de baan voor Optie 2 - 't Kopstation (ervan uitgaande dat ik iTrain zal gebruiken voor de aansturing)?
2) Zijn mijn zorgen over bereikbaarheid (bedrading, wissels enz) voor optie 2 ('t Kopstation) gerechtvaardigd of is dat iets waar ik me niet al te veel zorgen om moet maken?
3) Voor optie 1 ('t Seinhuis): wat zijn jullie gedachten over wel of niet een station setting te creeren (zoals op dit moment al in het baanplan staat)?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Met vriendelijke groet,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Hugo »

Sibbesuisje schreef: 10 nov 2020 10:46
Optie 1: 't Seinhuis: een simpele baan waar optimaal gebruik word gemaakt van de diepte. Treinen komen op het buitenspoor de helix uit, gaan langs het seinhuis (dat in een driehoek in het midden staat), gaat naar het schaduwstation om vervolgens later via de andere kant de loop naar de helix te maken. En voor afwisseling kan ik nog wat loks in tegengestelde richting sturen (voor loks die nooit de helix pakken). Daarnaast is er ruimte voor wat rangeermogelijkheden met een goederenloods. Het is simpel want er is geen keerlus nodig.
Het enige vraagstuk waar ik niet over uit ben is of er wel of niet een station in 'de driehoek' gestopt moet worden. De ruimte is eigenlijk net te krap (maximale peron lengte is zo'n 65cm), maar de start/stop opties die het geeft voegt wel weer wat afwisseling toe....
Toen ik dit las moest ik direct denken aan het station van Shrewsbury, Engeland wat ook beschikt over een driehoek, de grootste "signalbox" van Engeland en een station maar die ligt daar net buiten de driehoek en zelfs gedeeltelijk op een brug. Mogelijk geeft de situatie daar je de nodige inspiratie.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Sibbesuisje »

Leuk Hugo, heb Shrewsbury zojuist opgezocht. Inderdaad een leuke rail situatie al is die zo uitgebreid dat ik daar niet de ruimte voor heb.
Sowieso heeft Engeland wel een aantal van dit soort driehoek situaties. Zo was ik zelf bijvoorbeeld op de Penwortham Triangle gestuit: http://www.disused-stations.org.uk/feat ... ndex.shtml
De situatie met 'signal boxes' is zeker veel voorkomend, maar een station in zo'n driehoek ben ik nog niet tegen gekomen


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Marksintpancras »

Beste Sander,

Allereerst gefeliciteerd met jullie nieuwe woning.

Optie 2 gaat denk na verloop van tijd tegenvallen ivm de beperkte ruimte. En die zet je ook niet even lekker aan op automatisch treinen laten rijden.

Bereikbaarheid van je componenten is bij optie 2 ook moeilijker dan bij optie 1, vooral wat boven de helix gebouwd wordt.

Tip voor de houtbouw, kijk eens of je bepaalde componenten van gelaserd hout kan laten maken. Ik heb bijvoorbeeld de 2 standaard helixen van Markenburg en een op maat gemaakte helix.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Hugo »

Het station Pisa San Rossore is ook een 'triangle' met het perron in de driehoek. Mogelijk een andere bron van inspiratie...

Ik kan er nu niet langer onderuit; ik moet bekennen dat "triangles" mijn guilty pleasure zijn 7(8)7


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Sibbesuisje »

@Marksintpancras bedankt! En ja, de laser cut oplossingen van Markenburg zijn absoluut iets waar ik naar kijk. De helix zal ik sowieso wel daar aanschaffen want deze heeft precies de juiste afmeting. Alleen of ik ook de module bakken ga gebruiken ben ik nog niet over uit.
Wat bedoel je overigens met dat optie 2 gaat tegenvallen ivm met de beperkte ruimte? (want beide opties zijn 2 x 1 meter)

@Hugo Je hebt inderdaad veel kennis over 'triangles', :lol: Overigens was ik jaren terug op het station in Pisa. Het was me totaal niet opgevallen dat dit ook een driehoek setting was! Maar goed, in die periode was ik dan ook niet bezig met de modelspoorhobby


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Hugo »

Sibbesuisje schreef: 11 nov 2020 00:30 @Hugo Je hebt inderdaad veel kennis over 'triangles', :lol: Overigens was ik jaren terug op het station in Pisa. Het was me totaal niet opgevallen dat dit ook een driehoek setting was! Maar goed, in die periode was ik dan ook niet bezig met de modelspoorhobby
Voor de volledigheid: Pisa San Rossore is niet het hoofdstation in Pisa, het ligt noordwestelijk in de stad.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,

Gefeliciteerd met de nieuwe woning! Jammer dat je toch iets minder ruimte hebt dan eerst gedacht, maar het is niet anders.

Qua baanplan:
Optie 1 met de driehoek vind ik niet echt Nederlands. En om aan 1 van de zijden nog een station in te passen, gaat er denk ik gekunsteld uitzien. De goederensporen die je nu hebt ingetekend, zijn lastig of niet te bedienen, want de lok van de trein gaat zich opsluiten. Je hebt nog ergens een omloopmogelijkheid nodig, maar daar is erg weinig plaats voor...

Optie 2 zou mijn persoonlijke voorkeur hebben, al doet het door de hoogteverschillen ook niet direct aan NL denken. De grote draaischijf zou ik dan weglaten. Qua bereikbaarheid van bedrading en aandrijvingen: dat valt nog wel mee denk ik. Via de binnenkant van de helix is het station erboven bereikbaar (van onder af). Eventueel maak je het station op een wegklapbare plaat, dan is alles ook goed bereikbaar.

Misschien kun je voor een optie 3 kiezen? Houdt de helix dubbelsporig maar laat hem dan aantakken op een enkelsporig ovaal. Aan de achterzijde een klein schaduwstation, aan de voorzijde een zichtbaar doorgangsstation aan een enkelsporige lijn. Het lijkt dan een beetje op het baanplan wat je een jaar geleden plaatste (Molengat 1).
Om weer terug naar de helix te kunnen heb je nog wel ergens een lus nodig in het zichtbare deel. Als alternatief maak je gewoon kop in je station.
Als ik tijd heb, zal ik proberen iets te schetsen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Wim,
ik ben benieuwd wat je in gedachten heb, dus een schetsje zou handig zijn :)
Ik had overigens wel al eens een baanplan met een keerlus bedacht, maar in dat geval is er onvoldoende ruimte over om ook een helix in te bouwen (of dat het stuk voor de keerlus module te kort word wat weer tot andere problemen resulteert), dus mijn ervaring tot dusver is dat de optie 3 niet werkt. Maar goed, ik kan opties over het hoofd hebben gezien.

Wat betreft het omloopspoor voor rangeren: inderdaad, die ruimte is er niet. Nu heb ik ook veel gekeken naar oude stations en het viel me op dat een heleboel plekken geen omloopspoor hebben, dus het is niet standaard. Daarnaast heb ik nagedacht over de rijbewegingen: ivm het sporenplan bij optie 1 komen de treinen maar op 1 manier binnen (via de helix). Bij de VGL loods zijn er dan 2 sporen, genoeg om de trein in 2 te splitsen. Voor het rangeren heb je wel een 2e lok nodig. Het spoor aan de onderkant bij de fabriek is meer voor de sier, niet om de fabriek actief te bevoorraden.
Wat betreft het station: ja, het is ook mijn vrees dat het mogelijk wat te krap / gekunsteld gaat worden.

wat betreft optie 2: ja, dit word zeker geen Nederlands landschap meer :lol: Het idee voor de draaischijf is dat daarmee ook mijn stoomloks omgedraaid kunnen worden (ik heb een vijftal mooie slepen (CIWL/Rheingold) die nu eenmaal wel geshowed moeten kunnen worden. Met een kopstation is een draaischijf dan wel een vereiste.
Ik moet wel bekennen dat - ook naar aanleiding van de opmerking van Mark - ik wel meer en meer begin te twijfelen aan het idee van een kopstation, juist omdat er toch veel meer bottlenecks in het sporenplan zit en de opties voor automatisch rijden beperkt worden, al helemaal omdat ik voornamelijk veel lok-rijtuigen combinaties heb welke je continue moet omzetten op het kopstation en wat waarschijnlijk toch handmatig moet gebeuren. Maar goed, de bouw van de nieuwe baan zal waarschijnlijk pas in Mei volgend jaar gaan beginnen, dus ik heb nog even om dit verder uit te denken.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Hube »

Ik vind 1 bij 2 meter best nog wel ruim en het biedt voldoende mogelijkheden. Het is maar wat je gewend bent.
Er zijn op dit forum verschillende leuke baanplannen gepresenteerd op dit soort afmetingen of kleiner.
Zelf heb ik in een ander draadje dit plan voorgesteld:

viewtopic.php?p=219394#p219394

Jij het nog wat meer ruimte voor eventueel een helix links en een ovaal op het bovenste niveau.
Het brengt je misschien op andere ideeën.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door piksov »

Ik blijf Durkheim van Ingo altijd mooi vinden.

Zie eerste baan op http://www.enndingen.de/StadtVideo/Partnerregionen

Ik heb de maten uit een van de baanplannen kunne halen 2.70 * 0.75. Dus past net niet in jouw 2 * 1 ... da's jammer

Kijk ook even de joeptjoep filmpjes, misschien haal je er nog inspiratie uit.

Guus


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,

Het was nogal druk op mijn werk afgelopen weken, dus ik kwam niet aan het schetsje toe. Hier is hij dan eindelijk:

Afbeelding

Het houdt inderdaad niet over, maar het moet wel passen denk ik. Ik heb er een splitsingsstation van gemaakt.
Morgen zal ik er nog wat meer uitleg over geven (al spreekt het redelijk voor zich).

Groet, Wim

PS Als je de helix ietsje kleiner maakt (ik heb nu FLm Picolo R3 en R4 genomen) dan past het ook qua hoogteverschillen beter.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Sibbesuisje »

Dank heren voor jullie ideeen!
@Hube dat is zeker een leuk baanplan en om het station te plaatsen op die manier heb ik zeker mee gespeeld (het komt overeen met het ontwerp wat ik eerst in gedachten had en waar ik dacht 3 meter voor nodig te hebben). Het belangrijkste minpunt is dat het schaduwstation niet lang genoeg is voor de slepen die ik graag zou willen rijden, welke over het algemeen 80 to 98 cm zijn. Juist om wat afwisseling in het rijden te krijgen is een ruimer schaduwstation dus wel belangrijk voor me. En met een ruime helix (minimaal Fleischmann R3 boogstraal) is de ruimte voor het station er niet meer.

@Wim H Dank je, ik snap nu wat je bedoelt. Het is zeker een goede manier om veel rij variatie te creeeren! Wat me wel wat zorgen baart is dat de daling van de helix pas heel laat ingezet kan worden ivm de wisselstraat. Dus in dit geval zal de boogstraal van de helix kleiner gemaakt moeten worden.

@piksov dat is inderdaad een leuke baan. Met veel plezier naar de filmpjes gekeken! Zelf haalde ik mijn inspiratie uit https://www.stummiforum.de/viewtopic.ph ... 3#p1184283 Deze is compacter en je zal dan heel veel overeenkomsten zien met mijn optie 2 kopstation :lol:
Het leuke van Durkheim is dat het geen helix heeft en de lengte van de baan gebruikt om te klimmen. Echter, hier merk je meteen het verschil tussen 2 meter en 2 meter 70. Maar ik kon het niet laten het spoorplan eens goed te ontleden dus ga deze week eens aan de slag met Anyrail met wat ideeen! :D


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Sibbesuisje »

Op basis van de feedback toch weer terug gegaan naar de tekentafel.
Het door @piksov aangedragen voorbeeld van Durkheim vond ik interessant ivm de manier hoe de baan keerlussen inbouwde, dus zelf ook weer aan het puzzelen geslagen.

Het scenario wat daar uitkomt is een beetje zoals optie 2, maar met de middenlaag compleet omgegooid. Ik zit nu te kijken om de helix nog altijd in 2 sporen te doen (dus aan het schaduwstation veranderd eigenlijk niets), maar zodra het op niveau 0 aankomt zijn er 2 opties:
1) ga over op enkelspoor voor de laatste wenteling direct omhoog naar het kopstation. Vanuit het kopstation gaan loks terug naar het schaduwstation, er is geen optie om op niveau 0 te komen
2) ga de keerlus in om een ronde on niveau 0 te maken (over het parade spoor). De keerlus zorgt ervoor dat de loks via zowel links als rechts het paradespoor kunnen pakken en daarna weer de helix in te gaan. Het paradespoor word enkelsporig. Had nog wel gekeken naar dubbelspoor voor het paradespoor maar dat vond ik toch minder passen en het maakt het allemaal een stuk krapper.
Er is ook nog een schaduwstation aan de achterzijde ivm loks die moeite hebben met de hellingen. In dit geval zou ik de achtergrond naar voren brengen zodat dit makkelijk bereikbaar blijft.
De hele setup betekent wel dat ik 5cm extra diepte nodig heb (dus 105cm diep ipv 1 meter).

De keerlus is nog flink wat puzzelen. Ik wil graag ruime bochten houden voor goed rijgedrag, maar moet de radius al terugbrengen naar zo'n 29-30cm op sommige stukken. De keerlus module lijkt mij in dit geval het meest praktische in het rode segment waar ik ruim 110cm moet hebben (maximale lengte van de trein samenstelling is 100cm).
Waar ik wat minder blij mee ben is de slechts 102cm in het groene stuk. Ik voorzie dat als een wachtruimte voor de loks in het geval de keerlus bezet is maar met 2cm spelling houd dat niet over.
Daarnaast maak ik me ook wat zorgen over de wissel aan de rechter kant. Een trein die het paradespoor pakt van links naar rechts moet meteen na de bocht de wissel in wat een gevaarlijk punt is. Vanwege ruimtegebrek zal het ook een fleischmann wissel worden, geen Peco. Ook lees ik wel eens dat het gebruik van slipswitches zoals die bij de helix uitgang zitten niet ideal zijn voor zo'n druk punt op de baan?

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ook daadwerkelijk het kopstation ga bouwen of toch bij het simpelere baanplan van optie 1 blijf, maar met deze aanpassingen aan het baanplan ben ik wel een stuk blijer met de mogelijke rijroutes.
Bijlagen
kopstation Versie 2 - 200x105 - bovenlaag.jpg
kopstation Versie 2 - 200x105 - bovenlaag.jpg (68.8 KiB) 2344 keer bekeken
kopstation Versie 2 - 200x105 - niveau 0.jpg
kopstation Versie 2 - 200x105 - niveau 0.jpg (113.92 KiB) 2344 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Wim H »

Sibbesuisje schreef: 23 nov 2020 03:24 @Wim H Dank je, ik snap nu wat je bedoelt. Het is zeker een goede manier om veel rij variatie te creeeren! Wat me wel wat zorgen baart is dat de daling van de helix pas heel laat ingezet kan worden ivm de wisselstraat. Dus in dit geval zal de boogstraal van de helix kleiner gemaakt moeten worden.
Hoi Sander,
Het is nog steeds erg druk op mijn werk vandaar de late reactie.
Ik had bedacht dat het zichtbare station aan de voorkant ietsje hoger ligt dan het kleine schaduwstation aan de achterzijde. Ongeveer 25 mm of zo. De helix daalt dan terwijl het traject naar het station stijgt. Ik vermoed dat je net onder de 3% helling komt. Dat is op het randje, zeker voor N spoor.
Het is dan waarschijnlijk beter om de helix een iets kleinere boogstraal te geven, in ieder geval de bovenste winding. Dan heb je alle ruimte om rustig te dalen en stijgen en zouden er geen problemen moeten optreden.

Het idee was trouwens dat het een splitsingsstation aan 2 enkelsporige lijnen zou zijn. Komend vanuit de helix, kun je met het gele wissel kiezen hoe een trein rond rijdt.
Bv eerst rechtdoor via schaduwspoor 2. Dan tegen de klok in, via het zichtbare station (spoor 5 of 6) terug naar schaduwspoor 2. Tenslotte via spoor 4 terug naar de helix.
Het alternatief is de tegenovergestelde richting: bij het gele wissel linksaf naar spoor 4. Dan via schaduwspoor 1 (met de klok mee) een rondje over het ovaal naar het zichtbare station (sporen 5 en 6). Tenslotte via spoor 3 terug naar de helix.

Goederensporen zijn aan de rechterzijde nog toe te voegen.

Ik heb nog geen tijd gehad om je nieuwste plan te bekijken. Dat zal ik later deze week eens doen.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Dilemma's voor een baanplan 2 x 1

Bericht door Wim H »

Hoi Sander,
Bij deze dan een reaktie op je nieuwste baanplan.

Technisch gezien werkt het wel, al is het wat krapjes hier en daar. Ik krijg wel het idee dat je te veel wilt op weinig ruimte.
Het grootste punt wat ik zo zie is het aantal wissels (incl 2 engelse wissels) op het onzichtbare aftakpunt. Ik zou dat simpeler maken:

Afbeelding

De rijmogelijkheden zijn gelijk. Alleen kun je nu niet meer gelijktijdig een trein van je kopstation naar de helix laten rijden, terwijl een andere trein de helix uitrijdt richting het ovaal op niveau 0. Ze zullen even op elkaar moeten wachten, maar ik denk niet dat dat zo'n probleem is.


Ik heb ook nog een alternatief geschetst:
Afbeelding
De aftakking naar het kopstation (blauw) is hier in het zichtbare deel van het paradebaanbak gemaakt. Vanuit de helix (groen) kom je dan altijd eerst op het paradebaanvak. Je kunt dan kiezen of je het kopstation aandoet, of dat je via de rode keerlus terug rijdt naar de helix.
Qua hoogtes is het wel oppassen. Het paradebaanvak moet iets hoger liggen dan het schaduwstation op niveau 0 (anders kom je in de problemen met de kruising van blauw en rood).
Een voordeel is dat het spoor wat bij jou donkergroen was, nu langer is en deel van het schaduwstation kan worden.

Groet, Wim


Plaats reactie