Kopstation Altena

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
chvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2020 23:07
Locatie: Land van Heusden en Altena

Kopstation Altena

Bericht door chvdw »

Hallo,

Als jonge tiener heb ik in het verleden een bescheiden 'treintafel' gehad in H0. Wat jaren verder en een eigen onderkomen rijker begon het weer te kriebelen. Dientengevolge ben ik opnieuw gestart dit maal in N. De gedachte hierachter is dat er meer te realiseren valt op dezelfde oppervlakte. Op de zolder heb ik ruimte opgeëist van 500cm lengte en 75cm breedte.
Het idee is om semi modulair een realistische baan te maken met zo min mogelijk compromissen. Een vast thema heb ik niet, ik rijd vooral wat ik mooi vind. Materieel wat ik nu heb is digitaal en voornamelijk tijdperk 5/6 treinstellen en trek-duw treinen. De grootste lengte waarmee ik wil rijden is 7/8 rijtuigen voor IC/TGV. Regionaal verkeer zal waarschijnlijk met 5 of minder rijtuigen zijn.
Hier een eerste versie van het (gedeeltelijke) baanplan wat ik voor ogen heb. De tekenprogramma's liggen mij niet zo dus de bogen en onderlinge afstanden zijn niet helemaal exact maar het idee lijkt me duidelijk. Ook is deze weergave op 300cm x 75cm gemaakt omdat ik vooral de lengte van de wisselstraat wilde weten. Ik heb dus aan beide zijden nog 100cm over.

Rechts het station met 7 sporen die in een lichte boog zullen lopen. De langste perrons rond 180cm gaan worden.
Linksonder een klein opstelterrein voor locomotieven en leeg materieel. Linksboven drie hoofdsporen die in een boog verder zullen lopen naar een fiddleyard/opstelterrein dat haaks op de baan komt. Het geheel komt onder een kleine hoek te liggen zodat er niet parallel aan de rand gereden wordt.
Voor de scenery lijkt me een stedelijke invulling passend waarbij het spoor verdiept of verhoogd ligt, daar ben ik nog niet over uit.

Zijn er suggesties, aanvullingen of verbeteringen? Zie ik niets over het hoofd?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groet,
Rens


Afbeelding


Ich verstehe nur Bahnhof
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Kopstation Altena

Bericht door Michiel »

Hoi Rens,

leuk ontwerp, mooie vloeiende en golvende lijn. Alle rijbewegingen zijn mogelijk. Enkel, ik vind de perrons voor een "realistisch station" wel erg kort. De 3 meest rechtse wissel kan je makkelijk een eind in de richting van de kruiswissel verplaatsen, en toch een de mooie golvende lijn aanhouden. Dat geeft je makkelijk extra 30+ cm aan perronlengte, de wisselstraat word compacter, en zal het station minder gedrongen doen overkomen.

Maar voor de rest, echt prima plan!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kopstation Altena

Bericht door bpieters »

eens met de opmerkingen van Michiel.
Persoonlijk zou ik de sporen verhoogd leggen met arcademuren in een stadse omgeving.
Evt. nog een tramspoor op het lage niveau.
verder goed plan!
groet,
Bert



Onderwerp starter
chvdw
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2020 23:07
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Kopstation Altena

Bericht door chvdw »

Bedankt voor jullie commentaar zover.

@Michiel ik heb aan beide zijden nog een meter over dus die perronlengte komt wel goed. Het wissel zou ik inderdaad nog wel iets richting het kruiswissel plaatsen zolang onnatuurlijke bochten vermeden kunnen worden.

@bpieters dat vind ik ook mooi alleen is dan de overgang naar de fiddleyard/opstelterrein lastig te camoufleren. Als je het spoor verdiept maakt kun je het met een tunnelportaal of viaduct ondergronds verder laten lopen. Heb nog niet zoveel ervaring met scenery dus wil niet te moeilijk beginnen :)


Ich verstehe nur Bahnhof
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kopstation Altena

Bericht door bpieters »

Linksboven zou je een (afneembaar) hoger gelegen stadsdeel kunnen maken boven de fiddleyard.Dus eigenlijk het 3e niveau. De 3 opstelsporen linksonder zou je dan evt. in het zicht kunnen laten.
Groet
Bert


Plaats reactie