de werkplaats-baan -165 x 85

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

de werkplaats-baan -165 x 85

Bericht door beagle »

Ik denk dat ik er eens aan ga beginnen met mijn eigen trein baantje.
Naar aanleiding van een filmpje op UT over een test-baantje en iTrain dacht ik zo, dat wil ik nu eindelijk ook wel hebben. Een iTrain licentie had ik al jaren, moest enkel een upgrade nemen, doch een baantje, neen, dat was er niet.
Hier en daar al wat ingelezen, ondertussen al wat materiaal besteld, gekozen voor een Z21 en voor Peco-55 rail systeem. Doch, als volslagen nieuweling in deze tak van modelbouw, zeker op gebied van techniek, zal ik wel een *tig vragen gaan krijgen in de toekomst.
Vragen over iTrain zal ik wel stellen op het gepaste forum. Doch hier zal het dus meer gaan over ontwerp, techniek, digitaal.

Ondertussen is de eerste loc via de postduif geleverd en nu begint het toch te kriebelen om te beginnen. Ik beschik voorlopig over een ruimte van 125 cm op 58 cm. feitelijk de bovenkant van een laden-kast, om daar deze eerste baan op te kunnen verwerken.
In het begin denk ik aan een soort kader met daarop een multiplex plaat van 6 mm. en waar ik aan de bovenkant dan de decoders-draden etc kan bevestigen. Baan niet in gebruik, zet ik ze even recht tegen de muur en dek af met een plastic zeiltje.
Dit zou dan het ontwerp zijn. Getekend in Railmodeller pro en voor de eenvoud maar met FM rails

Afbeelding

Later heb ik wel de intentie van een kast te maken,( 150 x 85 cm) waarin de voorkant, de deur, kan kantelen en zo de baan zichtbaar komt. Die kast kan dan prima in de werkplaats hangen. Ben ik het moe van met CNC te spelen of werkstukjes te maken voor scheepsmodelbouw kan ik dan eens afwissel met iTrain en het treinbaantje.
Dan zou ik de baan wat kunnen uitbreiden met een omloop en kan er al eens een treintje een omloop maken.
zoiets dus.

Afbeelding

De apperatuur zoals de centrale Z21 , de servers etc zou ik dan in de binnenkant ,in de open ruimte tussen de rail willen plaatsen.

Het gaat mij in eerste instantie dus meer over de techniek. Landschappen en aankleden van de baan e.d. is niet mijn prioriteit.
Laatst gewijzigd door beagle op 31 dec 2021 13:09, 8 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: de werkplaats-baan

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Erik, welkom op het forum, als je [img][ /img]( zonder spaties) om de links van je afbeeldingen zet worden de afbeeldingen direct in je bericht getoond. Je kan daarvoor ook de afbeelding knop gebruiken in het venster waar je je bericht in typt.

Succes met je baan, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

Michiel met die img tags lukt het niet altijd hoor!. Zie eerder in een ander subforum mijn pogingen om ze zichtbaar te maken.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: de werkplaats-baan

Bericht door Modelbouwerke »

Het lukt anders wel met [ img] [ /img] zonder spatie.

Afbeelding


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

Oops :
Ik zag mijn eigen prentjes niet in mijn "safari" met de img tag , in mijn eigen posting.

Ik moet de "blocking optie in Safari ---> ads, pop-up, comments, trackers, etc " voor deze site afzetten. Dan zie ik ook mijn eigen prentjes met de img tag. weer wat bijgeleerd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

dan de eerste echte vraag:
In de docu van de Fleischman loc staat " dat ik de voeding van de baan moet doen via een stuk aansluitrail en ik de daar aanwezige ontsporing niet mag verwijderen. dat werken zonder ontstoring radio signalen zou kunnen storen." Doch ik zie dat de meesten hier, met een soort ringleiding werken en de voeding rechtstreeks aan de spoorstaaf solderen. Ik zie niemand die daar telkens een ontstoorfilter opzet.

Met mijn ervaring in zelfbouw van een CNC besturing heb ik veel tijd verloren met problemen door EMC, komende van onvoldoende ontstoring van kabels, aansluitingen, VFD. etc. Ik ben dus een beetje alert geworden aan EMC-ontstoring en zou niet graag hebben dat de treinbaan terug de CNC besturing zou ontregelen of storingen zou verwekken.

Wat behelst dus die Fleischmann ontstoring, heeft er iemand daarvan een schema?
Is het een combinatie van condo- spoel - weerstand ??
Is die ontstoring nodig als je een centrale gebruikt gestuurd door een "switched power sup"?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: de werkplaats-baan

Bericht door Modelbouwerke »

Wat ik er van weet is dat je die ontstoringsrail niet mag gebruiken bij digitaal rijden.
Bij analoog rijden mag je deze gebruiken.
Of het nog nodig is ten tijde van DAB radio denk ik niet.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

weer een vraagje opgelost..
Nu nog wachten op mijn. materiaal o.a. de Peco 55 rails.
ga ik ondertussen maar verder met grasduinen in de fora en op websites en inwerken in iTrain.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

Terug een heel kleine update.

In afwachting van mijn bestelling en na veel inlezen heb ik zelf twee plooimalletjes gemaakt voor mijn peco-55 flex rails. een mens moet wat terwijl je wacht.

Eentje met een radius van 192mm en eentje met een radius van 220. zodat ik ze langs ge binnenkant van een flex rail kan leggen om een bocht te maken of om een twee spoor systeem te plooien met de ene een radius van 192 en de andere met een radius van 220.
het CNC frezen.
Afbeelding

het freesresultaat
Afbeelding

en het eindresultaat
Afbeelding

vandaag was daar PostNl met al een deellevering.
[imghttps://modelships.be/n-scale/IMG_0851.jpg[/img]

Misschien overbodige vraag: die onderdelen van MDF die een servo houder maken, moet je die lijmen? Moet je dan eerst die verbrande rand van het lazer snijden wegdoen?

dus ik kan al beginnen met wegwijs te worden in de verbinding van de MacBook en de Z21
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

de koppeling tussen mijn mac en de TL-link &Z21 was idd. een fluitje van & cent.
ik kan al de binding maken tussen Z21 en Itrain.
maar hier eindigd het dan nog voorlopig.

Nog geen rails, nog geen wissels, nog geen locks.. ( Heeft Brexit & Corona daar iets mee te maken?)

ben dus aan het overwegen om een kleine vlakke plaat van 155 op 30 cm. te blijven behouden voor mijn testbaantje of toch over te gaan op het maken van een wandkast van +/- 160 * 85 * 30 cm. Wandkast waarvan dan de voorkant kan openklappen en dat daar uiteindelijk , later, een andere spoorbaan op komt.

Doch met al dat lezen, youtube'n, heb ik wel een vraag.
Ik lees soms dat ik de rijspanning van de Z21 moet aanpassen, doch nergens heb ik gevonden naar wat = hoeveel volt. Bijna nergens vind je info over hoeveel Volt nu echt nodig is voor een N-scale het enige dat ik nu weet is dat ik de Z21 kan programmeren tot max. 20V.
dat schijnt zo algemeen gekend te zijn dat bijna geen site, noch een *pdf dat hoeft te vermelden. Maar deze -- ik--- heb er geen weet van.
dus : help .


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: de werkplaats-baan

Bericht door Sibbesuisje »

beagle schreef: 13 dec 2020 12:54 Doch met al dat lezen, youtube'n, heb ik wel een vraag.
Ik lees soms dat ik de rijspanning van de Z21 moet aanpassen, doch nergens heb ik gevonden naar wat = hoeveel volt. Bijna nergens vind je info over hoeveel Volt nu echt nodig is voor een N-scale het enige dat ik nu weet is dat ik de Z21 kan programmeren tot max. 20V.
dat schijnt zo algemeen gekend te zijn dat bijna geen site, noch een *pdf dat hoeft te vermelden. Maar deze -- ik--- heb er geen weet van.
dus : help .
Hoi Erik,
het voltage hangt af van je treinen en decoders. Z21 geeft standaard zo'n 18 volt uit. Dat is voor veel van de decoders geen probleem. Er zijn echter wel uitzondering, sommige decoders gaan liever niet boven de 12/14 volt. Ook als je oudere rijtuigen met verlichting hebt, is 18volt misschien wat veel voor de lampjes. Zelf heb ik het per ongeluk moeten vinden toen ik een Minitrix TEE Ram op de baan zette, die vond de 18 volt niet zo leuk (geen probleem met de decoder zelf maar er brande wel wat anders door). Sindsdien heb ik de witte z21 omgeruild voor de zwarte Z21 en het op 14 volt gezet en nu nooit problemen.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

Ok ,heb ook een zwarte Z21 ; dus zet ik hem ook maar op 14V.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan

Bericht door beagle »

terwijl ik maar wacht op mijn rail materiaal, een paar wagonnetjes & rijtuigen. Alles in bestelling. Zover ik begrepen heb , wat ik gekozen heb is gewoon niet in voorraad.
eerst was ik aan een spoortje van 155 X30 . doch terwijl ik zit te wachten werd het aldra een ontwerp van 155 x 58.

Nu ben ik al aan de derde poging. Het word al een wandkast van 155 x 85 X 30 cm. en ben er wel een verhaaltje bij aan het maken. Ik ga in het begin wel niet voor senery. Het is me nu louter te doen om sporen en automatische besturing. Dat laatste is dus meer mijn dada.
baanplan-3
Afbeelding

Ben dus nog wel een volslagen leek en zit maar wat te fantaseren. Ik heb dit in Railmodeller getekend , doch zou het willen uitvoeren met peco-55.

Het Idee : alles zit in een vlak landschap periode 1950-1070, geen tunnels of bergen. De servo's voor de wissel bovenop de baan.

Links onder word het dan een soort kolen behandeling vanaf die drieweg wissel.
Rechts onder word dan een soort rangeer station met een technische afdeling. Ga je de omloop op, dan ligt er bovenaan een klein stationnetje. Meer voor het opstappen, afstappen van de industrie arbeiders.Onder het stationnetje ligt dan ook een keerlus die het kleine dorpje omvat.

Midden heb je dan een soort industrie van b.v. olie-opslag en goederen overslag en een loc werk-plaats en een fabriek of opslagloods.

De loc's , rijtuigen, wagons, kortom de stock zou ik in de kast aan de achterwand maken. soort verzamel rekje. Ook al het electronisch materiaal zoals bezetmelders, servo drivers etc zou ik ook definitief op het spoorplan willen bevestigen. Zoek nog waar ik die Z21 en die vervl**te T-link moet gaan plaatsen samen met de voeding.

Opmerkingen en/of ideën zijn altijd welkom.
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Werkplaatsbaan

Bericht door Hoontje »

Opmerking moderator

Draadje verplaatst op verzoek van eigenaar



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

Het gaat nog een tijdje duren voor ik mijn rail materiaal krijg nu de UK potdicht gaat en met de brexit over een weekje, vraag me dus af of ik niet beter ander rail materiaal moet gaan kiezen.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door tv_man »

Ja goede vraag wanneer ze weer normaal rails kunnen leveren. Misschien toch een poosje wachten want met rails gaan werken waar je uiteindelijk toch niet helemaal tevreden mee bent is ook jammer. Echter: het plan zoals het nu is lijkt goed met de Europese merken rails te maken te zijn dus als je niet per se de wissels van peco nodig hebt kan je dag achterwege laten.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door shoven »

Leverbaarheid van Peco is een ramp op het moment. Ik heb eind november met meerdere Britse leveranciers contact gehad omdat ik ook e.e.a. nodig had maar bijna niemand kan leveren. Uiteindelijk een winkel vlakbij Liverpool gevonden die nog een paar dozen flex had liggen en ze net op tijd voor Brexit/lockdown/ander gedoe ontvangen.

De wissels van Peco zijn wel erg fraai en ik ken weinig andere leveranciers die rails lager dan code 80 leveren. Atlas zou een optie kunnen zijn (ze hebben code 40 in het programma, is misschien nog wel mooier dan Peco), maar is ook niet echt geweldig leverbaar in NL...
Het hangt dus een beetje van je geduld af. Een andere optie is het gewoon in NL te kopen, maar ook hier slinken de voorraden en zijn de prijzen gewoon hoger...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

Er is al wat materiaal aangekomen bij mijn winkelier-leverancier. Maar er ontbreken nog wel wat items.
Voorlopig hoop ik op globale levering mid-eind januari.

Ik wou eerst nog gaan wisselen van rail materiaal, doch na ruggespraak hou ik het maar bij het origineel = peco 55
Tijd dus om te denken aan die wandkast, waarin eventueel de baan moet komen. Die moet ook nog gemaakt worden.

Ga ondertussen maar voort met inlezen over DCC en iTrain
Leuke site trouwens van NMRA . Ben precies 45 jaar terug geprojecteerd ( in de tijd met hexa-decimaal rekenen, in de jaren '70. :D ;)
Maar begin te snappen hoe de bits in de bytes zitten bij een DCC data -string :P
Als ik het in [hd] bekijk begint het te klaren.

Oh ja een vraag. Als je een sporenplan ontwerp, al is het in eerste fase louter om de besturing met wat wissels. Zou het dan toch wenselijk zijn om ook rekening te houden met mogelijk wat" senery". (Al was het om de servo drivers te verstoppen.)
Of pas later bij een ander ontwerp en het nu louter technisch houden?


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door shoven »

Het is altijd handig om nu al rekening te houden met de scenery. Dat heeft 2 voordelen:
1. Dat leuke stadje dat je had bedacht past ook echt 8-)
2. Het voorkomt een kil steriel "technisch" ontwerp met veel te veel rechte lijnen (ik zie dat nog veel te veel langskomen in baanplannen - why?? :shock: !?). In het echt werd ook de loop van het spoor aangepast aan het landschap, niet andersom (tenzij je dynamiet over had).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door bpieters »

Micro Engineering heeft ook code 55 flexrail en wissels.
Dat ziet er ook wel fraai uit alhoewel erg Amerikaans.
Maar daar zal wel hetzelfde voor gelden als wat Steven noemde betr. Atlas.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

Ben er in geslaagd om de Z21 aan de Macbook te koppelen, zonder die WIFI, dus met een rechtstreekse patch kabel. Ook heb ik ergens een win-7 gevonden, met sleutel en die is ook al succesvol op de macbook gezet. Na veel gesukkel dan ook het programma 'Z21-maintenance' erop gekregen en kunnen opstarten. Zou dus in theorie mijn loc's etc kunnen gaan programmeren.

Nu stel ik wel vast dat die Z21 geen bevestiging middel heeft? Je kan die dus nergens definitief vast opstellen. Alsook zijn bijgeleverde power-supply. Nergens vind ik gaatjes waar je schroefjes in kan zetten.
Wel lastig als je een baan wil maken in een kast, waarvan de baan op het beweegbare inklapbaar gedeelte komt. Wil je het deksel dan dichtdoen, dan valt die Z21 en zijn voeding of blijft hangen aan zijn aansluit draden. Geen ideale toestand! Of je moet natuurlijk na ieder gebruik de Z21 en de voeding
gaan loskoppelen van de baan.

ik zou het liever allemaal vast gemonteerd willen zien , met b.v. een schakelaar voor de netspanning om de baan onder spanning te brengen ingewerkt in het front van het deksel zodat zowel de Z21, de voeding als de bedrading blijven. Met daarnaast een vaste ethernet socket; waar je dan de patch kabel naar de computer kan koppelen.
In het deksel, waar de baan opkomt , heb ik onderaan een open ruimte van 8 cm diep. Genoeg om daar de servo's de servo-drivers , de terugmelders etc. op te monteren , samen met zijn bedrading.

foto's van de wandkast komen nog wel, zodra ik mijn plaatmateriaal heb en ik ze in elkaar heb geknutseld. :P

en dit is het 4e ontwerp. baanoppervlakte is wat vergroot. ook meer gebruik van flexrails , zo krijg ik minder klassieke bochten.
de blauwe rail is voor de eerste fase. De groene rails is geplant voor de toekomst.
Het rode stukje spoor onderaan is het programmeer spoor.
ook heb ik zo kris kras al wat scenery getekend.
Afbeelding


opmerkingen: ik hoor ze graag.
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door bpieters »

Afbeelding is bij mij helaas niet zichtbaaar (zoals eigenlijk alle plaatjes in dit draadje)

Groet,
Bert



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

bpieters schreef: 27 dec 2020 11:36 Afbeelding is bij mij helaas niet zichtbaaar (zoals eigenlijk alle plaatjes in dit draadje)
Tja, Pieter

Probleem is dat ik bij mijn provider 50MB webruimte gratis krijg bij mijn abonnement. Spijtig is dat een HTTP site. Daar staan nog veel meer van mijn prentjes op. Ik ga nu niet weer eens bij een andere webruimte mijn prentjes gaan zetten.
Op die 20 jaar internet heb ik met die gratis foto'sites wel al wat meegemaak o.a. steeds verloren foto's of het werd ineens betalend. Niet meer dus.

Ik zou dus zeggen: stel je strenge browser dan zo in dat je ook andere web-sites kunt bekijken.
Bij “Safari” werkt dat wel
groetjes


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

ho ja
voor wie het wil weten waarom het werkplaatsbaan noemt.
de overkant van de plaats ziet er zo uit
Afbeelding

tel daarbij een cirkel zaag. dat alles brengt behoorlijk wat stof. Daarom daar de baan in een wandkast moet en een beetje kan afgesloten worden .
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

noch steeds geen rail, geen loc's, geen rijtuigen en geen wagons.
alles zit ergengs in de pip-line!

in afwachting dan maar verder plannen, dromen, en maar weer wat bestellen via internet.
Vandaag kreeg ik dus een paar huisjes-kits geleverd Te maken in papier. Leek mij wel leuk om buiten het klassieke plastic huisjes dit eens uit te proberen.
de postduif.
Afbeelding
en uitgepakt
Afbeelding

ook zat er een pak van "rail isolatie in schuimrubber van 3 mm. dik bij.

Ik ging wel voor louter technisch en voor louter leren van iTrain, doch die wachttijden voor er iets geleverd word , zijn nefast.
Je wil bezig blijven en niet met de vingers draaien. Iets testen in iTrain is er bij gebrek aan materiaal ook niet bij.

Dus waarom maar niet beginnen met wat scenery. Het is wel Engels materiaal en dus Engelse stijl van gebouwen. Ik ga mij niet beperken tot een bepaald land- streek . Het enige waar ik tracht op te letten is dat het materiaal is uit de periode III-IV en als het dan dichter bij de jaren '50 dan bij de jaren '70 en veronderstel dat in andere landstreken er ook wel eens Engels geinspirreerde gebouwen voorkomen.

Mocht er iemand nog een ander link weten naar een verkoper van papieren kits voor N-scale. ??

al dit mooi's komt van engelsmodelspoor-shop
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie