de werkplaats-baan -165 x 85

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door Hugo »

Mocht de nood echt heel hoog worden; op Marktplaats (versie NL, dat wel) worden de laatste dagen regelmatig Peco rails en wissels aangeboden.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door Hugo »

beagle schreef: 30 dec 2020 13:32 Mocht er iemand nog een ander link weten naar een verkoper van papieren kits voor N-scale. ??

al dit mooi's komt van engelsmodelspoor-shop
https://www.one2zmodelshop.com/nl/ verkoopt ook Metcalfe produkten en ik ben zeer tevreden over de service van deze winkel.

En voor de Nederlandse stijl bouwwerken: https://www.markenburg.nl/nl/


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

Thanks Hugo .
One2zmodel kende ik al, vind dat die nogal veel HO in de aanbieding heeft en weinig N
Die laatste is een aanwinst. eigenaardig heb ik die niet gevonden via Google.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door Hugo »

beagle schreef: 30 dec 2020 14:23 Thanks Hugo .
One2zmodel kende ik al, vind dat die nogal veel HO in de aanbieding heeft en weinig N
Die laatste is een aanwinst. eigenaardig heb ik die niet gevonden via Google.
Je punt over veel HO en weinig N is terecht. Echter is dat ook niet het geval bij www.engelsmodelspoor.shop?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: Werkplaatsbaan

Bericht door beagle »

Ik ben even aan voedingen aan het denken.

Ik heb de Z21 en die heeft een eigen voeding. Ergens heb ik gevraagd op hoeveel spanning die moet geprogrammeerd worden. Men zei toen 14 V.
Maar nu de wissels. Die worden aangedreven door mini-servo's, de servo drivers, volgens de handleiding moeten aangesloten worden op de rail spanning **. Ook hier heb ik al gelezen dat ik daarvoor beter een Mean-well voeding kies van b.v. 3A , maar welke DC-spanning. 12V-DC of 15V-DC ?

Dan nog de verlichting van b.v seinen, huizen, straatverlichting.... kortom al wat licht geeft. Moet hier ook weer best een aparte voeding voor? Welke spanning moet die dan hebben? 12V-DC of 15V-DC?

moet ik nu best twee extra voedingen voorzien ?

** als ik dat duits goed gebrijp.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

nog niet tevreden met het huidige plan.


Ik zie graag treintjes van 'Oost-naar-West' rijden maar dan daarna toch ook weer van 'West-naar-Oost' en niet steeds in het zelfde cirkeltje .
Daarvoor, dacht ik, heb ik dus twee keerlussen in het ontwerp nodig.
De hoogtes van de sporen en of tunnels heb ik nog niet uitgewerkt.

vraag: wat heb ik over het hoofd gezien, of wat is een onmogelijk circuit?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door bpieters »

De 2 groene wissels rechtsboven maken de helling tussen de 2 lussen wel erg kort en dus steil.
Advies is dus weglaten en de inhaalmogelijkheid elders maken.(in het paarse deel bijv.)
Verder wel een leuk plan.


groet,
Bert



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

zie het nu, de tekening is misleidend. ( weet nog niet hoe dat te doen in railmodeller) de bedoeling is dat alles op niveau 0 blijft, behalve de Orange-gele lus. die zou even de hoogte inmeten om over de brug boven de rangeersporen te lopen.

misschien moet ik de paarse keerlus nog wat meer opschuiven naar de industrie-rangeer sporen.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door bpieters »

beagle schreef: 11 jan 2021 16:25 zie het nu, de tekening is misleidend. ( weet nog niet hoe dat te doen in railmodeller) de bedoeling is dat alles op niveau 0 blijft, behalve de Orange-gele lus. die zou even de hoogte inmeten om over de brug boven de rangeersporen te lopen.

misschien moet ik de paarse keerlus nog wat meer opschuiven naar de industrie-rangeer sporen.
Hoe ga je dan de kruising van oranje met paars in het midden oplossen?
Dat ga je qua helling niet redden.
Ik ging er van uit dat de helling van linksboven naar rechtsonder (groen) zou lopen.
En dat paars dan hoger ligt dan de rest.

groet,
Bert


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Nico Essers »

Erik, je kunt verschillende layers aanmaken in Railmodeller. Als je het oranje spoor op een aparte layer zet en er vervolgens voor zorgt dat die layer bovenaan in de lijst staat dan wordt ook in de tekening het spoor van deze layer over de andere heen getekend. Wil je alles in de zelfde layer tekenen dan met de rechter muisknop op de rails klikken en kiezen "bring to front" of "sent to back"
Persoonlijk vind ik met verschillende layers werken het overzichtelijks omdat je deze dat kunt in en uit schakelen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

nico, dat is een goede tip.
ik werkte al wel met layers. in de tekening is iedere kleur al een layer.
Wat ik in dat railmodeller wel mis : een handleiding in *.pdf. die je kan uitdrukken en naast de Mac kan leggen. Zowel dan als lectuur of naslagwerk.

Ik ga wel proberen die violet sporen meer naar boven te laten lopen zodat ik al sneller kan dalen . Als max hoogte dacht ik aan 45 mm. vlak boven die rangeer sporen.en een helling van 2% aanhouden.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Nico Essers »

Op YouTube heeft de fabrikant Isle of the Kakapo wat filmpjes staan over railmodeller.

https://www.youtube.com/user/MacRailSoft

Ook zijn er genoeg ander filmpjes te vinden. Kom je er niet uit, stel je vraag en we lossen het op.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

bpieters schreef: 11 jan 2021 17:09 Hoe ga je dan de kruising van oranje met paars in het midden oplossen?
Dat ga je qua helling niet redden.
Bert

@Bert Ben daar ook nog niet uit. Ben nog aan het twijfelen over de hellingsgraad 2%. of 3%. Ik wil een vrije hoogte tussen onderkant brug- steun en rail van +/- 40 mm.

@Nico Ik ga eens kijken of ik iets daartussen vind dat verteld hoe je hellingen moet maken. ;)


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Nog steeds niet echt tevreden met het ontwerp van de toekomstige baan. We geraken er wel uit, vroeg of later. Het is de twee keerlus die een helling moet krijgen die ik niet goed krijg. :evil:

Voor wie het wil zien, begonnen met het maken van de deur van de kast. Deze klapdeur is dan de basis voor de treinbaan. Dit komt later in een nog te maken wandkast aan de muur
Afbeelding

De verstevigingen erin. In alle verstevigingen zijn uitsparingen gemaakt om later de elektr. leidingen te kunnen leggen.
Afbeelding

De deur afgewerkt. De binnenkant. daar waar alle technische zaken inkomen zoals power, Z21, etc.
Afbeelding

Zo zou het er dan later kunnen worden. De basis van de eigenlijke baan.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door bpieters »

Afbeelding
dit is mijn voorstel.
zwart is de helling en de oranje/blauw en violet/groen keerlussen liggen op verschillende niveaus.
dan wel de 2 groene wissels weglaten anders wordt de helling te kort.
groet,
Bert



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

@Bert
Als ik je goed begrijp stel je dus ook voor dat zowel de linkse groene en de violet lijnen in de hoogte liggen en dat de gele lus samen met het blauwe rangeer op niveau nul ligt . Juist ?
Dat is wel een hele hoop rails die ik in de hoogte moet gaan werken. Ergens had ik in het achterhoofd van alles op niveau "Nul" te laten en enkel met de gele lus in de hoogte.
ga er een nachtje over slapen.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door bpieters »

Voor een hoogteverschil van 45 mm heb je met 3% hellingspercentage 1,5 m nodig.
Alleen oranje optillen gaat dus niet zomaar lukken met name in het midden bij de aansluiting met blauw.
Met de helling die ik aangegeven heb kom je zo rond de 2,5% helling uit,wat algemeen als maximaal gezien wordt.
We lezen morgen wel hoe of wat na een goede nachtrust.
groet,
Bert



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

@Bert. Wel een nachtje erover geslapen en een dagje nadenken. :D :Z

Eerst leren stappen voor je kan leren lopen.
Ik ga feitelijk terug naar het eerste ontwerp. Dit dus:
Afbeelding

Beter nu eerst ondervinding opdoen met leggen rails, geluidsisolatie, plaatsen servo's etc op dat eerste testbaantje en het oplossen dan de daarbij behorende problemen. Het eerste ontwerp was ook getekend met FM rails. Terwijl ik nu op aanraden van Martin overgegaan ben naar peco-55 materiaal. Er komt ook een programmeer spoor en moet ook iTrain onder de knie krijgen.
Niet vergeten dat dit allemaal voor mij totaal nieuw is en ik dit nog nooit heb gedaan. Dat lijkt me in het begin al een grote boterham om te verteren.


Het alternatief baan idee blijft, enkel de uitvoering ga ik op een wat latere datum schuiven.
Het idee blijft: Als je het lineair bekijkt heb je een soort brilmontuur.( ik noem het zo)
Je hebt links een keerlus en rechts ook een keerlus met tussen de twee keerlussen een enkel spoor dat in het midden ontkoppeld word en zo een soort station maakt van het dorp.

In één van de keerlussen komt een aftakking om een rangeer-emplacement te vormen voor een industrie gebied. De bewoners van het dorp hebben ook brood op de plank nodig . ;)
Het eerste ontwerp, word later gekoppeld aan de andere keerlus en vorm dus een loc onderhouds-plaats met een stalling van loc's.

Enkel dat idee omzetten in een uitvoerbaar baanplan zet ik even opzij. Krijg ik ook tijd om Railmodeller onder de knie te krijgen.
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door bpieters »

Misschien is een (tijdelijk) ovaaltje toevoegen nog een optie?
Kun je toch wat rond laten rijden.
Succes verder met de baan.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Of ik nu hier moet voortdoen of een topic openen in "mijn-baan" ??
Ik ga hier even verder. Beter alles wat mijn baan betreft in één topic dan al de vragen links en recht verspreid over het forum.

Even ter herinnering, dit is mijn eerste keer dat ik in contact kom met modelspoor.
Op bijna 78 jr is het niet zo eenvoudig om alles als vanzelfsprekend te aanschouwen. Soms ben ik nu een beetje onzeker, zeker nu in het begin en stel liever een "domme vraag" dan dat ik daarna moet afbreken en opnieuw beginnen of een oerdomme fout heb gemaakt.

Verwacht dus vooral beginners vragen , die iedereen al *.tig maal heeft gesteld.
ik heb al veel gelezen op "beneluxspoor.net", op "nProject.org" maar zie soms de bomen niet meer in het bos. het is nogal overweldigend --->digitaal rijden.


Dit word dus de eerste fase:
Afbeelding
maar wel uitgevoerd in peco-55.

wat ik al begrepen heb.
1) ik vind hier in het Antwerpse nergens dat "blauw" spul dat jullie als onderlaag gebruiken voor geluidisolatie. Uiteindelijk is het dan iets groen geworden van 5mm dik en dat zou moeten dienen als " woodfooring ".
- Hoe moet ik dat nu op die bodemplaat kleven? met PVA lijm, onverdunt, verdunt,
- Iets anders als kleefstof?
- Over heel de baan of enkel waar er sporen gaan lopen?

Op die groen laag zou er dan nog een soort balast komen.
dit heb ik aangeschaft
https://www.engelsmodelspoor.shop/balla ... cepts.html
Uit de verschillende sites heb ik begrepen dat ik de rails niet mag nagelen, maar ze eerder dien te lijmen of vast te leggen in balast. Scenery ga ik in eerste instantie niet maken, dus ook geen balast-bed met imitatie grint. dan blijft het enkel de rails lijmen met boekbinderslijm.

Bij het proefleggen van de sporen kwam ik al tot een probleem.
de wissel besturing zit van twee wissels in elkaars weg. dus tussen de ene wissel een kort stukje afgezaagde flex zetten ?

nu er al wat wissel is elkaar zitten. Moet ik elke raillas solderen.?
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Nico Essers »

Omdat je dat ballastbed heb gekocht is een groene onderlaag niet echt nodig. Ik gebruik het zelfde principe maar dan van Woodland Scenics. Dat ballastbed heb ik gelijmd met boekbinderslijm. Wel moet je het in 2 delen snijden (lengte) om gemakkelijker de bochten te maken.
Voor de krappe ruimte tussen de wissels is inderdaad een kort stukje rechte rails voldoende.
Met een overgang van flexrails in een bocht is het beter om de raillas te solderen (alleen buitenzijde). Daarbij is het voordeel van solderen dat je een betrouwbaardere verbinding krijgt voor je spanning op de baan. Als je ieder railstuk apart van een voeding voorziet is dit minder van belang.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

hahaha Nico. :(
Daar gaat dat 'green-stuff' to 'the Kliko'. :D :Thumb
Lees ik nu een grondig N-project; heb ik weel te veel gekocht. 7(8)7

Ben nu bezig met verschillende malletjes te maken via de CNC-freesmachine om het leggen van de sporen te gemakkelijker te maken. als ze klaar zijn zet ik hier wel een foto ervan.

Nu wil ik ook een programmeer-spoor op de baan en las in iTrain dat je ook snelheidsmeting van de loc ermee kan doen. Via de engelse YT heb ik ook gehoord dat ik het in 3 moet verdelen met 3 terg-melders. Wat nu niemand verteld, is hoelang moet de sectie zijn van de linkse en rechtse terugmelder (iets langer dan de langste loc? of moet ik ook een remafstand voorzien, zowel links als rechts?) en hoe lang moet het tussenstuk zijn waarop de meting gaat gebeuren.

iemand die daar een zinnig getal in mm op kan plakken. :?:


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Hugo »

beagle schreef: 15 jan 2021 15:34 Even ter herinnering, dit is mijn eerste keer dat ik in contact kom met modelspoor.
Op bijna 78 jr is het niet zo eenvoudig om alles als vanzelfsprekend te aanschouwen. Soms ben ik nu een beetje onzeker, zeker nu in het begin en stel liever een "domme vraag" dan dat ik daarna moet afbreken en opnieuw beginnen of een oerdomme fout heb gemaakt.

Verwacht dus vooral beginners vragen , die iedereen al *.tig maal heeft gesteld.
ik heb al veel gelezen op "beneluxspoor.net", op "nProject.org" maar zie soms de bomen niet meer in het bos. het is nogal overweldigend --->digitaal rijden.
Geen zorgen Erik. Vooral blijven vragen hé, en je weet dat domme vragen niet bestaan. Volgens mij heb je (of is het "u" gezien de respectabele leeftijd?) genoeg knutselskills om wat heel moois te gaan maken!


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Al wat scenery.
Het station van "Metcalfe".
Dit is ook de eerste keer dat ik dus met papier/karton werk.
Echt een plezier om met dit product te werken. Ik sta versteld van het eindresultaat.
Afbeelding

en hier is de dorpskerk in aanbouw. Op een rustige zondag, krijg je dit vlot in elkaar gelijmd.
Afbeelding


en dan de tooltjes.
Hier heb ik twee afstandhouders gemaakt met als basis een hart-to hart van 25 mm.
het tooltje omspant ook de bielzen . Volgens NProject is dit de afstand tussen twee rechte lijnen. Naast deze afstandhouders heb ik ook 3 malletjes gemaakt om een flex-rail recht te leggen.
Afbeelding

Ook heb ik dan een afstandhouder gemaakt voor in het station of het bochten werk met hart-to-hart van 28 mm
Afbeelding

en ook nog twee malletjes waarlangs je de flexrails kan plooien in met twee vaste strael= nml 192 mm. en 220 mm. hartlijn
Afbeelding
Laatst gewijzigd door beagle op 20 jan 2021 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

meer vragen dan dat ik antwoorden weet.

Hoe weet ik nu welke DCC decoder er in een loc zit. :?:
in iTrain kan ik invullen of het een DCC(14) of DCC(27) of DCC(28) of een DCC(126) of DCC(126+) is
Ik zit me gek te zoeken in de bijhorende docu van die drie loc's die ik heb( zowel in NL, als FR als UK, maar ik vind dat nergens.
vraag dus : hoe weet je welke decoder type er in je loc zit? Zowel bij Minitrix als bij Fleishmann ontbreekt dit. :evil:


dan nog iets:
Ben wel ex-it'er en wil het allemaal correct hebben .
In de CV tabel staat voor CV3 = optrekvertraging = 3 .
Is dat nu in nano-seconden,milli-seconden, , meters, kilometers, seconden of minuten. :mrgreen: 7(8)7
Waarom zet men toch niet de maateenheid bij zulke tabels. Niets is vanzelfsprekend.
Aan zulke onvolmaakheden kan ik mij enorm ergeren. 60 jaar geleden had ik ook al een prof die daar enorm kon over z***ren. 8)7


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie