de werkplaats-baan -165 x 85

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Nico Essers »

Erik, als je in Railmodeller Pro het traject selecteert dat moet stijgen en dan op elevation klikt dan kun je via een editor de hoogte en hellingshoek instellen.



Een brug symbool heeft Railmodeller (nog) niet, Je kunt daar een Shape voor gebruiken en deze onder de rails in schuiven.
Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door shoven »

Ach, 1 voordeel van lang moeten wachten op je Peco-lasjes: je baan wordt steeds beter doordacht. :lol: :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

shoven schreef: 21 mar 2021 22:35 Ach, 1 voordeel van lang moeten wachten op je Peco-lasjes: je baan wordt steeds beter doordacht. :lol: :mrgreen:
:D :D ;)


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

in het vorige plan had ik nog twee meegebogen wissels.
Dat betekende dat ik twee gebogen wissels zou moeten aanschaffen, terwijl ik hier twee gewone wissels heb liggen. Nu heb ik al wel iets geleerd van onze “Noorderburen” dus dat gaan we niet doen twee wissels kopen en er twee hebben liggen.

daarmee ben ik dus aan baanplan versie 7
Zoals ik begrepen had werkt iTrain met lengtes etc.. en is het dus niet nodig van begin en eindsecties te gaan maken. Ik kan dus ieder flexrail gewoon aan elkaar zetten met isolatie lassen.
(Waarom heb ik dan zoveel metalen raillassen en heb ik er zo lang op zitten wachten) :lol:

Ook al erin geslaagd om dit in iTrain in te voeren.
Afbeelding

Dat laatste is nogal kort op elkaar dat ga ik nog wat groter maken, zodat er meer commentaar bijkan op het scherm.
Laatst gewijzigd door beagle op 31 dec 2021 13:10, 3 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Ronaldp »

Zie geen foto's

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

sorry , blijkbaar kan ik prentjes niet meer naar mijn eigen site opladen met "Filezilla". Dan zijn ze niet zichtbaar. Met "ClassicFTp" is het dan wel gelukt.
Je zou nu terug prentjes moeten zien.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Wim Ros »

Beagle,

Als je denkt dat je het hiermee in iTrain hebt ingegeven, dan is er nog een lange weg te gaan, ben ik bang.

Groetjes.



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

Even tijd gehad om nog eens met railModeller wat te spelen :D

Vorig ontwerp, wat verbeterd en wat sporen als flex rail getekend.
Vooral gaan tekenen met peco materiaal ipv fleishman. De peco wissels zijn nu ingebracht.
Een paar sporen wat verlegd. Ook de tweede keerlus is als een tunnel element getekend.
Er zitten twee keerlussen in.
Ook de baan wat aangekleed met huisjes.
Hoogten van rails zijn nog niet ingebracht.

Dan is dit het huidige resultaat
De baan is 165 cm op 85 cm.
Afbeelding

Enkel met het sporenplan:
Afbeelding

Maar moeten de wissels uit de blokken blijven ?
Of moet ik de wissels koppelen aan een blok?

Opmerking, ideën ?? ik hoor het graag ( Het is tenslotte mijn eerste treinbaan en ze bestaat voorlopig nog maar op papier)


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door Wim Ros »

Wissels maken NOOIT deel uit van een blok.

Aan welke van de drie blokken zou je hem dan moeten koppelen???

Groetjes.



Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

nog wat verder gewerkt aan het baanontwerp.
versie 8
Afbeelding
toch erin geslaagd om twee keerlussen erin te krijgen. :)

PS het geblokte gedeelte, hier in RailModller als tunnel aangegeven, moet een brug worden. Zo kan ik later aan al de sporen voor reiniging en calamiteiten.
Laatst gewijzigd door beagle op 31 dec 2021 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -155 x 83

Bericht door beagle »

na het baanplan, een poging om het een en het ander al in iTrain in te voeren.

Afbeelding

Opmerkingen, raadgevingen, ik lees ze graag.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -165 x 85

Bericht door beagle »

Nu ik terug een klapbare treinkast heb, ben ik toe om een ander baanontwerp te maken.
De nieuwe klapkast
Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding
en
Afbeelding


Ik wil feitelijk zowel rechts als links een keerlus met tussen de beide keerlussen een station en wat rangeer sporen. In al mijn vorige ontwerpen van een baan was ik toch niet helemaal tevreden. Er ontbrak iets of er was iets te veel.
Te veel sporen?
Te weinig tussenruimte ?
Wat ik ook tekende in RailModeller, ik kwam steeds op hetzelfde uit.👿 Het beviel mij niet voor 100%
Dit was dus het laatste resultaat:
Afbeelding

Tot ik onlangs een ontwerp zag van Naralloch-V2 op de voorbeelden in RailModeller.
Dat was een spoorplan van 150 x 50 cm. Ideaal om het een klein beetje aan te passen en wat uit te breiden zodat het in mijn beschikbare oppervlakte van 165 op 85 cm past. Dit ontwerp had ook twee keerlussen.

Ik wil het uitbreiden met onderaan een rechts een bekoling/onderhoud gedeelte. ik rij tenslotte met veel stoomloc's en een paar diesels. Een stuk ervan wil ik dan gebruiken als programmeer spoor & voor snelheidsmetingen.
Afbeelding

Bovenaan is alles nogal recht getekend, doch vermits het word gelegd in flexrail wil ik daar wel wat bocht in leggen ( weet nog niet hoe ik flexrail in RailModeller lichtjes gebogen kan tekenen 🥵)

Rechts zijn er twee uitloopsporen , bovenaan & onderaan, omdat spoorwegen ook altijd ergens naar leiden en ik zo de suggestie heb dat er rechts nog "Iets" is.😁

Het is hier nog wel getekend met fleischmann-rail maar later komt alles in peco-55.

opmerkingen, ik hoor ze graag.
Laatst gewijzigd door beagle op 18 mei 2022 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: de werkplaats-baan -165 x 85

Bericht door FidOo »

Als ik eerlijk ben vind ik het een vreemd ontwerp. Het is nogal langs de kanten en behalve de 2 keerlussen een onpraktische baan. Er zit geen Station in en die sporen onderin zijn alleen maar via het korte uithaalspoor in het bruin rechts onder te bereiken.

Ik zou hier eens kijken voor inspiratie: https://www.mm-xtra.de/kategorie/bahnen/
Vooral p13 en p22 zijn denk ik erg interessant voor jouw.

Het principe less is more is denk ik voor dit oppervlak erg belangrijk.

Vraag jezelf af of je wilt rangeren of wilt rijden. Vooral ook of dat automatisch of met de hand moet gebeuren. Rangeren met N spoor met stoomloks is nogal een ding. T blijft gevoelig voor stroomafname en dus is automatisch rijden dan nogal een uitdaging. Als je continue aan het ingrijpen bent kan dat tot ergenis leiden.
Ik zou voor een klein station gaan aan een enkelsporige lijn. Of een enkelsporige ovaal (desnoods in een 8 gedraaid) met daar een aftakking naar een kopstation op hoger gelegen deel.

PS dit is mijn bescheiden mening. Als je hier totaal anders over denkt is dat natuurlijk prima.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
beagle
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mar 2014 14:29
Locatie: Wilrijk/België

Re: de werkplaats-baan -165 x 85

Bericht door beagle »

Feitelijk zou ik met de laatste postings moeten overgaan naar "Mijn-baan" afdeling. Het is niet meer een baanplan.

Terwijl een en ander staat te drogen. N.m.l de steunen voor de spoorbanen = hoogte instelling, even een kitje van Metcalfe = tunnelingang in elkaar geknutseld.
Afbeelding

Ik hou wel van dat karton-papier . Het geeft toch zo geen "Plastic" gevoel en uitzicht. ;)

nog een impressie met wat gebouwdjes erop
Afbeelding


Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ....
Baan = 165x85,Centr= Z21, Mac11.6, RailModeller, iTrain-plus-5, N spoor, Periode II & III
Grtz Erik
Plaats reactie