Baanplan 350x100 met apart rangeer

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ferry1
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2021 15:19

Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door Ferry1 »

Hoi Allemaal,

Bij deze mijn opzet gedachtes voor een baan van de afmetingen 350 bij 1 meter ik kan er aan de achterkant redelijk bijkomen onder de schuine kant van het dak voor evt. onderhoud.
Totaal dus 350 bij 4 meter met het rangeer gedeelte.
Afbeelding
Hoofdbaan totaal:
Afbeelding
Hieronder een plaatje van de hoofdbaan met tunnels:
Afbeelding
En natuurlijk het middengedeelte met rangeer mogelijkheden, het bergspoortje met klein kopstation en houthandel:
Afbeelding
Het zijn dus 3 stations(1x onder 1x dubbel spoor rood en in in het bergspoor) en 2x rangeer op de hoofdbaan en 1 lus dat later een opstelplaats wordt.
De rails die ik wil gebruiken is Peco code 55
Dit wil ik digitaal gaan aansturen en later automatisch via de pc.
Stijging is ongeveer 3 cm per meter
De passagierstreinen ongeveer 140cm, vrachttreinen 70 cm lang (rode rangeer locatie is misschien te klein)
Zit ik zo in de goede richting zo?
Gr Ferry


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door shoven »

Aardig. Misschien moet je ook even vertellen wat je voor landschap/setting wilt uitbeelden, dat geeft wat meer beeld.

Jammer dat het grote station onderaan zo recht langs de rand van de plaat ligt, dat zou ik wat speelser maken.
Er zitten meerdere keerlussen in je baan, maar ik neem aan dat je dat weet.
En rechtsonder wordt dan nog uitgewerkt? (want daar gebeurt weinig)
Je hebt een mooie oppervlakte, maar is 3 stations niet wat veel?
Ik neem aan dat groen begint te stijgen vanaf de aansluiting met rood, hoe past die helling in je landschap?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Ferry1
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2021 15:19

Re: Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door Ferry1 »

Hoi Shoven,
Ik wil het wilde westen proberen na te bootsen met houten bruggen en mooie rotsformaties.
Groen begint inderdaad vanaf rood te stijgen en dan uitgehakt ben er nog niet over uit of rood en groen aan de achterkant ook de berg induiken.
Ja het station aan de voorkant is eigenlijk paradebaan wordt stoffig/zanderig dat je nog net een biels zo af en toe zie.
Huisjes enzo van hout verweerd.
De keerlussen ben ik me in aan het verdiepen hoe ik die aan ga sluiten.
Rechts onder wordt een rangeer terrein opstelplaats in de toekomst eerst maar even een lus.
De hoofdbaan wordt in principe het enige zichtbare.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door bpieters »

Persoonlijk vind ik de dubbelsporige bocht in het blauwe deel linksonder een dissonant want te kleine straal t.o.v. de andere bogen. De wissel verplaatsen naar onder en de bocht enkelsporig maken lijkt me beter.
Of de bocht in een tunnel of insnijding oid maken.
Verder wel een goed plan maar wat Steven opmerkte qua landschap nog niet helemaal helder.
Misschien kun je hier een schets van maken.
De scenery en het landschap met bruggen,wegen,gebouwen is een belangrijk onderdeel van het ontwerpen.
Waarom lange passagierstreinen en korte goederentreinen?
In de VS zijn er heel vaak enorm lange goederentreinen soms met meerdere gekoppelde loks.
Dus ik zou de treinlengtes omdraaien.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Ferry1
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2021 15:19

Re: Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door Ferry1 »

Hoi Bert,
Dat de boogradius niet helemaal klopt is juist deze hoort parrel te lopen met de rest,de wissel verder de tunnel is mooier denk ik dubbelspoor de tunnel in.
Landschap ga ik later bedenken heb al wel wat ideeen, eerst de rails en blokken maken.
Ik bedenk veel tijdens de bouw een houten spoorbrug waar het bergspoor overheen gaat dat gaat er zeker komen.
Houthandel/olieraffinaderijen ja knikkers in het rechtse deel en links vee/paarden maar het kan ook maar zo veranderen.
Bedankt voor de feedback!
Gr. Ferry


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door shoven »

Als je het wilde westen gaat nadoen dan heb je het dus ook over 19e eeuwse treinen etc?
Dan kan ik me voorstellen dat de goederentreinen idd een stuk korter zijn dan de hedendaagse. Een landschap met rotsen en mooie houten trestle bruggen lijkt me heel leuk om te zien, weer eens wat anders dan NL baan nummer 3841.
Voor keerlussen zijn prima oplossingen te koop.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Ferry1
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jan 2021 15:19

Re: Baanplan 350x100 met apart rangeer

Bericht door Ferry1 »

Ik heb een paar dingen aangepast het lange station is er uit Boogradius heb ik ook aangepast is niet helemaal op de cm nauwkeurig maar goed.
Tunnels bovenin ook maar even ingetekend, nu 3 rangeer stationnetjes die allemaal verschillende goederen hebben.
Tijdsbeeld wordt ongeveer western rond 1900 en begin diesel tijdperk.
waarschijnlijk (rechtsonder blauw) komt een klein station half vergaan.
Kritiek is meer dan welkom ik kan het maar 1 keer goed doen!
Gr Ferry

Afbeelding


Plaats reactie