Bergbaantje 160x60

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Ben dus bezig met de ontwerpfase van een kleine bergbaan. Idee is om die normaliter op mijn kamer te hebben staan, maar omdat het een winterlandschap moet gaan worden, die rond de Kerst beneden in de woonkamer te zetten, op ons dressoir. Dat bepaalde ook het formaat.

Wil met twee korte treinen gaan rijden, een lok (type V100) met drie "donderbussen" en tzt nog een railbus. Denk aan tijdvak IV. Het is natuurlijk ook maar een zijlijntje. Dus geen lange sneltrein wagons, staat voor geen meter en kan ook niet door de R1 bochten heen.
Daarom ook een enkel station, maar wel met een inhaalspoor zoals je dat vaak ziet op een enkelsporige lijn. Het is inderdaad ook de bedoeling dat de 2 treinen in tegengestelde richting gaan rijden. Heb nog wat goederenwagons dus vandaar ook nog een stukje voor goederenoverslag.

Al met al een simpel ontwerp. Wilde nog wel graag een mooie brug op de baan, vandaar de hoogte (11 cm) op het achterliggende baanvak.

De bijna compleet zichtbare cirkel is geïnspireerd door de Rätische Bahn, jullie kennen hem vast wel. Rechts verdwijnt zo'n zelfde helix compleet onder de berg. De bocht linksonder is ongeveer R2, leek me wat mooier.

Links van het station een bruggetje, het idee is om een riviertje te laten lopen vanaf de brug midden boven naar links onder.

Twijfel nog of ik helemaal onderop een perron maak of kies voor zo'n half perronnetje (schuin oplopend) tussen de sporen. Hoort misschien beter bij zo'n kleine setup.

Afbeelding


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

Een leuk plan,Hans!
Een perron tussen de sporen lijkt me idd beter.
Als brug misschien de bietschtalbrucke als blikvanger?
Optie is nog om de linker cirkel R2 te maken puur uit optisch oogpunt.
Rechts zou zo kunnen blijven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Oh, dat is inderdaad een mooie brug! Goeie tip.

Ik heb ook overwogen die linker R2 te maken maar dan gaat het zowat over het onderste spoor heen, denk ik. Ik zal eens wat tekenen om te zien hoe het er uit ziet.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Dit is 'm. Valt wel groot uit, miz.

Je ben altijd bezig met compromissen. Een R1 geeft meer ruimte en dus afstand tussen de diverse sporen en is in dat opzicht iets realistischer, maar de bocht zelf is natuurlijk weer minder realistisch.

Afbeelding


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

Inderdaad Hans, dat wordt allemaal te dicht op elkaar met R2.
Het eerste ontwerp met R1 oogt idd wat ruimtelijker en er is ook nog ruimte voor bijv. een beekje tpv de bruggen.
Ook maar R1 houden dan en op een boogbrug valt het waarschijnlijk allemaal wel mee.
Welk merk rails ga je toepassen?
Minitrix en Fleischmann zonder bedding hebben als R1 een iets grotere straal (194,6) dan Fleischmann met bedding (192).
Laatst gewijzigd door bpieters op 17 jan 2021 21:24, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door maarten »

Als je met 2 treinen wilt rijden dan staat er ten alle tijden minstens 1 in het station. Kun je niet nog ergens een inhaalspoor maken? Bijvoorbeeld rechts in de berg of zo?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

maarten schreef: 17 jan 2021 21:21 Als je met 2 treinen wilt rijden dan staat er ten alle tijden minstens 1 in het station. Kun je niet nog ergens een inhaalspoor maken? Bijvoorbeeld rechts in de berg of zo?
Goed idee van Maarten.
De bietschtalbrucke kan dubbelsporig uitgevoerd worden (is in werkelijkheid ook zo)
In beide cirkels bijv. een meegebogen wissel plaatsen en het brugspoor dus dubbel maken dan heb je meteen een inhaalspoor en nog in het zicht ook.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Dank, heren, voor het meedenken! Een extra inhaalspoor is inderdaad een goed idee. Heb nog wel het idee dat een dubbelsporige brug op een enkelsporige lijn een tikkie onwaarschijnlijk is. Je ziet dan eerder dat een enkelspoor een viaduct deelt met de weg omdat het aanleggen van een brug natuurlijk een erg kostbare zaak is. Gezien in Nieuw Zeeland, bv. Een tweebaansweg en een spoorlijn delen dan een enkelsporige brug.

Dus dacht ik, wat als dat inhaalspoor onder die brug gaat lopen? Brug is op 11 cm hoogte, dat geeft ruimte. Desnoods wat verdiept. Dus twee wissels toegevoegd. Zie hieronder.

O ja, ik gebruik Fleischmann profi rails, dus met bedding.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HansD op 18 jan 2021 04:26, 1 keer totaal gewijzigd.


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door maarten »

Als je dat achterste spoor toch verdiept gaat maken, waarom dan niet dat stukje dubbelsporig uitvoeren? Dan kun je met 3 treinen rijden. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

Ik sluit me bij de opmerking van Maarten aan .
Het wordt er een stuk afwisselender door.
Het gehele baanplan zou je indien nodig in zijn geheel iets naar beneden kunnen schuiven als je een middenperron maakt bij het station.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Ok, ik heb e.e.a aangepast maar ik blijf zitten met een vraag. Om de discussie wat te vergemakkelijken heb ik de sporen genummerd.

Zoals ik het nu begrijp kan ik met 3 treinen rijden. T1 (personen) staat op spoor 1. T2 (personen) rijdt rond op spoor 4. T3 (goederen) staat op spoor spoor 3. T1 en T2 kunnen blijven rijden en kruisen elkaar op het station, waar een van twee altijd staat te wachten. Als ik nu met T3 wil gaan rijden, zorg ik ervoor dat er spoor2 leeg is en de trein die rondrijdt, geparkeerd wordt op spoor 5. Totdat T3 klaar is en terug op spoor 3. Dan kunnen T1 en T2 hun ritten weer vervolgen. En het creëert de optie om het rondje via spoor 4 of spoor 5 te maken, als T3 op spoor 3 staat.

Waarom heb ik dan een extra inhaalspoor nodig?

Afbeelding


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Hoi Hans,

Hierbij mijn toevoeging.
Op dit baanplan kun je 3 treinen kwijt waarvan 2 rijdend en 1 geparkeerd.
Door de 2 enkelsporige delen links en rechts zullen ook de rijdende treinen af en toe op elkaar moeten wachten.
Het parkeren van de 3e trein op sp5 of 6 kan dan wel uit het zicht en hoeft niet meer per se in het station.
Als je sp6 maakt is sp3 ter vrije beschikking.
Het vrijmaken van spoor 2 of 1 kan gebeuren door die trein op sp5 of 6 te parkeren.
De op een van die sporen staande trein kan dan in actie komen.
E.e.a. maakt het station wat realistischer.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Bert, dank voor de uitleg, ik begrijp wat je bedoelt. Maar als ik zo'n ondergronds station ga realiseren, is dat nog beheersbaar zonder het hele gebeuren via een digitale centrale en met terugmelding aan te sturen? Want ik kan niet zien wat daar gebeurt. Mijn angst is dat dit een heel kostbare variant gaat worden voor wat ooit niet meer moest zijn dan een wintertafreel waar een treintje in rijdt. (Ik geef direct toe, het begint al wat uit de hand te lopen).


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

Als je het simpel wil houden met bijv. maar 2 treinen kun je sp6 weglaten.
De aansturing van het geheel hoeft niet perse digitaal maar kan ook simpel met bijv. reed-contacten en relais dus analoog.
De schakelingen daarvoor bestaan al tientallen jaren, zijn goedkoop, betrouwbaar en eenvoudig op internet te vinden en ook gemakkelijk te maken.
Schakelmateriaal is dan hooguit een paar tientjes.
Ik zou voor dit ontwerp zeker geen digitale centrale aanschaffen maar het gewoon analoog houden.
Vooral omdat je als hij in de kamer staat met constante snelheid en samenstelling rijdt.
Het grote voordeel van digitaal valt dan sowieso weg.
Fleischmann handboek geeft waarschijnlijk ook wel schakelvoorbeelden.
Schakelmateriaal van Fleischmann is wrs op marktplaats ofzo ook nog wel te koop.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door maarten »

Als je het analoog gaat besturen kun je het inderdaad beter simpel houden. ;-) Bij verborgen sporen kun je wel een rood of groen ledje laten branden ten teken dat ie bezet of vrij is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

Ik wil nog even doorgeven dat het geen theoretische discussie is gebleven, ik ben bezig met bouwen.

Afbeelding


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door HansD »

En dit is het definitieve ontwerp. Die flexibele rail die er zo vreemd uit ziet en los ligt is enkel bedoeld om aan te geven hoe een meertje en een rivier gaat lopen.


Afbeelding


H.gr,
Hans
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bergbaantje 160x60

Bericht door bpieters »

Ziet er al prima uit :Thumb


Plaats reactie