Mijn Baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Mijn Baanplan

Bericht door Hanrein »

Goedemorgen,

Graag wilde ik jullie mening weten over mijn baanplan hieronder.
Het is wel een beetje uit de hand gelopen ( ben ik bewust van) maar ach ik heb alle tijd om dit te realiseren.

Alleen de bovenste baan heeft R1/r2 bochten maar de rest is minimaal r3
De bedoeling is om dit te maken van Minitrix in combinatie met peco code 80.
Wat ik wilde uitbeelden is een main station met rangeer terrein, met de mogelijkheid om naar een hoger gelegen kleiner station te gaan.
zowel met goederen als eventueel passagiers.
De rij richting ligt wel vast ( rechtsom)

Ik heb geen stijgingen boven de 3 % en de minimale hoogte tussen de rails is 50 mm.
Qua tijdperk wilde ik voornamelijk periode 3 /4 gaan uitbeelden aangezien ik een zwak voor Tenderlocomotieven heb :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn Baanplan

Bericht door bpieters »

hoi Hanrein,

Mijn eerste indruk is dat dit wel een ingewikkeld plan is.
Persoonlijk vind ik dat de enkelsporige baangedeeltes na de splitsing links bij het station die maar in 1 richting bereden worden als je zuiver rechtsom rijdt niet zo fraai.
Als je Peco rails gebruikt zou ik daar ook de wissels van gebruiken.
Kleur en uitvoering van Peco is fraaier en beter dan Minitrix.



Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Re: Mijn Baanplan

Bericht door Hanrein »

Dank voor je Advies .is idd ingewikkeld maar uitdagend..
ik heb even gekeken naar je mening over de enkelsporen.
en even een aanpassing gemaakt.
Afbeelding

op zich heb ik daar nog keus in hoe ik dat uiteindelijk zou doen, wel bij de 2e keus zou eventueel nog een haventje gerealiseerd kunnen worden dat zou wel mooi zijn..
Ik gebruik voor het zichtbare gedeelte alleen maar peco wissels en de onzichtbare eventueel minitrix (ligt eraan hoeveel ik er van heb ;-) )


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Mijn Baanplan

Bericht door Hugo »

Bij het bekijken van dit baanplan moest ik denken aan de opmerking van, onder voorbehoud, Nico Essers (!?) dat de treinen op zijn baan meer buiten zicht rijden dan zichtbaar. Je zou het zichtbare gedeelte hier en daar kunnen uitbreiden? Wat niet direct een uitbreiding van het plan hoeft te betekenen ;)


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn Baanplan

Bericht door Nico Essers »

Klopt Hugo, die opmerking heb ik eerder gemaakt en daar sta ik nog steeds achter. Door met camera's onder je baan te werken kun je toch redelijk overzicht behouden maar het blijft een noodoplossing. (@Hanrein, kijk maar eens in mijn topic BunderBahN).
Even terug naar dit plan, gezien de oppervlakte die je ter beschikking hebt zou ik R1 bochten meteen vervangen door minimaal R2 (liefst nog groter). Vele treinen en met name een groot deel van de stoomlocs houden niet van deze krappe bochten. R2 als minimum neemt niet heel veel meer ruimte in maar geeft meer speling voor je trein keuze in de toekomst. Mijn baan heb ik ook met Peco Setrack code 80 gebouwd, zeer tevreden over dit spoor. Verder vindt ik het wel een gevarieerd plan met leuke mogelijkheden.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Hanrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2020 10:56

Re: Mijn Baanplan

Bericht door Hanrein »

Hugo en Nico, heel erg bedankt voor jullie advies..
Zeker zal ik proberen om meer zichtbare rails te creëren , de r1 bochten zal ik idd wat ruimer leggen afhankelijk hoe ik daar uitkom ;-)
heb daar nog ruimte dus al doende tijdens de bouw zal dat idd wel lukken.


( btw heb veel genoten van jullie bouw projecten) Top.
Hebben jullie trouwens advies qua bedding? wat Nico gebruikt is nogal prijzig .. wel mooi. maar...


groetjes


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Mijn Baanplan

Bericht door Hugo »

Hanrein schreef: 01 feb 2021 08:18
Hebben jullie trouwens advies qua bedding? wat Nico gebruikt is nogal prijzig .. wel mooi. maar...

groetjes
Als je een laag kurk, ondervloer, XPS, Woodlands trackbed o.i.d. bedoeld: ik heb niks gebruikt, de rails ligt bij mij direct op de multiplex. Dat is sowieso de goedkoopste oplossing ;) Maar of je dat mooi vindt mag je zelf bepalen, wat je kan doen is voor jezelf een proefstukje maken van 50 centimeter ofzo, kan je direct het ballasten oefenen.

Kurk kan ook een geluiddempende functie hebben, daar zijn de meningen over verdeeld. Zoek maar op dit forum naar de diverse discussies over dat onderwerp.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Mijn Baanplan

Bericht door Marksintpancras »

Ik zit het bovengenoemde baanplan te bekijken, echter wat wij omvalt is de helix. Lekker krap, getekend in een radius van 70 cm, dat is 2,7% stijging. Beter is rond de 2% te blijven.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn Baanplan

Bericht door bpieters »

Marksintpancras schreef: 01 feb 2021 11:19 Ik zit het bovengenoemde baanplan te bekijken, echter wat wij omvalt is de helix. Lekker krap, getekend in een radius van 70 cm, dat is 2,7% stijging. Beter is rond de 2% te blijven.
Dat is idd wel een puntje.
Je kunt de helix ook ovaal maken of bijv. naar linksonder verplaatsen want daar heb je meer ruimte.

Ik gebruik 3mm kurk als ondergrond voor de rails niet voor geluid o.i.d. maar puur als een esthetische bedding.
Is ook handig voor het ballasten.


Plaats reactie