Schaduw-station Hulp gevraagd
Schaduw-station Hulp gevraagd
Beste mede-spoorders,
Ik heb weer een vraag. Enige tijd geleden ben ik opnieuw met onze hobby begonnen.
Nu heb ik niet zoveel ruimte, namelijk 168 x 77 cm.
Eerst dacht ik dat ik geen schaduwstation wilde, maar nu na een tijdje wel natuurlijk....
De hoofdbaan is al redelijk op streek (zie foto), dus mijn mogelijkheden zijn beperkt.
Ik kan maar op 1 punt naar beneden met een enkele helix. Die kan ook niet ergens anders.
Uiteraard wil ik zo veel mogelijk opstelsporen en ik heb flink zitten puzzelen, omdat ik ook voldoende lengte voor de keerlus moet hebben.
Die heb ik trouwens in rood aangegeven. Kan dit wel zo trouwens?
Mijn vraag is nu of er andere oplossingen zijn, die meer opstelsporen geven. (Misschien zelfs andere rails dan Minitrix?) Ik rijd met max 70 cm lange treinstellen.
Alvast bedankt voor het meedenken!!.
Groet
Raymond
Ik heb weer een vraag. Enige tijd geleden ben ik opnieuw met onze hobby begonnen.
Nu heb ik niet zoveel ruimte, namelijk 168 x 77 cm.
Eerst dacht ik dat ik geen schaduwstation wilde, maar nu na een tijdje wel natuurlijk....
De hoofdbaan is al redelijk op streek (zie foto), dus mijn mogelijkheden zijn beperkt.
Ik kan maar op 1 punt naar beneden met een enkele helix. Die kan ook niet ergens anders.
Uiteraard wil ik zo veel mogelijk opstelsporen en ik heb flink zitten puzzelen, omdat ik ook voldoende lengte voor de keerlus moet hebben.
Die heb ik trouwens in rood aangegeven. Kan dit wel zo trouwens?
Mijn vraag is nu of er andere oplossingen zijn, die meer opstelsporen geven. (Misschien zelfs andere rails dan Minitrix?) Ik rijd met max 70 cm lange treinstellen.
Alvast bedankt voor het meedenken!!.
Groet
Raymond
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Ik denk het niet. Je hebt namelijk al de meest krappe wissels en bochten gebruikt. Dus ik vermoed dat dit het gaat blijven.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Zo op het eerste gezicht denk ik dat er nog wel een andere optie is.
Zal er morgen proberen een voorstel van te maken.
Zal er morgen proberen een voorstel van te maken.
Laatst gewijzigd door bpieters op 01 feb 2021 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
@Fido: Dat heb ik inderdaad gedaan, maar wie weet.
@Bert: De rots in de branding . Ben heel benieuwd.
Groet
Raymond
@Bert: De rots in de branding . Ben heel benieuwd.
Groet
Raymond
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Je zou eens naar mijn schaduwstation kunnen kijken. Zie onderschrift. Mijn baan is 75x145 dus jij hebt nog wat meer ruimte.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Als je geen kleine ronde helix maakt maar de complete buitenrand van jouw baan gebruikt om naar een lager nivo te zakken ?
Dan zou je in de helix zelf opstelsporen kunnen maken en op het laagste nivo een ruimere keerlus.
Tis maar een poging om je op andere ideeën te brengen.
Groetjes,
Gerard
Dan zou je in de helix zelf opstelsporen kunnen maken en op het laagste nivo een ruimere keerlus.
Tis maar een poging om je op andere ideeën te brengen.
Groetjes,
Gerard
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Zoals beloofd hierbij mijn voorstel.
naar mijn mening zijn de voordelen:
- mogelijkheid tot het maken van een ovale helix dus lager hellingspercentage.
- schaduwstation vanaf de voorzijde bereikbaar.
-aantal opstelsporen is uitbreidbaar.
-lengte sporen is minimaal 95 cm.
-langere keerlussectie
getekend met Autocad met de minitrix geometrie.
kijk maar even of je er wat mee kunt.
Laatst gewijzigd door bpieters op 02 feb 2021 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Dat is een prima oplossing Bert voor de beschikbare ruimte.
Omdat je maar een enkel spoor hebt voor je spiraal (en je retour/ingangsspoor) moet je wel rekening houden met lange(re) wachttijden. Dat geldt in dit geval voor alle varianten van je schaduwstation, je spiraal is hier de bottleneck.
Omdat je maar een enkel spoor hebt voor je spiraal (en je retour/ingangsspoor) moet je wel rekening houden met lange(re) wachttijden. Dat geldt in dit geval voor alle varianten van je schaduwstation, je spiraal is hier de bottleneck.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
klopt inderdaad Maarten.
Misschien dat een dubbelsporige helix ook nog mogelijk is.
Als daar behoefte aan is zou ik dat ook nog wel kunnen bekijken.
Hangt ook van de aansluiting op het bovenste niveau af en daar heb ik nu te weinig inzicht in.
@Raymond Heb je een baanplan van de bovenste laag?
Dan kunnen we de mogelijkheden bekijken.
Misschien dat een dubbelsporige helix ook nog mogelijk is.
Als daar behoefte aan is zou ik dat ook nog wel kunnen bekijken.
Hangt ook van de aansluiting op het bovenste niveau af en daar heb ik nu te weinig inzicht in.
@Raymond Heb je een baanplan van de bovenste laag?
Dan kunnen we de mogelijkheden bekijken.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
ALS; je de krappe bochten EN achteruit zetten EN achteruit zetten in krappe bochten geen probleem vindt..
Dan zou je deze kant op kunnen denken...
Zou ik dat bouwen? Nee, dat niet (!) Zowel de dubbele helix suggestie als "dalen langs de rand" verdienen de voorkeur.
Dan zou je deze kant op kunnen denken...
Zou ik dat bouwen? Nee, dat niet (!) Zowel de dubbele helix suggestie als "dalen langs de rand" verdienen de voorkeur.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Als ik de foto bekijk van de bovenbouw kun je er maar een beperkt aantal treinen op kwijt.
Ook daar zullen treinen op elkaar moeten wachten zoals bij het inhaalspoor in de keerlus op het hoogste niveau en bij het station.
Het nut van een dubbelsporige helix is dan discutabel aangezien het schaduwstation meer als parkeergelegenheid fungeert en het wachten op elkaar in het helixgedeelte dus minder relevant is.
Naar mijn mening heeft een dubbelsporige helix geen zin als de bovenbouw er niet geschikt voor gemaakt is.
Mijn voorstel is gemaakt puur om van treinen te wisselen dus als een trein binnenkomt een andere dan kan vertrekken.
Omdat je er bij kan kun je ook de samenstelling van de treinen nog wijzigen.
De flessehals zou ik dan maar voor lief nemen.
Een helling langs de hele rand gaat weer ten koste van de bereikbaarheid van het schaduwstation.
Ook daar zullen treinen op elkaar moeten wachten zoals bij het inhaalspoor in de keerlus op het hoogste niveau en bij het station.
Het nut van een dubbelsporige helix is dan discutabel aangezien het schaduwstation meer als parkeergelegenheid fungeert en het wachten op elkaar in het helixgedeelte dus minder relevant is.
Naar mijn mening heeft een dubbelsporige helix geen zin als de bovenbouw er niet geschikt voor gemaakt is.
Mijn voorstel is gemaakt puur om van treinen te wisselen dus als een trein binnenkomt een andere dan kan vertrekken.
Omdat je er bij kan kun je ook de samenstelling van de treinen nog wijzigen.
De flessehals zou ik dan maar voor lief nemen.
Een helling langs de hele rand gaat weer ten koste van de bereikbaarheid van het schaduwstation.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Goedenavond iedereen,
Dank, dank voor al jullie hulp. Zo blijkt maar weer dat er meer wegen naar Rome leiden en je nooit moet denken: Dat kan toch niet anders
Ik zie veel voordelen in de opstelsporen aan de voorzijde en zoals Bert ook aangeeft is het vooral voor het stallen van de treinen.
Ik heb wel veel zitten puzzelen om de lay-out van de bovenbouw te verbeteren zonder echt ingrijpende dingen, om zo een dubbele helix te kunnen aanleggen, maar zou niet weten hoe ik beide sporen dan moet aansluiten.
Hieronder dus het plan van de bovenbouw waarbij nivo +1 even heb weggelaten voor de duidelijkheid.
Nogmaals iedereen dank.
Groet
Raymond
Dank, dank voor al jullie hulp. Zo blijkt maar weer dat er meer wegen naar Rome leiden en je nooit moet denken: Dat kan toch niet anders
Ik zie veel voordelen in de opstelsporen aan de voorzijde en zoals Bert ook aangeeft is het vooral voor het stallen van de treinen.
Ik heb wel veel zitten puzzelen om de lay-out van de bovenbouw te verbeteren zonder echt ingrijpende dingen, om zo een dubbele helix te kunnen aanleggen, maar zou niet weten hoe ik beide sporen dan moet aansluiten.
Hieronder dus het plan van de bovenbouw waarbij nivo +1 even heb weggelaten voor de duidelijkheid.
Nogmaals iedereen dank.
Groet
Raymond
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Dat wordt nog een puzzle om überhaupt een enkelsporige helix te plaatsen zonder al te veel in het plan te veranderen.
Ik zal aan de hand van mijn schets en jouw baanplan een poging wagen.
Het rondjes rijden wordt sowieso een uitdaging.
Ik heb al wel wat in mijn hoofd en ga er zsm mee aan de gang.
Vraagje: hoeveel lager komt het schaduwstation?
Ik zal aan de hand van mijn schets en jouw baanplan een poging wagen.
Het rondjes rijden wordt sowieso een uitdaging.
Ik heb al wel wat in mijn hoofd en ga er zsm mee aan de gang.
Vraagje: hoeveel lager komt het schaduwstation?
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Bert,
Dat is ter discussie, maar ik denk tussen de 25 en 30 cm.
Qua enkele helix dacht ik dat de aansluiting rechtsboven zou komen, dat zou dan het blauwe spoor zijn op de prinsscreen hieronder.
Mijn 3D inzicht is redelijk beperkt, dus ik heb nu ook zitten puzzelen. Theoretisch zou dan het binnenspoor van een dubbele helix het bruine spoor zijn, waar ik bij het dalen al onder de bestaande helling naar nivo +1 zou kunnen gaan. Of maak ik nu ongelooflijke denkfouten?
Dank
Raymond
Dat is ter discussie, maar ik denk tussen de 25 en 30 cm.
Qua enkele helix dacht ik dat de aansluiting rechtsboven zou komen, dat zou dan het blauwe spoor zijn op de prinsscreen hieronder.
Mijn 3D inzicht is redelijk beperkt, dus ik heb nu ook zitten puzzelen. Theoretisch zou dan het binnenspoor van een dubbele helix het bruine spoor zijn, waar ik bij het dalen al onder de bestaande helling naar nivo +1 zou kunnen gaan. Of maak ik nu ongelooflijke denkfouten?
Dank
Raymond
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Op het eerste gezicht gaat de kruising blauw / bruin daar niet lukken maar dat zoek ik morgen wel uit.
Even een nachtje over slapen
Even een nachtje over slapen
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
hoi Raymond,
Dit is even wat ik er van kan maken.
Een dubbelsporige helix is eigenlijk niet mogelijk (en naar mijn mening ook niet perse nodig)
De hoogtematen zijn per trajectkleur aangegeven in mm.
Er zal misschien in de bovenste laag nog wat moeten worden aangepast maar dat kan ik zo niet overzien.
Ik heb alleen de relevante sporen getekend.
Het groene traject is niveau 0. (uitgezonderd een stukje op +2 mm)
hellingen 2,5%
hoogteverschil = 45 mm (triplex of plastic gebruiken)
bogen R2
Voor het schaduwstation zie mijn eerdere tekening.
Dit is even wat ik er van kan maken.
Een dubbelsporige helix is eigenlijk niet mogelijk (en naar mijn mening ook niet perse nodig)
De hoogtematen zijn per trajectkleur aangegeven in mm.
Er zal misschien in de bovenste laag nog wat moeten worden aangepast maar dat kan ik zo niet overzien.
Ik heb alleen de relevante sporen getekend.
Het groene traject is niveau 0. (uitgezonderd een stukje op +2 mm)
hellingen 2,5%
hoogteverschil = 45 mm (triplex of plastic gebruiken)
bogen R2
Voor het schaduwstation zie mijn eerdere tekening.
- Bijlagen
-
- bertjeee-1.png (57.5 KiB) 2705 keer bekeken
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Raymond,
Rechtsboven moet er wat veranderen aan de sporen naar niveau 1.
Maar goed dat moet toch gedeeltelijk gesloopt worden wil je het traject naar de helix kunnen maken.
De rest van het baanplan zou zo kunnen blijven denk ik.
BTW :op jouw tekening staan linksboven wel een paar heel scherpe bochten.
Rechtsboven moet er wat veranderen aan de sporen naar niveau 1.
Maar goed dat moet toch gedeeltelijk gesloopt worden wil je het traject naar de helix kunnen maken.
De rest van het baanplan zou zo kunnen blijven denk ik.
BTW :op jouw tekening staan linksboven wel een paar heel scherpe bochten.
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Resumerend:
blauw is dalend spoor
rood en magenta is stijgend spoor
groen is vlak
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Beste Bert,
Hartstikke bedankt voor al je tijd! Ik ben heel blij.
Het wordt nog even puzzelen om het rode spoor naast het magenta spoor te krijgen, maar ik heb er zin in.
Overigens zijn de scherpe bochten vervangen door een meebuigend wissel
Ik houd je op de hoogte !
Groet
Raymond
Hartstikke bedankt voor al je tijd! Ik ben heel blij.
Het wordt nog even puzzelen om het rode spoor naast het magenta spoor te krijgen, maar ik heb er zin in.
Overigens zijn de scherpe bochten vervangen door een meebuigend wissel
Ik houd je op de hoogte !
Groet
Raymond
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Graag gedaan!
Dit soort dingen is voor mij onderdeel van de hobby.
Als je vragen hebt stel ze gerust.
Op papier kan je het nog zo goed proberen uit te werken maar de praktijk is soms wat weerbarstiger.
Succes met de bouw!
Dit soort dingen is voor mij onderdeel van de hobby.
Als je vragen hebt stel ze gerust.
Op papier kan je het nog zo goed proberen uit te werken maar de praktijk is soms wat weerbarstiger.
Succes met de bouw!
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Goedenavond,
Ik ben dankzij Bert een stuk verder. Natuurlijk heb ik het een beetje aangepast en tegelijk maar nivo 0 aangepast qua wissels, want bij nader inzien had ik er gewoon niet zo veel nodig voor de gewenste rij-mogelijkheden. Dat ga ik eerst maar eens doen (geen financiële investering .
Daarna ga ik in schaal 1:1 maar eens kijken of hetgeen ik getekend heb ook daadwerkelijk past. En in de tussentijd maar gaan sparen, want er komen wel heel wat wissels en rails bij om te kopen...
Hieronder de hoofdbaan en het schaduwstation. Zoals altijd houd ik me aanbevolen voor adviezen en verbeteringen.
Het magenta spoor is de verbinding omlaag naar het schaduw-station, met een helling van 2,8%. Nivo +1 (rood) heb ik uiteraard voor de duidelijkheid even weggelaten.
De ietwat kronkelige keerlus in het schaduwstation heb ik gedaan zodat ik nog wat ruimte heb om aan de onderkant van de hoofdbaan te kunnen klooien indien nodig.
Groet
Raymond
Ik ben dankzij Bert een stuk verder. Natuurlijk heb ik het een beetje aangepast en tegelijk maar nivo 0 aangepast qua wissels, want bij nader inzien had ik er gewoon niet zo veel nodig voor de gewenste rij-mogelijkheden. Dat ga ik eerst maar eens doen (geen financiële investering .
Daarna ga ik in schaal 1:1 maar eens kijken of hetgeen ik getekend heb ook daadwerkelijk past. En in de tussentijd maar gaan sparen, want er komen wel heel wat wissels en rails bij om te kopen...
Hieronder de hoofdbaan en het schaduwstation. Zoals altijd houd ik me aanbevolen voor adviezen en verbeteringen.
Het magenta spoor is de verbinding omlaag naar het schaduw-station, met een helling van 2,8%. Nivo +1 (rood) heb ik uiteraard voor de duidelijkheid even weggelaten.
De ietwat kronkelige keerlus in het schaduwstation heb ik gedaan zodat ik nog wat ruimte heb om aan de onderkant van de hoofdbaan te kunnen klooien indien nodig.
Groet
Raymond
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
hoi Raymond,
Ziet er goed ui!
Mijn 1e tip is om de helix en het schaduwstation zoveel mogelijk uit te voeren met flexrail.
Dat is veel goedkoper dan vaste railstukken en met een beetje handigheid prima te doen.
De 2e tip is om het schaduwstation qua wissels gefaseerd te doen,mits je er goed bij kan natuurlijk.
Dus eerst de meest cruciale wissels aanbrengen en als de financien het toe laten verder uitbreiden.
Je kunt in ieder geval dan wel al vast wat rijden.
veel succes met bouwen!
Ziet er goed ui!
Mijn 1e tip is om de helix en het schaduwstation zoveel mogelijk uit te voeren met flexrail.
Dat is veel goedkoper dan vaste railstukken en met een beetje handigheid prima te doen.
De 2e tip is om het schaduwstation qua wissels gefaseerd te doen,mits je er goed bij kan natuurlijk.
Dus eerst de meest cruciale wissels aanbrengen en als de financien het toe laten verder uitbreiden.
Je kunt in ieder geval dan wel al vast wat rijden.
veel succes met bouwen!
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Leuk maar redelijk druk plan Raymond. Ik zou alleen in het schaduwstation 2 kleine aanpassingen doen. Als de de bocht achter de bovenste wissel eerder begint (dus zonder het rechte stuk) dan kun je mogelijk de s-bocht in het midden voorkomen. Ook kun je proberen om het kopspoor aan te sluiten tussen de bocht en laatste wissel. Dat moet zo te zien mogelijk zijn.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Een goedkopere variant is om lange opstelsporen te maken waar dan meerdere treinen achter elkaar kunnen staan.
Zelf heb ik een baanvakken van ca. 190 cm. in vieren gedeeld, hier kunnen dan bijvoorbeeld 4 treinstellen van ca. 40 cm. staan of een lange trein van 80 cm. en 2 treinstellen etc.
Heb ik zin om een trein samen te stellen van minimaal 170 cm. dan is dat ook geen probleem.
Scheelt heel veel wissels en een treinstel wat achter aansluit kan ook weer achteruit wegrijden.
Heeft voordelen maar ook nadelen maar of de nadelen groter wegen dan de voordelen moet je zelf beslissen.
Zelf heb ik een baanvakken van ca. 190 cm. in vieren gedeeld, hier kunnen dan bijvoorbeeld 4 treinstellen van ca. 40 cm. staan of een lange trein van 80 cm. en 2 treinstellen etc.
Heb ik zin om een trein samen te stellen van minimaal 170 cm. dan is dat ook geen probleem.
Scheelt heel veel wissels en een treinstel wat achter aansluit kan ook weer achteruit wegrijden.
Heeft voordelen maar ook nadelen maar of de nadelen groter wegen dan de voordelen moet je zelf beslissen.
Mvgr. Wim.
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Re: Schaduw-station Hulp gevraagd
Hoi iedereen,
Dank voor de reacties. Ik ga zeker met flex rails werken, dat scheelt echt geld en ik had me ook al bedacht om te beginnen met de helix en de sporen waar ik het minst makkelijk bij kom
@Wim: Heb ik ook aan gedacht, maar de ruimte is te beperkt helaas.
@Nico : Zo stom dat ik niet eraan dacht om dat kopspoor ook aan te sluiten, tunnelvisie denk ik haha. De s-bocht is er zodat ik een "mangat" heb om nog bij de bedrading van de bovenbouw te komen, maar dat moet ik maar bepalen als ik daadwerkelijk aan het installeren ben.
Gelukkig code rood morgen, dus we blijven thuis!
Dank en Groet
Raymond
Dank voor de reacties. Ik ga zeker met flex rails werken, dat scheelt echt geld en ik had me ook al bedacht om te beginnen met de helix en de sporen waar ik het minst makkelijk bij kom
@Wim: Heb ik ook aan gedacht, maar de ruimte is te beperkt helaas.
@Nico : Zo stom dat ik niet eraan dacht om dat kopspoor ook aan te sluiten, tunnelvisie denk ik haha. De s-bocht is er zodat ik een "mangat" heb om nog bij de bedrading van de bovenbouw te komen, maar dat moet ik maar bepalen als ik daadwerkelijk aan het installeren ben.
Gelukkig code rood morgen, dus we blijven thuis!
Dank en Groet
Raymond