Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Goedendag allemaal!

Doel van de baan is het oefenen met Multimaus (meerdere treinstellen laten rijden) en de wissels uiteindelijk elektrisch bedienen.
Eerste deel is redelijk gelukt! Baanplan is niet helemaal naar t zin (al iets aangepast n.a.v. het originele baanplan in Anyrail, dat krijg ik nog niet toegevoegd).

Maar wil nog af van de 3weg wissels, maar wil wel een efficiënt station houden. De baan ligt op een tafel van 2m x 1m.
Dus er moet wat mogelijk zijn, tips en feedback zijn welkom.

Hieronder de foto's van de baan.

Groeten,
Peter
Bijlagen
Opstel terrein
Opstel terrein
20210218_202904.jpg (122.92 KiB) 4295 keer bekeken
Opstel terrein
Opstel terrein
20210218_202855.jpg (119.97 KiB) 4295 keer bekeken
Rechterdeel
Rechterdeel
20210218_202840.jpg (117.62 KiB) 4295 keer bekeken
Linkerdeel
Linkerdeel
20210218_202828.jpg (124.14 KiB) 4295 keer bekeken


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Haarlemse Zolder NL Baan

Bericht door MaartenOtto »

Voor een oefenbaan zou ik mij niet zo heel druk maken over dat drieweg wissel. Gewoon uit elkaar halen en met andere wissels wat proberen. Zolang niets definitief is gewoon lekker knippen, plakken en prutsen. Kijken wat werkt en wat niet. Zelf ben ik nooit fan geweest van die dingen. Meerdere keren ontsporingen en in het echt kom je ze ook zelden tot nooit tegen. (Oude station Abcoude had er een)

Maar wat zijn je wensen? Welk railtype gebruik je en wil je iets met (kleine) industrie?


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Dat is waar (over de 3weg wissel) maar ik wil vanuit mijn oefenbaanplan, uiteindelijk richting een definitief baanplan gaan qua ontwerp. Ook de bochten zijn nog te scherp en staan op de nominatie om aangepast te worden.


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door MaartenOtto »

Is dit je definitieve beschikbare ruimte?


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Wensen zijn een NL baan (2 richtingen te rijden) met een klein beetje industrie (1 of 2 spoortjes), die loc staat niet op de foto (wagons wel) want die is nog bij de winkel i.v.m. naar ombouw naar digitaal. Rails zijn allemaal van Minitrix.


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

De afmeting is wel definitief, klein beetje speling nog (tot 210/220cm in de lengte) maar de tafel kan ik uiteindelijk nog wel vervangen..... wordt de baan opbouw alleen maar makkelijker van (denk ik).


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door erik-n-fan »

Ruimte genoeg, hoeveel scenery wil je toevoegen? Plan ook een station en daarmee de perrons en perron breedte zodat je weet hoe dat allemaal samen kan komen.

Tip is altijd om flex rails te gebruiken om je eigen keuze qua bochten te hebben en meer vloeiend de rails te kunnen leggen.

Tevens is het een tip om niet strak langs de rand van de baan te leggen maar onder iets kleine hoek. Dat ziet er natuurlijker uit (als dat je doel is).

Verzamel voor jezelf wat foto's van banen die je het meest aanspreken en bouw daarop verder. Kopieer wat anderen hebben gedaan.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Inderdaad een ietwat natuurlijker verloop is ook een doel... en daarbij een voldoende groot opstelterrein (ipv schaduwstation). Gelukkig zijn t allemaal treinstellen ;). Het iets schuiner leggen zat ik ook al aan te denken.... zit al regelmatig naar andere baanplannen te kijken, zowel hier als via google.

Scenery is voorlopig van ondergeschikt belang voor mij.

Laatste treinbaan was in H0 (Marklin) en toen ik 8 tot 16 jaar oud was.

Bedankt voor de input tot zover, ben benieuwd!


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Iemand nog een opzetje (baanplan) voor een station aan een dubbele spoorbaan, welke verbonden is met een opstelterrein? Mijn langste treinstel is de 4 delige OS koploper. Langere treinstellen zal ik niet krijgen.

Zoek mij al een tijdje suf op het internet en diverse spoorfora... maar de meeste banen werken toch met een schaduwstation of hebben veel meer ruimte.

Goed weekend en bedankt voor de input!


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door erik-n-fan »

Ikzelf kijk veel naar de echte wereld. Dus gewoon terrein inNL verkennen en afschalen naar je eigen inzicht en ruimte.

Er staat op het forum een link naar prorail luchtfoto’s, ook erg fijn als inspiratie bron.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Ik ben nog even aan t schetsen geweest en het station en opstel terrein samengevoegd en diagonaal gelegd... dan kom ik hierop uit. Vergeet ik nu nog iets?? Bedankt voor de input. Voordeel is dat ik alleen maar treinstellen heb. Die bochten van de buitenbaan (linksom en rechtsom) zijn een grove schets en moeten uiteraard vloeiender ;)
Bijlagen
Concept
Concept
IMG-20210228-WA0012.jpg (113.82 KiB) 3969 keer bekeken


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door sik234 »

geen input maar wel slim bedacht



matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door matthijskuiper »

Mooi plan, daar kan je een mooi station maken met een lang parade spoor.
Ik vraag me wel af of de middelste boch gaat passen, of is deze voor klein materiaal?



Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

matthijskuiper schreef: 02 mar 2021 11:59 Mooi plan, daar kan je een mooi station maken met een lang parade spoor.
Ik vraag me wel af of de middelste bocht gaat passen, of is deze voor klein materiaal?
In principe al t materieel (anders blijven ze op een gegevens moment "1 kant op rijden").
Momenteel gaan alle treinstellen ook door de krapste bochten naar t opstelterrein.
Is het mooi, dat niet helemaal maar t gaat.

Klopt mijn bevinding qua keerlussen?
En waar sluit je die dan aan?

Bedankt!


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Kan iemand mij vertellen danwel aangeven waar de keerlussen zitten en zo ja, hoe deze gemakkelijk op te lossen zijn.
Goed weekend!

MvG,
Peter


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Nico Essers »

Dat is op deze baan best een uitdaging Peter. Ik heb de baan sterk vereenvoudigd om meer duidelijkheid te krijgen. De polariteit van het station boven de keer driehoek blijft overal gelijk dus is deze niet getekend.

Afbeelding

Zoals je zie ontstaat het polarisatie probleem in de driehoek. Daar zou je dus 2 keerlus modules moeten plaatsen.
Echter het probleem is de afstanden die je nodig hebt om zo'n module correct aan te sluiten (Minimaal de lengte van langste trein).

Willempie heeft voor een driehoek eerder deze oplossing aangedragen. Maar hoe dat hier toe te passen zou ik niet durven te zeggen.

Afbeelding

Ik heb je de blanco baan toegevoegd zodat je met het emmertje in bijvoorbeeld paint zelf de polariteit kun inkleuren. Er zijn meerdere oplossingen maar je zult altijd weer in de driehoek vast komen te zitten.

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Nico Essers schreef: 06 mar 2021 01:11 Dat is op deze baan best een uitdaging Peter. Ik heb de baan sterk vereenvoudigd om meer duidelijkheid te krijgen. De polariteit van het station boven de keer driehoek blijft overal gelijk dus is deze niet getekend.

Afbeelding

Zoals je zie ontstaat het polarisatie probleem in de driehoek. Daar zou je dus 2 keerlus modules moeten plaatsen.
Echter het probleem is de afstanden die je nodig hebt om zo'n module correct aan te sluiten (Minimaal de lengte van langste trein).

Willempie heeft voor een driehoek eerder deze oplossing aangedragen. Maar hoe dat hier toe te passen zou ik niet durven te zeggen.

Afbeelding

Ik heb je de blanco baan toegevoegd zodat je met het emmertje in bijvoorbeeld paint zelf de polariteit kun inkleuren. Er zijn meerdere oplossingen maar je zult altijd weer in de driehoek vast komen te zitten.

Afbeelding
Beste Nico,

Dank je wel voor je zeer gedetailleerde reactie. Hier kan ik zeker wat mee. Het langste stel zijn de 4 bakken van de OS Koploper, daarna zijn de stellen min of meer gelijk qua lengte.

Als ik het zo lees, dan is het praktisch om het station zo snel als mogelijk te laten beginnen, zodat je zo veel als mogelijk lengte overhoudt voor de keer driehoek en keerlussen. Begrijp ik dat dus goed?

Ik ga maar eens aan de slag om e.e.a. in Anyrail te verwerken. Al heb ik daar niet dagelijks tijd voor ;).
Komt goed en leuk is het zeker! :)


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door geertvt »



Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Onderwerp starter
Peter482
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 nov 2020 08:53
Locatie: Haarlem

Re: Mijn 1e Haarlemse Zolder NL Baan - 200cm x 100cm

Bericht door Peter482 »

Ff afstoffen... alweer bijna 2 geleden.

Nog wel wat materieel verzameld maar helaas te weinig tijd en daardoor de baan te stoffig om vlot te kunnen rijden als er wel tijd was. Daardoor tijdelijk alles even in de dozen gestopt en staat de tafel leeg.

Eerst maar eens kijken welk baanplan echt bij mij past (tafel blijft 2 x 1 m) en dan daarmee verder gaan.
Wat ik wel weet > geen 3weg wissels meer voor mij!


Peter - Beginner N spoorbaan - NL Materieel
Plaats reactie