Minitrix keerlus

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Paulwillem1982
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2020 23:44

Minitrix keerlus

Bericht door Paulwillem1982 »

Hallo,

Na flink wat ontwerpen te hebben bekeken ben ik nu met een eigen ontwerp bezig, maar ik kom niet helemaal uit. Ik wil een enkelsporige bergbaan maken met aan beide eindes een keerlus. In toegevoegde afbeelding is te zien hoe ik de keerlus nu heb gemaakt, maar ik vind hem nog veel te grof. Kunnen jullie me tips geven om hem kleiner te maken? R1 bochten zijn voor mij geen optie.

Hopelijk hebben jullie leuke en nuttige tips.

gr. Paul
keerlus.png
keerlus.png (121.51 KiB) 3107 keer bekeken


Gebruikersavatar

HansD
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jan 2021 18:39

Re: Minitrix keerlus

Bericht door HansD »

Paul, wat bedoel je met "te grof "? En R1 bochten kun je natuurlijk ook "ondergronds" maken, dan zie je het niet. Of heb je materieel dat er niet mee om kan gaan?

Hans


H.gr,
Hans

Onderwerp starter
Paulwillem1982
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2020 23:44

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Paulwillem1982 »

Hallo Hans,

Met te grof bedoel ik eigenlijk dat de keerlus zo’n beetje de halve tafel in lengte in beslag neemt. Het liefst wil ik de keerlus verborgen hebben. Ik had liever gehad dat de wissel waar de lus weer terugkomt meer naar rechts verplaast wordt. Maar ik kom daar niet uit.

R1 heb ik wel overwogen, maar ik wil mn colelctie locs uitbreiden en er geen spijt van krijgen dat de locs en wagonnen er niet mee om kunnen gaan. Dus vandaar dat mijn uitgangspositie eigenlijk altijd R2 is.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Minitrix keerlus

Bericht door erik-n-fan »

Je kunt prima de bocht van de wissel doorzetten. Nu heb je daar rechte rails aan, maar je kunt daar ook gebogen rails meteen toevoegen. Dan schuift de wissel een heel stuk naar rechts


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Minitrix keerlus

Bericht door bpieters »

hoi Paul

Vanaf het beginspoor rechtsboven beginnen met een cirkeldeel van bijv. 240 graden met straal R2 dan een stukje recht en daarna inclusief de wissel ( bijv. Peco setrack = R2) 60 graden tegenboog weer naar het beginspoor.
Veel kleiner zal het niet worden denk ik.
Nadeel is wel dat de treinlengte beperkt wordt want de gehele trein moet in de lus passen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Minitrix keerlus

Bericht door bpieters »

De beperkte treinlengte kun je voorkomen door in mijn voorstel de tegenboog van 60 graden zonder wissel te maken en dat spoor naast het beginspoor te leggen en weer aan te sluiten op de plaats van de wissel op jouw plaatje.
Dat scheelt weer de aanschaf van een wissel en het veranderen van de lus is dan vrij simpel uit te voeren.



Onderwerp starter
Paulwillem1982
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 dec 2020 23:44

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Paulwillem1982 »

Bedankt voor jullie tips. Ik heb ze op verschillende manieren uitgeprobeerd, en ik kwam op onderstaande oplossing uit. @Bert voor wat betreft de aanschaf van een extra wissel, dat is niet zozeer een probleem. Mijn baan is gebaseerd op materiaal dat ik al thuis heb liggen. De reden dat ik het zo heb gemaakt is dat ik er iet al te lange treinen laat rijden, maar wil wel de bezetmelding en de keerlusmodule goed aangesloten hebben, zonder dat ik later in de problemen kom. Zo heb ik ook genoeg ruimte voor de aanmeldsecties voor de keerlusmodule.
Nu heb ik alleen de vraag of ik voor de keerlusmodule van Digikeijs moet gaan met geinteregeerde bezetmelding, of dat ik een losse module en losse bezetmelding moet doen. Wat zijn jullie ervaringen?

Naamloos.png
Naamloos.png (110.64 KiB) 2970 keer bekeken


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Minitrix keerlus

Bericht door shoven »

Ik gebruik hier de keerlusmodules van Rosoft. Doen het prima, en de service is altijd top.

Los daarvan is het prijsverschil wel erg groot. €30 voor de Rosoft module tegen €83,95 voor die van Digikeijs... :shock: 8)7


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Wim Ros »

Minitrixlus.png
Minitrixlus.png (10.16 KiB) 2426 keer bekeken
Bedoel je zoiets misschien?



Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Peter »

shoven schreef: 22 mar 2021 14:44 Ik gebruik hier de keerlusmodules van Rosoft. Doen het prima, en de service is altijd top.

Los daarvan is het prijsverschil wel erg groot. €30 voor de Rosoft module tegen €83,95 voor die van Digikeijs... :shock: 8)7
Je vergelijkt wel appels met peren Steven. De vraag is of je de extra functionaliteit die de Digikeijs heeft nodig hebt natuurlijk. Maar er zit toch echt wel verschil in beide modules :roll:

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Minitrix keerlus

Bericht door shoven »

Peter schreef: 16 aug 2021 10:02
shoven schreef: 22 mar 2021 14:44 Ik gebruik hier de keerlusmodules van Rosoft. Doen het prima, en de service is altijd top.

Los daarvan is het prijsverschil wel erg groot. €30 voor de Rosoft module tegen €83,95 voor die van Digikeijs... :shock: 8)7
Je vergelijkt wel appels met peren Steven. De vraag is of je de extra functionaliteit die de Digikeijs heeft nodig hebt natuurlijk. Maar er zit toch echt wel verschil in beide modules :roll:

Grtz.
Peter
Dat ding van Digikeijs heeft inderdaad wat meer aansluit- en instelmogelijkheden. Waar het in dit draadje om ging is het gebruik als keerlusmodule.

Als je meer toeters en bellen wilt kun je naar de Digikeijs-modules kijken, als je je kunt vinden in de wijze waarop Digikeijs haar gebruikers ondersteunt. :?
De vraag is of al die toeters en bellen A) nodig zijn en B) de meerprijs van ruim €60 rechtvaardigen (adviesprijs is inmiddels €93,10).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Peter »

Eens Steven. Dat gaf ik ook al aan, ligt er gewoon aan welke functionaliteit je wenst. En of je die extra functionaliteit €60,- waard vind, dat zal een ieder zelf moeten bepalen.

Zelf heb ik positieve ervaringen met de ondersteuning van Digikeijs. Ik ben tot nu toe altijd correct geholpen.

Voor een "simpele keerlus" zal de Rosoft module vast meer dan genoeg zijn. Zelf heb ik geen ervaring met Rosoft.

Grtz.
Peter
Laatst gewijzigd door Peter op 16 aug 2021 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Minitrix keerlus

Bericht door walter »

Je kan ook in je keerlus een station maken
Succes.


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Minitrix keerlus

Bericht door kees gorter »

Mijn oplossing is dat ik elke keer de wissel gebogen door ga en na een stukje met onderbrekingen met diodes weer recht door de wissel ga.
Wat ik zelf moet doen is de trein door de gebogen wissel sturen.
Daarna komt deze in het gebied met de diodes en stopt.
Als ik de rijrichting omdraai ( Trafo ) zal de trein recht door de wissel terug komen op het enkelspoor.
Je kan ook een pendelautomaat het ompolen laten regelen.
De diodes kosten erg weinig!
De pendelautomaat iets meer.
Ik heb er eentje zoals hieronder tussen gemaakt.

Afbeelding


Afbeelding


Deze koste vroeger ongeveer € 14,50 ( zelf even samen stellen( bouwen )
Ik heb wel de variabele weerstanden ( Potmeters ) vergroot om langere wacht tijden te hebben.
Kan ik gelijk ook de schakeltijd nog wat regelen.
Dat witte ding is de Relais die dan omgezet wordt. I.P.V. het relais van Velleman


kees



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Wim Ros »

Daar komt bij dat je voor de keerlus in de getekende situatie, helemaal geen keerlus module nodig hebt en dat je dat met een simpel relais die je met de wisselstand laat mee schakelen kunt oplossen. Kost je alleen een relais dus, minder dan een euro. ;)

Groetjes.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Wim Ros »

Peter schreef: 16 aug 2021 11:47
Voor een "simpele keerlus" zal de Rosoft module vast meer dan genoeg zijn. Zelf heb ik geen ervaring met Rosoft.
Iedere keerlus situatie is simpel, maar de xTreme keerlus kan ook met gemak iets complexere situatie aan, zoals een driehoek. Voor iedere situatie kunnen we een kant en klare oplossing bieden met uitzondering van een draaischijf. Maar dat wordt opgelost m.b.v. een draaischijf decoder (module).
Gerd Boll heeft daar hele goede en voordelige modules voor.

Groetjes.



Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitrix keerlus

Bericht door Peter »

Geloof ik meteen Wim :D. Het vergelijk tussen beide modules was uit verband. Vandaar mijn reactie.

Maar laten we niet verzanden in wat beter of nog beter is ;) Ik denk dat Paul de info heeft om verder te kunnen.

Mvg.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Plaats reactie