Allgäu

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
bollyboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2020 18:22
Locatie: Spijkenisse

Allgäu

Bericht door bollyboy »

Schermafbeelding 2021-04-09 180735.png
Schermafbeelding 2021-04-09 180735.png (34.99 KiB) 1263 keer bekeken
Na veel te lang plannen, de baan die ik wil gaan bouwen.
Thema is Zuid Duitsland, meer specifiek het traject Immenstadt - Oberstdorf in de Allgäu
Tijdperk V en VI tot december 2020. Alleen dieselen dus, maar ben 218 fan, dus geen probleem.

Concessies naar de werkelijkheid;
DB rijdt daar vooral met 612 treinstellen, ik doe het met 218's en n-rijtuigen.
Immenstadt kent (tegenwoordig) geen industrie aansluitingen en slechts 1 opstelspoor en ook de locloods is er niet meer.
De PRÄG aansluiting heb ik "geleend" van Kempten.
De houtzagerij is fantasie en vind ik gewoon leuk (bomen laden rechtsboven en dan lossen bij de houtzagerij).
Ook Oberstdorf is flink aangepast.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Allgäu

Bericht door erik-n-fan »

Leuk plan!
Een tip zou zijn bij uitvoer leg je sporen niet parallel aan de rand. Optisch is het vaak mooier om een paar graden af te wijken.

Hoeveel treinen wil je tegelijk rijden? Opnde dubbele? hoofdbaan?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
bollyboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2020 18:22
Locatie: Spijkenisse

Re: Allgäu

Bericht door bollyboy »

Dank voor de tip Erik. Het doet inderdaad wat hoekig aan, wilde het deels al oplossen met flex rails in de bochten na het onderste station, maar kwam in de knoei met de ontkoppelrails. Toch nog even terug naar de tekentafel.
Kempten en Lindau zijn schaduw stations voorzien met in totaal 23 opstelsporen. Dit overstijgt het aantal treinen dat ik heb dus ik kan voorlopig wel even vooruit (voorals nog heb ik een z21 en die zal ik dus ook nog moeten gaan vervangen door een Z21).

Verder ga ik voorlopig nog niet geautomatiseerd rijden. Loks en seintableau stuur ik aan met Z21 app.
Maar eerst maar eens gaan bouwen :).



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Allgäu

Bericht door erik-n-fan »

Dat is een mooie ruimte en 23 opstelsporen... w o w! Hier gaat alles het doosje in en uit, zelfs de baan gaat de kast in en terug op de tijdelijke tafels als ik ermee bezig ben... Klein wonen, heeft zo z'n nadelen :-)

Bij handmatig rijden is het geen enkel probleem want dan rij je altijd maar 1 lok, of 2 als je heel erg je best doet qua aandacht verdeling.

Je zou links onder nog kunnen kijken of die wisselstraat wel handig is. De 3 onderste sporen: treinen die daar met de klok mee zouden rijden blokkeren het emplacement als ze de hoofdbaan opgaan. Je hebt geen (voornaamste) rijrichting ingetekend dus is het moeilijk te voorspellen of dat een grote beperking is bij ooit automatisch rijden of niet.

Het is een groots plan! Als je een ervaren bouwer bent dan is het al een flinke uitdaging. Als je nog nooit een baan hebt opgezet zou ik je adviseren een klein stuk uit te lichtten (een stuk industrie?) En dat bouwen, bedienen en leren hoe je alles uit je vingers krijgt wat je voor je ogen ziet. Ik ben nu 10 jaar weer aan het bouwen, ik heb mijn deel vastgelopen grootse plannen achter de rug, dus ik zou je daarvoor willen waarschuwen om niet vast te lopen in deze mooie bijzonder diverse hobby.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
bollyboy
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2020 18:22
Locatie: Spijkenisse

Re: Allgäu

Bericht door bollyboy »

Door omstandigheden heb ik de ruimte.
Ik herken je frustratie, want dat heb ik ook meegemaakt, dank voor de tip.
Heb eerder een grotere baan(5x2) gehad. Deze was analoog en het lijkt me dat die lastiger in elkaar zat dan deze baan.
Uiteindelijk ga ik gebruik moeten maken van een booster, daarop ga ik de baan voorbereiden.
En aangezien ik niet automatisch ga rijden wil ik alleen de sporen in het schaduwstation voorzien van bezetmelders (ik heb ergens gelezen dat je die kunt laten weergeven in de z21 app).
Wellicht nog iets van detectie voor het bedienen van de seinen, daar heb ik me nog niet voldoende in verdiept. En mocht dat te lastig worden dan moet dat ook met het handje gebeuren.
Alle sporen in het onderste station worden gebruikt om kop te maken, op spoor 1 worden ook treinen gedeeld en op spoor 2 worden treinen samen gevoegd.


Plaats reactie