baanontwerp Peco rails

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

baanontwerp Peco rails

Bericht door wee »

Goedemorgen,

Ik heb nu een klein N spoor baantje.

Ik krijg over een paar maanden de beschikking over een grotere ruimte
waar ik een leuke baan wil gaan bouwen. Ik ben op zoek naar iemand die
mij kan helpen bij het ontwerpen van een logische aantrekkelijk uitziende
baan in N spoor Peco Setrack code 80 rails. Het bouwen etc doe ik zelf het
gaat alleen over een goed ontwerp baan

Weet iemand een bedrijf of mensen of misschien zijn er op dit forum mensen
die interesse hebben tegen betaling deze baan te ontwerpen.

Ik hoor het graag

Wil


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door bpieters »

hoi Wil,
Zonder verdere info over de beschikbare ruimte en het concept van de baan wordt het een moeilijk verhaal.

Er zijn diverse sites met uitgewerkte baanplannen zoals:
https://www.moba-trickkiste.de/wie-mach ... laene.html

Mijn advies is:Struin het internet af en maak een schets van jouw ideeen.
Dan kunnen we dat hier beoordelen en aanvullen.

Voor de vuist weg iets ontwerpen voor een ander werkt niet.



tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door tv_man »

Er zijn op zich wel mensen die dit tegen betaling doen, maar ook dan is het vaak nodig om heen en weer te communiceren over wat de wensen zijn voordat er een baanplan ligt. Zoals gezegd de tijd nemen en rondkijken op wat er op internet te vinden is en op basis daarvan zelf een schetsje maken en een lijstje opstellen van de eigenschappen die je voor je baantje wil hebben en natuurlijk de eisen zoals hoeveel ruimte je ter beschikking hebt etc. Vooral het nadenken wat voor baan je wilt hebben en hoeveel ruimte je precies hebt om je ideeën op te realiseren wil helpen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door TonN »

Je kan eerst eens kijken hoever je hier komt.
Het moet er logisch uitzien. Dan komen eerst de vragen wat je wilt. Tijdperk, locatie, lievelingstreinen komen dan langs. Daarna de belangrijkste, wat wil je met je baan gaan doen. Ik ken iemand die gelukkig was met een baan met alleen maar rails. Anderen met alleen maar huisjes en 1 rondje rails.
Eigenlijk zou ik willen weten hoe de baan eruit ziet waar jij van droomt. Pas daarna moet je eens gaan kijken naar ruimte en budget.
Het is een leuk proces en iemand geld ervoor geven betekent niet dat het goed komt.



Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door wee »

Hallo,

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen.

Ik zou graag een baan die er logische uitziet wat betreft stations, perrons, opstelsporen etc. niet zo zeer de periode. Ik vind een
stoomloc en modern materieel mooi dus wat mij betreft mag dat gemixt worden. Ik wil Peco Setrack gebruiken code: 80 en liever geen flexrail.
Ik gebruik Scarm als teken programma.

Ik gebruik Traincontroller en houd van dynamisch trein
verkeer met variatie. Ik vind spoor en rijden belangrijker dan synery.
Wel een paar stations en perrons, huizen etc. maar dit is niet de prioriteit.

Ik wil graag een station of meerdere als dat kan, wat perrons, opstelsporen
om te rangeren en een spoorbrug, een schaduwstation voor wat meer variatie
in materieel.

Ik stuur hierbij een plaatje van de tafel die ik in gedachte heb. Rondom
heb ik 50 cm vrij gehouden. Ik heb ook een dalend/stijgend spoor ingetekend (boven van rechts naar links en dan naar beneden) om te laten zien hoe ik dit voor mij zie. Ik hoor graag jullie reacties wat btreft:

Formaat en vorm (E vorm) van de tafel
Locatie daal/stijg spoor (of toch beter een spiraal)
Locatie schaduwstation

Kortom ik hoor het graag.

Wil

Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door shoven »

Woow.... dat is wel een heel grote tafel. Ik zou eens goed checken of je overal bij kunt in het geval van calamiteiten. Je zou kunnen overwegen om aan de bovenzijde ook twee inhammen te maken waar je kunt inlopen. Dan kun je veel beter overal bij. Een andere oplossing is mangaten, maar ik vind dat zelf kwalitatief uitermate teleurstellend, en je ziet het vaak in het landschap.
Dat stukje rechtsonder van 600 breed zou je wat breder kunnen maken, dan kun je een fatsoenlijke boog om te keren kwijt. Tenzij je een kopstation o.i.d. daar kwijt wilt, dan is 600 geen probleem.

Maarre... lekker veel ruimte hoor.

Ik zou nog wel eens nadenken over het gebruik van Peco Setrack, flexrail geeft je echt heel veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om lange flauwe bogen te leggen met een heel grote boogstraal.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door tv_man »

Misschien ook kijken of de inhammetjes breed genoeg zijn. 500mm lijkt me een beetje krap, maar dat hangt heel erg af, uh waar je je tussen kunt wurmen :) Ruimte heb je tenslotte in overvloed.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door bpieters »

Ik sluit me bij Steven aan vwb flexrail.
Mocht je toch besluiten om setrack railstukken te gebruiken zou ik je aanraden om de wissels te nemen van Peco medium of streamline.
De setrack wissels zijn meer voor industriespoor oid.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door TonN »

Wouw, wat een ruimte
Paar ideetjes.
Tip1: Leg eens een stukje rails op de eettafel, pak een wagen en zet die op de rails. Doe dat op 10, 20, 30, 40, 50, 60 cm vanaf de voorkant van de tafel. Ik denk dat het op een bepaald moment tegen gaat vallen.
Tip2: Ik denk dat je ergens op je treinkamer wilt kunnen zitten, wellicht met een pc, soldeerbout.
Tip3: Het kan zijn dat je met diepere inhammen meer modelbaan hebt. Dat komt omdat er nu na 1650 mm een verbinding is tussen bv rechts en midden, terwijl als je de inham langer maakt, het rechter deel onafhankelijker wordt van het middendeel.
Tip4: Wist je dat de Amerikanen een andere manier van modelbouwen hebben dan Europese? Europese hebben een rechthoek, eventueel een L-vorm. Amerikanen hebben meer jouw type banen. Europeanen doen 1 a 2 stations, Amerikanen gooien er meerdere tegenaan, waarbij de trein soms de ene nog niet uit is voordat ie de andere inrijdt. De ruimte die je hebt maakt het interessant eens een Model Railroader te bekijken om te kijken of je wat Amerikaanse invloeden op je baan kan gebruiken. Een Amerikaan loopt met de trein mee. Die zet een middenschot op het middendeel om die optisch te scheiden en maakt het daarmee 2 keer zo groot.
Moet je eens voorstellen: Een kopstation rechts. De trein rijdt weg en komt met ruime boog op linker deel midden, naar de punt van het middendeel, bocht daar, rijdt op rechter deel midden weer naar achter, stijgt ondertussen een beetje, over de rails heen waar ie langs kwam, en doet nog iets vergelijkbaars links. Daar nog wat dalen en een schaduw station in. Links nog een tweede station. Dat geheel dubbelspoor. Dan heb je denk ik nog ruimte om een enkelspoor nevenlijn erbij te leggen. Dat hangt er weer van af hoeveel van de hoofdlijn je wilt zien. Ook is er zeker ruimte voor een fabriek die regelmatig wagens nodig heeft.

Kijk maar eens op https://model-railroad-hobbyist.com/track-plan-database. Daar staan wel voorbeelden van wat ik bedoel.



Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door wee »

Iedereen weer bedankt voor de reacties.

Ik heb geen ervaring met flexrails en ben er eerlijk gezegd wat huivering voor dat het me niet gaat lukken hiermee te werken. Vandaar dat ik voor
Setrack heb gekozen. Wat betreft de standaard wissels (ST5 en ST6) is wel plaat besparend tov de andere wissels. Als ik geen ST5 of ST6 gebruik ben ik weer verplicht flexrails te gebruiken. Daar komt nog bij dat het voor mij niet meevalt om te tekening in Scarm met flexrails. Ik ga oefenen
en kijken hoever ik kom.

Ik ga eens kijken om de inhammen wat dieper te maken. Ik heb ook begrepen dat rails diagonaal er beter uit ziet dan parallel aan de tafel rand.
Dus daar ga ik ook proberen wat mee te doen.

Hierbij stuur ik alvast het schaduwstation (wissels ST5 en ST6) wat links onder de tafel komt. Het daal/stijg spoor loopt van rechts boven langs de bovenkant naar links en van links boven naar beneden. Is ca 6,50m dus ruim voldoende denk ik om te stijgen dalen. Of toch een helix?

Ik hoor het graag weer wat jullie ervan vinden.
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door bpieters »

De wissels van setrack zijn idd ruimtebesparend voor een schaduwstation en daar ook prima toepasbaar.
In het zicht zou ik de Peco medium radius wissels gebruiken die prima te combineren zijn met setrack vaste railstukken en die er wat beter uit zien.
Je zult dan alleen af en toe een stukje rail op maat moeten maken maar setrack zal ook niet overal even goed passen.
Bij lange rechte stukken ( en dat zijn er nogal wat volgens jouw tekening) is flexrail sowieso makkelijker en stukken voordeliger.
Bovendien zijn dat stukken van ca. 92 cm en dus heb je minder raillassen en daardoor minder contactproblemen.
De bogen zou je dan met setrack kunnen doen als je dat met flexrail een probleem vindt.
Het op maat maken van flex gaat trouwens simpel met een fijn zaagje of een kniptangetje.

zie ook dit:
https://www.youtube.com/watch?v=HYOr2bcFM84


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door shoven »

Wil, anders koop je gewoon eens een paar stukjes flexrail om te proberen, dan weet je wat het is.
Op een dag wil je niet anders meer... 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door Nico Essers »

Ook ik was in eerste instantie geen voorstander van flexrails. Had al eens met flex van Minitrix gewerkt maar die waren zo stug dat het meer ergernis dan voordeel opleverde. Uiteindelijk toch nog eens geprobeerd met Peco flexrails. Deze is veel gebruikers vriendelijker en werkt ook lekker snel door de lengtes van 92 cm. Dus zoals Steven al aangaf met een paar stukken flex zelf gaan experimenteren om de voordelen hiervan te ervaren.

Een helix zou ik alleen toepassen als het echt niet anders kan maar dat is een persoonlijke keuze.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door shoven »

Bij Peco is er nog wel verschil tussen de code 80 en code 55 flexrail. Code 80 is een stuk soepeler.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door bpieters »

Een helix is nodig als er verder geen ruimte is voor een gewone helling en neemt veel ruimte in.
Dus gezien jouw ruimte zou ik voor een gewone helling kiezen.



Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door wee »

shoven schreef: 23 apr 2021 20:16 Bij Peco is er nog wel verschil tussen de code 80 en code 55 flexrail. Code 80 is een stuk soepeler.
Bedankt allemaal weer voor de reacties.

Is soepeler makkelijker te verwerken? Ik kan me voorstellen dat iets stuggere flexrails beter
op z'n plek blijft liggen.
Ik hoor het graag.

Andere ideeën en reacties ga ik over nadenken.

Wil


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door bpieters »

Peco code 80 gebruik ik zelf ook.De flexrail is prima te gebruiken.Ik zou in jouw geval alles van Peco gebruiken en niet allerlei merken door elkaar.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door shoven »

bpieters schreef: 24 apr 2021 10:08 Ik zou in jouw geval alles van Peco gebruiken en niet allerlei merken door elkaar.
Dat houdt het wel overzichtelijk, maar nodig is het niet. Ik bouw hier en gebruik Peco code 80, code 55, Roco, Fleischmann en Minitrix rails door elkaar. Code 55 is wat lastiger aan andere merken te koppelen, maar verder geen probleem. Voor een schaduwstation maakt het weinig uit of het er verschillend uitziet.
Soepeler rails buigt wat makkelijker, maar aan het eind van de rit moet je het toch fixeren. Code 55 ziet er mooier uit en er zijn meer soorten wissels verkrijgbaar dan in code 80.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door maarten »

Veel peco gebruikers gebruiken code 55 voor het zichtbare deel en code 80 voor schaduwstations. Code 55 omdat het fraaier oogt met mooie slanke wissels en code 80 voor korte scherpere wissels in het schaduwstation.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door bpieters »

Tientallen jaren geleden minitrix en roco op meerdere banen gebruikt die helaas nooit afgebouwd zijn.
De wissels die steeds meer gebreken gingen vertonen toen vervangen door Peco en dat was code 80.
Op mijn huidige baan die wissels hergebruikt maar als ik opnieuw zou starten zou ik code 55 nemen.
Ik heb maar een simpel point to point baantje dus nauwelijks sporen uit het zicht.
Maar door de beperkte ruimte zouden de superslanke wissels waarschijnlijk toch niet mogelijk zijn.



Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door wee »

Bedankt voor de reacties. Ik heb weer een vraag. Ik ben nu aan het
tekenen in Scarm met de SL-395/396 deze zijn 14 graden en de SL-388/389
8 graden. Wat werkt makkelijker/beter? 388/389 zijn ook wat langer. Ik heb gemerkt dat bij de langere wissels 388/389 de aansluitingen wat makkelijker gaat. Dan nog een vraag Insulfrog of Electrofrog? Heb er al veel over gelezen maar weet eigenlijk nog steeds niet wat beter werkt.

Ik ga ook een wat experimenteren met code 55
Ik hoor het graag

Wil


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door shoven »

De langere wissels geven minder moeilijkheden dan kortere wissels, en je kunt er met hogere snelheden overheen. En ze zijn gewoon realistischer.

Als je de keus hebt: altijd Electrofrog. Je wissels worden er gewoon betrouwbaarder van. Bij Insulfrog is een deel van de wissel (de frog, oftewel hartstuk) stroomloos met alle risico's van dien.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door rjvanhouten »

shoven schreef: 25 apr 2021 17:01 Als je de keus hebt: altijd Electrofrog. Je wissels worden er gewoon betrouwbaarder van. Bij Insulfrog is een deel van de wissel (de frog, oftewel hartstuk) stroomloos met alle risico's van dien.
Ter aanvulling: sinds enkele jaren brengt PECO wissels van het zogeheten unifrog-type uit. Het beste van twee werelden.

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

Onderwerp starter
wee
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 jan 2021 16:35

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door wee »

Bedankt voor de reacties. De lange wissels gebruiken dus.

De Unifrog is volgens mij alleen beschikbaar in code 55
Klopt dat?

Wil


Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: baanontwerp Peco rails

Bericht door rjvanhouten »

wee schreef: 25 apr 2021 17:53 De Unifrog is volgens mij alleen beschikbaar in code 55
Klopt dat?
Da's correct, Wil.


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Plaats reactie