Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door mvdkroft »

Alvorens het gereedschap ter hand te nemen en er achteraf achter te komen dat er toch het een en ander niet klopt eerst maar achter de tekentafel.
De beschikbare ruimte is +/-240 x 85 cm. Om op het zichtbare deel van de baan met een variatie aan treinen te kunnen rijden wil ik onder de baan beginnen met het schaduwstation. Op de gehele baan wil ik gaan werken met Peco code 55. Ben benieuwd naar nuttige tips / aanvullingen voor wat betreft het baanplan (schaduwstation).
Bijlagen
RBaR schaduwstation KL.jpg
RBaR schaduwstation KL.jpg (68.61 KiB) 2348 keer bekeken



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door tv_man »

Ik neem aan dat de sporen bovengronds elkaar niet kruisen want zo ja wordt het hele schaduwstation een keerlus.

De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door bpieters »

De functie van de gele lus is niet helemaal duidelijk.
Ik zou in de helix 1 rijrichting aanhouden.
Dus geel onderaan aan roze koppelen en als doorrijspoor gebruiken lijkt me logischer.

Wel checken of het met lange rijtuigen goed gaat bij de bogen rechts.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door shoven »

Ik snap de gele lus ook niet. Ik ga er even vanuit dat de binnenste baan van de helix dient voor dalen. Dan kom je dus beneden, rijdt die gele lus in en dan weer terug omhoog, tegen het verkeer in of zo? Of is het bedoeld om treinstellen en trek-duw treinen te laten omkeren? Kortom ik heb wat uitleg nodig.
Verder wel OK, met wat moeite kun je waarschijnlijk nog wel een opstelspoor kwijt, even rekening houden met lange rijtuigen (wat Bert zegt).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door mvdkroft »

tv_man schreef: 20 apr 2021 09:12 Ik neem aan dat de sporen bovengronds elkaar niet kruisen want zo ja wordt het hele schaduwstation een keerlus.

De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.
Norman,
Bedankt! Als 'tegenhanger' van de keerlus in het schaduwstation komt er is het zichtbare deel ook een keerlus.
De bedoeling is deze te gebruiken voor rangeer locs en niet voor de langere treinen.

Marcel



Onderwerp starter
mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door mvdkroft »

shoven schreef: 20 apr 2021 10:34 Ik snap de gele lus ook niet. Ik ga er even vanuit dat de binnenste baan van de helix dient voor dalen. Dan kom je dus beneden, rijdt die gele lus in en dan weer terug omhoog, tegen het verkeer in of zo? Of is het bedoeld om treinstellen en trek-duw treinen te laten omkeren? Kortom ik heb wat uitleg nodig.
Verder wel OK, met wat moeite kun je waarschijnlijk nog wel een opstelspoor kwijt, even rekening houden met lange rijtuigen (wat Bert zegt).
Steven,
De binnenste baan van de helix is inderdaad bedoeld voor dalende treinen. De keer-lus kent in het zichtbare deel een tegenhanger. De keerlussen wil ik eigenlijk alleen toegankelijk maken voor rangeer locs. Deze zaten beide oorspronkelijk niet in het ontwerp maar lijken mij voor het rangeer werk net iets meer variatie te gaan geven.

Marcel



Onderwerp starter
mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door mvdkroft »

bpieters schreef: 20 apr 2021 09:16 De functie van de gele lus is niet helemaal duidelijk.
Ik zou in de helix 1 rijrichting aanhouden.
Dus geel onderaan aan roze koppelen en als doorrijspoor gebruiken lijkt me logischer.

Wel checken of het met lange rijtuigen goed gaat bij de bogen rechts.
Bert,
Ik heb nog geen ervaring met lange rijtuigen. Ik probeer de radius van de bochten zo groot mogelijk te houden voor het deel van de baan waar lange rijtuigen ingezet gaan worden. Tot nu toe is de minimale radius hiervoor R=33cm.

Marcel


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door shoven »

mvdkroft schreef: 20 apr 2021 13:03
bpieters schreef: 20 apr 2021 09:16 De functie van de gele lus is niet helemaal duidelijk.
Ik zou in de helix 1 rijrichting aanhouden.
Dus geel onderaan aan roze koppelen en als doorrijspoor gebruiken lijkt me logischer.

Wel checken of het met lange rijtuigen goed gaat bij de bogen rechts.
Bert,
Ik heb nog geen ervaring met lange rijtuigen. Ik probeer de radius van de bochten zo groot mogelijk te houden voor het deel van de baan waar lange rijtuigen ingezet gaan worden. Tot nu toe is de minimale radius hiervoor R=33cm.

Marcel
Marcel, een aandachtspunt is altijd of rijtuigen elkaar kunnen passeren in de bochten. Zie voor wat ik bedoel dit draadje, waar dit getest wordt, 6e foto van de 1e bijdrage op het scherm. Als je dit goed test voorkom je mogelijk problemen daarmee (en geloof me, hier zijn heel veel ervaringsdeskundigen mee :| ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door mvdkroft »

shoven schreef: 20 apr 2021 13:22
mvdkroft schreef: 20 apr 2021 13:03
bpieters schreef: 20 apr 2021 09:16 De functie van de gele lus is niet helemaal duidelijk.
Ik zou in de helix 1 rijrichting aanhouden.
Dus geel onderaan aan roze koppelen en als doorrijspoor gebruiken lijkt me logischer.

Wel checken of het met lange rijtuigen goed gaat bij de bogen rechts.
Bert,
Ik heb nog geen ervaring met lange rijtuigen. Ik probeer de radius van de bochten zo groot mogelijk te houden voor het deel van de baan waar lange rijtuigen ingezet gaan worden. Tot nu toe is de minimale radius hiervoor R=33cm.

Marcel
Marcel, een aandachtspunt is altijd of rijtuigen elkaar kunnen passeren in de bochten. Zie voor wat ik bedoel dit draadje, waar dit getest wordt, 6e foto van de 1e bijdrage op het scherm. Als je dit goed test voorkom je mogelijk problemen daarmee (en geloof me, hier zijn heel veel ervaringsdeskundigen mee :| ).
Helder Steven, foto 6 zegt inderdaad genoeg. Ik neem dit direct aan van een ervaringsdeskundige ;) Zet deze tip zeker op mijn checklist.
Marcel


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door bpieters »

mvdkroft schreef: 20 apr 2021 12:25
tv_man schreef: 20 apr 2021 09:12 Ik neem aan dat de sporen bovengronds elkaar niet kruisen want zo ja wordt het hele schaduwstation een keerlus.

De keerlus van het schaduwstation werkt maar in een richting. Wanneer de trein door de keerlus is gereden en is gekeerd en dus vanaf de noordkant de helix in rijdt komt ie bij het volgende bezoek aan het schaduwgedeelte bij opstel zuid aan en kan die de keerlus niet recht in rijden. Daar rekening mee houden.
Norman,
Bedankt! Als 'tegenhanger' van de keerlus in het schaduwstation komt er is het zichtbare deel ook een keerlus.
De bedoeling is deze te gebruiken voor rangeer locs en niet voor de langere treinen.

Marcel
Als de gele lus alleen voor rangeerlocs is waarom maak je dan geen simpel kopspoortje?
Desnoods met een verbinding met zowel binnen als buitenspoor zodat je niet tegen het verkeer in hoeft te rijden.
Het kopspoor is dan ook bruikbaar voor treinstellen en duw-trek treinen.
Voor een enkele loc is dit wel een beetje zonde van de ruimte.
De ruimte die de lus inneemt kun je dan benutten als een 4e spoor van het schaduwstation.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door bpieters »

Afbeelding

zoiets bedoel ik dan.
kopspoor kun je ook nog schuin leggen om meer lengte te krijgen en evt met een 2e of meerdere sporen uitbreiden.

aangegeven rijrichtingen kunnen ook omgedraaid worden uiteraard.



Onderwerp starter
mvdkroft
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 nov 2020 12:10
Locatie: Zoeterwoude

Re: Reling Bahn im Ruhrtal (240cm x 85cm)

Bericht door mvdkroft »

bpieters schreef: 22 apr 2021 10:40 Afbeelding

zoiets bedoel ik dan.
kopspoor kun je ook nog schuin leggen om meer lengte te krijgen en evt met een 2e of meerdere sporen uitbreiden.

aangegeven rijrichtingen kunnen ook omgedraaid worden uiteraard.
Bert,
Dank je wel voor het meedenken. Ik ga de optie voor een 'kop spoor' eens bekijken. Dit gaat op papier en/ of is SCARM makkelijker dan in het echt. Papier is een stuk geduldiger dan de decopeerzaag! (bedankt voor de schets)

Marcel


Plaats reactie