Hulp nodig met baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nico1968
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2021 05:58

Hulp nodig met baanontwerp

Bericht door Nico1968 »

Hallo allemaal deze vraag hebben jullie al meer gekregen zie ik maar ben alvast een beetje begonnen met een treintafel.
Afgelopen winter heb ik 3 dozen gekocht met Fleischmann rails en ben 2 avonden bezig geweest met het uitzoeken van de verschillende rails.
Er zitten 2 bochtwissels bij en 4 gewone 2 links en 2 rechts dus niet zoveel wissels tot nu toe.

Wel veel gewone rails en flexrails.

Ik heb nu 3 platen aan elkaar gelegd en heb nu een rechthoek van 2.40x 1.22 die staat op een eettafel met wieltjes en ben nog steeds op zoek naar een leuk baanplan maar kom er niet uit.

Ik kijk veel op google en pinterest naar afbeeldingen.

Ik heb een lege slaapkamer van 3.30m bij 2.80m en in totaal 5 losse platen van 1.22x0.80.

Had er ook al aan zitten denken om iets van een hondenbeen baan te maken langs de muur maar volgens mij ben je daar zo op uit gekeken.

Ik ben niet zo handig met computers lees wel veel over een baan ontwerpen met de computer maar moet me daar eerst in gaan verdiepen.

Ik heb nu het onderste gedeelte los uitgelegd van Bert de Vries Two stations dat is wel iets wat ik een mooi ontwerp vind zo n plat gevouwen hondenbeen zonder keerlussen.

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies ;) :Thumb


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hulp nodig met baanontwerp

Bericht door shoven »

Als je met de computer aan de gang wilt, kun je Scarm, Anyrail of iets dergelijks overwegen. Ik gebruik zelf Anyrail en ben er erg tevreden over. Voor een paar tientjes kun je aan de gang. Een aantal voorbeelden van sporenplannen vind je o.a. hier.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Hulp nodig met baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het vallen en staan van een baanplan ontwerp hangt nauw samen met wat je wil uitbeelden. Dat kan zijn stationsactiviteiten, als je met stoom rijd een loc depot, bepaalde industrie, een haven etc. Als je dan op een dergelijk onderwerp gaat doorzoeken kom je meestal vanzelf tot een baanplan. Platen 80cm breed is ook een mooie breedte voor de baan, je kunt nog overal bij al wordt achterin met 80cm al lastig. Ga niet al dit soort zaken op een hoop gooien, dan wordt het een moeilijk te volbrengen project. Ik heb gekozen voor periode IIb, een station in het middelgebergte op twee niveau's met een loc depot en om bepaalde wagons te kunnen laten rijden in een dorpje nog een houtzagerij. Station en loc depot zijn goed te combineren onderwerpen. Verder hangt het ook zeer af van in welk tijdperk je gaat rijden, een en ander heeft te maken met verkrijgbaarheid van locomotieven, rijtuigen en wagons uit betreffende periode.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
Nico1968
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jul 2021 05:58

Re: Hulp nodig met baanontwerp

Bericht door Nico1968 »

Bedankt voor jullie hulp en tips alvast zal de link ook even aanklikken en kijken of ik op de computer zelf een baan kan ontwerpen.

Ik heb zelf nog wel een mooie baan gevonden deze zal jullie wel bekend voor komen alleen gebruikt die man Minitrix en de kruiswissels
in het midden op de tekening bestaan volgens mij niet van Fleischmann tenminste ik heb ze nog niet kunnen vinden??

De tekening komt nog :oops:


Plaats reactie