Baanplan unitrack

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Baanplan unitrack

Bericht door Leon1957 »

Graag een advies of suggestie betreffende mijn treinbaan lay-out alvast bedankt mvg Leon
Hiier onder de link naar mijn ontwerp.
https://www.dropbox.com/s/dbe9lbhfeos9p ... 6.jpg?dl=0


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan unitrack

Bericht door Nico Essers »

Een uitgebreid plan met veel rij mogelijkheden zo te zien Leon. Persoonlijk vind ik de Flyover niet zo goed gepositioneerd. Links op je foto staat hij bijna op het onderliggend spoor. Achter door is dat hetzelfde aan de rechterzijde. Hoe wil je dit met de scenerie oplossen.
Een paar extra cm ruimte ertussen maakt het plaatsen van bijvoorbeeld een keermuur al een stuk eenvoudiger.
Maar het belangrijkste is wat je zelf wilt. Jij moet er tevreden over zijn.
Wel het advies om de foto's in het topic zichtbaar te maken in plaats van een link. Dat maakt je topic veel toegankelijker. Dat gaat heel gemakkelijk via bijvoorbeeld Flickr.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Baanplan unitrack

Bericht door Leon1957 »

Dag Nico dank je voor je feedback,
Het probleem is als ik de fly over korter maak ik de draagsokkels niet kan plaatsen omdat ze dan op de rails uitkomen.
Ik weet niet hoe ik dat moet op lossen.
Mvg Leon



Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Baanplan unitrack

Bericht door Leon1957 »

Wat betreft het plaatsen van de foto heb ik het probleem dat ik met een iPad werk


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan unitrack

Bericht door Nico Essers »

Ik ben niet bekend met alle constructie mogelijkheden van Kato Unitrack. Kunnen de peilers dan alleen geplaatst worden op vaste plekken?
Je hebt nu aan de rechterkant gezien een 45 graden bocht, dan 2 rechte en dan weer 3 45 graden bochten. Is het een optie om de eerste 45 graden bocht te verwijderen om het spoor zo ver mogelijk door te laten lopen en dan 4 45 graden bochten en zo terug aansluiten. Dan verschuift de Flyover veel verder naar rechts. Is zo op het oog moeilijk te bepalen of je dan beter uit komt. Ik ben zelf meer van het uittekenen middels een ontwerp programma.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Leon1957
Berichten: 32
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: Baanplan unitrack

Bericht door Leon1957 »

Je idee was correct, er is nu wat meer ruimte
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Baanplan unitrack

Bericht door Nico Essers »

Dat is het mooie met de Kato rails, je kunt heel snel aanpassingen maken. Nu zou je deze opstelling een tijdje kunnen uitproberen om te kijken of alles bevalt en indien gewenst nog aanpassingen doen. Heb je al ideeën over hoe je de baan wilt gaan aankleden? Genoeg ruimte voor het stationsgebouw, aanleg industriegebied, ruimte dorp of stad, tunnels en berglandschap enz. Ook daar door kunnen er nog wijzigingen in het plan ontstaan. Zolang je nog geen rails vast hebt liggen kun je vooral omdat je Kato gebruikt nog makkelijk experimenteren met het baanverloop.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Baanplan unitrack

Bericht door WilcoV »

En nog een tip, laat je niet vastleggen door bijvoorbeeld de pijlers van Kato. Je kan ook andere overspanningen maken over een rails heen (van hout bijvoorbeeld) die je later weer wegwerkt in je ondergrond. Ook kan je bijvoorbeeld je opstelsporen in het midden onder meer naar rechts ten opzichte van de foto kunnen laten lopen. Dat maakt het weer iets speelser en je creëert daar meer afstand tot je helling waar je dan zou kunnen kiezen om met een talud te werken aldaar. Als je het zo laat zou ik (maar dat is mijn optiek) het voorste deel op de foto onder een berg laten verdwijnen. De Flyover zou je daar dan de rand van de berg op die plek kunnen laten worden. Het spoor dat tegen je flyover ligt kan je dan in de berg weg laten vallen achter bijvoorbeeld een keermuur. Wees kreatief, een basis is er al.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie