baanplan nieuwe woning, 110x340cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

baanplan nieuwe woning, 110x340cm

Bericht door scighera »

Volgend jaar ga ik verhuizen. Ik ben al een beetje aan het nadenken over de nieuwe treinbaan (dat maakt het afbreken van de oude wat makkelijker)
De nieuwe baan zal pas eind 2022 worden gebouwd maar dan ben ik er in ieder geval op tijd bij.

De Ruimte
Een zolderkamer. Ik ga voor ruimte efficiënt dus ik pak de schuine muur van de zolder. De baan komt ca 45cm boven de grond zodat er onder de baan ruimte is voor 20 verhuisdozen. Door de verhuisdozen aan de kant te schuiven kan ik bij de bedrading van de rails en wissels.
voor de baan wil ik plexiglas doen (welke ik kan wegklappen) zodat de baan beter stofvrij is en catproof).

De baan is alleen van voren (en onderen) toegankelijk.

Afbeelding

Het materiaal
vooral DB tijdperk IV, maar er zal gerust zo nu en dan een Eurostar, Raillon vrachttrein of stoomloc rondrijden.
De rails die wordt gebruik is Fleischmann Picollo, zowel standaard als flex (voor de buiten bochten en bepaalde connecties)

Er zal een 11 delige ICE rijden als ook andere grote IC en goederentreinen.

Er wordt handmatig digitaal gereden (twin center) en de wissels worden electrisch bedient.

Waar moet de baan aan voldoen
-ruimte optimaal benutten, zonder het ontoegankelijk te maken.
-geschikt voor treinen van ca 150cm
-minimaal R2
-ruimte voor scenery
-voorbereid om eventueel later rechts onderin de baan uit te breiden

Het baanplan

Na wat tekeningen en aanpassingen de volgende baan gemaakt (op de grens van wat kon in de gratis Scarm versie), de baan zal in de praktijk uiteraard strakker liggen qua dubbel spoor. de beide grote stukken met parallel spoor liggen in twee verschillende hoeken op de baan om het niet te stijf te laten worden.

Om het plan staan ook al de bestemmingsplannen aangegeven met bijbehorende hoogte.

Het baanplan omvat het volgende:

- hoogteverschil: hellingpercentages in de binnenbochten ligt tussen de 2.9% (rechts) en 3.4% (links). Op mijn oude baan was dit 3.2% wat probleemloos ging. ik zou eventueel de linker klim nog verder kunnen uitspreiden door linksachter een deel van het rechte stuk mee te pakken als zijnde klim.

- groot station in het midden met een paar parallelsporen. Het station is van beide kanten en beide hoofdsporen toegankelijk. Er is ruimte voor perron 2+3 zodat het station in totaal 3 perrons heeft en 1 doorgaand spoor. Qua wissels het minimale gedaan om alles toegankelijk te maken.

- stad: achter en links van het station ruimte voor stadsgebouwen

- industriegebied met een extra doorlopend spoor en 2 zijsporen zodat ik ook materiaal kan parkeren zonder het steeds van de baan te moeten halen. Dit spoor is goed in handbereik om treinen te wisselen voor andere uit mijn verzameling. Ook zit hier alvast de aftakking naar de eventuele aanbouw later.

-een grote boerderij rechts met wat landbouw en tractoren

-de baan is 110cm diep, echter de achterste 10cm-12cm is niet voorzien van rails, dit is voor sceneriemodules. De wissels liggen op 1 na goed binnen bereik bij eventuele storingen. Alleen de korte tunnel is wat lastiger, maar hier kom een flex rails uit 1 stuk in om de kan op storing te verkleinen.

-De scenery langs de achterwand kan natuur zijn met hier en daar een huisje, de exacte inrichting van alle gebouwen moet ik ter plekke beoordelen zodat het geheel mooi oogt. ik verwacht veel scenery met gebouwen op modules te doen zodat ik deze vanaf bureau kan bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: baanplan nieuwe woning, 110x340cm

Bericht door scighera »

Ik had net een idee. Als ik de baan spiegel kan ik een dubbele ontsluiting naar een eventuele uitbreiding maken. De helling begint dan na de wissel en loopt door tot ca 2/3e van het rechte stuk achter aan <3.2%

Het is vreemd om de baan gespiegeld te zien ;)

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanplan nieuwe woning, 110x340cm

Bericht door bpieters »

Hoi,
Als eerste opmerking is de diepte van de tafel.Als je er niet vanachter bij kan is 80cm toch wel de max.
Verder is het industrieterrein alleen van 1 spoor bereikbaar. Een paar overloopwissels van binnen naar buitenbaan zou ik daarom toevoegen.Verder zou ik de hellingen niet boven de 2,5% maken.En sommige bogen in het zicht henben wel een kleine straal.Die zou je groter en vloeiender kunnen maken.


Plaats reactie