Zomaar een eerste idee - versie 2

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Zomaar een eerste idee - versie 2

Bericht door XanderL »

Als alles naar wens verloopt, zou ik in de loop van 2022 een ruimte vrij kunnen maken in huis voor mijn hobbies. Aangezien een treinbaan hoog op de lijst staat ben ik vast een beetje aan het dromen geslagen. De bedoeling is om de baan met Unitrack te bouwen, de scenery zo Nederlands mogelijk en dan met een hoop treinen op de baan (computergestuurd) een zo levendig mogelijk geheel te maken. Het gaat dus net zoveel om de scenery als om de treinen.
Wat ik minimaal op de baan wil hebben; wadloper, Hondekop, vectron met wat ic-rijtuigen, 2400 met goederen, multitractie met 2x1855 en ic-ruituigen en nog iets met goederen. De baan zelf komt op een verrijdbaar onderstel, zodat ik er van alle kanten bij kan.

Afbeelding

Als mensen nog ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door XanderL op 24 dec 2021 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zomaar een eerste idee

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Zomaar wat punten;
Ik weet niet wat voor programma je gebruikt om de baan te tekenen, maar zoals het er nu naar uit ziet krijg je vreselijke problemen in de bogen. Op de tekening niet conform de norm.
De engelse wissels direct na de boog is vragen om problemen, stukje recht doet wonderen.
Alle treinen komen altijd vanaf dezelfde kant het station in, niet echt realistisch.
Op de binnenste baan heb je pech, alleen linksonder kun je ontsnappen via het engels wissel.
Op de twee buitenste sporen heb je ook pech, in station cs zul je niet komen, je zult eerst twee rondjes moeten rijden om via het engels wissel linksonder bij het station te komen.
Het engels wissel linksonder is dus een enorme opstopper.
Even los van de treindienstregeling, de wandeling van station cs naar station west strand is vele malen korter dan de trein pakken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zomaar een eerste idee

Bericht door Nico Essers »

Als aanvulling op de opmerkingen van Zaunkönings Bahn.
De hart op hart afstanden van de 3 hoofdbanen lijken op deze tekening inderdaad niet overeen te komen met de minimaal gewenste afstanden volgens de NEN norm, zie https://www.nproject.org/nl/diversen/ne ... downloaden
Welk programma gebruik je om het spoorplan te ontwerpen?
Een dubbel spoor is gebruikelijker dan een driedubbel spoor, waarom deze keuze?
Het is allemaal erg recht toe, recht aan. Maak het ontwerp wat speelser waardoor het vaak veel beter uitziet.
Is dit de maximale ruimte (afmetingen?) die je hebt of is er meer mogelijk.
Een goed ontwerp heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen. Bekijk ook eens de vele andere ontwerpen op dit forum en elders om wat meer ideeën op te doen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Zomaar een eerste idee

Bericht door FidOo »

Ik denk dat de heren zich gruwelijk vergissen in de hartafstanden, dit lijkt mij standaard unitrack radiussen en die voldoen prima aan de hart-tot-hart afstanden.
Verder kan ik mij in alle overige opmerkingen prima vinden. Recht toe recht aan. en iets te veel willen op een te klein oppervlak.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Zomaar een eerste idee

Bericht door Hube »

Ik ben bang dat jouw baan snel gaat vervelen. Het zijn in feite 3 ovalen waarop de treinen rondjes rijden zonder veel variatie.

Ter inspiratie iets heel anders:
http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan.htm

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Zomaar een eerste idee

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hube schreef: 23 dec 2021 12:10 Ik ben bang dat jouw baan snel gaat vervelen. Het zijn in feite 3 ovalen waarop de treinen rondjes rijden zonder veel variatie.
Er zijn ook mensen zoals mijn vader die daar juist helemaal blij van worden, zijn nieuwe N baan gaat bestaan uit 2 ovalen zonder wissels.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Zomaar een eerste idee

Bericht door XanderL »

Allen bedankt voor de reacties zover.
Het ontwerpen gebeurt hier met Railmodeller Pro op een MacBook. Wat betreft de afstanden tussen de sporen zou het geen probleem moeten geven, volgens opgave van KATO zou ik 33mm hart op hart moeten hebben en de NEM normen schrijven bij deze boogstralen 30mm voor.
Wat betreft het vervelen, dat zou op kunnen, maar zoals gezegd gaat het wel op het totale spel. De treinen moeten gewoon lekker automatisch hun gang gaan (na wat programmeerwerk). Ik ben echter ook even op de gegeven link gaan kijken en ik wilde sowieso eigenlijk een kleine haven (achtergrond van mij ligt nou eenmaal op en aan het water). Dus na wat wikken en wegen en meten, ik wilde eigenlijk eerst niet aan een schaduwstation gaan beginnen, ben ik op het onderstaande plan gekomen. Elektrisch zal het nog wel even puzzelen worden met een keerlus en een keer-driehoek, maar als beroeps digitronicus ben ik daar nou ook weer niet heel bang voor. Een kopstation vond ik in eerste instantie niks, maar na wat rondkijken ben ik van mening veranderd. Het verdeeld de stad een geeft me de mogelijkheid een wat smoezelige stationsbuurt (perron 0? ) te maken aan de onderzijde en een "net" stadscentrum aan de andere zijde. Over het kanaal een brug voor het wegverkeer tussen het dorp en de stad. Affijn, genoeg leuke en afwisselende gebieden voor mijn smaak. Mooiste voordeel wat mij betreft is dan nog dat het allemaal met standaard stukken rails gebouwd zou moeten kunnen worden, zonder rails te hoeven verzagen.
Schaduwstation komt 300 mm onder het bovengrondse te liggen, het retour baanvak kruist het binnenkomende vak op 50mm hoogte.


Afbeelding



Afbeelding

mvg,
Xander


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zomaar een eerste idee - versie 2

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je gaat computergestuurd rijden, dat betekent dat je ergens aan moet geven waar je trein staat. In het schaduwstation heb je vier opstelsporen, ik zou bij de wissels een klein stukje nemen en pas daarna met de grote lengtes verder gaan. Aan de andere kant ook een klein stukje. Geeft je de mogelijkheid om tussen klein stukje en de grote lengtes een isolatie op te nemen, anders wordt het alsnog zagen.
Verder kan het plan in het schaduwstation eenvoudiger en daarmee betrouwbaarder. Je hebt bij de helix een recht er in zitten, als je deze vervangt voor iets korters komen de twee sporen dichter bij elkaar te liggen en kan het buitenste spoor buiten blijven zonder links elkaar te kruizen middels een viaduct. In de buitenste boog moet dan een stukje recht komen en op de binnen boog moet deze eruit. De vier opstelsporen ietsje verlengen, een rechte na de boog eruit. De binnenste boog kan meer naar buiten om ruimte te maken voor langere opstelsporen. Ik heb het uitgeprobeerd in Scarm, dus het kan.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Zomaar een eerste idee - versie 2

Bericht door XanderL »

Bedankt weer voor de tips en het testen wat er mogelijk is. Ik was ook zeker van plan om na en voor de wissels een ipv van de langere stukken van 248 een 62 en 186 stuk te nemen voor de terugmelders. Ook al gelezen dat een extra melder in het midden van een blok soms nuttig kan zijn. De reden van het eerst tekenen met de lange stukken is dat het wat sneller gaat en bij KATO is alles in principe op 62mm raster gebaseerd, dus elk lang stuk van 248 kan vervangen worden door combinaties van 62, 124 en 168 mm stukken. Ik ben ondertussen verder gegaan op basis van het tweede plan en ik had alle bochten so ruim mogelijk (R381 of R348) en ik had ook de overal de ruime wissels genomen. Door daar wat minder strict in te zijn heb ik wat meer ruimte gecreëerd voor het dorp in een grotere keerlus en ook wat extra ruimte bij de haven voor een tweede spoor. Ook het schaduwstation heeft een makeover gehad en de kruisende sporen zijn nu verleden tijd. Zodra ik deze versie 3 nog iets verder heb uitgewerkt (incl. terugmeld punten) dan zal ik het weer posten.


Plaats reactie