Marcus' baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Marcus' baanplan

Bericht door Marcus »

Na vorige winter enthousiast te zijn begonnen aan een baan van 200x100 cm, was ik achteraf niet tevreden met het baanplan. ik voelde mij op een of andere manier niet comfortabel met de afmeting, maar ook niet met de plaats van de tafel.
Omdat ik eigenlijk vanaf het voorjaar tot aan de herfst/winter nooit aan modelbouw doe, het plan de hele zomer maar laten liggen zo. Helaas door allerlei omstandigheden was ik er tot nu toe niet aan toegekomen om weer te beginnen. Maar het kriebelt weer...

Ik heb inmiddels de zolder indeling gewijzigd, en heb nu een ruimte van 300x90/95 cm ter beschikking. Inmiddels alweer druk bezig geweest met een nieuw baanplan. Tot nu toe heb ik het volgende ontwerp gemaakt, wat voor mijn gevoel beter is:

Afbeelding

Het is op anyrail nog niet allemaal exact sluitend, het is dan ook nog een 'ruw' ontwerp.

Links boven een helix. Op de voorgrond een station op een hoger niveau. Vanaf de helix van links naar rechts en weer terug naar de helix, ligt lager en gaat deels onder het station door.
Volgens mij kan ik door de keerlussen op deze manier altijd beide sporen in 2 richtingen berijden.

Als jullie fouten/verbeteringen/opmerkingen hebben: laat maar weten, sta open voor alle commentaar!


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Marcus' baanplan

Bericht door fenix »

Een grappig sporenplan met best wat rijmogelijkheden. Wel een aandachtspuntje is het aantal mogelijke keerlus situaties die je hebt ingebouwd. Ik tel 3 keerlussen. Als je die goed aanpakt, is dat verder voor het rijden niet een probleem.
1 van die keerlussen ligt wat verborgen in de wisselstraten van je hoofdstation en dan in het bijzonder de wissels waarmee je van spoor wisselt op de dubbelsporige doorgaande lijn.

Fenna



Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Marcus' baanplan

Bericht door Marcus »

Volgens mij, als ik vanaf links gezien wissel 3 en 4 eruit haal, en de 2 rechtse wissels omdraai, kan ik nog steeds beide sporen in beide richtingen berijden, toch?


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Marcus' baanplan

Bericht door fenix »

Waarom zou je die wissels eruit halen?
Als je vanuit het hoofdsation de beide lus sporen voorziet van een keerlus schakeling en aan het andere eind van je hondebot het spoor dat op zichzelf aansluit ook voorziet van een keerlus schakeling, ben je ook van mogelijke kortsluitignen af.


Plaats reactie