Testbaan 1

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Testbaan 1

Bericht door RonaldB »

Hallo Allen,
Een tijd niets gepost. Maar ik heb wel gekeken naar al het mooi wat jullie maken.
Na wat wikken en wegen wordt mijn zolder mijn toekomstige hobbyruimte. Maar als tegenprestatie moet er beneden wel een walk-in closet gemaakt worden. Dus moet ik nog even geduld hebben met de start.
Maar wel even vooruit gedacht en een plannetje gemaakt.
Ik hoop dat jullie ook even met me mee willen denken.

Plan:
De trein rijdt door een natuurlijk landschap. Mijn bierbrouwerij moet hierin verwerkt worden. Alles in Epoche III. Stoom en diesel.
Vloeiende trajecten: dubbelspoor; geautomatiseerd rijden met welk systeem weet ik nog niet.??!! ( ik heb nu Multimaus uit een startset van FM)
Ik heb met anyrail een opzetje gemaakt. Ik heb nu wel een langere tafel beschikbaar. Wellicht moet ik bij het plannen daar nog even aan wennen.
Tips en tricks zijn welkom.

Groetjes Ronald

Afbeelding


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Testbaan 1

Bericht door maarten »

Hallo Ronald, leuk dat je weer wat gaat maken. Ik begrijp alleen de situatie/het nut niet zo goed hier:
Afbeelding
Wat is de functie van het 2e paarse spoor in het midden? Die middelste tussen het grijze en andere paarse spoor, volgens mij voegt dat niets toe?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Testbaan 1

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten.
Het is inderdaad verwarrend. Zeker omdat ik nu pas zie dat ik per ongeluk een van de sporen grijs heb gelaten.
Het idee is een dubbel spoor met daar naast een 'afzet' spoor. Waar je goederen wagons kan afzetten zonder het doorgaande spoor bezet te houden.
Vervolgens kan via het uithaal spoor de wagons over de bierbrouwerij verdelen. Het probleem was om een spoor met een redelijke lengte op die plek te krijgen en dat van alle sporen bereikbaar te krijgen.
Ik zat een beetje in de problemen in de bocht met de gebogen wissels. Die van Peco hebben een vrij flauwe radius.


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Testbaan 1

Bericht door FidOo »

Ik zou serieus overwegen of je niet een paar Engelse kruiswissels kunt toepassen. dat zou die linker wisselstraat een stuk compacter maken.

Mijn ervaring is wel goed met die wissels.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Testbaan 1

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het uithaal spoor voor je bierbrouwerij is niet in verhouding tot de opstelsporen+locomotief bij de brouwerij zelf. Epoche III, okay, maar bedenk wel dat je stoomlocomotieven met tender niet kunt keren. Het kan natuurlijk zo zijn dat je alleen tenderlocomotieven gebruikt, dan is er niks aan de hand. Die dingen hebben overigens de vervelende eigenschap regelmatig kolen en water te moeten halen, anders staat het in no time stil. Voor diesels kan het eenvoudiger, maar ook daar kun je niet rijden met een lege tank. En verder rijdt alles altijd dezelfde kant uit, de trein keren is niet of zeer moeilijk mogelijk. Verder kun je mooi rijden met treinen met een redelijke lengte, maar erg veel afwisseling dan die met je bierbrouwerij is er niet. Nu is bouwen erg leuk, wellicht rij je dan "10" rondjes en breek je de boel weer af voor wat anders, kan...., dan leuke opzet, anders zou ik nog overwegen of er niet meer mogelijkheden in moeten komen. Met een beperkt aantal opstelsporen zijn leuke puzzels voor rangeren te maken, zie het www voor voorbeelden.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie