Voordat ik begin aan mijn echte project wil ik eerst een testbaan bouwen die past op de tafel van 1.63 bij 85. Ik wil er graag rondjes op kunnen rijden want ik heb gemerkt dat dingen uitproberen op een heen en weer spoortje voor mij lastig is. Ik wil de baan aansturen met train en z21start. hierop wil ik wat treinen automatisch laten rijden en daar doorheen zien hoe ik een andere trein handmatig kan besturen met een digimaus en/of ze z21 app.
Ik heb een ontwerp gemaakt dat mijn of meer is gebaseerd op de demo in train 5. Een station in het zuiden met twee kopsporen en twee doorgaande sporen. In het noorden een (schaduw) station waarin ik de stoptreinen kan opvangen en terugsturen en de doorgaande treinen kan afwisselen met andere modellen. ik wil graag tweerichtingsverkeer, dus de hoofdbaan is dubbelsporig.
In eerste instantie gaat het NIET om scenery, daar is de baan te "opgepropt" voor, maar ik kan er wel treinen op testen en vooral leren wat je moet doen om een digitale baan te laten werken.Wel wil ik in het zuidstation wat perrons plaatsen op het op de juiste plek stoppen onder de knie te krijgen.
Jammer genoeg heb ik geen ruimte genoeg voor ruime bochten (het wordt een tafelbaan die ik opzij ga zetten als ik moet eten) maar ik denk dat de N | Piko 40228 - Arriva, Dieseltreinstel hier wel doorheen komt.
Zijn er qua baanontwerp nog opmerkingen (Behalve dan dat het hier en daar nog niet goed op elkaar aansluit dan)?
Consessies
-
Onderwerp starter - Berichten: 248
- Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
- Locatie: Amsterdam
Consessies
Laatst gewijzigd door robvanwijngaarden op 23 jan 2022 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Re: Digitale testbaan itrain/z21start/fleishmann
Persoonlijk zou ik beginnen met een ovaal een passeerspoor en een uithaalspoor. Dat is voldoende om iTrain en je z21 e.d. onder de knie te krijgen.
Mvg
Wim.
Mvg
Wim.
-
Onderwerp starter - Berichten: 248
- Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
- Locatie: Amsterdam
Re: Consessies
Ik heb testbaantje hernoemt naar Consessies, omdat ik met deze eerste baan veel consessies moet doen qua ruimte en wat betreft gebruik van scherpe bochten, EN omdat ik er op wil rijden met diesels van Veolia, Arriva en Breng Direct (consessie houders).
Om te zien of de diesel sets in de bochten elkaar raken heb ik de baan opgebouwd en de treinstellen laten rijden. En de conclusie is dat het past!
Ik wil deze baan dus gaan bouwen op een plank die op de tafel past en die ik kan omkeren voor solderen etc. Mijn eerste poging tot het ontwerpen van een blokken schema heb ik ook al afgerond.
De bedoeling is om de hele baan volautomatisch te besturen, waarbij het “echte” station aan de zuidzijde afwisselend verkeer aangeleverd krijgt van het “schaduw station” aan de noordzijde vanuit twee richtingen, EN waarbij verschillende treinen naar de kopsporen van zuid rijden en weer terug.
Het hout voor de onderbouw is inmiddels besteld maar dat heeft een levertijd van drie weken. Nu dus nog even wachten totdat dat binnenkomst en dan ga ik beginnen.
Als jullie verder nog tips hebben over mijn consessie plan dan hoor ik dat graag.
Om te zien of de diesel sets in de bochten elkaar raken heb ik de baan opgebouwd en de treinstellen laten rijden. En de conclusie is dat het past!
Ik wil deze baan dus gaan bouwen op een plank die op de tafel past en die ik kan omkeren voor solderen etc. Mijn eerste poging tot het ontwerpen van een blokken schema heb ik ook al afgerond.
De bedoeling is om de hele baan volautomatisch te besturen, waarbij het “echte” station aan de zuidzijde afwisselend verkeer aangeleverd krijgt van het “schaduw station” aan de noordzijde vanuit twee richtingen, EN waarbij verschillende treinen naar de kopsporen van zuid rijden en weer terug.
Het hout voor de onderbouw is inmiddels besteld maar dat heeft een levertijd van drie weken. Nu dus nog even wachten totdat dat binnenkomst en dan ga ik beginnen.
Als jullie verder nog tips hebben over mijn consessie plan dan hoor ik dat graag.
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.