banenplan, klein regio

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

banenplan, klein regio

Bericht door Ongeveer »

Ziehier het basis ontwerp 1 klimspiraal en 2 taluds om het hoogteverschil te overbruggen. Nu met afmetingen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ongeveer op 04 feb 2022 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Bob

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: banenplan, klein regio

Bericht door walter »

Op zich wel een goed plan maar, oh jee, die boogstralen. Overigens, hoe kom je van de binnenbaan weer naar de buitenbaan? Het spoor na het station omhoog? Ik denk, dat dat redelijk steil is. Misschien iets te steil. Wat een optie zou kunnen zijn is om er 2 keerlussen in aan te brengen, voor het treinenverloop. Puzzel nog maar even door. De basis is goed.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: banenplan, klein regio

Bericht door shoven »

Wat zijn de afmetingen van de tafels? Dan kunnen we wat gerichter kijken.

Het ontwerp is niet verkeerd, maar gaat wel erg netjes langs de randen. Als je er wat heel flauwe bogen in legt, wordt het een stuk aantrekkelijker om naar te kijken.
Ik zou wat overloopwissels inbouwen om van binnen- naar buitenbaan te kunnen (en omgekeerd).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ongeveer
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2022 14:40

Re: banenplan, klein regio

Bericht door Ongeveer »

hallo Heren, bedankt voor de reacties. :-) appreciated.
afmeting: begane grond ( de liggende poot ), 195x70cms lxb, de andere poot is (binnenzijde been 150cm buitenzijde is 225cms met totaal 60cm br.
Overloopwissels: Ik heb bij station 1, (begane grond) een 3weg en 2 gebogen wissels om van binnen naar buiten, v.v. te wisselen.(moet nog even puzzelen hoe dat stroom-technisch moet als oud 3- railer. Ik ben van plan om 2 trafo's te gebruiken, één voor elke baan, zodat 2 treintjes analoog onafhankelijk kunnen rijden. Wat betreft boogstralen. De ondergrondse zijn recht ,de zichtbare, daar ga ik idd wat flauwe bogen in aanbrengen voor de speelsigheid. De stijging/ afdalingslengte is minimaal 150 cms en met de in en uitloop bocht kom ik al gauw richting 170cms, dus met 4 % helling moet dat kunnen , toch? Ik gebruik voor de bochten R2 als minimum, maar ook maximum ivm ruimte, t is niet veel, maar met kleiner rollend materiaal moet dat toch kunnen ?.


M.v.g. Bob
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: banenplan, klein regio

Bericht door shoven »

Met 4% helling ga je het wel spannend maken...
Aanbeveling is om onder de 3% te blijven.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie