Baanplan Leithon

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
sjorskloenie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:45

Baanplan Leithon

Bericht door sjorskloenie »

Toen ik jong was kwam ik regelmatig bij mijn oom op zolder om zijn treinbaan te bewonderen. Dit vond ik als klein kind natuurlijk heel gaaf. Hierdoor had ik als kind dan ook uiteindelijk een H0 baan, maar die ligt ondertussen in de berging in een doos stof te vangen. Ondertussen wil ik al jarenlang toch weer beginnen met de befaamde treinen. Aangezien de berging niet heel groot is wil ik daar een baan gaan maken op N formaat. Nu heb ik een aantal weken geleden mij aangemeld hier op het forum en ben sindsdien bezig met het ontwerpen van een baanplan.

Ondertussen ben ik bij ontwerp 19 aangekomen en ben ik er nu redelijk content mee. De grootte van de baan zal 2440mm bij 800mm worden. Mogelijk in de toekomst wil ik er een L vorm vaan maken. Maar hier moet ik de leidinggevende nog even voor overtuigen. Maar ik heb denk wel even de tijd nodig om dit ontwerp te realiseren. Het tijdperk van de baan twijfel ik tussen III en IV.

Afbeelding

De indeling van de baan is als volgt;
  • Rechts onderin een tunnel voor de goederenlijn de stad uit en het normale trein verkeer naar de andere stad. Hier komt in de toekomst een schaduwstation die bereikt zal worden met behulp van een helix. Hier wil ik op voorhand alvast rekening mee houden dus vandaar deze lijn.
  • Links bovenin verdwijnt de goederenlijn in een tunnel de stad uit. Met mogelijkheid om de baan later uit te breiden en er een L vorm van te maken.
  • Stadsbrouwerij / industrie moet een directe verbinding hebben om de stad te verlaten. Dit leek mij een mooie locatie ervoor. Een kleine haven om goederen te verschepen en een weg om vrachtwagens te ontvangen. Aan de rand van de industrie wil ik een stadsbrouwerij maken. De reden dat de stadsbrouwerij in de baan zit is omdat ik al 16 jaar in de horeca werk en stukje eigen geschiedenis wil laten terug komen in de baan.
  • Station Zuid. Ik wil graag ergens een station voor de bewoners van de stad. Ik ben hier nog niet helemaal over uit of dit de beste locatie is hiervoor en hoe ik het precies wil doen qua wissels. Heb meerdere variaties gemaakt maar dit leek mij de beste. De blauwe lijn gaat met een kleine helling omlaag en is bedoeld als goederenlijn, dus hoeft niet in (directe) verbinding bij het station met de binnenste lijn te komen.
  • De kleinste bocht (groen) op de baan heeft een radius van 300mm. Ik had op Hattons gevonden dat dit ongeveer gelijk is aan een R3 bocht. Dus qua trein verkeer zou dit goed moeten gaan.
  • Keerlus. Bij de witte sectie zal er een keerlusmodule moeten komen. Ik heb mij nog niet voldoende hierin verdiept hoe dit exact werkt, maar ben er van bewust dat dit hier zal moeten komen. En volgens mij nergens anders?
  • In de bochten wil ik mogelijk een klein beetje hoogteverschil maken tussen de buitenbaan en de binnenbaan. De buitenbaan links (oranje) 15mm hoger. Dit zorgt voor een helling van 1,3% bovenin en 2,5% onderin. Rechts ben ik er nog niet over uit. Mogelijk worden deze hoogteverschillen nog aangepast. Maar de hellingen zullen nooit boven de 3% komen.
Graag hoor ik jullie feedback op de baan en of ik ergens fouten of niet goed over nagedacht heb.

Bedankt alvast!



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Baanplan Leithon

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik zou eens denken aan perrons. Toen ik mijn baan ontwierp, merkte ik dat het plaatsen van perrons in het plan een grote invloed had op het ontwerp.
Ook ben ik benieuwd of dit plan tweerichtingsverkeer gaat krijgen of niet. Ook dat heeft best veel impact.
Hoe lang wil je de goederentreinen maken die naar het industrieterrein gaan? De sporen daar lijken me wat kort?
En waarom “moet” er een keerlus komen?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Leithon

Bericht door bpieters »

Voor wat betreft een evt.perron in de stations tussen de sporen zou de hoh afstand al gauw ca.7cm moeten zijn zoals Rob al aangaf.
De keerlus is in mijn ogen nodig als in de toekomst het schaduwstation ook een keerlus krijgt.
Verder vind ik het een leuk plan met veel ruimte voor scenery.



Onderwerp starter
sjorskloenie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:45

Re: Baanplan Leithon

Bericht door sjorskloenie »

Bedankt voor jullie reacties.

Over de perrons heb ik nog niet goed gedacht zo te merken. De afstand komt nu niet in de buurt van hoh 7cm. Dus ik zal dit moeten aanpassen.
Het was wel de bedoeling dat er tweerichtingsverkeer komt.
De keerlus zit er voornamelijk in zodat ik met meer variatie rond kan rijden. Dus het is geen echte "must" als ik dat op een andere manier kan tackelen.
Ik ga weer aan de slag met het plan en hier en daar wat aanpassingen maken!


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan Leithon

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Tja, alles wat niet kan zit er in. Het plan op zich kan overeind blijven, maar het moet wel overnieuw worden getekend. Wat is er dan mis? Ik zie wissels met de scherpe kant tegen elkaar, dat is een recept voor problemen. Ik zie wissel direct achter een boog waarbij het afbuigende spoor een tegenboog vormt met soms daarachter weer een boog de andere kant op, recept voor ontsporingen. Bij de industrie zijn opstelsporen in een boog, dat gaat problemen geven met ontkoppelen en aankoppelen wagons, maakt niet uit welk ontkoppel systeem je gebruikt. Probleem wordt veroorzaakt door de Arnold koppeling haak. De Fleischmann versie kun je vooraf ontkoppelen, maar aankoppelen wordt dan een probleem. Rechtsonder ligt er een stuk recht voor de optie van een schaduw station. Als die onder de tafel komt heb je nog wel te maken met een hoogte verschil en een boog. Het stuk recht is te kort voor het hoogte verschil op te vangen. En verder wordt de hoofdbaan niet met afbuigende wissels bereden. Tja..


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Baanplan Leithon

Bericht door robvanwijngaarden »

Zaunkönigs Bahn schreef: 22 feb 2022 20:00 En verder wordt de hoofdbaan niet met afbuigende wissels bereden. Tja..
Ik neem aan dat je bedoelde “de hoofdbaan wordt met afbuigende wissels bereden” of “de hoofdbaan hoort altijd met rechtdoorgaande wissels te worden ontworpen/bereden.”


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Leithon

Bericht door bpieters »

Wat zaunkonigsbahn hierboven zegt klopt op zich wel alleen als je alles volgens de regels zou doen er weinig van je plan overblijft.(zoals veel railplannen die hier op het forum staan) Soms moet je concessies doen om het uitvioerbaar te houden.Zelf heb ik met peco medium radius wissels geen enkel probeem met het punt aan punt gelegd zijn.Als je de buitenbaan beschouwd als hoofdbaan zou je daar wat kunnen aanoassen zoals bij de beide aftakkingen naar schaduwstation en stad.De binnenbaan is dan een soort nevenbaan met in werkelijkheid beperkte snelheid.Bij station-zuid zou je perrons aan weerrszijden van het spoor kunnen maken zodat je daar ook niet al te veel hoeft te sleutelen.Een voetgangersbrug over de sporen zou je daar kunnen plaatsen.Ik denk dat je alleen de stationssporen iets meer naar boven moet leggen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 22 feb 2022 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan Leithon

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het laatste Rob, hoofdbaan altijd met rechtdoorgaande wissels, immers de trein heeft dan normaal gesproken een hoge snelheid.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Leithon

Bericht door bpieters »

Misschien nog een idee om dat schuinliggende wissel naar dat groene spoor linksonder te vervangen door een engels wissel en daarna het spoor weer aansluiten met een wissel op het hoofdspoor zodat je bij beide perrons kunt komen vanaf dat spoor.



Onderwerp starter
sjorskloenie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:45

Re: Baanplan Leithon

Bericht door sjorskloenie »

Afbeelding

Bedankt voor alle feedback. Heb het plan 'flink' aangepakt. Het plan is beter uitgedacht qua wissels, nog geen 10 maar gaat de goede kant op (denk ik). Ik ben alleen nog niet tevreden over de Engelse wissel rechts onderin. Deze is nu direct verbonden aan de bochten. Hier wil in nog een stuk rechte rails tussen doen. Is hier een vaste regel over qua lengte die er tussen moet zitten? Is 10cm al voldoende bijvoorbeeld?

Het schaduwstation met spiraal zet ik even in de wacht, mogelijk komt er links bovenin direct een schaduwstation aan verbonden.



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Baanplan Leithon

Bericht door railrene »

Uuuhhh.... je hebt geen Engels wissel rechtsonderin. Er zit er wel zo ééntje linksbovenaan. Vermoedelijk bedoel je het kruiswissel rechtsonderin (linksonderin is er ook één). Volgens de regelen der kunst zou je tussen de bogen rechts en het eerste wissel iets van een cm of tien recht spoor moeten zetten. Zoals jij het getekend hebt gaat het in mijn ervaring geen problemen geven, maar goed.. daar verschillen de meningen over.

Ik zou me meer zorgen maken over de lengte van die diagonale lijn door het midden. Daar moet je iets keerlus-achtigs mee doen, en je maximale treinlengte wordt daardoor bepaald. Dat is dus misschien wat kort. Als je dat rechts helemaal door laat lopen naar rechtsbovenaan (en je dus drie parallele sporen krijgt in de bogen) dan laat je dat daar rechtsbovenaan al afsplitsen. Je keerlus wordt daarmee langer en je kunt het kruiswissel rechtsonderaan wat naar links verplaatsen en dan heb je meteen je rechte stuk tussen de boog en kruiswissel



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Baanplan Leithon

Bericht door robvanwijngaarden »

Kruiswissels worden voor zover ik weet (maar ik wordt graag gecorrigeerd) alleen verkocht door peco. De keuze voor kruiswissels is dan automatisch een keuze voor peco rails. Heb je al een keuze gemaakt qua rails?
En waar stappen de passagiers uit/in station noord westelijke richting?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan Leithon

Bericht door shoven »

Ook Kato heeft kruiswissels.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Leithon

Bericht door bpieters »

shoven schreef: 28 feb 2022 20:36 Ook Kato heeft kruiswissels.
Dit baanplan lijkt me idd prima uit te voeren met kato unitrack en dat zou ook mijn eerste optie zijn.
Met peco ben je toch wel aangewezen op flexrails als je code 55 gebruikt. Code 80 kun je wel weer combineren met bijv. minitrix.



Onderwerp starter
sjorskloenie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:45

Re: Baanplan Leithon

Bericht door sjorskloenie »

@railrene Bedankt voor de tip, het idee om de keerlus klinkt niet verkeerd. Ik ga zo even verder tekenen.
Ik was in de veronderstelling dat de kruiswissel een Engelse wissel was.. oops. Maar dit is nu duidelijk.

@robvanwijngaarden Ik ben inderdaad van plan om peco 55 te gebruiken. Ik dacht dat ik dat vermeld had in het openingsbericht.



Onderwerp starter
sjorskloenie
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 dec 2021 22:45

Re: Baanplan Leithon

Bericht door sjorskloenie »

@robvanwijngaarden En de passagiers bij station Noord stappen op het perron die er onder zit. Het bovenste spoor is voor het doorgaande verkeer. Bedankt!


Plaats reactie