baanplan Reichlitz

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Goedenavond hierbij mij plan voor het station

Het is een beetje van Bahnhof Rochlitz overgenomen en rij voornamelijk deutsche reichsbahn vandaar de naam van de baan.
wat vinden jullie ervan of zien jullie nog verbeterpunten?
geel gaat naar schaduwstation
groen gaat naar depot
blauw gaat naar paradebaan
en roze zijn de stationsporen

Afbeelding



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Afbeelding

Hierbij een foto van het schaduwstation zoals die er nu bij ligt.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door Hube »

Mooi stations plan !
wat mij opvalt:
- als je vanaf het emplacement rechtsboven weg rijdt dan rij je direct het schaduwstation in. Dat vind ik persoonlijk jammer. Ik zou dan eerst liever een rondje op het paradespoor maken.
- sluit het dubbele paradespoor rechts aan op het enkele links/midden (blauw) of zit er nog een keerlus in het paradespoor? Anders kom je, als je rechtsom (met de klok mee) op het paradespoor rijdt niet meer in het schaduwstation; Het kan zijn dat je maar een klein deel van jouw plan laat zien.
- naar het depot heb je 2 wissels met de scherpe kant tegen elkaar liggen. Dat vind ik ook niet zo mooi, ook omdat in de hoofdbaan zit.
- Als je alleen rechts rijd dan zijn de stationsporen maar beperkt bruikbaar; De 2 onderste alleen voor rechts rijdende treinen de de 3de daar boven in beide richtingen.

tot zover en succes!
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Hallo Gerard

klopt was vergeten te zeggen dat 1 van de paradesporen daar naar het schaduwstation gaat en de andere weer op station terugkomt.

de wissel naar depot moet nog even uitwerken hoe ik uitkom met depot die moet ik nog uitmeten en tekenen heb al wel een voorbeeld gezien.

wil straks wel van beide kanten gaan rijden via I-train maar dat is ook nog allemaal nieuw voor mij dus dat word nog even puzzelen.

klopt dat het onderste stationspoor los ligt aan 1 kant ik had het eerst anders en toen kwam ik in de knoop met kortsluiting maar nu heb ik het veranderd dus daar zal inderdaad nog een wissel links tussen zodat die daar ook nog uit kan om meer rij bereik te krijgen.

mvg. Riny



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Afbeelding

hierbij de aanpassing en overzicht over hoe die ongeveer gaat lopen


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door Hube »

Hoi Riny,
Maar als je nu op de binnenste paradebaan rondrijdt dan kun je daar maar op 1 manier en in 1 richting op/af komen. Dus als je er op bent kom je er niet meer af of je moet er achteruit af rijden het schaduwstation in.
Verder als je lange baan stukken hebt die je met iTrain in beide richtingen wilt berijden dan loopt je het risico op “deadlocks”. Dwz te treinen kunnen niet verder om dat ze elkaars richting blokkeren. Of je moet het hele baanvak vrijmaken (reserveren in iTrain).
Dus denk nog eens goed na over hoe de treinen zullen gaan rijden.
Aan jouw schaduwstation te zien heb je veel treinen en die wil je ook regelmatig in het station en op de parade aan zien. Ik twijfel of dat met deze opzet gaat lukken. Je hebt ook een emplacement met kopsporen en een depot. Wil je deze “handmatig” aansturen of ook met iTrain.
Volgens mij heb je nog wat zaken om over na te denken maar daar is het dan ook een hobby voor,

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Hallo Gerard
Bedankt voor je antwoord dat zijn inderdaad dingen die ik niet gezien had.

Heb nog peco sle383 liggen die zou ik in de paradebaan kunnen plaatsen zodat ze van spoor kunnen wisselen.

Had zelf in gedachten om eerst te gaan rangeren en bij depot met de Z21 te bedienen omdat ik eerst itrain maar moet leren kennen voor ik het daar eventueel zou kunnen gaan gebruiken.

Zo heel veel treinen heb ik nog niet maar ik wou voorbereid zijn voor in de toekomst je weet maar nooit.

Maar ga inderdaad maar even kijken naar deadlocks kan het beter nu nog aanpassen dan dat het er ligt.

Wordt vervolgd

Mvg Riny



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Afbeelding

goedenavond hier weer even iets aangepast voor een beter treinverloop en een wachtspoor gemaakt (grijs) voor als er een trein van andere richting komt.



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

nu zat ik zo te kijken en zie ik dat perron 1 en 2 niet bij wachtspoor kunnen komen en naar het depot zit ook net iets te ver dus even aan passen en meten geweest en dit is het geworden
Afbeelding


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door Hube »

Wat me nu als 1e opvalt is dat als je op het buitenste paradespoor vanaf rechts, dus rechts rijdend, naar het station rijdt, je niet bij de perrons uitkomt. Dat kan natuurlijk jouw bedoeling zijn maar persoonlijk vind ik het niet logisch.
Misschien moet je eens met een wit papier over een alternatief nadenken. Ga dan met de vinger langs de sporen om de treinen loopt te simuleren.
Dan kun je ontdekken of de treinenloop logisch is of niet.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door Hube »

Hoi Riny,
Ik ben misschien een beetje te kritisch.
Het is maar een persoonlijke mening.....
Je hebt een mooie ruimte en een goede start gemaakt met het schaduwstation en de helix.
Het zou leuk zijn als ook andere forumleden even naar jouw plannen zouden kijken om hun aanbevelingen te krijgen.
Met name Bert : @bpieters, heeft over het algemeen goede suggesties.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Hallo Gerard

Dat mag kritisch zijn dat is goed, dat ben ik zelf voornamelijk ook.
Was al iets aan passen geweest met de wissels hoe het eruit zou gaan zien en toen heb inderdaad de wissels even omgedraaid zodat ze beter uitkwamen.

Vreemde ogen kijken er vaak net iets anders op dan jezelf dus dat is fijn als mensen dan hun mening willen geven.



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

Afbeelding



Onderwerp starter
RvW
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 apr 2018 20:36
Locatie: t Harde

Re: baanplan Reichlitz

Bericht door RvW »

nu komt alleen perron 3 niet op binnenste baan maar daar is mee te leven


Plaats reactie