baanplan kopstation

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Barabas
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 18:37
Locatie: Brecht, België

baanplan kopstation

Bericht door Barabas »

Afbeelding

Ik zou willen (her)starten met modelspoor maar dan in N-schaal, 50 jaar geleden met HO begonnen maar nooit verder geraakt dan de ruwbouw.

Mijn idee was vrij klein te beginnen, zonder hellingen, één grote vraag: meteen digitaal of toch maar analoog? Op het web vond ik bovenstaand baanplan, wat vinden jullie hiervan, is dit doenbaar voor een beginneling? Wel zou ik een schaduwstation willen voorzien en een draaischijf of is dat te hoog gegrepen?



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: baanplan kopstation

Bericht door robvanwijngaarden »

Met welke treinen wil je rijden op dit baanplan? De perrons zijn circa 20 cm lang? Wat past daar naast? Misschien een heel klein stoomtreintje met twee kleine wagonnetjes?
Mijn eerste vraag is dus met welk materiaal je wilt rijden


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanplan kopstation

Bericht door bpieters »

Dit is prima te doen.
De uitwerking is te zien op www.modellbahn-traumanlagen.de alleen zou ik de r1 vervangen door r2.
Enige nadeel vind ik dat er zoveel onzichtbaar gemaakt is en dat heeft consequenties voor de bereikbaarheid.Afneembare gedeelten ontkom je eigenlijk niet aan.
Een draaischijf zou wel in te passen zijn denk ik in de binnenboog rechts van het station.
Een schaduwstation wordt wat moeilijker.Misschien links of rechtsonder een afneembare fiddleyard aansluiten zal een mogelijkheid zijn.
De aansturing is zowel analoog als digitaal simpel.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: baanplan kopstation

Bericht door Nico Essers »

Dit baanplan is in het verleden al eerder besproken.
zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... opfbahnhof. Daar heb ik toen een baanplan voor getekend waar R1 vervangen is met minimaal R2. Op de achtergrond zie je het origineel en in blauw het aangepast plan. Ook de keerlussen zijn daar uitvoerig besproken. De magenta kleurige stukken zijn de keerlussen. Dus zeker even doorlezen.
Afbeelding
Helaas al een ruime tijd niets meer gehoord over de vorderingen van Rolpom.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: baanplan kopstation

Bericht door mjdb »

Barabas schreef: 28 feb 2022 20:17 één grote vraag: meteen digitaal of toch maar analoog?
Dit is mede afhankelijk van wat je al aan hardware hebt.

Ombouwen van analoog naar digitaal kost extra/veel geld, afhankelijk van wat moet gebeuren.

Als je alles nog moet aanschaffen is meteen digitaal uiteindelijk voordeliger.

Lees zo veel mogelijk over digitaal en mediteer of dat bij je past. Ben je technisch of wellicht helemaal niet?


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanplan kopstation

Bericht door bpieters »

Nico Essers schreef: 01 mar 2022 13:40 Dit baanplan is in het verleden al eerder besproken.
zie https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... opfbahnhof. Daar heb ik toen een baanplan voor getekend waar R1 vervangen is met minimaal R2. Op de achtergrond zie je het origineel en in blauw het aangepast plan. Ook de keerlussen zijn daar uitvoerig besproken. De magenta kleurige stukken zijn de keerlussen. Dus zeker even doorlezen.
Afbeelding
Helaas al een ruime tijd niets meer gehoord over de vorderingen van Rolpom.
Prima uitwerking!
Nadeel is dat de tafel wat dieper wordt.
Mocht dat een probleem zijn kun je het onderste spoor weglaten en de kruising links vervangen door een rechts wissel.
Links bovenin heb je in dit geval nog ruimte voor 2 fiddleyardsporen.



Onderwerp starter
Barabas
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 18:37
Locatie: Brecht, België

Re: baanplan kopstation

Bericht door Barabas »

@ Bert & Nico: duidelijk met die R1. Alleen snap ik het keerlus probleem niet op https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... opfbahnhof
Ik zal dat nog eens goed moeten doorlezen.

@ Marco:
Wat heb ik aan hardware: niets
Technische kennis is redelijk, omgang met IT is meer dan goed, bv met AnyRail kan ik vrij aardig uit de voeten.

Mvg,
Erik


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanplan kopstation

Bericht door bpieters »

Door de door Nico in rood aangegeven verbinding ontstaan er keerlussen. Laat je die weg dan geen keerlus maar geeft wat minder rijmogelijkheden.Een keerlusmodule is simpel aan te brengen dus ik zou daar zou ik niet op bezuinigen.
De afmeting van de baan is wel fors dus de vraag is of je er rondom bij kan.



Onderwerp starter
Barabas
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2018 18:37
Locatie: Brecht, België

Re: baanplan kopstation

Bericht door Barabas »

Inderdaad Bert, ik heb nu een Marklin HO plan gevonden wat ik wil omzetten naar N spoor. Dit ontwerp bevat een schaduw station(netje) en draaischijf, wel met een helling (donkerblauw) maar die kan achteraf nog gemaakt worden. Ik zoek deze in Anyrail om te zetten naar N schaal. Wat vinden jullie hier van:

Afbeelding

Erik


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baanplan kopstation

Bericht door bpieters »

Als ik heel eerlijk ben en vergelijk met je eerste idee is dit wel een speelgoedbaantje.
Het enige is dat er een draaischijf is maar verder zijn er veel sporen te kort en is er weinig afwisseling mogelijk.
Er is geen plek om perrons en station te maken.
Dus mijn advies is: niet doen en nog even verder zoeken



Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: baanplan kopstation

Bericht door Ruud O. »

Beste Erik,

Ik ben begonnen met het zelfde ontwerp van het kopstation als jij.

Onlangs heb ik daar wat over gepost bij de Baanplannen

viewtopic.php?f=20&t=13168

Laatste post, de eerdere gaan over een vorig plan.

Misschien heb je er wat aan?


DCC met DR5000

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: baanplan kopstation

Bericht door MaartenOtto »

Tja onder deze voorwaarden is zelfs Amsterdam Centraal een kopstation....


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baanplan kopstation

Bericht door tv_man »

Met baanplannen die gemaakt zijn voor H0 en dan misschien nog met name Märklin H0 moet je rekening houden, dat in H0 doorgaans wagons in een andere lengteschaal zijn, dat wil zeggen naar verhouding korter, waardoor je meer trein op hetzelfde stukje spoor kunt hebben. Ook neemt men in H0 het eerder voor lief dat bogen een relatief kleine straal hebben wat in spoor N vaak technisch niet wenselijk is, omdat alles wat langer is dan heel kort al gauw de neiging heeft om te ontsporen. Dus H0 plannen een op een omzetten naar N werkt niet zo goed.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Ruud O.
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2019 10:23
Locatie: Krommenie

Re: baanplan kopstation

Bericht door Ruud O. »

Beste @MaartenOtto,

Daar heb je zeker een punt.

Maar zoals het oorspronkelijke ontwerp op http://www.modellbahn-traumanlagen.de/bahnhof.htm in elkaar zit, wordt door het overdekken van de linker zijde van het station op een 'slimme' manier toch de indruk van een kopstation gewekt.

De naam van het ontwerp geeft al aan dat het bedrog is ;-) maar ik vind het een mooie oplossing.


DCC met DR5000
Plaats reactie