Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

Na het voorstellen wil ik ook graag mijn eerste baanplan met jullie delen. Ik sta open voor tips en verbeteringen.

Het doel: Nadat ik de techniek in de vingers heb met mijn probeerplaat wil ik een wat serieuzere baan neerleggen. Een met voldoende 'speel' mogelijkheden, maar ook met mogelijkheid tot uitbreiding. Ik weet nog niet exact hoe ik de beschikbare ruimte in ga richten daar dit ook mijn werkkamer/ hobbykamer is (mancave like). Plan voor nu: starten op een plaat van 120x80 welke later uitgebreid kan worden. Must is dus om iig 2 uitgaande sporen te hebben.

Verder: Niet alleen maar een ovaal, maar ook een keerlus. Ik heb een moderne loc gekocht, maar wil misschien op deze plaat juist een 'pittoresk' tafereel uitbeelden en een stoomtreintje met 3 wagonnetjes laten rijden. En ik heb een bouwpakketje van een 3 deurs loodsje gekregen welke ik er misschien wel in wil verwerken. Toegang dmv een draaischijf of 3 voudige wissel? Draaischijf is het mooist, maar dat kan later eventueel ook nog. Dus ingetekend met een wissel.

Daarnaast heb ik getracht de bochten zo ruim als mogelijk te houden, maar een keerlus willen hebben maakt dit niet makkelijk... Zie hier:




Afbeelding



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door robvanwijngaarden »

Hoi mistert.
Is de blauwe rand de plaat van 120x80? Dan lijkt de rails hier en daar wel erg dicht langs de rand te lopen. Is daar de ruimte voor of zijn er balken aan de randen? Dan wordt gaatjes boren voor stroom toevoer wat lastig misschien.
De keerlus gaat 1 kant op, is dat de bedoeling? Als je eenmaal hebt gekeerd kan je niet terugkeren volgens mij.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door bpieters »

Als je de 2 sporen rechtsboven met een (tijdelijke) lus verbind kun je volstaan met alleen maar gewone kruisingen iov engelse wissels om hetzelfde keerluseffect te krijgen.
Scheelt een paar keerlusschakelingen in eigenlijk vrij korte keerlussen wat een beperking op de treinlengte heeft.(de gehele trein moet in het keerlusgedeelte passen)



Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

@robvanwijngaarden, Ik snap het volkomen, zag later ook dat de keerlus maar 1 kant op gaat. Ik had juist in gedachten om de trein 2 kanten op te laten rijden (keerlus linksom en rechtsom). maar na X periode SCARM zie je door de bomen het bos niet meer helemaal... Ik moet daarbij ook zeggen dat het niet het meest intuïtieve programma is.

@bpieters, Het idee is om deze baan als dubbele keerlus te laten dienen zodat je op deze baan de trein dus linksom en rechtsom kan laten rijden, en als ik later ga uitbreiden (want er is zeker wel meer ruimte beschikbaar) op deel 2 daar profijt van te hebben. Maar ik kom er nu des te meer achter dat 120x75/80 veel te klein is om zelfs op schaal N zoiets te kunnen bewerkstelligen.

Ik probeer al ong 2 uur lang een 8 binnen een ovaal te krijgen zodat de gewenst situatie ontstaat. Dat lukt ook wel, maar een aftakking maken om vervolgens wat leuks neer te zetten (stationnetje, rangeerterein) is dan zeer zeker niet mogelijk, laat staan een aftakking voor eventuele verdere uitbreiding. Helaas maar waar, dit plan moet overboord....

Nu is de vraag: na mijn proefbord klein beginnen (icm met mogelijkheid tot uitbreiding) maar dan zonder keerlus(sen), Of in een keer ' groots' aanpakken. De afgelopen dagen zit in in alle vrije minuten de plaanplan topics door te spitten en kom er telkens meer achter dat hetgeen ik voor ogen heb verre van de meest verstandige aanpak is.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door robvanwijngaarden »

Hoe ziet je droombaan er uit? Dus die met alle uitbreidingen die je in je hoofd hebt? Welke thema’s tijdperken landen etc? Heb je daar al een beeld bij of is dat voor jou niet belangrijk? Als je eerst je grote plan in je hoofd hebt dan is het makkelijker om daar een hoofdstuk uit te kiezen waar je starten wil denk ik.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door bpieters »

In het ontwerp dat je geplaatst hebt zaten 2 keerlussen en een keerdriehoek.
Behalve dat dat schakeltechnisch al geen eenvoudige klus is blijft er idd niet veel ruimte over voor wat scenery ,extrasporen e.d.
Om van een realistisch geheel maar niet te spreken.
Dit type baan zie je nog wel eens bij amerikaanse ontwerpen.

Treinen kun je ook zonder keerlus de andere richting op laten rijden door wat omloopsporen te maken.
Mijn aanrader is je ideeen met potlood en papier redelijk op schaal te schetsen en als eea wat vastere vormen aangenomen heeft dan pas te tekenen met scarm.
Dat kost denk ik aanmerkelijk minder tijd.
Mijn voorstel zou zijn een ovaal met aan de voorkant omloopsporen om de lok om te rijden en aan de achterzijde een paar inhaalsporen.
Van daaruit kun je naar het 2e deel rijden.
De omloopsporen kun je evt.aanvullen met een draaischijf voor de stoomloks.



Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

Tsja, ik denk dat het grootste probleem is dat ik nog niet helemaal weet wat ik kan en wil in de beschikbare ruimte. Een mooi tafereel met een (groot) station met toch we 4 sporen, wat industrie (niet teveel maar iig iets), en ergens in een hoekje een loodsje voor wat oude stoomlocs terwijl de rest relatief modern is. Daarnaast een dubbelspoors paradebaan. Een NS koploper en dubbeldekker zou ik toch ook wel graag terug zien welke stoppen op het station en een goederentrein die daar doorheen rijdt.

Qua ruimte weet ik nog niet exact hoe ik het in wil/ kan richten. Vandaar de focus op een ‘klein stuk’ eerst. Maar ik denk dat ik dat moet laten varen.

De kamer is ong 2,60x3.20 waarbij ik in desbetreffende ruimte al een 75” tv aan de muur heb hangen ivm films/ series kijken (ook een hobby), een werkplek (2 schermen & laptop). Ik zou een soort U kunnen maken aan de 2.60 zijde van 260x90(of 100) met aan de zijkanten ‘poten’ van ong 120x70.

Nadeel is; ik moet er onderdoor kunnen om bij de knieschotten te komen ivm opslag van wat tuinspullen in de winter.

Idee voor nu eerst; schaduwstation maken voor in een hoek, ietwat in driehoek vorm. Deze komt dan op een hoogte van ong 60cm. Dan kan het daadwerkelijke spoor op ong 85cm hoogte er boven komen. Dan blijft er ook nog ruimte over tot aan het raam/ vensterbank (kiep/kantel raam op ong 110)

Het schaduwstation kan dan de lengte van 260 zijn, bestaand uit een aantal lussen. Dan 2 sporen overhouden welke middels een helix omhoog gaan, en dan daarbovenop de baan aan laten sluiten.

Ik kan dan in het begin het schaduwstation als ‘baan’ gebruiken tot de bovenbouw definitief uitgedacht is.

Wat mij aanspreekt zijn plannen zoals uit het 1e voorbeeld uit het topic ‘zou dit te doen zijn voor een beginner’ of onderstaande;
Afbeelding

Het schaduwstation zou ik er dan uit willen laten zien zoals onderstaande;
Afbeelding

Maar dan met een spoor of 2/3 extra. Ik krijg dat alleen met peco55 niet heel mooi ingetekend. Ik ben nog aan het ‘vechten’ met anyrail (drama flexrail besturing). Allicht dat SCARM toch de verstandigere keuze is.



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door Ronaldp »

In het schaduwstation kan je toch veel meer sporen kwijt?
Mij baan is 90cm diep. En heb al 5 sporen.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door piksov »




Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

@Ronaldp Dat klopt, 5 sporen moet ook zeker wel lukken, misschien zelfs meer. Alleen dit is even een voorbeeldafbeelding zo van het net om hetgeen ik in mijn hoofd heb te kunnen visualiseren, daar ik gisteravond mijn hopeloos gefaalde anyrailcreaties niet bewaard heb. Ik zal het vanavond nogmaals gaan proberen.

@piksov Jazeker! Ik heb gezien dat desbetreffend baanplan al vaker aan bod is gekomen en ook lichtelijk aangepast/ verbeterd is. Dit valt ook in het rijtje 'vind ik mooi', maar wil het graag net wat groter (iets met de ruimte benutten welke ik beschikbaar heb). Neemt niet weg dat zo'n 'kopstation' met doorrijsporen wel heel aantrekkelijk is.

edit: Toch wat voor elkaar gekregen met SCARM:


Afbeelding

Wel gedaan met peco SL-E389F en SLE-388F wissels (en 1x 386F) om zo wat meer tussenruimte tussen de rails te krijgen. Alleen dat hoeft volgens mij alleen maar in de bochten (radius heb ik als kleinste 250mm en dan per 30mm oplopend gedaan. Ik hoop de breedte nog wat in te kunnen korten (of een extra spoor? Als ik gebruik maak van de 396 en 395 wissels.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door bpieters »

Mooi schaduwstation.
1 of meer extra spoor zou je nog kunnen toevoegen in de onderste diagonaal.
Het type wissel maakt voor het aantal sporen niet uit wel worden de sporen langer met de kortere wissels.
De 395 en 396 zijjn prima..
Laatst gewijzigd door bpieters op 05 apr 2022 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

Klopt, dit was 'even snel' geprobeerd met SCARM.

Toch, als ik de E395 & E396 gebruik in deze configuratie is de hart op hart afstand maar zo'n 23mm. Met de E388 & E389 is dit 28mm. 23mm is dan ook niet voldoende volgens mij? In de bochten is dat wel op te vangen, maar rechtuit? Dan lijkt me dat je voor deze configuratie toch de 28mm hart-hart afstand wil hebben?

Let wel, gemeten met de rolmaat functie van SCARM ;)


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door bpieters »

23 mm is wel weinig. Een klein stukje recht kun je tussen de wissels plaatsen zodat je min. 30 mm tussenruimte hebt .
De geometrie van peco is niet altijd even logisch.



Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

Dan lijkt het me verstandiger om meteen voor de peco sle388f + sle389f combi te gaan. Dan zit ik op de 28mm tussen de sporen. In de bochten heb ik de radii op laten lopen van 230mm met stappen van 30 tot 380mm. Ik ben uitgegaan van 6 sporen. Ze zijn meer dan lang zat, kunnen opgedeeld worden in 2 blokken per spoor (2 treinen) Scheelt ook weer 2 wissels.

Zie onderstaande afbeelding. Voor nu ook een ovale helix (toekomstig) ingetekend. Het schaduwstation zal in de beginfase een tijdelijk 'speelveld' worden. Dus de helix zal later gaan komen, ik zal eerst het schaduwstation voor elkaar maken en ingaand en uitgaand spoor met elkaar verbinden.

De helix is getekend met 260mm (binnen) en 290mm (buiten) bochten. Gezien de beschikbare breedte van de kamer (waar het moet komen) is dit dit dan ook de uiterste maat.

Het open stuk 'middenonder' zal deels een uitsparing worden zodat ik beter bij de knieschotten erachter kan komen.

Iemand feedback? Graag! :)

Edit: ik kan wel janken, verkeerde versie opgeslagen over de juiste heen. Kan ik hem wéér maken....
Edit2: Opnieuw!
Afbeelding


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door shoven »

Zomaar een tip:
Voor die bochten rechts lijkt het me wel goed dat ook even te testen met wat lange rijtuigen, die zijn er berucht om dat ze ver 'uitzwenken'. Als dan 2 passagierstreinen met van die rijtuigen elkaar passeren tikken ze elkaar aan als je sporen te dicht langs elkaar liggen. (hoe zou ik dat nu weten? :roll: )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door FidOo »

30mm is goed genoeg voor een radius vanaf 250mm. Maar wel zaak dat je dan heel precies je rails legt want anders zitten je rijtuigen tegen elkaar aan zoals steven al zegt.

Ik heb zelf 250mm en 28mm vanaf de binnenbocht en dat gaat net goed.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

Tijd voor revisie 3 van t schaduwstation. Ik had de breedte van de kamer opgemeten, maar geen rekening gehouden met de 15cm van de verwarming. het schaduwstation kan dus max 245 breed zijn. Daarnaast heb ik de ovaal voor de helix wat groter getekend ivm de beschikbare diepte van 120 aan die zijde. De grootte van de helix wordt nog definitief bepaald als ik zover ben om aan de helix te beginnen en weet hoe het ' bovenbaanplan ' moet gaan worden.
Daarnaast zijn de wissels allemaal aangepast naar de SL-E388F daar deze op voorraad zijn bij N-Spoorstore en ik daar morgen langs ga. De sporen zijn zo ook wat meer gelijk aan elkaar wbt de lengte.
Ook de minimale radii zijn aangepast. Binnenspoor in de helix wordt ong 330, in het schaduwstation is de binnenbaan 275. Uiteraard bij het leggen wel proberen de tussenafstand rond/boven de 30mm te houden.

Afbeelding



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door Ronaldp »

Hier ongeveer de zelfde maten schaduwstation 240x90
Met peco code 55

Afbeelding

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
MisterT
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2022 10:38

Re: Baanplan om te starten en later uit te breiden.

Bericht door MisterT »

Ik heb net met veel plezier je baan topic doorgelezen @Ronaldp. Mooie baan heb je er van gemaakt!


Plaats reactie