nieuwe begin, nieuwe baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

nieuwe begin, nieuwe baan

Bericht door Hendrikje »

Goedendag medebouwers,
Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe baan, ik zal een foto plaatsen, en zoveel mogelijk proberen te omschrijven wat niet in de tekening duidelijk is.
De donkere blokken aan de rechterkant zijn stukken muur die naar binnen vallen in de kamer, de ruimte tussen deze blokken wordt gevuld door het kozijn met raam.
Waar het smalle strookje zit, aan de bovenzijde met de 4 losse sporen, daar eindigt ook de kamer. De deur draait precies tegen dat smalle stukje. (80cm). De 4 sporen worden nog aangesloten op de wissels die daar verderop liggen. Moeten 2 eind en 2 beginsporen worden.
Het gedeelte waar de helix staat, is in een kast, waar de deur van weg is.
Het donkere blok wat langs de lange zijde zit, is een stuk muur, waar de kastdeur aan vast zat. de spoorbanen gaan daar door de muur heen.
De zwarte strook is de deur met kozijn.
Het blauwe gedeelte moet water worden met nog ergens langs 1 van de lange zijden een haven met overslag maken.
Het gat in het midden blijft open, anders kan ik niet in de hoeken komen om alles te bouwen.
Het stuk met water, zou er eventueel tussenuit kunnen tillen om in het middenstuk te komen.
Breed is de baan totaal 230 cm, korte zijde de lengte 280 cm, lange zijde 374 cm.
De diepte van de baan die langs de muur en voor het raam langs loopt is 80 cm.
Bij de helix zou de nog even iets breder moeten, de helix zweeft nu, is niet de bedoeling.
Onder de helix liggen 4 sporen, deze liggen ruim onder de helix. 2 eind sporen, 2 begin sporen.
Niet onbelangrijk denk ik, de baan komt maximaal 75 cm boven de vloer, dit komt door het kozijn van het raam.
Dus iets onder de baan aan schaduwsporen is zo goed als niet mogelijk.
Dan nog even het dalen en stijgen op de baan, dat is maximaal 2,5 %, en volgens mij maar op 1 stuk, de rest zoveel mogelijk op 2,2% gehouden.
De baan wordt wel zo gebouwd dat deze eventueel makkelijk gedemonteerd kan worden.(stukken van 60 cm x 80 cm)
Ik doe een afbeelding van de tekening en 2 maal een 3D afbeelding erbij.
Laat u niet tegen houden om vragen te stellen of commentaar te geven, want het is voor mij beroerder om er straks achter te komen dat er iets niet kan. Dus leef u uit.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: nieuwe begin, nieuwe baan

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Collega,

Ik weet niet wat je leeftijd is maar realiseer je dat het met het klimmen van de jaren het steeds lastiger gaat worden om onder de ca 70cm lage doorgang het “inspectiegat” te bereiken. Mijn destijdse enthousiasme voor een soortgelijke zich op 85cm hoogte bevindende doorgang is uiteindelijk reden geweest nooit meer voor zo’n oplossing te kiezen: Weet Waar Ge Aan Begint.

En als belangrijke tweede vraag: Waar ga je uiteindelijk het seinhuis, lees bediening, plaatsen?

Groetend,
Rob



Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

Re: nieuwe begin, nieuwe baan

Bericht door Hendrikje »

Goedendag medebouwer,
Dank voor reactie.
Ja, dat van die doorgang ben ik helemaal met je eens.
De bedoeling van dat tussenstuk, met het water, is eigenlijk dat ik dat er tussenuit kan halen, en door middel van stekketjes voor stroom enz. er tussen kan plaatsen als ik in het midden gat zit.
En voor het seinhuis/bediening heb ik 2 mogelijkheden in gedachten:
Beiden op het zelfde systeem van een uitschuifblad ( geen idee hoe groot bedieningspaneel moet gaan worden)
Voorkeur gaat uit naar het middengat, en dan zo dat het richting raam er onder schuift.
2e mogelijkheid is om hem onder de helix te schuiven.

Gr Hendrik


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.

Onderwerp starter
Hendrikje
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:28

Re: nieuwe begin, nieuwe baan

Bericht door Hendrikje »

Goedendag,
Vandaag beetje tijd over, en dan maar meteen door naar de volgende vraag:
Wat is jullie aanbeveling voor de aanschaf van spoor en trein en wagons?
Beginnen met startset, of gewoon los aanschaffen?
Gaat om tijdvak III en IV.
Alvast weer dank voor de hulp.

Hendrik


Als opa het niet kan maken, hebben we allemaal een probleem.
Plaats reactie