Baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

Het is een leuk plan geworden,Jeroen.
Qua trambaan ben ik het met de vorige reageerders eens:niet doen.
In plaats daarvan zou een klein busstationnetje bij het station een aanvulling kunnen zijn en denk ik ook logischer.
Vanaf het station met de bus naar het achterland en omgekeerd.
Wbt bussen is er voor jouw tijdperk nog wel wat te koop.
Veel succes met de verdere uitwerking.



Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: Baanplan

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo Allen,

Inmiddels is de bak van de spoorbaan af en heb ik de eerste laag PIR plaat liggen.
Is er een handige methode om een goede hellingbaan te creeeren die gelijklopend naar beneden gaat.
Het uitfresen van de PIR plaat in een helling lijkt mij een moeilijk karwei.

mvg.

Jeroen


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

Zou je evt. met een foto kunnen aangeven hoe je het hebt gemaakt?
Aangezien er diverse typen PIR platen zijn is die info wel handig.
Als ik je vraag goed interpreteer dan is er geen simpele oplossing.
Gebruikelijk is bij de meeste banen dat je van onder naar boven werkt, dus de laag die je nu hebt zou dan het laagste punt zijn.
Dus in jouw geval schaduwstation en water.
Het omhoog werken is ook vele malen eenvoudiger dan andersom.
Het omhoog werken kan op veel manieren zoals houten klosjes, draadeinden, spanten van multiplex, schuimplaten etc etc.
Hellingen kun je op identieke wijze maken.
Voorbeelden te over op dit forum.
Vraag blijft wel waarom je dit moeilijk te bewerken type plaat hebt gekozen.
Deze platen worden voornamelijk gebruikt voor vloer-en dakisolatie en moeten ivm beloopbaarheid een goede drukvastheid hebben.
In mijn optiek niet zo geschikt voor een modelbaan.
Mijn keuze zou zijn: onderplaat multiplex 12mm en de opbouw met bijv. XPS platen of ook multiplex (bijv. timmerplaat van 9mm dik).
Bij mijn vorige baan werkte hellingen maken met draadeinden ivm de instelbaarheid erg goed.
Voor de railbedding zou je bijv. kurk kunnen nemen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 23 jul 2022 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.



Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Baanplan

Bericht door Arjuna »

FF een vraag over dit plan wat wordt het plan als je R2 en R3 zou gebruiken en 15gr IPV 24 gr
Komt het dan nog uit.
Zomaar een gedachte .

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

Arjuna schreef: 23 jul 2022 16:08 FF een vraag over dit plan wat wordt het plan als je R2 en R3 zou gebruiken en 15gr IPV 24 gr
Komt het dan nog uit.
Zomaar een gedachte .

Arjuna
Als ik het laatste plan zie dan wordt dat al bijna overal toegepast.
Alleen de binnenboog linksonder zou misschien R3 kunnen ipv nu R2.
Die 24 gr wissels zou ik idd ook niet gebruiken.



XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

Ik was al lang op zoek naar een leuk baanplan met iets van een haven en een beetje kermis. Aangezien ik al van plan was met UNITRACK aan de slag te gaan ben ik aan het stoeien gegaan met Railmodeller op mijn Mac. Ik weet niet waar het origineel van het Kato spoorplan mee getekend is, maar er ontbreken een aantal maten dus die heb ik gegokt. Helaas past het dan nog niet zo perfect als op het plaatje, maar met een beetje gefriemel moet het wel lukken.



Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: Baanplan

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo allen, even met vakantie geweest.
Na wikken en wegen ga ik de lagen opbouwen met EPS.
Ik zal binnenkort een paar foto’s plaatsen.
Ben nog op zoek naar een nederlands station.
Mijn keus wordt denk ik. https://www.modelspoorgigant.nl/auhagen ... 14485.html

Mvg

Jeroen


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

EPS is dat niet wat ze vroeger tempex noemden?
In dat geval is het moeilijker te verwerken dan schuimplaten XPS oid.
En het brokkelt sneller af.



Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: Baanplan

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo Bert,

Ik ga hier zeker naar kijken.
Welke transformator raad jij aan om alle
led verlichting op aan te sluiten.

Mvg

Jeroen



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan

Bericht door FidOo »

EPS is piepschuim zoals we dat in de volksmond noemen. En hoewel je daar mee kunt werken is het wel degelijk anders als XPS. Het verschil is dat EPS(piepschuim) veel grover van structuur (die rot bolletjes) is, XPS is veel fijner en dat maakt dat het minder rotzooi geeft bij het verwerken, je kunt het met een mes of zaagje verwerken zonder al te veel zooi te krijgen. Tevens is XPS veel sterker en dus minder gevoelig voor belasting zoals er op bouwen of leunen.

Je kunt het echt wel gebruiken maar ik zou toch adviseren om naar XPS te kijken en niet EPS.

(volgens mij was het verschil dat de E staat voor Expanded (uitgezet) en de X voor eXtruded (geperst), hierdoor is dat laatste veel dichter van structuur.

Wat betreft verlichting, tegenwoordig is vrijwel alles LED en werkt het meeste op 12V DC en dus zou ik een 12V DC voeding gebruiken en geen Transformator.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Baanplan

Bericht door maarten »

Piepschuim is ook poreus, als je gaat ballasten kan de lijm er doorheen sijpelen. XPS is daarentegen niet poreus. Piepschuim laat zich met een hete draadsnijder makkelijker verwerken dan XPS dat wat meer hitte/vermogen nodig heeft, zeker als het materiaal dikker is. XPS is duurder en ook iets lastiger te verkrijgen in de bouwmarkt maar desondanks heeft dit zeker mijn voorkeur boven piepschuim.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Als voeding zou je zoiets kunnen nemen.
Verschillende standen 3 tot 12 v dc.
Al naar gelang je nodig hebt voor de leds.
Met 1A kom je al een eind.
Je hebt sowieso een voorschakelweerstand per led nodig.
De weerstand is met een op internet verkrijgbare rekenformule te bepalen.



XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

Ik heb het plan voor mij wat verder uitgewerkt in Kato Unitrack. Het is nog niet helemaal af, maar het begint erop te lijken. De kleuren zijn de verschillende blokken. Het schaduw station moet nog ingekleurd worden. Kwa bruggen hoogtes moet ik nog even kijken of ik het natte gedeelte verder ga uitbaggeren, er hoeven alleen binnenvaartschepen onder door. ;) Aangezien het geheel ongeveer 2.5m x 1.1m wordt ga ik het op een verrijdbaar onderstel plaatsen zodat ik er rondom bij kan.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Baanplan

Bericht door Hugo »

JeroenLeerdam schreef: 09 jun 2022 21:37
Afbeelding
De twee bruggen over "de gracht" en vervolgens twee tunnels onder het spoor zijn een luxe uitvoering. Immers al die kunstwerken kosten veel geld en ze leiden naar een relatief klein stukje "stad". Plus dat de gracht doodloopt. Je kan overwegen om het bij 1 brug en 1 onderdoorgang te houden en dan halverwege de huidige twee.

Tweede overweging is om alle woonbebouwing te vervangen door kleinschalige verouderde industrie, dat sluit m.i. mooi aan op het spoor en de kades. De woonbebouwing denken we dan aan de bovenzijde van het station.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

Dat zijn nuttige aanvullingen. Ik denk dat ik de haven dan laat ophouden voor de eerste brug (en dan helemaal geen bruggetjes) of net erna als ik een mooie ophaalbrug kan vinden. Ik was van plan om de spoortunnel links onder te laten vervallen en dat een meer vlak heide gebied te maken of misschien een klein boeren bedrijf met een spoordijk en klein fiets-tunneltje. Evenzo rechtsboven het landschap vlak te houden net iets onder de spoordijk voor bijv. volkstuintjes. Het midden wordt wel echt een stad bij mij. De grindfabriek is bij mij komen te vervallen. Links boven zit ik aan een lok depot te denken, als een soort spoormuseum. Ik heb in principe NS periode IV, V en VI treinen bij elkaar verzameld, maar ook een glaskast en een stoomlok met rookgenerator en die moeten ook af en toe een rondje om de kerk draaien.
Voorlopig blijft het nog even bij plannen, want ik moet hier eerst een verbouwing aan het huis afmaken om een treinenkamer vrij te spelen.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

Als ik een tip mag geven:
Als je de ruimte hebt zou ik het schaduwstation ivm de bereikbaarheid maken op de plaats van de grijze sporen op het plaatje maken (dus in het zicht) en de sporen ernaartoe uiteraard daarop aanpassen.
5cm voor een verborgen schaduwstation is echt te weinig.(je kunt onmogelijk met de hand nog een wagentje plaatsen of een weigerachtige lok een zetje geven).
Laat staan als er op de eerste sporen al wat materieel staat.(je komt er dan gewoonweg niet meer bij zonder beschadigingen)

Het is uiteraard jouw baan maar dat verborgen schaduwstation wordt een bron van ergernis als je dat volgens je ontwerp maakt.



XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

Hoi Bert,

Daar had ik nog niet over nagedacht, maar het klinkt zeer logisch wat je zegt. Eens kijken als de kamer daadwerkelijk beschikbaar is wat er mogelijk is, misschien de onderste 2 sporen nog onder de hoofdbaan en de rest er buiten. Ik heb inmiddels ook eens verder gekeken dan mijn Kato neus lang is en ik denk dat ik het schaduw station in Fleischmann ga bouwen dan kan ik het rechter bovenste wissel vervangen voor een 3 weg en dan heb ik 6 maal een 2 richting spoor. Maar als ik het hele schaduw station ga verleggen ga ik het wellicht nogal helemaal anders maken. In ieder geval bedankt voor de tip.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

ik zie bij het uitvergroten van het plaatje dat het hoogteverschil bk. spoor-bk. spoor 55 mm is.
Dat maakt de zaak nog erger dan in mijn eerdere bericht.
Als je mazzel hebt hou je nog geen 4 cm doorrijhoogte over.(plaatdikte van ca.10mm+ hoogte kato-rail ca.7mm is al totaal 17mm)
Voor een schaduwstation is het een no-go.
Voor 1 simpel spoor zou het nog kunnen maar dan nog is de bereikbaarheid het probleem.



XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

Hoi Bert,

Bij deze een aangepast baanplan. Ik heb de onderste bruggen nu op 0mm(= bovenkant plaat) liggen. Het plan is om de waterpartij uit de plaat te zagen en verdiept aan te leggen. Het schaduwstation (van fleishmann piccolo met bedding) is naar buiten verplaatst, om alle mogelijke bereikbaarbaarheids issues te voorkomen. Ik had sowieso over het hoofd gezien dat de helling tussen de noordelijke brug en de tunnelingang bijna 4.5% was. Ik heb de baan dus iets moeten verbreden en het spoor wat moeten omleggen om onder de 3% te blijven. Het is en blijft een werk in uitvoering. Ik denk dat de volgende stap wordt om de rails bij elkaar te gaan verzamelen (ik hoop 8 okt. weer eens naar Houten te kunnen, maar ik heb helaas de planning nog niet binnen) en los-vast beginnen te bouwen en kijken hoe het uitkomt. De tip van Hugo heb ik ook meegenomen om de gracht in te korten.
Alle input wordt gewaardeerd en waar nodig geïmplementeerd.
Daarnaast heb ik het tweede baantje onderin bij het kopstation verwijderd. Leek me voor een kade met kleine scheepjes niet echt nuttig. Links bovenin waar bij mij een spoorwegmuseum komt heb ik dan weer een tweede baanvak geplaatst. Ik moet me nog eens verdiepen in dat hele module gebeuren, dan zou ik 1 of beide sporen van het museum naar een aanbouw plaat kunnen laten gaan met een draaischijf en ringloods als museum. Maar dat is nog maar een vers idee waar ik nog niet helemaal uit ben.


Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

hoi Jeroen,

Dit is een ontwerp waar je goed mee uit de voeten kan.

groet,
Bert


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan

Bericht door bpieters »

De enige opmerkingen zouden zijn:
De linksonder oranje boog zou je vloeiend kunnen maken.
Links boven in het schaduwstation al in de boog met een rechts wissel beginnen voor een vloeiende overgang boog -wisselstraat ipv de slinger.
De sporen worden dan ook iets langer.



Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: Baanplan

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo allemaal,

Leuk hoor, laten we elkaar op de hoogte houden van de vorderingen van de banen.
Maken nu een soort gelijke baan. Grappig om onderwerpen met elkaar te vergelijken......



Onderwerp starter
JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: Baanplan

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo Xander L,

Ik heb nog een electrische hefbrug (basculebrug) over.
Heb je interesse?

mvg,

Jeroen



XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

JeroenLeerdam schreef: 22 sep 2022 19:42 Hallo Xander L,

Ik heb nog een electrische hefbrug (basculebrug) over.
Heb je interesse?

mvg,

Jeroen
stuur me maar een pb dan kunnen we dat even verder bespreken.

Ik heb een beetje jouw draadje gekaapt. Ik ga een eigen draadje beginnen als ik aan de bouw ga starten.



XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Baanplan

Bericht door XanderL »

bpieters schreef: 22 sep 2022 18:47 De enige opmerkingen zouden zijn:
De linksonder oranje boog zou je vloeiend kunnen maken.
Links boven in het schaduwstation al in de boog met een rechts wissel beginnen voor een vloeiende overgang boog -wisselstraat ipv de slinger.
De sporen worden dan ook iets langer.
In het nieuwste plan heb ik de aanbevelingen weer meegenomen. Het ziet er linksonder inderdaad wat mooier uit, heb nu R3 ipv R1 bochten gebruikt. Het schaduw station heb ik opgeschoond, niet alles zat lekker aan elkaar. Ik heb nu aan de rechter in/uitgang naar de bewoonde wereld een gap van 3.5mm maar dat zal in de praktijk wel meevallen. Het schaduw station is 111mm langer geworden dat is altijd mooi meegenomen. De lange sporen zijn nu 1280mm daar kun je best wel een leuk treinstel op parkeren. Het langste perron is 1260mm, dus dat wordt de maximale maat voor de treinstellen.
bedankt weer voor de tips. Ik heb ook het draadje gevonden van jou baan. Dat is ook een mooi project. Zoiets gaat in mijn kamer niet lukken, ik moet nog wat muur overhouden voor een klein Spoor 1 baantje.


Plaats reactie