mijn eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Ik wil me eerst even voorstellen, ik ben Hans D'Hollander 60 jaar en wil terug mijn modelspoorhobby weer opnemen.
Ik wil in N-spoor en tijdpzerk III gaan rijden.
Momenteel heb ik een baanplan uitgewerkt, maar zou graag jullie opmerkingen horen in verband met dit plan
daarom plaats ik hier enkele foto's.
Bijlagen
Schaduwstation 1.jpg
Schaduwstation 1.jpg (53.59 KiB) 2477 keer bekeken
Station en niveau 3.jpg
Station en niveau 3.jpg (83.76 KiB) 2477 keer bekeken



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Afbeelding



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Afbeelding



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door walter »

Dat ziet er niet gek uit: geen ovaal, maar keerlussen. Helemaal goed! Hou er wel rekening mee, dat je overal nog bij kan. Je krijgt altijd trammelant op een plek waar je niet bij kan.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door maarten »

Het blauwe deel is een bergtraject? Vier sporen voor een bergstation is m.i. wat veel voor in een bergtraject. Ik zou eerder kiezen voor drie sporen maximaal, twee aan een perron en één passeerspoor. Bedenk ook dat je maar met één spoor omhoog komt. Daarnaast ziet het er optisch ook logischer uit.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Vind ik wel een goede opmerking zal er zeker rekening mee houden.

Hieronder het bergstation met 3 sporen

Afbeelding



Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Martin K »

Indrukwekkend ontwerp. Ik heb wel een tip voor de plek van het depot en de draaischijf. Deze ligt nu aan de zijlijn die onder het station doorgaat. De treinen over de zijlijn rijden zo ongeveer door het depot en dat lijkt me voor het rangeerproces daar niet echt handig (of realistisch). Mijn advies is om het depot en de industrie aansluitingen(?) direct te koppelen aan het station, eventueel met wat extra sporen om te rangeren.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door FidOo »

Ik heb naar aanleiding van de vorige tips ook nog wat opmerkingen, allereerst zou ik die driewegwissel schrappen. Dingen zijn een bron van ellende en je hebt de ruimte om er 2 enkele wissels van te maken.
Als je de blauwe lus links van het station wat compacter kan maken dan zou je het grote station nog iets schuiner kunnen leggen waardoor je links iets hoger uit komt, dan zou je de paarse lus groter en ruimer over de poot links onder kunnen leggen, daarin zou je dan het depot kunnen maken. De gele lijn laat je dan buitenom langs de hoofdlijn lopen. Als je de paarse lus dan niet te groot maakt dan kun je nog beetje spelen met het gele spoorverloop. Eventueel zou je dan nog een kleine industrie aansluiting kunnen maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Hierbij een aanpassing met jullie opmerkingen in gedachte.
Heb ook het plan iets verkleint van 5 naar 4 m.
Ik hoor graag de opmerkingen.
Afbeelding



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door FidOo »

Ja dit plan lijkt mij een stuk beter. Ik zie verder geen grote bezwaren of iets. Je zou alleen nog de eerste wissel in het gele spoor wat je tegenkomt vanuit het station iets eerder kunnen leggen zodat je dat stukje inhaalspoor iets langer maakt zodat daarook een volledige trein kan staan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

hier mijn schaduwstation 1, ik heb dit ingedeeld in blokken en bezetmelders en zou graag jullie mening hierover weten aangezien dit nieuw is
voor mij.

Afbeelding

m.v.g. Hans


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door maarten »

Wat ik niet terug kon vinden is of je er rondom bij kan? Als dat niet zo is dan wordt het erg problematisch als er wat mis gaat, dan kom je er niet meer bij. Je armen zijn tenslotte niet oneindig lang. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

De bedoeling is dat het op wieltjes komt te staan en met een volledige open structuur.

m.v.g. Hans


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door spoor65 »

Indrukwekkend eerste plan, maar ik sluit mij aan bij de twijfels van maarten.

Je kunt het geheel dan op wielen hebben staan, en een open frame bouw gebruiken,
uiteindelijk, als alle scenery er eenmaal op ziet, zal het geheel, in deze afmeting, en nog steeds een behoorlijk gewicht hebben, maar ook niet eenvoudig te verrijden zijn.

persoonlijk zou ik meer dan meer kiezen voor een u vorm. of voor een mangat, je hebt de ruimte, laat tussen station en het paradespoor naar de helix, onder het kleine station meer ruimte, laat het geheel van station zakken, zodat je er tussen kunt staan, dmv een gangpad of een mangat.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door bpieters »

Vooral de diagonale afstand zoals aan de rechterzijde kan wel eens voor problemen zorgen qua bereikbaarheid.
Vooral als er een hoog landschap en scenery is.
Ik zou dat eerst testen voor je echt begint met de bouw.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Nico Essers »

Het verrijden van de baan hoeft geen probleem te zijn als je voldoende ruimte hebt om te manoeuvreren en gebruik maakt van de juiste zwenkwielen. In dit geval zeker niet de gebruikelijke kleine wieltjes gebruiken. Zorg zeker voor zwenkwielen met een diameter van 100 mm of zelfs meer. Deze kunnen ook een zware last makkelijker dragen en laten zich beter manoeuvreren. Beknibbel niet op het onderstel maar voer dit robuust uit voor deze grootte van de baan anders kom je voor onaangename verrassingen te staan zodra je de baan wilt verplaatsen. Het blijft een erg groot oppervlak om dit mobiel te maken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door bpieters »

Nico Essers schreef: 05 jun 2022 12:02 Het verrijden van de baan hoeft geen probleem te zijn als je voldoende ruimte hebt om te manoeuvreren en gebruik maakt van de juiste zwenkwielen. In dit geval zeker niet de gebruikelijke kleine wieltjes gebruiken. Zorg zeker voor zwenkwielen met een diameter van 100 mm of zelfs meer. Deze kunnen ook een zware last makkelijker dragen en laten zich beter manoeuvreren. Beknibbel niet op het onderstel maar voer dit robuust uit voor deze grootte van de baan anders kom je voor onaangename verrassingen te staan zodra je de baan wilt verplaatsen. Het blijft een erg groot oppervlak om dit mobiel te maken.
Een oppervlak van 4x5 m verplaatsen zal idd niet simpel zijn vooral niet op latere leeftijd.
Vooral in de bouwfase zal dat regelmatig moeten gebeuren.
Voor dat het af is ben je zo 10 jaar verder schat ik zo.
Daarna zul je er bij calamiteiten, onderhoud (rails schoonmaken) en reparatie ook bij moeten kunnen.
De onderconstructie zal gemaakt moeten worden van balken van behoorlijke afmetingen.
Of je moet het verdelen in wat handzamere stukken die je aan elkaar koppelt.
Ofschoon ik het ontwerp wel interessant vind lijkt me een andere vorm waar je overal redelijk makkelijk bij kan toch handiger.
Ik had bij mijn vorige baan met 60 cm diepte al moeite om overal bij te kunnen door het landschap,gebouwen etc.
Kun je er aan beide zijden bij dan wordt het dus max. 120cm diep.
Je kunt bijv. tussen rood en groen kun tot aan blauw een looppad maken.(meer een u-vorm dus in het midden)

waar gaat trouwens dat gele spoor rechtsmidden naar toe?



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

De gele sporen gaan naar schaduwstation 3.
Wat vinden jullie van de indeling van de blokken en bezetmelders in schaduwstation 1

mvg Hans



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Wat betreft de afmetingen is het niet 4 x 5 m. maar 4 x 1.8 m (korte zijde) en 2.50 m (lange zijde).
misschien was dit niet zo duidelijk vandaar deze kleine rechtzetting.

mvg Hans


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door bpieters »

Hansi schreef: 07 jun 2022 07:38 Wat betreft de afmetingen is het niet 4 x 5 m. maar 4 x 1.8 m (korte zijde) en 2.50 m (lange zijde).
misschien was dit niet zo duidelijk vandaar deze kleine rechtzetting.

mvg Hans
Het was me duidelijk dat het niet 4x5m was maar door de l-vorm uiteraard anders.
Naar mijn mening is 250cm zonder hulpmiddelen te breed om aan de baan te werken.
En hoe hoger het niveau 0 vanaf de vloer is hoe erger dat wordt.
De hoogte van het landschap en scenery komen daar nog bovenop.
Is dat bijv. 1,20m dan is er al een stellage nodig om uberhaupt ergens bij te kunnen,ondanks dat het verrijdbaar is.
Bij de grote tentoonstellingsbanen hebben ze looppaden op de baan of montagebruggen voor het onderhoud of reparatie.
Wat dat betekent voor de onderconstructie laat zich raden.
Zoals bij Miniworld Rotterdam.
Voor een thuissituatie lijkt me dat onwerkbaar.
Om voor elke calamiteit de baan te verrijden lijkt me ook geen kleinigheid.
Kijk bijv. eens op pinterest naar de veelheid aan vormen van modelbanen.
Met wat aanpassingen is jouw ontwerp om te vormen naar bijv. een U-vorm.
Vandaar mijn idee van een gangpad of mangaten in het midden.



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Bert ik ga mijn ontwerp aanpassen met uw opmerkingen in gedachte. ik denk dat ik voor een mangat zal gaan.
vanaf het moment dat dit klaar is zal ik hier posten.

mvg Hans



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

Hierbij mijn aangepaste baanplan. Al jullie opmerkingen hebben hoor ik ze graag.
Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

mvg Hans


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door bpieters »

Dat ziet er in ieder geval al een stuk beter uit.



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door TonN »

Een stoomlokomotief die vanuit het depot voor een trein gezet moet worden moet eerst naar links of rechts op de hoofdbaan rijden om vervolgens naar de trein te rijden en te koppelen. Dat zou het spoorbedrijf ernstig belemmeren. Ik denk dat je bv rechts direct na de tunnelingangen al met wissels kan beginnen. Dat zou je de ruimte kunnen geven voor een uithaalspoor.

2de dingetje, kijk eens of je van de lange rechte lijnen af kan komen, bv door de perrons op het einde smaller te maken.



Onderwerp starter
Hansi
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 apr 2013 09:21

Re: mijn eerste baanplan

Bericht door Hansi »

TonN,

ik begrijp uw eerste opmerking niet zo goed wat betreft het uithaalspoor.

mvg Hans


Plaats reactie