RhB 100x240 Fictief

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ReinierH
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2022 13:53

RhB 100x240 Fictief

Bericht door ReinierH »

Goedemiddag!

Ik ben bezig met een testbaan icm peco code 55 en Kato RhB modellen te ontwerpen.

De baan zal 100x240 zijn en door het middel gedeeld worden. Omdat ik deze ook vervoerbaar wil maken heb ik geen geraamte gemaakt met plek voor een schaduwstation maar gekozen voor een plaat en van daaruit omhoog te bouwen. Later zou er nog een frame onder gemaakt kunnen worden en zo alsnog een ondergronds schaduwstation mogelijk te maken.

De baan gaat 3 of 4 stations bevatten namelijk Filisur, Alp Grumm, Cavaglia en nog een optionele kleiner 4e station op niveau 12 onder Cavaglia, dit ivm de rijafstand en het enkele traject omhoog/omlaag, hier zou dus een passeerspoor geplaatst kunnen worden. Het baanplan is getekend inmiddels. Kato kan tot 5% steiging aan, ik wil dit tot 3.5 of 4% beperken. Ik kom zo tot best een stevige hoogte van ronde 35,7 cm

Niveau 10 is bij mij de grondplaat en 15 het hoogste station (Alp Grumm), ik heb niveau 14 voor het schaduwstation gereserveerd onder dit station. Om dit wat duidelijker te kunnen weergeven in Wintrack. Zie afbeelding 2.

Aansturing dmv Z21 en digikeijs producten met Loconet is het idee. Doel is automatisch bedrijf icm Itrain of RocRail en is meer het programmeren en spelen met de software dan echt een landschap te bouwen maar wel een optie moet kunnen zijn.

Graag jullie visie erover. Ik zit vooral met het schaduwstation in de beperkte ruimte. Idee is om treinen van Cavaglia naar Filisur te laten rijden en van daaruit of weer terug (rondje rijden) of omhoog richting Alp Grumm. Onder Alp Grumm dus het schaduwstation (rood getekend) De radius van deze bochten zou krapper kunnen om binnen de berg van Alp Grumm en de steig bocht te kunnen blijven. Her en der een tunnel en over elkaar kruisende sporen.

"Later" zou er tussen Filisur en Cavaglia een schaduwstation gerealiseerd kunnen worden binnen de berg ipv het rondje te rijden wat nu gebeurt, zodat treinen ook even weg zijn. Ditzelfde wil ik bereiken met het schaduwstation onder Alp Grumm.

Aankleding is niet van belang in dit stadium. Ik weet dat ik iets probeer te realiseren op een krap stukje. Ik ben niet ervaren hiermee, en vraag mij af en hoeverre er naast een automatisch bedrijf gespeeld kan worden.

Kom maar op met de tips en evt kritiekpuntjes. En is de keerlus een optie zoals het nu ligt? Kan dit technisch?

Baanplan download: (Wintrack)
https://onedrive.live.com/?cid=FD9C93EB ... 86&o=OneUp

De meeste bochten zijn radius 228

Afbeelding

Afbeelding



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: RhB 100x240 Fictief

Bericht door Bert79 »

Ziet er leuk uit! Station Grumm kan door zijn hoogte een soort scenic divider worden tussen de 2 stations aan weerszijden. M.b.t. het schaduwstation: je zou misschien de onzichtbare gedeeltes tussen Cavaglia en Filisur dubbelsporig kunnen maken, dan heb je al twee sporen die een schaduwstation functie hebben. Wat voor soort treinen wil je laten rijden? Heb je een bepaald tijdperk op het oog? Je zou i.p.v. een 4e station ook een opstelterrein kunnen maken.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: RhB 100x240 Fictief

Bericht door bpieters »

Ziet er leuk uit!
Omdat je een hoog station in het midden hebt is de vraag of je om de baan heen kunt lopen ivm de zichtbaarheid van de beide stations aan de zijkanten.
De draaischijf zou ik uitbreiden met wat spoortjes met een ronde lokloods.
En misschien nog 1 of 2 inhaalmogelijkheden in het bergspoor voor de afwisseling in het vrij lange traject ipv een evt. 4e station.



Onderwerp starter
ReinierH
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jul 2022 13:53

Re: RhB 100x240 Fictief

Bericht door ReinierH »

Materieel zal van Kato of wellicht MDS models zijn. Schaal N. Allemaal Rhatische Bahn. Aangezien er zeer weinig RhB materiaal is in deze schaal ben je gebonden aan dit tijdperk helaas.

Station Filisur heeft een draaischijf, deze werd vroeger alleen gebruikt voor het draaien van stoomloks, erachter zit een locloods. Dus meer afstelsporen zijn daar niet realisitisch maar wel mogelijk idd.

Ik heb zelf een fout gespot in dit baanplan, vanuit Alp Grumm terug naar Filisur kan de trein niet retour of draaien, er zal een extra keerlus aangelegd moeten worden. Ik ga de tekening herzien.

Om de keerlus mogelijk te maken ga ik vanuit Filisur naar Cavaglia (tegen de klok in) en onder de berg die volgt terug naar Filisur wil ik dan een schaduwstation maken, maar wel op niveau 0. Niet onder de tafel.

Ik heb nog een ander idee voor het bergtraject en ga dan ook nog eens uitwerken. Trace bouwen is nog even uitgesteld, de tafel is wel klaar.


Plaats reactie