Baanplan 200 x 130

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Beste N-spoorders,

Na enige tijd vooral op dit forum en Beneluxspoor rondgekeken te hebben, is het tijd dat ik ook daadwerkelijk aan de slag ga met de hobby. In mijn jonge(re) jaren (15 jaar geleden) Marklin H0 baan gehad, maar uiteindelijk door studeren/verhuizen is deze verdwenen. Inmiddels is de hobby al enige tijd aan het kriebelen. Besloten om i.v.m. de beperkte ruimte voor een N-spoor te gaan. Vind het eigenlijk ook wel mooier, zo compact.

Omdat er zoveel wijsheid op dit forum te vinden is, vraag ik jullie hulp in het ontwikkelen van mijn baan.

Ruimte
De ruimte die ik heb is 200 x 130 (mag ook minder 'diep', maar dit is de maximale maat). Klein issue is dat wanneer de treintafel op 90cm hoogte staat, ik aan de rechterzijde een maximale hoogte van 18cm heb i.v.m. een schuin dak.

Doelen/eisen
Voor mij is het doel om met deze baan vooral veel nieuwe technieken te leren. Bij de vorige baan was ik nog jong, vooral ruwbouw en niet heel erg mooie scenery gemaakt ;-). Technieken die ik wil leren / dingen die ik in mijn baan zoek:
  • Computergestuurd / automatisch rijden. Ik ben zelf wel redelijk 'digitaal', en vind dit een heel leuk aspect van de hobby. Een baanplan waarbij je beetje leuk een automatisch programma kunt programmeren en veel afwisseling kunt genereren (dus wisselende treinen zichtbaar etc) is dan ook een wens
  • Elektronica / dynamiek op de baan. Denk aan bewegende delen/voertuigen, verlichting, geluid, etc..
  • Afwisselende scenery t.b.v. leereffect. Om mijn technieken verder te verfijnen lijkt mij leuk om wisselende scenery te hebben, bijv. wat bergen, water, stedelijk gebied en industrie.
  • Rails: Fleischmann, nog te bepalen met of zonder bedding
Inspiratie/eerste ideeën
Na wat rondneuzen op het internet en de fora ben ik een paar baanplannen tegengekomen die mij wel aanspreken.

'Hafen' van Modelbahn Traumanlagen
http://www.modellbahn-traumanlagen.de/gleisplan-spur-N/
  • Leuke afwisseling van scenery
  • Schaduwstation om treinen langer weg te laten blijven
  • Vraag mij wel af hoe leuk/afwisselend het treinverloop kan zijn
Afbeelding

N layout voorbeeld van AnyRail van 'Peter layout 5'
https://www.anyrail.com/nl/examples
  • Leuke afwisseling van scenery
  • Schaduwstation om treinen langer weg te laten blijven
  • Te breed, maar hoe is dit leuk aan te passen?
  • Je ziet de trein toch wel beetje een ovaaltje rijden voordat het bij het schaduwstation is (nadeel)
Afbeelding

Hulpvraag
De daadwerkelijke vraag is: wat vinden jullie van bovenstaande banen, en hebben jullie ideeën hoe, met mijn doel/eisen, ik dit verder kan vormgeven in de ruimte die ik heb.

Dank alvast voor jullie input!



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door robvanwijngaarden »

Om te beginnen: hoe lang zijn je armen? 130 centimeter? Ik begrijp dat de baan vast gaat staan, hoe kom je dan bij het achterste gedeelte? En is 130 echt de maximum diepte omdat je er voor moet kunnen staan of kan je ook aan beide zijden van die zolder een baan van 65 cm maken?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

Zoals Rob hierboven al zei zou ik gaan voor een u-vorm en de plaat niet dieper dan 65cm maken. Dus 2 vleugels van 65 x130 en daar tussen een stuk van 70x65 in cm.
Voordeel is ook dat die vorm ook wat mogelijkheden biedt voor een leuk sporenplan.
Het bovenste plan is leuk maar onuitvoerbaar als de baan niet verplaatsbaar is omdat je niet bij het schaduwstation kunt komen.
Laatst gewijzigd door bpieters op 15 aug 2022 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Hm interessant, ik zal het morgen eens uitmeten. Overigens was ik van plan de baan verrijdbaar te maken, dus dat zou de bereikbaarheid ten goede komen. Desalniettemin hoeft het geen 130 te zijn, ik heb nog geen vastomlijnd plan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

adriaanh schreef: 15 aug 2022 22:32 Hm interessant, ik zal het morgen eens uitmeten. Overigens was ik van plan de baan verrijdbaar te maken, dus dat zou de bereikbaarheid ten goede komen. Desalniettemin hoeft het geen 130 te zijn, ik heb nog geen vastomlijnd plan.
Als het verrijdbaar kan zijn zou je die ruimte ook kunnen benutten om de vleugels van de u-vorm wat langer te maken.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door Michiel »

Hallo Adriaan, je vroeg om een mening, hier is de mijne.

Beginnend met het 2de plan: een klassiek, haast uitgemolken thema met een te klein provinciestation, te korte perrons en weinig rijvariatie. Als rijbaan gaat deze vrij snel vervelen want stereotiep, en als bouwbaan... 't ja... alles werd al eens gedaan met een dergelijk thema. Weinig manoevreerruimte om iets unieks, persoonlijk te maken. En nóg korter maken zou het een karikatuur worden van een saai origineel.

Het eerste baanplan daarentegen heeft potentieel. Het is eigenzinnig ingenieus, met een grote vrijheid op het vlak van creatieve invulling. Je kan hier iets heel unieks van maken, iets heel eigen. De rijmogelijkheden zijn ook boeiend, gevarieerd en verassend. Alleen is het absoluut nodig dat je de achterkant vrij van de muur houdt.

Succes met het plannen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Dank voor jullie goede ideeën en meningen.

Als eerste de ruimte. Ik heb de ruimte om het geheel op poten te verplaatsen. Die ruimte mag ik van de vrouw echter niet permanent bezet houden, dus ik hou het daarom graag bij de afmetingen die ik heb aangegeven. Voor de duidelijkheid heb ik even een foto gemaakt en een plaatje met de afmetingen. Aantal aandachtspunten:
  • De opbergruimte rechts op de foto moet toegankelijk blijven
  • Het schuine dak is op 200cm 118cm hoog en het schuine deel is 70cm diep
Afbeelding

Ik vind het eerste baanplan ook wel erg aanspreken, maar heb een paar kleine issues, hieronder geprobeerd aan te geven:
Afbeelding

Maar met het goede idee van eerder om wellicht de hoeken om te gaan, heb ik wat ingekleurd op die oorspronkelijke tekening, waarbij ik een L-vorm heb toegepast, met daarbij dan enkele verbeteringen t.o.v. het oorspronkelijke plan. Ik heb met rood de aanpassingen getekend, en met zwart de tunnelportalen even ingezet (ter verduidelijking). Ik weet alleen niet of dat rechts (met die 'doorloop' naar het schaduwstation) echt zou gaan passen. Ik dacht aan een driewegwissel, zie even geen andere optie.
Diepte is nu 100cm maximaal, maar omdat het schaduwstation 'achter' de scenery ligt, is de werkdiepte voor scenery nog minder (ongeveer 70cm). Door op wielen te zetten kan ik ook altijd nog bij het schaduwstation.
Afbeelding

Zie jullie meningen weer tegemoet!



Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door Rehorst »

Adriaanh

Ik zou geen driewegwissel gebruiken de rijeigenschappen hierop zijn slecht tenzij die alleen richting schaduwstation bereden wordt.
Ik zou een (gebogen) wissel voor het bestaande wissel leggen.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

Eerlijk gezegd doet het rode dubbelsporige gedeelte afbreuk aan het plan.
Juist de enkelsporigheid maakt het realistisch.



Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Dank voor jullie input. Ik heb het e.e.a. even aangepast in 3D Train Studio. Het sluit niet overal aan, maar dat komt met flexrails en een beetje schuiven volgens mij wel goed, wat denken jullie? Aangepast t.o.v. eerder:
  • Boogwissel toegevoegd rechts
  • Havengebied iets meer naar beneden laten afwijken. Meer ruimte voor de berg links daarvan
  • De bocht de tunnel linkonder in begint nu met een R4 i.p.v. R3, dit ziet er denk ik mooier uit (wil de tunnel iets 'later' laten beginnen
Afbeelding

Paar vragen nog:
  • In de bocht van de tunnel linksonder ga ik van R4 naar R2, gaat dat problemen opleveren qua rijden van treinen? Het is niet zichtbaar.
  • De middelste track zou ik voor passerende treinen willen gebruiken, echter moeten die nu via de wissel links. Dit ziet er m.i. niet zo heel mooi uit (zie bijvoorbeeld minuut 1:23 van dit filmpje. Kan ik eventueel deze lijn laten doorlopen, en de onderste laten invoegen in die hoofdlijn? Ik kom er qua puzzel niet helemaal uit
  • Hoe hoog zouden jullie het eerste niveau maken? Wat is gangbaar, en ook haalbaar gezien de lengte van dit baantje?
Hoor het graag, dank voor jullie feedback weer!


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

Ipv van rechtstreeks van R4 naar R2 zou je R4-2xR3=30graden en 1xR2=30graden kunnen doen. Dan heb je een soort overgangsboog.
Met flexrail zou je de overgang nog geleidelijker kunnen maken en dat zou wel mijn voorkeur hebben.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

Als van de blauwe binnenboog een helix dus 1x extra rond maakt kun je met een hellingspercentage van 3% een cm of 8 a 10 hoogteverschil halen denk ik.Dat lijkt me passend voor het plan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

Afbeelding

zoiets als dit dus.
Helling is misschien wat steil maar met korte treinen kan het wel denk ik.
Als radius voor de helix zou ik R2 nemen.
Om 3% te halen zou je dan 43mm per omwenteling hoogteverschil hebben.
Met triplex van 3mm zou je dan redelijk uitkomen.
hoogte maten in cm en zijn geschat.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

Als de helix niet lukt kun je het blauwe spoor nog een hele ovale ronde dalend onder het station door maken zodat je ook op -12 cm uitkomt.
Geeft ook heel wat meer rijlengte en je kunt wat varieren in het hellinspercentage. ( 2 a 2,5% is misschien haalbaar)
Afbeelding



Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Bedankt voor het meedenken, geweldig. Ik ga even puzzelen wat ik prettig vindt. Voordeel is wel dat het natuurlijk naar een rangeerterrein gaat, dus zullen geen lange treinen zijn (die passen er ook niet). Zou een 4% misschien ook haalbaar zijn met de huidige layout?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

4% wordt door bijv. minitrix als max. hellingperc.aangehouden. Voor hele kort treinen ( lok met 2 wagons bijv.)kan dat wel,maar ik zou toch meer naar de max.3% gaan.Als je mijn 2e voorstel neemt heb je geen problemen met de helling.Dan kun je ook iets langere treinen (met bijv. 4 wagons) naar de haven laten rijden.
Lijkt me wat realistischer.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

viewtopic.php?f=18&t=2244
lees dit topic maar eens



Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Ik ben nog even verder aan het denken geweest. Inmiddels is de potentieel te benutten ruimte ook gegroeid naar 190 * 230. Ik wil echter alleen de hoeken gebruiken, zodat het midden ook nog beloopbaar en bruikbaar blijft. Ik ben verder gegaan met het voorgaande sporenplan, en deze wat gemodificeerd. Naast het 'vullen' van de hoek heb ik vooral nog een extra station in de bergen geplaatst voor nog meer afwisselend treinverkeer.

Ik heb nog wel een paar twijfels / dingen waar ik niet uit kom:
  • Het deel waar het station etc. zit zou ik eigenlijk wel minder diep willen hebben, maar dan krijg ik de bocht niet passend. Jullie een idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen?
  • Wellicht zou er ruimte zijn voor een echt schaduwstation, maar dan heb ik waarschijnlijk een helix nodig (een radius 2 helix, enkelspoor, zou net passen in de hoek), echter zorgt dat wel voor meer complexiteit. Voor een beginner als ik lijkt het mij beter om het schaduwstation in de verborgen sporen te houden (genoeg plekken om treinen even te 'parkeren')
  • Hoogteverschillen gaan volgens mij goed. Vanaf de haven naar eerste verdieping is 4cm (net voldoende om een dieselloc er onder door te laten gaan). Dit is ook cf. het bij Modelbahn Traumanlagen is ingericht. Ik heb vervolgens een stijging naar 7 cm, waarna de afsplitsing naar het bergstation verder stijgt naar 10cm. De doorgaande sporen gaan dan weer omlaag naar 4cm.
Dit keer in Anyrail gemaakt. Dit bestand is hier te downloaden: https://transfer.ahvps.nl/5ce87c340a81

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door walter »

Hoi Adriaanh,
Even een vraagje. Kan je het niet anders plannen? Een stuk van 70 diep onder het schuine gedeelte van je kamer en daar haaks op een stuk van 130 diep en wat langer? ik bedoel dan niet onder het raam, maar meer de kamer in. Dus aan de andere kant. Dan blijft ook het luik bereikbaar.
Succes met plannen.
Groet,
Walter



Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Ha Walter,

Het is inmiddels een andere kamer geworden met gewoon rechte wanden!

Groeten,

Adriaan



Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

Heeft iemand nog goede ideeën of opmerkingen over mijn baanplan?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door bpieters »

De enige opmerking is of de 2 kopsporen linksonder wel over de onderliggende boog kunnen.
Verder wel een leuk plan.



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door BartenThomas »

Tenzij je verregaand automatiseert of beveiligd heb je maar 1 rijrichting. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar dat kan aan mij liggen.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door Michiel »

Ik zie alle sporen dubbelrichting berijbaar, met korte samenstellingen. Persoonlijk zou ik rechts weer teruggrijpen naar dat korte uittrekspoor, ipv het door te trekken. Door de beperking van het kopspoor, hebben de dubbele overloopwissels ervoor zin, en lijkt me de rangeerpuzzel leuker. Links zou ik het stijgende spoor naar de afgelegen halte/nijverheid veel langer zichtbaar maken. Er is plaats, je ziet de trein beter af en aan rijden, en anders is links op je baan zo'n grote spoorloze regio.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
adriaanh
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 aug 2022 08:27

Re: Baanplan 200 x 130

Bericht door adriaanh »

BartenThomas schreef: 07 okt 2022 20:23 Tenzij je verregaand automatiseert of beveiligd heb je maar 1 rijrichting. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar dat kan aan mij liggen.
Dat is zo, heb je ideeën hoe ik dat zou kunnen verbeteren? Ergens nog een keerlus inbouwen? Overigens wil ik het wel graag automatiseren, dat vind ik juist een van de leuke dingen aan de hobby.


Plaats reactie