Mijn eerste baan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Antal
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2022 08:33

Mijn eerste baan

Bericht door Antal »

He allemaal

Vorige week heb ik mijn eerste eigen startset gekocht in N-schaal, en ben gelijk gaan nadenken over hoe (en vooral waar) ik mijn baan wil gaan plaatsen. Nu heb ik een mooi hoekje over in mijn woonkamer waar ik een L-vormige tafel wil gaan bouwen. Het idee wat ik met de baan heb is om met kortere goederentreinen wat te rangeren en rondjes te rijden, misschien een passagierstrein rondjes laten maken (zonder kopstations of dergelijke), en af en toe een keer een langere goederentrein of misschien zelf een stoomtrein te laten rijden.
De bedoeling was niet om monstertreinen te laten rijden van 20+ wagons. Ik wil dus 1 groter of 2 kleine industriegebieden maken, en tenminste 1 passagiersstation. De goederenplaatsen kunnen best eindpunten zijn van de rails, dan kan ik voor het zicht hier ook wagons laten staan.

Qua setting heb ik geen enorme eisen, het wordt een enigzins vlakke baan met Nederlands/Duitse treinen. Zou het losjes kunnen baseren op de omgeving Rotterdam met de haven daarzo.

Hieronder de startset die ik al heb, alsmede de ruimte die ik wil reserveren hiervoor.
Afbeelding

Zonder dat ik weet of ik daarmee te veel hooi op mijn vork neem als beginner, zat ik te denken om de korte kant van de L misschien te gebruiken voor een helix naar een lager niveau (keerlus/opstelterrein), en een parallel spoor terug te laten komen en de 2e lus op tafel te maken. Ik zat te denken aan een simpelere uitvoering van onderstaand. (heb hier helaas geen maten bij, maar gezien het van een amerikaanse site komt ga ik uit van 30x30cm vakken)

Afbeelding

Het kopstuk rechtsboven zou dan mijn baan naar beneden worden naar de keerlus en opstelterrein, de lus linksonder zou dan direct terugkomen naar dubbelspoor onderweg naar beneden.

Zelf ben ik best wel handig met gereedschap, en mijn vader is volleerd electricien, dus technisch en bouwtechnisch komt dat allemaal wel goed.
Ik ben uit aan het vogelen hoe SCARM werkt zodat ik wat kan tekenen, en zodra ik weet hoe ik daarmee "onder" de baan kan gaan dan bouw ik vrolijk door.

Hebben jullie enige tips of opmerkingen als je mijn betoog hebt gelezen? Ik hoor ze graag en houd jullie uiteraard op de hoogte van de voortgang!



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste baan

Bericht door robvanwijngaarden »

Voor een Rotterdamse haven sfeer zou ik kijken naar een kleine haven zoals de donauhaven, van zoiets kan je de sfeer in schaal nog vasthouden. Mijn grote vraag is: wil je perse een cirkel? Voor een rangeerterrein aan een haven lijkt mij een “kopstation” mooier. Je zou dan de trein die weg rijdt onder de grond kunnen laten zakken waar hij een cirkeltje maakt en terugkomt of met een schaduw spoortje een andere trein laat terugkomen.

https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.p ... 229/4.1930


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
Antal
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2022 08:33

Re: Mijn eerste baan

Bericht door Antal »

@Rob, mijn ding is dus een beetje dat ik ook gewoon kan genieten van een trein die lekker zijn rondjes rijdt, en soms zou ik dan wat actiever willen zijn met rangeren. Ik zou dus niet per se altijd een trein willen laten terugrijden maar soms ook gewoon lekker rond kunnen laten banjeren


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn eerste baan

Bericht door bpieters »

Zo op het oog wat opmerkingen:
Ik zou rechtsonder 2 wissels plaatsen zodat je van binnen naar buitenbaan terug kan keren.
Nu kun je van buiten naar binnen maar niet weer naar buiten.
Die boog tussen de 2 industrieën zou je 3-sporig kunnen maken om rangeren niet inde weg te zitten op het hoofdspoor.

Verder zou ik links 1 perron maken tussen de sporen zoals in het echt ook veel voorkomt.



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Mijn eerste baan

Bericht door Peter Ruifrok »

Als je gaat automatiseren met bijv. iTrain dan hoef je niet perse een rondje te maken voor die treinen, waar je niet mee aan het rangeren bent. Pendelen gaat dan ook geheel van zelf en met of zonder een schaduw station kun je toch een onvoorspelbaar rij verloop creëren, terwijl je zelf handmatig of semi-automatisch rangeert. Wat ik maar zeggen wil, je hoeft niet aan een rondje te denken, er is meer mogelijk.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Antal
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2022 08:33

Re: Mijn eerste baan

Bericht door Antal »

Hey allemaal,

Ik ben afgelopen week tussendoor wat aan het knutselen geweest met SCARM, en geprobeerd het programma wat te begrijpen. Hiermee ben ik tot onderstaand staatje gekomen, wat nu niet verder gaat gezien ik de licentie aan moet schaffen. Ik ben er ook nog niet achter hoe ik omhoog of omlaag moet, maar dit heeft wellicht met dezelfde licentie te maken(?).

Afbeelding

Op het moment ben ik gewoon wat rond aan het spelen met dingen en banen die me leuk lijken. Bovenin tussen de wissels komt een (eiland)passagiersstation te liggen, aan de linksonderkant wil ik een klein industriegebied maken met eindstations, en aan de andere kant van de kruiswissel komen 1 of 2 rechte stukjes zodat ik daar wat wagons of een loc kan stallen voor het zicht.

Wat ik met de beide eindpunten wil gaan doen weet ik nog niet, wellicht laat ik deze weglopen naar onder om daar een rondje te maken. Een ander idee was om het eindspoor aan de binnenkant van de baan uit te laten lopen in een klein passagiersstation rechtsonderin tussen de sporen, en het andere eindspoor (aan de buitenkant van deze bel) naar een ondervloers opstelterrein/keerlus te laten lopen.

Automatiseren en volledig digitaal rijden heb ik wel in mijn achterhoofd zitten, maar het is niet iets waar ik direct mee wil beginnen. Allereerst wil ik de baan hebben liggen, en dan rustig aan uitbreiden met meer/langere treinen, mooie omgevingen en daarna kijken naar automatiseren/digitaliseren. Als het goed is dan is de treinset uit mijn startset digitaal klaar, maar hier ga ik achter komen.

Het enige wat ik wel heb, de aansturing die nu bij mijn trein zit lijkt soms moeite te hebben om de trein vooruit te krijgen. Zeker in het begin komt hij nauwelijks of niet op gang en raakt hij op willekeurige momenten de spanning kwijt. Weet iemand wat hier aan de hand is? De aansturing zit met 2 kabeltjes verbonden op het spoor, 1 daarvan ligt aan de buitenkant en 1 daarvan aan de binnenkant van het spoor.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste baan

Bericht door robvanwijngaarden »

De ruimte tussen de twee sporen bovenin lijkt me te smal om er een eilandperron tussen te plaatsen.
Het langzaam optrekken van een digitale lok kan ingeprogrammeerd zijn. Bij mijn eerste digitale lok dacht ik ook eerst even dat hij stuk was aangezien ik nog de analoge lok voor ogen had die meteen snel ging rijden als de trafo op Max stond. Andersom ook, als hij eenmaal op snelheid is en je wil remmen staat hij niet altijd meteen stil.


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mijn eerste baan

Bericht door HST »

Toen ik je beschikbare oppervlakte zag en je idee van baanconcept moest ik ineens aan 'marklin of sweden' denken. Dit is een YouTube kanaal. Hij heeft een serie gemaakt waarbij hij een beginners baan bouwt. Wat treinen rondjes laten rijden, wat industrie en zelfs een kleine haven. Het is H0, maar het concept van de baan is vrij makkelijk te vertalen naar elke andere schaal. Zoiets kan prima in Scarm, dat gebruik ik zelf ook. Hoogteverschillen zijn goed uitgelegd op de site van Scarm (bereikbaar via de helpfunctie), kom je er niet uit dan zoek ik het wel voor je op.

De link naar aflevering 1 van de serie van Märklin of Sweden':



Groets, Erwin



59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Mijn eerste baan

Bericht door 59erke »

Kleine treintjes op een kleine baan doen me direct denken aan een klein Duits zijlijntje. Maak ergens in een hoekje een kleine lokwerkplaats en koop wat Duitse dieselmotorwagens. En als je wil rangeren kan je af en toe een kleine rangeerlok met een tankwagen naar de stelplaats sturen om de dieseltanks aan te vullen.

Voor de rest veel landschapselementen, groen en hier en daar wat huisjes, boerderijtjes,...


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

Onderwerp starter
Antal
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2022 08:33

Re: Mijn eerste baan

Bericht door Antal »

Hey allen,

Intussen zijn we een uitbreidingsset en wat extra wagens verder, en heb ik een klein blad gemaakt om dit allemaal op uit te stallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik er intussen achter gekomen dat ik wat rangeerwerk leuk vind, en heb ik wat extra inspiratie gevonden voor de baan. Nog steeds blijf ik bij het idee van een havenachtige omgeving of een vrachtoverslag, zeker omdat ik de diepladers met vrachtwagentrailers nu heb. Het idee is ook nog steeds om 2 rangeerplekken te maken, en 2 passagiersstations (1 klein en 1 groot) waar ik tussen kan rijden met een stoptrein en sneltrein.

Voor de goederentreinen heb ik al 1 loco, hier wil ik wellicht een NS 1700/1800 serie of traxx bij halen gezien deze beide goederen en passagierstreinen kunnen trekken zonder dat het er vreemd uit ziet. Voor de passagierstreinen haal ik een klein stelletje als stoptrein en wat losse wagons als sneltrein.

Lege sporen op de rangeerterreinen kan ik opvullen met wagons, dit ziet er nog leuk uit ook.


Plaats reactie