Baden 2.0

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Goedemiddag n-spoorders.

Dit is het begin van Baden 2.0. Het oude baden is niet meer en we rijden voorlopig hele klein rondjes op een test baantje van 60x120cm :o om het automatisch rijden via Koploper onder de knie te krijgen. In plaats van het oude Baden te automatiseren heb ik gekozen om helemaal opnieuw te gaan beginnen. Het draadwerk etc onder de baan was een zooitje ook.

Hier het plan. Station bovenop, paradebaantje beneden aan de voorkant (groen) en de rest uit het zicht. Het rode gedeelte ga ik aan beginnen als de hoofdbaan werkt.

Er komen denk ik nog twee sporen bij onder het station als een soort schaduw stationnetje.

Aansturing middels Koploper via een Twin Center met Rosoft bezetmelders en wissel decoders.

Hopelijk gaat dit lukken.




Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Baden 2.0

Bericht door Ronaldp »

Wat zijn de maten?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

340x150cm ongeveer Ronald


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

Wat me opvalt is dat de rode opstelsporen maar 1 wisselaansluiting vanaf links hebben waardoor treinen die vanaf deze sporen naar rechts willen vertrekken op de hoofdlijn eerst achteruit moeten rijden.Een vertrekspoor die in beide richtingen toegankelijk is lijkt me noodzakelijk.En dan nog misschien met een omloopmogelijkheid en uithaalspoor.Links en rechts zou ik overloop wissels maken zodat er vanuit het vertrekspoor op het goede spoor kan komen.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Dank Bert voor de input. Je hebt helemaal gelijk maar ik zag zover geen mogelijkheid om van twee kanten binnen te komen.

Ik ga me eerst concentreren op de hoofdbaan en hopelijk krijg ik dat voor elkaar om automatisch te laten rijden.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Baden 2.0

Bericht door tv_man »

Zie ik het correct dat er maar een verbinding is tussen de sporen van het dubbelspoor (rechtsboven)? Zou op zijn minst nog een overloopwissel in de andere richting toevoegen ergens, waarschijnlijk rond het station.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Daar had ik niet aan gedacht Norman. De verbinding aan de rechterkant is bedoelt zodat een trek-duw trein/DMU vanaf het opstelspoor naar het rechter spoor kan.

Ik heb de linkerkant van het station aangepast met een drieweg en een engelse wissel zodat elk stationsspoor van het rechter spoor kan worden bereikt. De rechter kant moet ik nog even over nadenken. Ik heb ook het station iets ingekort en rechte stukjes geplaatst voor de wissels. Ik had op de oude baan problemen met een wissel inrijden direct vanuit een bocht.

Het rode gedeelte is nog een warboel. Ik heb de RoLa opstel sporen naar beneden gelegd zodat ik de hele RoLa in z'n tweeën kan neerzetten maar verder ben ik er nog niet uit. Ik ga me nog even uileven op het station en een klein schaduwstation onder het station.




Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

hoi Raymond,
Ik denk dat je dat rode gedeelte bijna niet aangesloten krijgt op de stationsporen zonder dat heel veel geweld aan te doen.
Dat station ziet er wel goed uit.
Hierbij mijn voorstel om het rode aan te sluiten op de lager gelegen lus met evt. een schaduwstation.
Afbeelding

Voordeel is dat het rode gedeelte dan geheel vrij te gebruiken is zonder het station in de weg te zitten
Ik heb indicatief de hoogte van de sporen aangegeven.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Bert voor het meedenken weer.

Dat is een goed idee om de in/uitgang naar beneden te laten gaan. Ik zal eens kijken of ik het iets verder kan laten lopen om het % te verlagen. Ook komt er onder het station een klein schaduw station. Niet om treinen te stallen maar om korte treinen te laten wachten als er een 2mtr ICE oid langs komt.

Ik ga weer verder tekenen. Hier gaat best veel tijd in zitten. Gelukkig is de bouw nog niet begonnen. Sterker nog, de onderbouw van Baden 1 moet nog worden afgebroken en meer ruimte gemaakt.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

Ja Raymond dat er veel tijd in gaat zitten dat ken ik maar al te goed


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door HST »

Loskoppelen van het station is ook wat realistischer, omdat je dit soort emplacementen zelden nog naast het reizigers station vind. Ik voorzie echter nog wel een probleem met de hoogte: daar waar het rode spoor uit de tunnel komt op +20 kan het vervolgens niet de paarse sporen kruizen die vermoedelijk niet onder de 0 mm kunnen zakken.

Misschien in de bovenkant (in het scheepje van Bert) de lussen wijder maken en de paradebaan wat dichter tegen de kant leggen? De onderste paarse lus kan meer naar rechts, dan past het wellicht.

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

Ja dat heb ik idd over het hoofd gezien,Erwin. De paarse lus verplaatsen of meer laten zakken naar bijv- -30 is dan de oplossing denk ik. Maar het blijft wel een puzzle.
In het oorspronkelijke plan leek de helling bovenin (rechts op mijn plaatje) al erg kort dus te steil.
Ik zal nog eens verder proberen wat te verzinnen.
Is deze gekozen vorm de max. grootte of is er nog wat aan te sleutelen?
De rastermaat is 10x10cm neem ik aan.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

Afbeelding

zoiets zou misschien wel kunnen


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baden 2.0

Bericht door Michiel »

Mijn voorkeur zou zijn om het rangeerdeel gewoon naast het doorgaand station te laten liggen. Geen geknoei met onmogelijke hellingen, en het is MEGA leuk om zo'n groot rangeeremplacement te hebben. Er missen echter nog een paar wissels om het interessant te maken.

1) langs beide kanten komt er nog best een extra overloop om het rangeeremplacement te ontsluiten naar beide hoofdsporen in beide rijrichtingen.
2) een lang uittrekspoor links om treinen te kunnen rangeren tussen perronsporen in het station en opstelsporen in de rangeerbundel. Zo kan je vb spitsuurstreinen aan -of afvoeren, of goederentreine van/naar het "Goods"-spoor brengen.
3) de extra aansluiting naar de twee onderste perronsporen.
4) voorzie wat meer ruimte langs de straatkant van de "Goods" om vrachtwagens te kunnen verladen.

Ik vind dit zo best wel een imposant plan, mits je ook nog een schaduwstation voorziet in het paarse spoor onderin.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

mooi,Michiel
Dat is ook wel een goede oplossing.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Allen bedankt weer voor het meedenken.

Het grootste probleem hier is ruimte gebrek. Dit komt op zolder te staan. Aan de linkerkant staat een server rack vandaar dat het paradespoor verder naar achter ligt aan de linker kant.

De paradebaan begint halverwege langzaam te klimmen (naar rechts) om het steiging percentage redelijk te houden naar het station. Er komen korte, maar ook vrij lange treinen te rijden. Hetzelfde voor het achterste paarse spoor.

Helaas is dit het maximale wat ik kwijt kan op zolder Bert. Ik kan misschien iets dieper maar dan kan ik niet meer bij de achterkant komen. Dat staat onder een schuin dak.

Erwin, het loskoppelen had ik aan gedacht maar dan op een andere hoogte maar ik kwam er niet uit. Aankoppelen aan het paarse spoor onder het station gaat niet lukken want daar komen nog een paar sporen bij als een klein schaduw station.

Ik ga met je aanvulling werken Michiel. Dat linkse stuk met dat uittrekspoor vind ik goed bedacht. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik die wissels aan de rechter kant er in kan friemelen. Ik zou het station niet nog verder willen inkorten. Misschien een overloop aan het einde van het paradespoor of kan/mag dat niet? Er gaat zeker meer ruimte komen voor het laden en lossen van vrachtwagens want de RoLa sporen gaan naar beneden.

Het schaduw station was ik een tijdje geleden mee begonnen. Het ziet er nogal rommelig uit maar anders werden de sporen zo kort.





Afbeelding




Ter aanvulling.

Rails is Fleischmann met railbedding (dat gebruik ik al bijna 40 jaar) Peco is mooier maar ik heb zo veel FLM rails liggen en dat is zonde om weg te doen.

Tijdperk is IV - V jaren 80 en early 90

Materieel is Duits

Een Nederlander die Duits bouwt in Engeland 8)7 :lol:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baden 2.0

Bericht door Michiel »

Raymond (UK) schreef: 07 okt 2022 18:44 ... Ik weet alleen niet zo goed hoe ik die wissels aan de rechter kant er in kan friemelen. Ik zou het station niet nog verder willen inkorten.
Daarom begin je met de wisselstraat links al in de bocht. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Dat gaat niet met standaard Fleischmann in R3 en R4 toch?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Baden 2.0

Bericht door Michiel »

Ik ben niet zo vertrouwd met de Fleischmann geometrie. Ik gebruik zelf Peco, en denk dus in "Peco". :roll:

Maar je hebt wel gelijk dat je de R1 van de binnenbocht van Fleischmann's gebogen wissel moet vermijden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

Je zou dat kopspoortje aan de rechterkant kunnen verlengen met een boog en de aansluiting in dat rechte stuk paars rechts kunnen maken met gewone wissel en engels wissel.
Als de helling daar niet al te steil is moet dat mogelijk zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door bpieters op 07 okt 2022 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Ik had een paar R1 bochten in het oude Baden. In het nieuwe baden gebruik ik niks kleiner dan R3.

Ik heb veel problemen gehad met 2 assers. Vooral die schuif wand wagons in R1 en R2


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Ik ‘denk’ dat ik je begrijp Bert. Ik ga mijn brein een schop geven later vanavond en kijken of ik er uit kom.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

Raymond (UK) schreef: 07 okt 2022 19:23 Ik ‘denk’ dat ik je begrijp Bert. Ik ga mijn brein een schop geven later vanavond en kijken of ik er uit kom.
Anders is een schetsje zo gemaakt.
Wordt dan wel morgen indien nodig.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baden 2.0

Bericht door bpieters »

zoiets dus
Afbeelding

ter vervanging van de 2 blauwe wissels



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden 2.0

Bericht door Raymond (UK) »

Dat is een oplossing Bert. Ik ga het er in tekenen. Hoogte verschil is hetzelfde dus dat gaat goed komen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie