Stadsbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Na eerst ingebroken te hebben op het baanplan van Jeroen ( https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16462 ), nu eigen draadje zodat we de 2 banen makkelijk uit elkaar kunnen gaan houden.

Nadat ik wat opbouwende kritiek heb gekregen, waarvoor dank, ben ik tot het volgende plan gekomen:


Afbeelding

Het is gebaseerd op onderstaand plaatje:


Afbeelding

De wijzigingen zijn onder andere een korter kanaal in het stadshart en het schaduw station is onder het noordelijk deel van de baan gehaald en ligt nu buiten de baan ivm bereikbaarheid. Vanwege die algehele bereikbaarheid komt het geheel op een verplaatsbaar onderstel. De kleuren worden de verschillende baanvakken ivm computer aansturing.
Verder heb ik linksboven voorlopig een klein spoorwegmuseum in de planning ipv van wat er op het plaatje staat, met de optie om later een module aan de 2 sporen te koppelen met een draaischijf en ringloods als het museum zich zou willen uitbreiden.
De scenery wordt op Nederlandse leest, maar niet ergens specifiek. Het meeste materieel is dan ook Nederlands (periode III t/m VI), maar juist om ook ouder (buitenlands) materieel af een toe een rondje te laten rijden is er dus het museum bedacht.
De laatste nieuwe toevoeging is de buitenste baan dubbelsporig uit te voeren.
Als rails ga ik Kato unitrack gebruiken voor de baan en Fleischmann Piccolo met bedding voor het schaduwstation. Dit laatste omdat ik binnen de beschikbare breedte met de 3-weg wissel meer opstelsporen kwijt kan en het hele schaduw station ook iets compacter wordt dan met unitrack.
Nog niet alles is in beton gegoten, dus aanvullingen / opmerkingen en ideeën zijn altijd welkom.
Voordat ik met de bouw kan gaan beginnen, zal er hier in en rond huis nog het nodige moeten gebeuren om de hobbykamer vrij te kunnen maken. Dus ik hoop ergens begin 2023 te starten met de werkelijk bouw. Voor die tijd heb ik nog veel leer- en testwerk te gaan, aangezien dit mijn eerste baan wordt. Voor het digitale aansturen ben ik niet zo bang, mijn dagelijks werk is in de mechatronica dus de principes zijn mij duidelijk.


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Stadsbaan

Bericht door janiegein »

in alle nuchterheid hoe wil je een trein zoals op voorbeeld plaatje die kwijt in jouw schaduwstation op sporr 1,2 en 3 aannemend dat de overige sporen
de andere richting opgaan.

wat ik mis is de mogelijkheid om alle treinen twee richtingen op te kunnen laten gaan.
of loopt alles één richting op dan nog zit je krap in spoor 1,2 en 3

voor de rest mooi ontwerp .


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

janiegein schreef: 02 okt 2022 11:24 in alle nuchterheid hoe wil je een trein zoals op voorbeeld plaatje die kwijt in jouw schaduwstation op sporr 1,2 en 3 aannemend dat de overige sporen
de andere richting opgaan.

wat ik mis is de mogelijkheid om alle treinen twee richtingen op te kunnen laten gaan.
of loopt alles één richting op dan nog zit je krap in spoor 1,2 en 3
Het is inderdaad zo dat een trein een eenmaal gekozen richting in principe zal moeten houden, wel kunnen bijv. de Hondekop, ic met een 1800 voor en achter en wadloper natuurlijk makkelijk de andere kant op weer het schaduw station uitrijden.. Een keerlus zat er qua ruimte echt niet meer in. Volgens mij is elk schaduw station spoor van beide zijden te bereiken. Spoor 1 en 2 zijn ruim 85cm en spoor 3 is ruim een meter tussen de wissels. Ik had deze sporen in gedachte voor wat kortere treinstellen. Overigens is het korte perron ook slechts 99cm. Het is helaas zo dat je bij beperkte ruimte en veel wensen concessies moet doen. Voor mij is scenery even belangrijk als het spoor gebeuren. Het is dus niet zo dat ik meer waarde hecht aan het uitgebreid kunnen rangeren en alle treinen mooie routes kan laten rijden. Maar zeker bedankt voor het meedenken.


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Stadsbaan

Bericht door janiegein »

oke dank voor jou uitleg.

wat ik natuurlijk vergeet is dat ik niets digitaal doe en denk.

in het geval van digitaal rijden zullen de langere treinen en kortere treinen ieder zijn eigen schuduwstation weten te vinden met voor ieder de juiste opstellengte..

heeeel veel plezier bij de uiteindelijke opbouw van dit fraaie uitgangspunt.

ben benieuwd en ga je zeker volgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stadsbaan

Bericht door bpieters »

Je zou kunnen proberen om de wisselcombinatie aan de rechterkant van het schaduwstation ook links toe te passen.Wellicht verleng je de sporen er iets mee.Of onders al in de boog beginnen met een rechts wissel.



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Hoi,

Bert ik ben er mee aan het stoeien gegaan, maar ik kom er niet aan uit. Het enige wat enigszins zou kunnen is de eerste linkse wissel aan de linkerkant vervangen voor een 3-weg. Dan het bovenste spoor op de buitenste tak. Daarmee komt de bovenste linkse wissel te vervallen en wordt het bovenste spoor heel veel langer en het tweede spoor een stukje langer. Ik weet alleen niet of dat fysiek gaat passen met de wisselaandrijvingen. Dat wordt een kwestie van passen en meten als ik de rails heb.

groet,
Xander



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Stadsbaan

Bericht door tv_man »

Als het schaduwstation ondergronds komt te liggen zou je kunnen overwegen om al linksboven waar het spoor de tunnel in duikt te beginnen met de opstelsporen zodat je een beetje meer lengte krijgt op de opstelsporen van het schaduwstation en je de s-bocht aan de linkerkant van het schaduwstation kunt wegwerken.

En als het allemaal past misschien het dubbelspoor op de brug gelijk door laten lopen tot het station aan de linkerkant en de ingang van het schaduwsation aan de rechterkant. Dit ook zodat het stuk dubbelspoor spoor op de brug geen inhaalspoor wordt waar de trein op de trein uit de andere richting moet wachten (in het echt zou het waarschijnlijker zijn dat juist een brug enkelsporig zou zijn)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Stadsbaan

Bericht door FidOo »

Ik zou dat dubbelspoor laten vervallen. Ik vind het niets toevoegen en juist wat afbraak doen aan het originele concept, enkelsporige hoofdlijn. En het toont zo opgedrongen.
Wat je zou kunnen overwegen is de brug onderin iets naar links verschuiven, en het stukje dubbelspoor alleen rechts behouden zodat treinen die naar het opstelspoor moeten langs de kade niet gelijk de hoofdbaan op moeten rangeren.

Heb er ff een schetsje van gemaakt.

Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stadsbaan

Bericht door bpieters »

Waar je ook rekening mee moet houden is de hoogte van het spoor en de kade ten opzichte van het water.
Op jouw tekening ligt het paarse kadespoor (want komend vanaf stationsniveau) enkele centimeters hoger dan het groene kade spoor (want al gedaald richting het schaduwstation).
Het voorbeeldplaatje vertekent in dit geval nogal waar beide kades even hoog lijken te zijn.
Ook de brughoogtes kloppen in dat plaatje niet.
Het zou zomaar een plaatje van Escher kunnen zijn :D



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Stadsbaan

Bericht door tv_man »

Oei, een baantje geïnspireerd door werken van Escher zou wel een mooi project zijn om mensen hoofdpijn mee te bezorgen op een tentoonstelling.

Misschien hefbruggen overwegen (hoeven niet werkend te zijn, maar zien er wel erg gaaf uit) zodat de schepen de haven binnen kunnen varen. Misschien nog voor de zekerheid kijken of alle hellingen kloppen en niet te steil worden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

@bpieters
Hoi Bert,

Ik heb van de week de meeste rails voor het schaduw station binnen gekregen. Ik heb op de eettafel even vlug het spul op de juiste maat neergelegd. Ik denk niet dat ik verder moeite hoef te doen om het schaduwstation langer te maken. Zelfs op het kortste spoor, passen nog een Hondekop en een Wadloper achter elkaar met genoeg ruimte. Ik heb dus besloten om de sporen in het schaduw station in 2 baanvakken te splitsen. De langste trein (2xTraxx met wat IC rijtuigen, nu 3 bakken maar ik heb er nog 2) past met gemak op het middelste spoor. Ik was sowieso van plan om het kortste spoor als passeer spoor te gebruiken, maar dat blijkt dus niet nodig. Ik heb mijn vrouw ervan overtuigd dat ik meer wagons nodig heb, anders zijn mijn treinen te kort en ik heb nog 2 opstelsporen over. Nu heb ik nog 2 loco's liggen (een NS vectron en een raillogix) maar ik weet nog niet helemaal wat ik daar voor leuks achter kan hangen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar toch bedankt voor het meedenken en vooral doorgaan met je eigen draadje. Ik post normaal ook niet veel, maar ik vind het wel leuk om andere sporters te volgen en daar weer ideeën van op te doen.

Ik was trouwens wel een beetje onder de indruk van het schaduwstation. Het is toch heel wat anders dan op je beeldscherm in een ontwerp programma, ik krijg nu pas een beetje een idee van de afmetingen. Ik ben vrij slecht in het inschatten van hoe groot dingen in het echt zijn.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stadsbaan

Bericht door bpieters »

Zo te zien past het allemaal prima.En dat materieel tekort wordt van lieverlee wel aangevuld.
Succes met de verdere bouw.



JeroenLeerdam
Berichten: 61
Lid geworden op: 12 mei 2022 21:00

Re: Stadsbaan

Bericht door JeroenLeerdam »

Hallo Xander,

Let inderdaad goed op de hoogtes. Daar heb ik lang over gepuzzeld.
Ik heb het daarom opgedeeld in railnivo, straatnivo en waternivo.
Ik heb de basculebrug als eerste liggen, zodat alle vrachtschepen hier toegang toe hebben.

Leuk om elkaar zo te volgen.

m.v.g.

Jeroen



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Ik ben naar aanleiding van bovenstaande opmerkingen weer terug gegaan naar het eerder geplaatste baanplan, maar ivm met de rare hoogteverschillen ben ik nog eens gaan puzzelen.
Ik heb nu alles op niveau 0mm gebracht en dan net na de binnenste brug ga ik een stijging maken naar 40mm (net voor deze baan de andere kruist) dat kan net met 3.2% dan hou ik het hele schaduw station op 40mm en dan na het 3weg wissel zakken naar 0mm net voor het eerste wissel. Het water komt dan verdiept te liggen (uit het schuim gesneden) tov de 0mm. Dat oogt volgens mij iets meer Nederlands. In de originele tekening ligt de hele stad een soort van verzonken in het landschap, dat vind ik toch wat raar overkomen.
Het schaduw station komt dan achter een wandje uit het zicht te liggen.

Graag hoor ik de mening over deze versie.



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Bovenstaande is inmiddels al weer oude koek :lol:

Ik had vanmiddag eindelijk weer eens wat tijd voor mezelf, tussen het verbouwen door. Ik heb eigenlijk helemaal niks met al die hoogtes en hellingen, dus daar wilde ik helemaal vanaf. Door de baan iets breder te maken is dat gelukt. Zie hieronder. Wat blijft is dat het spoor op niveau 0mm blijft en het water uit het schuim gesneden gaat worden. Ik heb gelijk wat andere dingen anders gemaakt.
  • Verbinding tussen de bovenste brug en het wissel rechts gedeeltelijk met Kato flex. Ik denk dat in het straatbeeld rails zonder opgehoogde bedding beter staat.
  • Gracht iets verlengt.
  • door toepassen van een kruising, heb ik geen hoogteverschil meer nodig.
  • Perron 1 is nu een kopspoor geworden (kan eventueel iets langer, maar dat is voor de Hondekop en wadloper niet nodig). De kleine pendels rijden tussen kopstation en schaduwstation. Het station komt links hiervan. Het grote Peron komt tussen spoor 2 en 3, dus tussen de achterkant van het station en spoor 2 komt iets van een hekwerk. Er moet dus ook iets van een voetgangers tunnel tussen het station en spoor 1 komen richting de 2 andere sporen. We moeten natuurlijk voorkomen dat er preisertjes verongelukken.
  • Het spoorweg museum is iets verplaatst en heeft een extra baanvak met inspectieput gekregen.
  • De buitenste bocht onderin zijn vloeiender gemaak.
  • Het schaduwstation is nu iets langer en symmetrisch en met veel minder pas stukjes.
  • Het blijft helaas hoe dan ook een rondje rond de kerk, maar daar kan ik wel mee leven.

Afbeelding



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stadsbaan

Bericht door piksov »

Hoi,

Die kruising links wordt een bottleneck ..

Ik zou wat anders proberen

Guus



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Hoi Guus,

Zou je kunnen uitleggen wat je bedoeld?

alvast bedankt,
Xander



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Stadsbaan

Bericht door piksov »

Dat er treinen moeten wachten op andere kruisende treinen, daar kan altijd maar 1 treinbeweging tegelijk plaats vinden

Als ik het goed bekijk kun je in deze situatie niet gelijktijdig een trein je station in laten rijden van de ene kant en laten uitrijden van de andere kant, want dan komen ze elkaar tegen op de kruising

Guus



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Ik denk zelf dat het wel meevalt. Het zal geen enorm drukke baan worden. Als er met de klok mee een trein via het blauwe blok links via de kruising en het grijze blok een een trein het station binnen rijdt en op dat moment vertrekt er een andere trein van 1 van de andere sporen dan heb je altijd 2 blokken voor deze bij de kruising komt. Of eigenlijk 3 blokken. De bovenste brug is beweegbaar en natuurlijk moet er dan een blok aan beide zijden komen, zodat de treinen kunnen stoppen als de brug open is. Het wordt krapper als er een goederen trein op de 1 van de 2 inhaalsporen rijd en er wil een passagierstrein vertrekken in dezelfde richting. Ik heb zeker het nodige aan programmeerwerk te doen om er een veilige dienstregeling van te maken.

Maar toch bedankt voor de opmerking, want ik was nog niet heel erg bezig met dit gedeelte van de opzet en nu ga ik er, zodra ik tijd voor heb, eens rustig voor zitten. Mocht het dan toch niet anders kunnen kan ik zeker de kruising zonder problemen weer ongelijkvloers maken.



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Weer een wat wijzigingen in het schaduw station en het water ook nog minimaal veranderd. Het is mijn bedoeling een achterwand te plaatsen tussen het schaduw station en de baan. Het geheel moet op een verrijdbare tafel komen.


Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Stadsbaan

Bericht door tv_man »

Met het schaduwstation zoals die nu is gaan al je treinen tegen de klok in rijden en moet je kopmaken om ze weer te keren. Dus de keerlus aan het eind van het schaduwstation schiet je niet zoveel op uiteindelijk. Denk ik.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stadsbaan

Bericht door bpieters »

Om bij de kruising een bottleneck te voorkomen zou je met 2 wissels (1in rood en 1 in blauw) een omloopspoortje kunnen maken.
Wel de kruising laten zitten natuurlijk.
De buiten baan wordt dan een ovaal.
Ik zou ook voor je vorige versie zonder keerlus kiezen.
Ik ben het met Norman eens dat 1 keerlus niets oplost.
Ik weet uit ervaring dat je om niet te hoeven kopmaken je 2 keerlussen nodig hebt en dat gaat bij jou denk ik niet.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stadsbaan

Bericht door bpieters »

Afbeelding

Dit bedoelde ik dus in mijn vorige bericht


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Stadsbaan

Bericht door bpieters »

Als ik het goed zie is het schaduwstation in een andere schaalgrootte getekend dan de rest van de baan.
Of is dat een ander railsysteem?

Nu ik dat plan met de keerlus nader beschouw is het schaduwstation maar vanaf 1 kant bereikbaar (met de klok mee).
Tegen de de klok in is er maar 1 spoor beschikbaar.
Een reden te meer om er van af te zien.



Onderwerp starter
XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Stadsbaan

Bericht door XanderL »

Het schaduwstation is inderdaad een ander systeem, de baan is Kato en het schaduwstation is Fleischmann met bedding.

Je hebt helemaal gelijk dat het schaduwstation nu maar van 1 kant te bereiken is, dat had ik even over het hoofd gezien. Dat met die 2 extra wissels vind ik wel mooi. Dat weer even puzzelen, maar dat ga ik er wel in krijgen.

bedankt weer voor het meedenken.


Plaats reactie