Eerste idee baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Eerste idee baanplan

Bericht door EnricoS »

Goedenavond allemaal,

Om maar gelijk woord bij daad te voegen hierbij ook mijn eerste idee voor het baanplan. De baan moet komen te bestaan uit twee verdiepingen, vanzelfsprekend op de onderste verdieping wat opstelsporen maar ook een stuke ''vrije'' baan. Het rode vlak linksboven in beeld kan ik helaas niet gebruiken vanwege een schuin aflopend dak, de groene lijn geeft aan wat in het zicht licht, alles daarbuiten zal ''overdekt'' worden.
Afbeelding

Het hoofdstation zal bestaan uit 2 doorgaande sporen waar aan de buitenkant een perron komt te liggen. Dat betekent gelijk dat het kopspoor aan de linkkant van het station ook aan het perron zal liggen en de eerste van 3 sporen op het ''emplacement'' ook. Aan de achterkant loopt de afscheiding wat breder weg zodat er eventueel in de verre toekomst nog extra opstelsporen neergelegd kunnen worden (ik denk ver, ver, ver vooruit).
Afbeelding

De twee verdiepingen zullen met een helling van 4 sporen met elkaar verbonden worden om zo een mooie grote ronden te kunnen creëren waar dan ook door middel van digitale besturing meerdere treinen tegelijk kunnen rijden. Het kleinere deel van de U vorm (onderaan de afbeelding) zal t.z.t. een stukje havenspoorlijn oid moeten worden voor wat bedieningen/rangeerwerk.

Ik wil op de zichtbare delen gebruik maken van Peco Code 55 spoor, het schaduwstation neig ik naar Fleischmann zonder bedding. Het beoogde tijdperk is ongeveer de afgelopen 10 á 15 jaar. Ik wil daarbij gaan rijden met wat langere treinlengtes, vandaar de lange opstelsporen in het schaduwstation en hoofdstation (ongeveer 200cm).

Ik hoor graag wat jullie denken. Vragen/opmerking? Graag, ik sta open voor feedback om dit baanplan te verbeteren!


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door Hube »

Eerlijk gezegd vind ik het nogal saai,
Weinig variatie, veel rechte baan en rails langs de rand, bochten zijn gelijk.
Probeer eens meer meer rails schuin te leggen en variatie in de bochten en vloeiende overgangen.
Zoek maar eens op Baanplan op dit forum dan vindt je wel wat voorbeelden,
Succes,
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door XanderL »

Om maar gelijk met een standaard opmerking te komen, als de opstelsporen op het bovenste plaatje overdekt zijn, hoe wil je dan bij een ontspoorde trein komen op het achterste baanvak (95 cm) van de voorkant? Worden het modules die verplaatsbaar zijn ? Welk hoogteverschil tussen de 2 lagen heb je in gedachte? Ik heb even vlug in Railmodeller een stukje Kato unitrack gelegd en als je uitgaat van de hele U-bocht (beginnend bij het eerste rechte stuk op de bovenste plank to het laatste rechte deel op de onderste plank, dan kom ik op een maximaal hoogteverschil van ongeveer 90cm bij 3% helling.
Een andere optie zou zijn een helix te gebruiken, maar dat kost bij 4 sporen wel heel veel rails. Ik zou dan voor de helix terug gaan naar 2 sporen en als het echt nodig is na de helix weer naar 4.
Wat betreft saai, zou ik zeggen dat hangt een beetje af van wat de verdere plannen zijn. Is het rijden, rangeren met de hand de bedoeling of wil je meer met scenery gaan doen je mooie lange treinen automatisch rond laten rijden om ze "showen". Maar iets speelser zou inderdaad geen kwaad kunnen.
Ik kan me nog niet helemaal voorstellen wat je in gedachte heb bij het station. Ligt dat op een berg? bedoel je daar met die 2 groene lijnen dat je 2 verdiepingen gaat maken?



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door EnricoS »

Bedankt voor de reacties tot zover!

De achterkant van het deel wat 95cm diep is staat niet strak tegen de muur en geeft mij de mogelijkheid om mocht er achterop een trein ontsporen deze te bereiken. De baan gaat niet bestaan uit modules, naja de grote tafel zal in 2 delen wellicht verhuisd kunnen worden. Het hoogteverschil tussen de 2 lagen zal niet veel zijn, een cm van 10 á 12. De helling kan hierdoor mooi vlak gemaakt worden.

Het station zal in een stadse omgeving komen te liggen met dus een aansluiting richting een industriespoor op de onderste tafel. De voorste groene lijn geeft de rand aan waar het onderste gedeelte zichtbaar wordt. De achterste groene lijn geef de te plaatsen achterwand aan.

Door de smalle verbinden tussen de grote tafel bovenin en de kleine tafel onderin wat te verbreden kan ik het stuk ''vrije'' baan verlengen en wat minder strak neerleggen. Hieronder de aanpassing:
Afbeelding

Het grootste gedeelte van de strakke sporen zal dus ook niet in het zicht komen te liggen. Van de onderste verdieping slechts het gedeelte wat nu wat speelser ligt en op de bovenste verdieping zal het station de grootste zichtbare ruimte innemen. Het doel is om de treinen rond te laten rijden en op z'n tijd een industriespoor toe te voegen voor wat rangeerwerk.


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door WimC »

Met 10-12 cm tussen de lagen, moet de bovenste afneembaar zijn, wil je aan de onderste laag later nog behoorlijk bij kunnen komen. Als je daar ooit nog eens iets aan de rails moet doen, en de laag er boven is niet afneembaar, dan wordt dat een ongelovelijke @#@% klus. Of als er iets ontspoort, dan moet je als het tegenzit alle treinen er uit halen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door EnricoS »

Een opklapbare of afneembare bovenste laag behoort zeker tot de mogelijkheden.


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door Hube »

EnricoS schreef: 13 nov 2022 14:52 Door de smalle verbinden tussen de grote tafel bovenin en de kleine tafel onderin wat te verbreden kan ik het stuk ''vrije'' baan verlengen en wat minder strak neerleggen. Hieronder de aanpassing:
Zo vind ik het veel mooier en realistischer. De treinen zullen mooi over die vloeiende lijn van de sporen “glijden”.

De opmerkingen m.b.t. de bereikbaarheid van het schaduwstation zou ik serieus nemen. Deze opmerkingen zijn vaak gebaseerd op de eigen (slechte) ervaringen. Soms hebben de treinen een klein zetje nodig om op gang te komen. Dan wil je makkelijk bij het verste spoor in het schaduwstation kunnen komen.

Bij het schaduwstation zou ik links boven de opstelsporen al in de bocht laten beginnen. Daarmee worden de opstelsporen nog langer en maken de treinen een slinger minder.

De vier sporen links, komen die in het zicht? Dan zou ik daar 2 sporen van maken.

Het station kun je misschien ook iets schuin leggen en aan de linkerkant in de bocht laten beginnen.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

XanderL
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 nov 2017 21:58

Re: Eerste idee baanplan

Bericht door XanderL »

EnricoS schreef: 13 nov 2022 15:34 Een opklapbare of afneembare bovenste laag behoort zeker tot de mogelijkheden.
Al was het maar om de bedrading onder de bovenste plaat te kunnen aanleggen / repareren / uitbreiden.


Plaats reactie