Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Bericht door PeterBuyk »

Goedemiddag allen,

omdat ik nog steeds niet tevreden ben over mijn baan die ik uit eindelijk ga bouwen, wilde ik in de tussentijd toch iets gaan doen.

Had nog een plaatje liggen van 122 x 43 cm, en het leek me wel leuk om daar iets mee te gaan doen, het doel van deze baan is om te kunnen gaan rangeren met 1 stoomlokje + personenwagon en 1 stoomlokje + goederenwagons.

Voor het personenvervoer is er een klein stationnetje, en voor de goederenwagons een kleine industrie, waarschijnlijk wordt dit een houtzagerij.

Voor de beide locs is er een locloodsje en verzorging.

Dan bij deze ook gelijk een vraag, moet in het ontwerp nog mijn ontkoppelingrails invoegen, mag ik deze direct achter een wissel plaatsen of gaat dat problemen opleveren?

Gebruikte rails is Fleischmann Piccolo N.
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Bericht door bpieters »

Bij samenkomende sporen bij een wissel geldt voor beide sporen het profiel van vrije ruimte.
En dat snijpunt daarvan ligt meestal iets weg van het wissel.
Met wat wagens uitproberen waar dat punt is (in het echt ligt daar de vrijbalk)


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Bericht door WimC »

PeterBuyk schreef: 14 nov 2022 16:36 Dan bij deze ook gelijk een vraag, moet in het ontwerp nog mijn ontkoppelingrails invoegen, mag ik deze direct achter een wissel plaatsen of gaat dat problemen opleveren?
Als 'ie elektrisch is, moet je er rekening houden dat er ruimte nodig is voor de aandrijving. Verder lijkt het me geen probleem


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Bericht door WilcoV »

Als je het wissel vrij wil houden tijdens ontkoppelen (zodat er bijvoorbeeld een andere trein kan passeren) dan moet je ongeveer een lok lengte tussen het wissel en je ontkoppelaar aanhouden. Anders maakt het in principe iet zo veel uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Er zijn twee wissels tegenover het station die tegengesteld tegen elkaar aanliggen. Als beide wissels afbuigend staan is het niet ondenkbaar dat rijdend materiaal daar niet van terug heeft en ontspoort. Een klein stukje recht tussen de wissels kan dat probleem verhelpen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie