Pagina 1 van 1

Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Geplaatst: 14 nov 2022 16:36
door PeterBuyk
Goedemiddag allen,

omdat ik nog steeds niet tevreden ben over mijn baan die ik uit eindelijk ga bouwen, wilde ik in de tussentijd toch iets gaan doen.

Had nog een plaatje liggen van 122 x 43 cm, en het leek me wel leuk om daar iets mee te gaan doen, het doel van deze baan is om te kunnen gaan rangeren met 1 stoomlokje + personenwagon en 1 stoomlokje + goederenwagons.

Voor het personenvervoer is er een klein stationnetje, en voor de goederenwagons een kleine industrie, waarschijnlijk wordt dit een houtzagerij.

Voor de beide locs is er een locloodsje en verzorging.

Dan bij deze ook gelijk een vraag, moet in het ontwerp nog mijn ontkoppelingrails invoegen, mag ik deze direct achter een wissel plaatsen of gaat dat problemen opleveren?

Gebruikte rails is Fleischmann Piccolo N.
Afbeelding

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Geplaatst: 14 nov 2022 18:10
door bpieters
Bij samenkomende sporen bij een wissel geldt voor beide sporen het profiel van vrije ruimte.
En dat snijpunt daarvan ligt meestal iets weg van het wissel.
Met wat wagens uitproberen waar dat punt is (in het echt ligt daar de vrijbalk)

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Geplaatst: 14 nov 2022 18:36
door WimC
PeterBuyk schreef: 14 nov 2022 16:36 Dan bij deze ook gelijk een vraag, moet in het ontwerp nog mijn ontkoppelingrails invoegen, mag ik deze direct achter een wissel plaatsen of gaat dat problemen opleveren?
Als 'ie elektrisch is, moet je er rekening houden dat er ruimte nodig is voor de aandrijving. Verder lijkt het me geen probleem

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Geplaatst: 15 nov 2022 10:48
door WilcoV
Als je het wissel vrij wil houden tijdens ontkoppelen (zodat er bijvoorbeeld een andere trein kan passeren) dan moet je ongeveer een lok lengte tussen het wissel en je ontkoppelaar aanhouden. Anders maakt het in principe iet zo veel uit.

Re: Baanplan 122 x 43 cm Rangeren

Geplaatst: 23 nov 2022 19:24
door Zaunkönigs Bahn
Er zijn twee wissels tegenover het station die tegengesteld tegen elkaar aanliggen. Als beide wissels afbuigend staan is het niet ondenkbaar dat rijdend materiaal daar niet van terug heeft en ontspoort. Een klein stukje recht tussen de wissels kan dat probleem verhelpen.