Baanplan 350 x 200 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Baanplan 350 x 200 cm

Bericht door PeterBuyk »

Na veel lezen en bekijken van andere banen, ga ik eindelijk toch steeds dichterbij komen hoe mijn eigen baan moet gaan worden, maar geen enkel ontwerp is perfekt, dus laat ik hier opnieuw zien wat ik tot nu toe heb gebrouwen.

Het ontwerp is 300 x 170 cm groot, aan de onderzijde komt een stad met daarboven een kanaal, boven het kanaal is er ruimte om de kanaalboten te laden en lossen en andere activiteiten die hierbij behoren.

Aan de rechterzijde heb ik op hetzelfde niveau een schaduwstation gemaakt met opstelsporen varierend van ongeveer 50 tot 60 cm.

Boven het schaduwstation komt wat industrie, die het kanaal gebruiken voor aan en afvoer van hun producten.

Waar ik op dit moment het minst tevreden mee ben is het spoor dat aangegeven wordt door een pijl, ik zou dit spoor kunnen laten vervallen, en dan links bijvoorbeeld een spoorbrug plaatsen over het kanaal, zou dat een verbetering zijn?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door PeterBuyk op 07 dec 2022 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door WimC »

Een spoorbrug over het kanaal is wel een idee voor de doorgaande reizigerstreinen. Voor het havenspoor is het spoor langs de waterkant niet zo gek. Ik zou de opstel/rangeersporen bovenaan verplaatsen naar spoor langs het water, die waarover je twijfelt dus. Biedt wel kansen voor een containerterminal oid.

Misschien dan wel het havenspoor vanaf het station laten aftakken, en pas na de bocht bovenin weer aantakken.

Zoets b.v.
N-300-170-U-v2p.jpg
N-300-170-U-v2p.jpg (120.25 KiB) 1309 keer bekeken
Overigens lijken je bochten wel wat aan de krappe kant. En je opstelsporen in het schaduwstation ook erg kort. Misschien kun je er beter een paar bovenin op het lange rechte stuk leggen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door WimC »

Oh,nu ik het gepost heb, zie ik dat je de aansluiting van het station naar de haven ook aan de andere kant van het station kunt maken (dus aan de rechterkant ipv de linkerkant). Dat is denk ik beter. Kun je die bochten ook wat ruimer maken.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door PeterBuyk »

Bedankt voor de reactie, was zelf al bezig met het schaduwstation naar boven te verplaatsen ivm meer lengte voor de opstelsporen, dan nog een vraagje over de bochten, heb hier R3 (261,8 mm) bochten voor gebruikt was er vanuit gegaan dat deze ruim genoeg zouden zijn, maar blijkbaar dus niet. Is voor de buitenbochten dan R5 en voor de binnenbochten R4 voldoende. Gebruikte rails is Fleischmann zonder bedding.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door WimC »

r3 is wel ruim genoeg, maar ruimer (zeker als het in het zicht is), is altijd beter.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door PeterBuyk »

Als eerste het schaduwstation aangepast


Afbeelding


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door WimC »

Hou je rekening met de bereikbaarheid? Ik ging er eigenlijk vanuit dat het kanaal 'fictief' was en tevens looppad.
Je wilt wel het midden van de baan goed kunnen bereiken. Zelfs als je rondom kunt, is 170cm best diep.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door PeterBuyk »

Wim, het is eigenlijk mijn bedoeling om het kanaal als een losse module te bouwen, zodat ik deze bij calamiteiten kan verwijderen, ik had gedacht dat dat geen problemen zou opleveren.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan 300 x 170 cm

Bericht door WimC »

Dat lijkt me een prima oplossing. Ik denk wel dat het handig is om ervoor te zorgen dat er geen rails van het schaduwstation onder het kanaal ligt.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Baanplan 350 x 200 cm

Bericht door PeterBuyk »

Schaduwstation aangepast


Afbeelding


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan 350 x 200 cm

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Hoogteverschil van 20cm klinkt voldoende, maar is dat ook zo? Seinen en dat soort zaken plegen een aandrijving onder de "vloer" te hebben van ongeveer 8cm hoogte. Dus in 12cm moet dan jouw hand en het op te pakken rijdend materieel passen. De vraag wordt dan of dat lukt.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan 350 x 200 cm

Bericht door bpieters »

Je zou dat schaduwstation in het midden kunnen laten vervallen en die 3 sporen toevoegen aan het schaduwstation aan de onderzijde ivm de bereikbaarheid.
De lus wordt dan een enkel doorrijspoor.


Plaats reactie