Baanplan Heerenveen 220x120

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
ukrekt
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2022 11:54

Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door ukrekt »

Hoi,
Mijn naam is Udo en ik ben na lange tijd mijn oude hobby weer aan het oppakken. Ik heb mijn al mijn Fleischmann h0 "terug" gegeven aan mijn broer en heb besloten verder te gaan in schaal N en digitaal. Merk is nog niet bepaald, maar wordt n.a.w. weer Fleischmann met z21 systeem.

ik begin dus met een schone lei ! Mijn idee was om het station van Heerenveen rond de jaren 50 na te bootsen. echter door de beperking in ruimte heb ik wat aanpassingen moeten doen in het uiteindelijke plan. Hier een voorbeeld van hoe het er oorspronkelijk uitzag:

Afbeelding

Ik heb ik geprobeerd om de essentie van het origineel te bewaren. Zoals de haven, de vee-lading en de sporen links en rechts van het station.
De sporen naar Batavus en de zuivelfabriek waren er vroeger ook en geven mij de optie om goederen te halen en brengen van deze locaties naar de haven.

Het materieel zit voor mij dus allemaal in tijdperk 3. Ik ben vooral geïnteresseerd in het goederenvervoer, dus er zullen 2 of drie loc's hiervoor komen. En daarnaast een groene mat 54 voor het personenvervoer.

Wat betreft de scenerie word het al redelijk bepaald door de fabrieken. die ik in de hoeken heb geplaatst zodat de trein ergens achter kan verdwijnen. in het midden is nog plek voor een boerderij. De rest wordt ingevuld door weilanden.

Ik zou graag horen wat jullie van deze uitwerking vinden, op- of aanmerkingen zijn van harte welkom.


Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Udo, welkom op het forum.

Je hebt een mooi ontwerp gemaakt met veel speel mogelijkheden maar ook met een aantal nadelen en problemen waar je tegen aan gaat lopen.

Eerst het goede nieuws, het spoor achter aan kan je door daar een achter grond voor te plaatsen gebruiken om daar nog een klein schaduwstation neer te leggen om de speel mogelijkheden te vergroten.

Dan de probleem punten:
1; de bedrijfszekerheid van driewegwissels en megebogenwissel van fleischmann is slecht en die kan je beter niet in je ontwerp hebben.
2; De boogstralen zijn erg krap, R1 wil je in ieder geval vermijden want daar kan een deel van het materieel niet doorheen.
3; 120cm is te diep om van voren af overal bij te kunnen, heb je daar een oplossing voor?

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door WimC »

Als ik nu zou beginnen, dan zou ik denk ik met rails van Kato beginnen. Die hebben geen engels- en boogwissels, maar daar is het plan wel op aan te passen.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door Zolderspoor »

Ik geef je nog de tip om nu al te bepalen waar je de perrons gaat plaatsen met meer ruimte tussen de sporen voor de Preisertjes dan je nu hebt ontworpen. En hoe geraken je reizigers op het perron?

Groetend,
Rob



BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door BartenThomas »

Welkom hier.
Mijn tip is om de ronde dubbelspoor te maken, zodat je 1 trein "doelloos" kunt laten rondrijden terwijl op het andere spoor en de rangeergebieden natuurlijk allerlei andere bewegingen plaatshebben. Zelf vind ik treinen in 2 richtingen zelfs een must.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door bpieters »

Hoi Udo,
Het stationsgedeelte is behoudens de hiervoor reeds gemaakte opmerkingen goed.
De beide bogen zou ik sowieso R2 maken (qua lengte scheelt dat maar een cm of 7)
De plaat zou ik ook wat minder diep maken en in het achterste spoor een schaduwstation (3 of meer sporen oid) maken achter een afscheidingspaneel.
De beide fabrieken voor de afscheiding uiteraard.
Nu moet je al je materieel kwijt in het zichtbare gedeelte proppen en dat wordt onwerkbaar.
De beide meegebogen wissels zou ik vervangen door gewone wissels.



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door Bert79 »

Hoi Udo, Het idee spreekt me erg aan. Niet vreemd want ik heb plannen voor een soortgelijk thema-baan. Ik heb ook zitten puzzelen met een baan en uiteindelijk wilde ik een stuk spoor uit mijn jeugd namaken, maar dan in meer 'hoogtijdagen' (tijdperk 3), dit is Station Musselkanaal-Valthermond. Uiteindelijk heb ik gekozen voor FREMO-modules, althans voor het baanplan (uitwerking moet nog beginnen) aangezien ik het karakter wilde behouden (wat langer gerekt) en ook met de diepte zat. Nu zijn het 3 hoofdmodules geworden met het eerste een emplacement, de 2e met station en de 3e met een haven/industriegebied. Aan weerskanten kan ik of tzt adapterstukken aanbrengen zodat het past qua FREMO of ik zou er fiddleyards kunnen plaatsen om thuis te rijden. De concessie is dat de treinen niet een rondje kunnen rijden (of je moet er toch fremo bochten in plaatsen oid) en het totaal iets langer wordt, maar je krijgt er wel een realistischer beeld voor terug en je kunt modules makkelijker opbergen. Het is net waar je voorkeur ligt natuurlijk. Mijn laatste bericht in mijn onderwerp laat dit concept zien [url]viewtopic.php?f=20&t=16304&start=25/[url]
Nu is het wel zo dat het sporenplan van mijn prototype sowieso al eenvoudiger is dan Heerenveen met een stuk meer industrie!



Onderwerp starter
ukrekt
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2022 11:54

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door ukrekt »

Iedereen hier ontzettend bedankt voor jullie input!
Er zijn een aantal punten die ik zeker mee ga nemen in mijn uiteindelijke ontwerp.

Het baanplan zoals hier is voorgesteld heeft met behulp van jullie input en mijn inmiddels opgedane ervaringen dan ook al een aantal revisies ondergaan. In het huidige plan ga ik het station gedeelte 180graden draaien [je kijkt dus vanaf de andere kant] en verdwijnen de fabrieken van de baan om plaats te maken voor een schaduwstation. De aan en afvoer van goederen van deze fabrieken ga ik in eerste instantie 'simuleren' met het gebruik van een schaduwstation en/of cassettes. De fabrieken worden later wellicht wel als modules toegevoegd.

Ondertussen ben ik op een plaatje van 122x80 los gegaan [die mag en past op de keukentafel :D ] met een digitale startset en een paar uitbreidingssetjes.
Het is een basic uitgerekt ovaaltje met een omloop en drie rangeersporen. Hierbij ben ik al snel tegen een aantal van jullie genoemde punten aangelopen, zeker met betrekking tot de wissels en bochten.
Het z21 systeem bevalt prima. zowel de aansturing met de multimaus en de ipad werkt erg mooi. De Fleischmann profi rials opzich ook wel, al ben ik zeker van plan nog met andere rail systeem te gaan testen. Voor nu is dit leuk genoeg en zit ik nu in de fase om ervaring op te gaan doen met het maken van de scenerie, weathering van materieel enz. Ook erg leuk allemaal.

voor nu iedereen erg bedankt en wanneer ik weer een uitgewerkte revisie van het plan heb zal ik deze hier zeker plaatsen.



Onderwerp starter
ukrekt
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2022 11:54

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door ukrekt »

Hoi allemaal,
Hierbij een update van mijn oorspronkelijke plan met daarin denk ik veel van jullie input verwerkt. De afmeting is wel wat uitgebreid naar 2,7 meter (dat past nog net in de ruimte). Ik werk nog aan een versie van deze met dubbelspoor, maar ook dat kost weer ruimte dus dat is nog even puzzelen.

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Ik zou net als in het origineel deze sporen toevoegen.
Dat kan een gewone 30 graden kruising zijn.
Het is wel een karakteristiek onderdeel van het originele station.
Dubbelspoor is denk ik een afbreuk aan het geheel en omdat je dan naar een ander tijdperk gaat vervallen een aantal industriesporen.



Onderwerp starter
ukrekt
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2022 11:54

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door ukrekt »

bpieters schreef: 09 mei 2023 11:05 Afbeelding
Ik zou net als in het origineel deze sporen toevoegen.
Dat kan een gewone 30 graden kruising zijn.
Het is wel een karakteristiek onderdeel van het originele station.
Dubbelspoor is denk ik een afbreuk aan het geheel en omdat je dan naar een ander tijdperk gaat vervallen een aantal industriesporen.
Ja een geweldige toevoeging Bert!. Ik heb dit eerder wel in het ontwerp gehad, maar kwam er toen niet helemaal uit met de beschikbare stukken in de software. Voor wat betreft dubbelspoor ben ik het met je eens wat betreft tijdperk. Ik was eerder aan het kijken of dit het "rijplezier" zou vergroten. Dat zou ik belangrijker vinden dan waarheidsgetrouw aan het tijdperk te blijven.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door bpieters »

Bij dit ontwerp speelt alles af bij het station.
Rangeren, een paar stoptreinen en af en toe een al of niet doorgaande sneltrein.
Lijkt me levendig genoeg.
Het toevoegen van 1 of 2 extra sporen in het schaduwstation en een extra spoor in het hoofdstation zouden misschien nog wat meer voor afwisseling kunnen zorgen.
Maar met alle industriesporen die met goederen bediend moeten worden heb je je handen meer dan vol lijkt me.
Dubbelsporig maken betekent ook dat de wisselstraten wat ingewikkelder worden met ook de ruimte die dat gaat innemen.
Bovendien verlaat je dan het oorspronkelijke idee van Heerenveen want de moderne situatie is vrij simpel en alle industriesporen zijn verdwenen.



JessieJim1
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2023 06:56

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door JessieJim1 »

Het toevoegen van extra sporen kan zorgen voor meer afwisseling, maar het kan ook de bediening complexer maken en meer ruimte innemen. Het is belangrijk om goed af te wegen wat de voor- en nadelen zijn voordat je wijzigingen aanbrengt in het ontwerp van het modelspoor.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door Krab »

Hoi Udo ,
zou je de schuine kant aan beide zijdes van het schaduw station recht maken zodat je langere sporen in je schaduwstation .
Zoals het bij mijn baantje is ,en wat Bert schreef is ook wel mooi.
Met die extra sporen krijg je een baan waar je veel kan rangeren .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
ukrekt
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2022 11:54

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door ukrekt »

Hoi allemaal,

Wederom ontzettend bedankt voor jullie input. Ik heb aan de hand van jullie opmerkingen aan een nieuwe versie gewerkt. Er is aardig wat aangepast en verschoven. @bpieters De kruising zit er in en het ontwerp komt zo inderdaad redelijk dicht in de buurt van de oude tekening, met nog wel wat vrije interpretatie. Ik heb de gebouwen zo proberen te plaatsen dat het wat verdeeld is en dat er ruimte is voor b.v. het grasveld voor het vee etc. Ook heb in ter indicatie wat wegen op gezet.

@Krab de achtergrondplaat heb ik zo gezet [word in de praktijk wat ronder denk ik] zodat je de trein nog enigszins kunt zien wegrijden en je nog een beetje de mogelijkheid hebt om de trein van beide kanten te bekijken. Of dit in de praktijk ook echt zo gaat werken weet ik niet zeker. Maar dit zal duidelijk worden als ik de rails daadwerkelijk ga leggen.

Afbeelding

Als ik zie hoe het ontwerp nu is ten opzichte van het allereerste ontwerp wat ik had, dan is het nogal een verschil! Met dank aan jullie input!! _o_

Voor inspiratie en om te kijken voor wat voor materieel ik moet gaan sparen heb ik een projectplan uitgeschreven.
Wie dit interessant vind kan dit hier bekijken:



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door bpieters »

Baanplan en projectplan zien er top uit!
De tramlijn zou je inderdaad weg kunnen laten : het maakt het plan overvol en ook ingewikkeld met die kruising.
Of indicatief zoals je schreef.
Lekker gaan bouwen zo zou ik zeggen.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door PaulRoman »

ukrekt schreef: 13 jun 2023 15:00 ...
Als ik zie hoe het ontwerp nu is ten opzichte van het allereerste ontwerp wat ik had, dan is het nogal een verschil! Met dank aan jullie input!!
...
Al heb ik er geen bijdrage aan geleverd, ik ben het hier helemaal mee eens ! Wat een verschil. Het is een mooi en interessant plan geworden.
Het projectplan ziet er goed uit. Ik ben benieuwd hoe de baan er straks in de praktijk uit gaat zien.

Succes en plezier met de bouw,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Baanplan Heerenveen 220x120

Bericht door bpieters »

https://bng0021.home.xs4all.nl/WS/ntm/n ... enveen.htm

dit is wel een aardige link naar de tramlijm.
een gedeelte zou je misschien kunnen nabouwen.


Plaats reactie