Mijn eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wizz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2022 21:06
Locatie: Leiden

Mijn eerste baanplan

Bericht door Wizz »

Hallo allemaal,

Ik heb het programma Anyrail gekocht, en ben aan het kijken hoe ik mijn eerste baan kan maken. Het is een baantje van minitrix (analoog).
Is dit baantje uit te voeren? Qua wissels e.d.? Ik ben echt een beginner , dus alle hulp is welkom.
Vriendelijke groet Wizz
Afbeelding



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door BartenThomas »

Misschien een beetje saai, maar het kan zeker.



Onderwerp starter
Wizz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2022 21:06
Locatie: Leiden

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Wizz »

Dank voor je antwoord, heb je misschien een ideetje? Ik zit vast aan 240 bij 60 cm.



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door BartenThomas »

Ik vind het lastig om voor een ander te denken.
Begin eens met het bepalen van je eisen en wensen, bv
wat voor soort landschap, NL, Bergen, Industrie, Haven, ect?
gaat het om rijden of meer om (landschap) bouwen?
wil je handmatig of pc gestuurd rijden?
wil je links of rechtsom of beide kanten op rijden?



Onderwerp starter
Wizz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2022 21:06
Locatie: Leiden

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Wizz »

Ja idd, mijn eisen weet ik niet precies, ik wil wel handmatig. Ik ga er eens goed over nadenken. Bedankt voor je ideetjes. Ik heb nog niet zover gedacht. Zo zie ik hoe moeilijk het is om met een goed plan te komen.


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door WimC »

Als je net begint, moet je beginnen met iets kleins. Daarmee vind je uit wat je leuk vindt. Op zich is wat je getekend heb een goed aanzet. Paar tips:
1. zo te zien (maar ik kan me vergissen) heb je R1 gebruikt. Dat kun je beter niet doen. Lang niet alles gaat daar probleemloos doorheen.
2. om die reden kun je ook beter de korte Minitrix-wissels vermijden.
3. bij de spoortjes bovenin zou ik nog wat rangeermogelijkheid maken. Die wat dichter op elkaar leggen en een omloopmogelijkheid.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

walter
Berichten: 294
Lid geworden op: 01 okt 2010 19:01

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door walter »

Op zich een goed baantje om mee te starten. Ik zou inderdaad grotere boogstralen gebruiken en een kleinere wisselhoek. De twee rangeersporen, zou ik vanuit de voorkant leggen. Van het binnenste ovaal zou ik dan weer een bergspoortje (kopstation) maken. Zo kan je ook oefenen met de
scenery.

Groeten en veel plezier ermee.
Walter


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Hube »

En de 2 overloopwissel aan de voorzijde zou ik verder uit elkaar leggen zodat je daar 2 treinen elkaar kunt laten inhalen of passeren.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Arjuna »

Gewoon bouwen,en dan aanpassen waar nodig.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door tv_man »

Het lijstje met eisen en wensen hoeft zo ingewikkeld niet te zijn. Je kunt er ook bij zetten wat je al hebt. Dus mogelijk heb je al wat spoor en een trein uit een startset en wil je daarop voortborduren. Dus als je al een stoomtreintje hebt en je denkt dat je daarmee verder wilt hoef je niet te plannen voor hogesnelheidstreinen en dat geldt natuurlijk ook andersom. Even nadenken over de vragen die eerder genoemd zijn kan helpen, dus waar wil je mee rijden, dus oude stoomtreinen, moderne treinen, of iets daartussenin en wil je wat landelijks of meer iets van stad, Zwitserse bergen of meer een Nedelands landschap. Kijk rond op dit forum om inspiratie op te doen. Voor een eerste beginnersbaan kan je trouwens prima een tamelijk simpel baanplan nemen om eerst en vooral te kijken wat je leuk vindt voordat je aan grotere projecten begint.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door WimC »

Ik heb even iets aangepast. Blijft wel simpel (zoals ik en anderen hebben aangegeven is dat handig om mee te starten als beginner),maar geeft wat meer mogelijkheden.
Baanplan-1b.jpg
Baanplan-1b.jpg (126 KiB) 1481 keer bekeken
Zo heb je wat rangeermogelijkheden op je stationnetje, en krijg je een zijlijntje met een eindstationnetje. Dit geeft je de mogelijkheid om te ontdekken wat je het leukste vindt aan modelbouw. Als je daaruit bent, kun je de boel gaan aanpassen als je dat wilt.

Moet nog wel wat gefinetuned worden. Ik heb nu maar wat getekend, buiten de geometrie om. Ik zou overigens nog wel in de hoofdbaan met wat ruimere bochten werken. En het station misschien iets schuin leggen t.o.v. de rand. En ook de nevenbaan wat speelser te laten lopen. Nu is alles wel erg star.

Verder schrijf je dat je analoog begint. Is dat een bewuste keuze? Zelf denk ik dat als je nu vanaf 0 begint, het verstandig is om digitaal te beginnen. En nee, dat betekent niet dat je de baan aan een computer moet hangen of geautomatiseerd moet gaan rijden. Voordeel van digitaal ten opzichte van analoog is dat de baan één stroomkring is, waar alle treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden, en de verlichting van loks en rijtuigen blijft branden. Bij analoog gaan alle treinen op de stroomkring tegelijk rijden en bij stilstaande loks is de verlichting uit (en ook bij rijtuigen die op een stuk staan waar geen stroom staat). Digitaal geeft meer mogelijkheden dan analoog, en meestal is het ook makkelijker om die mogelijkheden te realiseren. Het is wel iets duurder, omdat de loks allemaal een decoder moeten hebben. Je kunt er bij digitaal nog steeds voor kiezen om wissels wel analoog aan te sluiten.

Als het een bewuste keuze van je is om analoog te rijden, dan kun je bovenstaande negeren, want het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten wat 'beter' is.

Verder zou ik zelf als ik nu zou starten denk ik met rails van Kato gaan werken. Heb er geen ervaring mee, maar Minitrix heeft zijn beperkingen (en is wat gedateerd). Meeste mensen werken met Peco, dat is minder plug and play.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door shoven »

Je kunt overwegen eerst een testbaantje te bouwen. Daarop kun je dan van alles uitproberen voordat je een grote baan bouwt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Wizz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2022 21:06
Locatie: Leiden

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Wizz »

Hartelijk dank voor alle antwoorden. Ik ga er mee aan de slag.



Onderwerp starter
Wizz
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 dec 2022 21:06
Locatie: Leiden

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Wizz »

Vandaag toch een digitale set gekocht. 100 keer leuker.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door tv_man »

Ga je vast geen spijt van krijgen! Welke set is het geworden? Nu lekker rijden en daarna nadenken over hoe de baan uit te breiden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door WimC »

Tof. Ben ook wel benieuwd wat het is geworden. Had je al meer loks die je nu gaat digitaliseren?


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie